Noodfonds Energie 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:05

Was het nog gelukt op tijd Dees? Ik zie dat het nu gesloten is

https://www.noodfondsenergie.nl/
Citaat:
Het Tijdelijk Noodfonds Energie is gesloten
Het Tijdelijk Noodfonds Energie is er voor huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening. Het Noodfonds helpt mensen om energieschulden te voorkomen. Dit jaar was er 56,3 miljoen euro beschikbaar. Het budget was binnen een paar dagen op.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:19

Ben zondag gegaan. Helaas toen niet gelukt, klant had DigiD niet voor mekaar.
Meteen aangemeld voor Hulp aan Huis via LSTA. Hopelijk krijgt de klant nog een H-nummer en mag ze met vertraging nog aanvragen.

Nog even spannend dus.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 19:49

fohadie schreef:
Dees schreef:
Als je in NL een huis bezit, dan is dat vermogen. Maar soms kun je heb je een bijstandsuitkering nodig, ondanks dat je dus een eigen huis hebt.

Wat er dan gebeurd is dat je ipv een bijstandsuitkering een lening van de gemeente krijgt, maandelijks uitgekeerd net zoals de bijstand.

Op enig moment is de waarde van het huis minus de gemeentelijke lening zover gedaald dat het onder het zgn vrije vermogen komt. Op dat moment stopt de lening en krijg je een echte bijstandsuitkering. Wanneer het huis dan verkocht wordt, wordt de gemeentelijke lening afgelost.

Dit is een keiharde regeling. Je leeft nagenoeg onder het minimum, komt voor geen enkele vorm van kwijtschelding in aanmerking maar draait wel op voor de kosten van onderhoud van het huis. Ik ken enkele van dit soort situaties en doorgaans zitten die mensen ècht klem. Huis verkopen klinkt zo simpel, zeker in deze tijd.... maar waar moet je dan gaan wonen?

Vanmorgen bericht in mijn mailbox. Noodfonds gaat spoedig dicht.

Dank voor deze info. Ik dacht alles te weten van uitkeringen ed in Nederland maar blijkbaar toch niet alles.

Maar woont Hevonen ook in Nederland? Want ik dacht altijd dat zij in Scandinavie woonde, maar dan ben ik zeker in de war met een andere Bokker.

En natuurlijk hoeft niemand te vertellen hoe ze rondkomen, maar ik vraag me af als je €1000 bruto per maand hebt, daar nog €350 netto af moet aan energiekosten, hoe je de rest van de vaste lasten betaald, want dat lijkt me onmogelijk. Ik hoop dat iedereen die het hard nodig heeft het ook krijgt en dat jullie niet te laat zijn. Is er bekend wanneer je te horen krijgt of en hoeveel je krijgt?

Ik woon gewoon in Nederland, maar heb wel iets met Finland, dus begrijp de verwarring wel.
En ik kan door mijn leeftijd echt geen lening krijgen zonder fatsoenlijk inkomen.

Ik zit inde versterkingsoperatie (aardbevingen, noord-oostgroningen), en wacht al 6,5 jaar met steeds de halfjaarlijkse definitieve datum (maart of september) waarop ik voor een half jaar tot jaar mijn huis uit moet, en dus alles moet inpakken voor opslag en verhuizing en een oplossing voor 4 landgeiten, drie katten en mijzelf moet zoeken. De onzekerheid is slopend.

Dees

Re: Noodfonds Energie 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 20:38

Dat is ook echt waardeloos, Hevonen, sterkte.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 13:59

marleen_88 schreef:
En mensen die niet op vakantie kunnen en ga zo maar door...

Want vakantie is echt noodzakelijk?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:20

Vakantie geld is voor spullen die je anders niet kan kopen van kleding en eventueel beddengoed.

Tenminste voor mij.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:26

Rivendell schreef:
marleen_88 schreef:

Nee. Maar het is van de zotte dat een paar dagen of een week weg kunnen tegenwoordig voor veel mensen/gezinnen gewoon niet meer uit kan.
Bij mij op de basisschool was er 1 jongen in de klas die niet op vakantie kon, van mijn neefjes hoor ik nu dat er meerdere niet weg kunnen. Nog geen weekend naar de boeren camping. Dat is in mijn ogen echt wel armoede.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:38

Kaitlyn schreef:
Rivendell schreef:

Nee. Maar het is van de zotte dat een paar dagen of een week weg kunnen tegenwoordig voor veel mensen/gezinnen gewoon niet meer uit kan.
Bij mij op de basisschool was er 1 jongen in de klas die niet op vakantie kon, van mijn neefjes hoor ik nu dat er meerdere niet weg kunnen. Nog geen weekend naar de boeren camping. Dat is in mijn ogen echt wel armoede.

Ja, dat vind ik ook oprecht sneu.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:52

Marcella schreef:
Vakantie geld is voor spullen die je anders niet kan kopen van kleding en eventueel beddengoed.

Tenminste voor mij.

Voor mij is het een deel vakantie betalen omdat ik deze al geboekt heb maar toch ook rekeningen inlopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 15:35

Waar wij wonen gaan best veel mensen niet op vakantie.
15 jaar terug ook al niet.

De prijzen voor een simpele camping zonder extra dingen zijn nu al best prijzig. Helemaal in het hoogseizoen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 15:38

Vorige maand had ik zoiets toevallig aan de gang, familie van mij kreeg palliatieve zorg, werd zeer slecht en stierf... Aan de andere kant van het land. De reden dat ik nog een keer op bezoek kon (lees, reiskosten) om haar nog levend te zien, en er bij in de buurt kon blijven overnachten en dus ook bij de crematie aanwezig kon zijn en nog kon afspreken met familieleden om bij te kletsen, dat was omdat ik met familie mee kon rijden in hun auto, en omdat zij een vakantiehuisje hadden geboekt en daarin een bed vrij hadden waar ik gratis gebruik van kon maken.
Van mijn uitkering had ik dat niet kunnen betalen, dan had ik moeten kiezen: of 1x heen en weer reizen om een laatste keer afscheid te kunnen nemen, of 1x heen en weer reizen voor de crematie. Niet en-en.

Het is imo flink sober om zo te moeten leven.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 15:46

Totaal offtopic, maar soms is het ook een kwestie van keuzes maken. Wij hebben jaren in de schuldsanering gezeten en liepen 3 jaar bij de voedselbank. Daarnaast leefden we heel zuinig, minimaal nieuwe kleding en vaak tweedehands gekocht. Onze dochter was nog klein, die heeft er niks van meegekregen. Elke week probeerden we tussen de 5 en 10 euro apart te leggen en dan gingen we last minute voor 300 euro een weekje weg. Niet in de zomervakantie, maar dat hoeft ook niet.

Nu gaan we kamperen, in het begin in Nederland en nu in Frankrijk. Zou ik liever huisjes met airco hebben? Zeker, maar dat kunnen we niet betalen, dus het wordt met de vouwwagen en dat is helemaal prima.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 17:36

Maar dat hangt dus enorm af van de vaste lasten die je hebt en de tijd waarin dat was. Ik kan niet eens per maand 5 of 10 euro apart leggen, laat staan per week. Paar jaar geleden met dezelfde uitkering nog wel. Terwijl die toen lager was, alleen de vaste lasten ook. Alles is gestegen, maar niet in verhouding.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 20:00

In mijn vroegah waren er genoeg mensen die nooit op vakantie gingen. Wij ook niet maar was daar echt geen uitzondering in.
Dat verplicht weg moeten anders ben je arm is mijn inziens echt pas een ding geworden de laatste 15 jaar of zo.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 20:07

Rivendell schreef:
marleen_88 schreef:

Er gaan mensen op (verre) vakantie, die vervolgens aanspraak willen maken op het noodfonds.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 20:22

En dat lukt ze ook.
Net als mensen die nergens rekening mee houden en gigantisch veel energie verbruiken uit gemakzucht. Tja.

Een veel eerlijker systeem zou het zijn als ze de inkomenscriteria op max 120% van minimum zouden zetten. Dan heb je de minima te pakken.

Dan kan Jan Modaal met zijn onzuinige gedrag geen bijdrage meer krijgen. Best sneu als ie in een tochtige hoekwoning zit, tuurlijk... maar zo het nu gaat vallen veel minima buiten de boot.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 20:27

Misschien is het eerlijker om te kijken wat een redelijk normaal gemiddeld verbruik is.
Daar de belasting lager bij houden. Daarboven dat het in klassen omhoog gaat.
En iemand die zijn hele toko heet stookt ook meer extra betaald.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 20:35

Maar wat is dan een gemiddeld verbruik?
Als je een goed geïsoleerde huurwoning hebt, is je verbruik met 19 graden een stuk lager dan wanneer je in een doortocht woning zit en het op 17 probeert te houden.

Dus ook dat is niet per definitie eerlijk.

En heb je een keuze? Je krijgt niet zomaar een wel goed geïsoleerde woning, als je nu in een tochthol zit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 20:36

En als je 40uur per week werkt buitenshuis is je verbruik ook vaak lager. Dan heb je minder tijd om thuis te zitten. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:01

Is me bekend. Zit ook hele dag thuis in een ouder huis.

Maar merk wel dat het enorm scheelt of je enkel beneden stookt in vergelijking met de mensen die alles warm hebben.
Wij verwarmen geen berging en hal.
Enkel kamer, keuken en douche net voordat we douchen.
En als het heel koud is het toilet. Meer ivm met bevriezen.
Slaapkamer niet en daar word het in de winter vrolijk 8 graden.
En nee geen vocht omdat de ramen open staan.

En 100% eerlijk krijg je niks.
Maar er zijn wel gemiddelde.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 21:36

Ja dat kan echter ook niet altijd. Mijn ouders hebben een groot souterrain wat grotendeels (120 cm denk ik) ondergronds ligt. Dus die moeten dat verwarmen anders kunnen ze weer stuccen. :=

Maar goed zij stoken ook 200m2 begane grond op 21 graden “want lekker warm”. :+