Dynamisch energie contract, hoe werkt dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:22

Nico12 schreef:
Als je geen terug levering hebt van zonnepanelen, na saldering, is het afhankelijk van de omstandigheden mogelijk om bij een dynamisch contract daar financieel iets aan over te houden. Ook belangrijk als je nu een dynamisch contract aan gaat of je er vanaf kunt voordat de koude periode begint. Op dit moment is er een enorme opbrengst van zonnepanelen. Voorbeeld in 2 uur tijd heb ik op dit moment meer opbrengst van de zonnepanelen dan in de gehele maand December. In deze maand Maart is hier tijdens de perioden met zon de Voltage altijd veel te hoog. Voltage bij zon 242 tot 250 Volt dus de zonnepanelen worden bijna automatisch uitgeschakeld. Ik ga niet vertellen hoe je dat kunt omzeilen ivm het is verboden. Dus bij zon zou de stroom nu gratis moeten zijn of geld toe bij dynamisch. In de koude periodes zul je de hoofdprijs moeten betalen bij dynamisch, hopelijk kunnen diegenen met dynamisch er dan vanaf. Uitgezonderd diegenen met voldoende thuisaccuus uitgerust met software om te kunnen handelen in stroom. Als je een dynamisch contract hebt dan kun je de thuisaccuus kopen zonder BTW, wel KOR. Dus diegenen zonder dynamisch willen wellicht thuisaccuus kopen bij diegenen met dynamisch.

Bij 242 tot 250V mag je installatie nooit afschakelen. Dat mag pas bij 253V (in Nederland). Dan moet je je installateur laten kijken naar de kalibratie van je omvormer, vooral Growatts zitten er vaak behoorlijk naast.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:00

Vasthi schreef:
Dynamisch is met de zonnige dagen op dit moment wel heel erg leuk. Maart 62 euro aan kosten (inclusief laden EV), april tot nu toe -0,26 ct

Ja heerlijk he!
Wij moeten tot nu toe 3 euro betalen, en hebben al 224kWh verbruikt waaronder de helft voor de auto's.

Travel_me

Re: Dynamisch energie contract, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 20:02

Ik had vorige maand -96 euro, Heerlijk, houden dit zo :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:15

Hi! Ik ben op zoek naar advies. Ons contract loopt in mei af en mijn ouders zijn heel positief over dynamisch.

Nu hebben wij niet alleen stroom maar ook gas. Wel verwarmen we grotendeels met airco's en hebben ruim voldoende zonnepanelen. Ik werk ook thuis dus kan wassen etc op gunstige tijden.

Is dynamisch hierin wel of niet aan te raden? Ik vind vooral de gasprijs in de winter nogal spannend als er natuurlijk meer vraag naar is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:23

Ik zou de gasprijs gewoon vast zetten als je wel nog wat stookt op gas en dat je grootste gasverbruik is. In de winter liggen de gasprijzen inderdaad hoger, dus als je in de zomer een vast contract voor gas neemt dan ben je denk ik het gunstigste uit.
Wij hebben destijds wel dynamisch genomen voor gas, maar we gebruiken nauwelijks gas en het overgrote deel van onze rekening bestaat uit de vaste kosten/aansluiting enzo. Omdat het voor ons zo weinig verschil maakt heb ik nog niet de moeite gedaan om over te stappen, maar misschien doe ik dat ook komende zomer.

Over dynamische stroom ben ik nog steeds enorm tevreden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:29

Ik heb stroom dynamisch en gas vastgezet. Bij verschillende aanbieders. Electra via Tibber en gas bij Greenchoice. Mijn gas contract loopt in augustus af en waarschijnlijk zet ik die weer vast. Het heeft mij iets gescheeld in kosten, lagere M3 prijs maar hogere vaste kosten, maar ik vond het ook wel een fijn gevoel. Wij gebruiken weinig gas, ergens tussen de 500-750m3 per jaar, voornamelijk voor douchen. Verwarmen zo veel mogelijk met hout.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:32

Installeer de app slimladen service. Vul je eigen energie leverancier in. Dan zie je de stroomprijzen per uur waardoor jezelf kunt beoordelen is dat iets voor mij. Gemiddeld kun je zeggen als je zonnepanelen hebt dan geen dynamisch contract. Heb je geen zonnepanelen en wel een elektrische auto dan is dynamisch interessant. Vandaag was een een uur lang geld toe, gemiddeld 2,4 cent kreeg je per KWh als je stroom verbruikt. Om 13.00 uur weet je wat je de volgende dag gaat betalen. Ken een boer in ruste die zet dan in dat uur alle elektrische kachels en lampen voor voormalige varkens aan zodat er 100 KWh kan verbruiken x 2,4 cent.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:06

Wat maakt het dat je met zonnepanelen geen dynamisch contract zou moeten doen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:28

Dat zonnepanelen geen goede combi zou zijn met dynamisch daar ben ik het ook niet mee eens.
Als je ongeveer even veel verbruikt als dat je terug levert, dan klopt dat wel (en zelfs dat kun je je afvragen nu met de terugleverboetes).. maar als je te weinig of te veel panelen hebt voor je verbruik dan is dynamisch toch al gauw voordeliger.
Onze zonnepanelen leveren zo’n 8000 kWh per jaar, en we verbruiken zo’n 11.000.
Ons gemiddelde afname prijs over 2024 was 23ct/kWh, en de gemiddelde prijs voor de zonne-energie was 20,2ct/kWh. Klein beetje lager dus, maar ik ben toch erg blij met die 23ct voor ons ‘extra’ gebruikt, en geen terugleverboetes voor onze panelen..

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 23:35

Ik heb niet alle reacties gelezen. Ik heb een jaartje dynamisch geprobeerd, wetende dat mij dat geld zou kosten in plaats van opleveren (omdat je, toen iig, geen welkomskorting kreeg), maar ik wilde het eens geprobeerd hebben. Het idee is echt niet slecht als je flink wat automatisch kunt sturen of het zelf actief in de gaten kunt en wilt houden. Ik kreeg er zelf alleen maar stress van, van het constant voor alles in de gaten houden of het wel goedkoop was, bv of ik niet beter een paar dagen later kon wassen want misschien scheen de zon dan wel harder, maar bleef het dan wel lang genoeg goedkoop om ook te drogen (woonde toen piepklein, geen plek voor een wasrek), verschrikkelijk! Aangezien ik minder dan gemiddeld verbruik, ben ik terug naar contracthoppen gegaan. Zolang er nog flinke korting wordt gegeven op de jaarrekening bij overstappen, blijf ik hoppen. Daarmee ben ik als kleinverbruiker uiteindelijk goedkoper uit en heb ik alleen eventjes stress elk jaar, als ik weer uit moet zoeken welke club nu weer het goedkoopst is.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 06:49

8nnemiek schreef:
Ik zou de gasprijs gewoon vast zetten als je wel nog wat stookt op gas en dat je grootste gasverbruik is. In de winter liggen de gasprijzen inderdaad hoger, dus als je in de zomer een vast contract voor gas neemt dan ben je denk ik het gunstigste uit.
Wij hebben destijds wel dynamisch genomen voor gas, maar we gebruiken nauwelijks gas en het overgrote deel van onze rekening bestaat uit de vaste kosten/aansluiting enzo. Omdat het voor ons zo weinig verschil maakt heb ik nog niet de moeite gedaan om over te stappen, maar misschien doe ik dat ook komende zomer.

Over dynamische stroom ben ik nog steeds enorm tevreden.

Wij zitten nu bij zonneplan op dynamisch. Wij hebben sinds augustus ons gas uit staan en sinds november officieel afgesloten van het gas.(Dus geen aansluitkosten en alles wat daaromheen komt kijken) We zijn er achter gekomen dat het afsluiten van gas gewoon gratis kon, dus als je gas niet gebruikt, kan ik het zeker adviseren :)

Die aansluitkosten zijn niet mals. Scheelde al gauw €50,- in de maand als ik het goed zeg.(Kan meer zijn, maar onze gasmeter stond sinds mei al op hetzelfde bedrag, simpel uit te zoeken door online te kijken wat het kost als je een contract met en zonder gas wilt afsluiten)

Wij hebben ook zonnepanelen, dus weet niet of het ook werkt voor mensen zonder panelen. Maar ik vind het heerlijk, wij verwarmen/koelen nu dus alles ook op stroom en in de winter zaten we dus rond de € 150,- per maand, na januari zie je meteen dat de opbrengst toch omhoog gaat.

We letten wel aardig op wanneer het handig is om wassen aan te zetten, vooral in de winter gezien prijzen dan fluctueren.