Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:04

Hier dan nog even iets totaal anders. Ik eet niet veel eieren, maar als ik ze koop zijn dat vaak vrije uitloop eieren. Niet dat die helemaal heilig zijn, want ze mogen nog zo heten als de kippen met vogelgriep in de schuur gehouden moeten worden en als 20.000 kippen 20 hectare land krijgen voor de vrije uitloop, dan komen ze niet verder dan 50m van de schuur (heb m'n paard gestald gehad bij een kippenboer met vrije uitloop kippen, die kon het meeste van z'n 20 hectare land gewoon hooien en voldeed aan de eisen voor vrije uitloop). Maar de kippen hebben natuurlijk relatief veel ruimte.

Maar als je dan leest dat Nederland sinds 2020 enorm veel meer eieren uit legbatterijen importeert uit Oekraine, dan vraag ik me wel af hoe '1 Europa' dan bestaat, en waarom dit gedaan wordt. Want dit oogt in mijn ogen dus echt niet duurzaam.
https://www.pluimveeweb.nl/artikel/1247 ... in-europa/

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:07

Nee inderdaad. Ik vind het persoonlijk echt bizar dat dergelijke dingen uberhaupt worden toegestaan, net als dat verschepen van groenten over de hele wereld. Het gaat uiteraard weer om geld, maar dat er niet een of andere hoge pief is die op een gegeven moment zegt: HUH? WAT ZIJN WIJ NOU HELEMAAL AAN HET DOEN? DIT KAN TOCH GEWOON NIET?

Daar kan ik toch niet bij met mijn hoofd. Er zou een overkoepelende organisatie moeten zijn die geld eens op de tweede plaats zet en een veto kan geven.

Betekent wel dat niet iedereen hier alles kan hebben de hele tijd. Maar dat lijkt me helemaal niet verkeerd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:26

Ook het verschepen van ham naar Italie om dan als 'Parmaham' terug te komen is natuurlijk absurd.

Dat we rijst importeren en bananen e.d. vind ik niet erg of verkeerd. Maar het heen en weer verschepen wel. Gebeurt ook bij vlees. Maar wat ik dan dus wel triest vind is dat er dan mensen zijn die zeuren over vliegen, terwijl je wel gewoon legbatterij eieren gaat importeren, maar hier het houden van kippen op deze manier verbiedt (terecht overigens).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:01

Trouwens van de week nog benaderd door een opkoper van kippen eieren.

Hoop kippen boeren zijn gestopt door de uitstoot normen en gestegen voer prijzen. En de prijs per ei wat ze krijgen dekt gewoon de kosten niet meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:23

Werd de ham maar verscheept, er worden varkens getransporteerd naar Italië om daar ham te worden.
Om Parmaham te maken moeten de varkens ook en Parma geslacht worden. En die varkens groeien daar niet op.

Ik eet dan ook geen Parmaham, wat een onzin zeg.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:19

Ik eet alleen eieren van kippen met een bepaald keurmerk, daarvan wordt ook wel echt gecontroleerd of de houders aan de eisen voldoen.
Daar vertrouw ik dan maar op.

We hebben ruimte zat om zelf kippen en/of schapen te houden, maar mijn man wil het alleen als we ze uiteindelijk ook als voedsel gebruiken en ik kan dat, heel hypocriet, gevoelsmatig niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:41

Moet wel zeggen vlees van eigen scharrel kip zijn de poten en dijen wel iets taaier als ze al rond de 1 jaar zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:48

Het stomme is; als het kippen van de buren waren en ik wist dat ze 6/7 jaar lekker buiten hadden gescharreld, goed voer hadden gehad en gewoon een goed leven, dan zou ik daar minder moeite mee hebben.
Maar ik geef ze namen en ik raak er teveel aan gehecht als ze van mij zijn of als ik ze vaak zie.
En een (groot) deel van mij blijft het gewoon vreemd vinden dat we dieren dood maken om op te eten...
Ik zie mijzelf niet als beter of waardevoller dan een (ander) dier(soort), dus ik vind mezelf gewoon ontzettend hypocriet hierin.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:51

Namen geven doe ik inderdaad niet echt. Alle hanen hebben bij mij dezelfde naam en dat is ventje.

Maar zie kippen eigenlijk ook als werknemers ze houden het stuk bij de fruitbomen onkruid vrij.

Zonder de kippen zou ik dat stuk erbij niet redden lichamelijk.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:55

Ik snap dat ze heel nuttig kunnen zijn. :j
Zou hier zelf heel graag schapen willen hebben op een stuk wat niet geploegd kan worden vanwege stenen.
Maar ja, die zouden dan wel gewoon blijven tot ze op natuurlijke wijze dood gaan of ziek worden, als ik ze aan zou schaffen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:41

germie schreef:
Ook het verschepen van ham naar Italie om dan als 'Parmaham' terug te komen is natuurlijk absurd.

Dat klopt niet; een varken moet geboren, opgefokt en geslacht zijn in Italië om Parmaham te mogen heten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:50

Brainless schreef:
germie schreef:

Dat klopt niet; een varken moet geboren, opgefokt en geslacht zijn in Italië om Parmaham te mogen heten.

Officieel wel ja. :+

https://radar.avrotros.nl/artikel/parmaham-2024

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 16:28

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:25

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:54

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:04

Ook ingevuld

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:15

Iemand hier ervaring met elektrische speksteen radiatoren?
Of iets in die trant die de warmte vasthouden

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 22:45

Hoi!
Zijn hier mensen die ik de opzet voor een enquete over duurzame voedselkeuzes zou mogen sturen, voor feedback en input?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:50

Hoe draag ik bij? Door NIET aan AI te vragen hoe mijn paard er uit zou zien als mens.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:35

rien10 schreef:
Hoe draag ik bij? Door NIET aan AI te vragen hoe mijn paard er uit zou zien als mens.

Echt he :')

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:36

Ik stof even dit topic af met de vraag wat nou de beste shampoo is voor droge hoofdhuid. Graag een duurzame met alleen natuurlijke ingredienten maar als het kan toch wel een geurtje. Iemand tips?? :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:39

Weleda? Zelf geen ervaring mee, wel natuurlijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:42

DuoPenotti schreef:

Even een reactie. Ik heb er twee :j en ze bevallen echt goed. Energie zuinig in gebruik ten opzichte van normale radiatoren. De warmte stralen ze zeker een uur na uitzetten nog uit. Vaak zelfs langer. Aanschafkosten vielen me mee. Ze hebben geen krachtstroom nodig en ze zijn zwaar genoeg om een woonkamer met goed geisoleerde vloer, muur maar houten plafond met warmte gat op temperatuur te houden als de pelletkachel niet aanstaat. Ze wegen wel een beste hoeveelheid kilos
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-05-25 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:43

Urtekram!
Voor vet haar is Rosemary en Nordic Berries geschikt.
Ik ben echt helemaal om.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:44

karuna schreef:
DuoPenotti schreef:

Even een oudere reactie. Ik heb er twee :j en ze bevallen echt goed. Energie zuinig in gebruik ten opzichte van normale radiatoren. De warmte stralen ze zeker een uur na uitzetten nog uit. Vaak zelfs langer

dank je dat je er nog op terug komt.

Dat is heel mooi om te horen :j
Weet jij zo toevallig welke jij hebt?