Familie vloggers wat vind jij? Schadelijk of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 19:26

Gelukkig kende ik dit dus niet. Net de aflevering gekeken en echt bizar dat dit dus nog best zoveel gebeurt. Ik vind de tv programma's als 'een huis vol' al bedenkelijk maar deze vloggende families gaan nog even duizend stappen verder....

Toen ik opgroeide begon het internet. Veel van mm 'sociale leven' heb ik te danken aan forums zoals bokt. Maar daarvoor ook icq etc. Ik kan me voorstellen dat de ouders van vloggezinnnen dezelfde leeftijd als ik hebben en dat het hele internet gebeuren te ver door is geschoten en er ook niet voldoende over wordt nagedacht wat de gevolgen kunnen zijn. Dan ook echt super goed dat hier aandacht aan wordt besteed. Hopelijk zet het de volggers aan het denken en keren ze het tij zelf. En ik hoop dat er qua regelgeving ook wat aan kan worden gedaan. Want de volgende generaties zijn nog verder in het sociale media gezogen tijdens hun opgroeien en dit probleem zal alleen maar vaker voorkomen en groeien in de toekomst denk ik.

Verder hoop ik ook dat de kijkers eens achter hun oren krabben. Want blijkbaar is dit wel gewild, als er binnen 1 week al zo achterlijk veel volgers bij komen. De kijkers zijn eigenlijk niet veel beter, omdat zij dit stimuleren en blijven voeden....

Christiene

Re: Familie vloggers wat vind jij? Schadelijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 19:52

Die bellinga familie reist vast de wereld niet gratis over maar zal wel wat gesponsord worden. Of het kunnen doen van,al het verdiende geld.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 22:01

Ik heb altijd al een hekel gehad aan familie vloggers, het is gewoon complete uitbuiting waar je nul zich hebt op wie het kijkt of opslaat.

Mijn moeder had in de jaren 90 ook een blog die ze gerunt heeft vanaf mijn geboorte tot 2009. We waren in die zin bijzonder omdat we een drieling waren. Ze deelde ontzettend veel op die blogs en ik heb daar echt oprecht tot op de dag van vandaag last van. En ik ben nu 29.

En dat waren foto's niet eens filmpjes.

Netzelfde dat ik ook een hekel heb aan jo frost en die ook van voornamelijk neurodiverse kinderen haar verdien model maakte. Maar ja dat was een outsider niet je eigen ouders die alles online gooien.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 22:47

Er moet gewoon strenge regelgeving komen. Als we acteurs voor een filmproject nodig hebben dan zitten hier enorm harde regels aan; max zoveel uur - max zoveel per periode - max aantal keer per week/maand etc. noem het maar op. Deze kinderen staan gewoon 24/7 op beeld (bijna letterlijk) dat is écht niet OK, en die familie Bellinga verdiend letterlijk alles over de rug van de kinderen die ze hebben.

Het is ook niet bepaald normaal om op te groeien met alles op het internet. Als kind heb je op die manier ook nooit oprecht een keuze om hoe je opgroeit; want alles staat online, kan er altijd weer bij worden gebruikt en blijft je achterna zitten om het zo maar te noemen. En dan de druk nog vanuit de familie zelf, want iedereen doet het dus beter kennen ze niet eens. Enorm erg om in op te groeien lijkt me, alleen zijn de nare gevolgen daarvan meestal pas later zichtbaar en dan is het al te laat.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 23:40

Er is hier ook een docu over op Netflix. Gaat wel over een Amerikaanse "squad" maar echt te bizar wat die kinderen allemaal ondergaan en doorstaan voor hrt maken van een filmpje en eigenlijk voor het zorgen van meer volgers en dus meer geld. Het word steeds extremer en ongezonder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 01:19

OutOfTheWood schreef:
Er moet gewoon strenge regelgeving komen. Als we acteurs voor een filmproject nodig hebben dan zitten hier enorm harde regels aan; max zoveel uur - max zoveel per periode - max aantal keer per week/maand etc. noem het maar op. Deze kinderen staan gewoon 24/7 op beeld (bijna letterlijk) dat is écht niet OK, en die familie Bellinga verdiend letterlijk alles over de rug van de kinderen die ze hebben.

Het is ook niet bepaald normaal om op te groeien met alles op het internet. Als kind heb je op die manier ook nooit oprecht een keuze om hoe je opgroeit; want alles staat online, kan er altijd weer bij worden gebruikt en blijft je achterna zitten om het zo maar te noemen. En dan de druk nog vanuit de familie zelf, want iedereen doet het dus beter kennen ze niet eens. Enorm erg om in op te groeien lijkt me, alleen zijn de nare gevolgen daarvan meestal pas later zichtbaar en dan is het al te laat.

Maar nogmaals; die regels bij tv, film en theater werk helpen niet om de problemen te voorkomen die vaak ontstaan later bij kindersterren.

En dat is met topsport net zo.

Alles online is imo ook een probleem, maar wel iets wat in de tijd van nu past. We weten nog niet hoe dat precies gaat ontwikkelen en waar je op langere termijn tegenaan gaat lopen. Ook omdat veel mensen in hetzelfde schuitje zitten.

Is er later echt een groot verschil tussen het 24/7 vloggen of een enkel filmpje en wat foto's? Je kan straks waarschijnlijk van iedereen wel wat terugvinden.

Een reclame waar ik in speelde en ook duidelijk in beeld kom, heb ik vorig jaar na ruim 40jr teruggevonden op youtube.....Er staan geen namen bij, wordt denk ik nooit bekeken en ik heb er tot nu toe geen last van. Maar mijn ouders vonden het geweldig en hebben nooit verder nagedacht dan de uitzendingen van toen. En omdat iedereen om me heen het zo geweldig vond, dacht ik als kind ook dat het geweldig was.

Ik denk dat meer mensen vallen over het feit dat het wordt gebruikt om geld mee te verdienen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 06:51

Ik zat me gisteren te bedenken. Ik volg op insta ook families, zoals 1 van de drielingmoeders van een tv programma, en een gezin uit een huis vol. Nu delen die wel minder als een familie vlogger maar toch vraag ik me af waar ligt dan de grens. Want ik vind een inkijkje in iemands leven ook leuk, en je haalt er altijd iets uit. Een stukje herkenning, of juist nou dat zou ik nooit zo doen. Aan de andere kant de volwassenen kiezen er zelf voor, de kinderen gaan automatisch mee in het verhaal. Nu weet ik van bepaalde programma's dat de grotere kinderen er soms zelf voor kiezen om niet, of nog deels in beeld te komen. Vroeger had je natuurlijk ook tv waar je als kind in beeld kon komen. Maar toen had je nog niet social media, en dat het in den treure gedeeld kon blijven word door iedereen. Plus alle toetsenbord helden die menen overal een ongezouten mening over te moeten kunnen geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:39

Maar mensen keken bijv wel tv en zeker kinderen kunnen hard zijn en recht iets in elkaars gezicht zeggen.

Toen kwamen 1 of meerdere directe opmerkingen hard aan en wist je niet dat het nu zo zou zijn. Er was niet een, het wordt nog erger.
En mensen die nu een bak sh*t over zich heen krijgen, lezen misschien niet alles en kunnen dat zelfs uitzetten. En zeker als je wat online ervaring hebt, weet je ook wel dat je veel reacties niet serieus moet nemen. Mensen hebben ene grote mond online, maar reageren puur om te reageren of het zijn trollen. Dat is wel iets waar men nu mee opgroeit.

Ik zag vd week MAFS. Die ene vrouw laat haar kinderen buiten beeld. Dan denk je, heel verstandig, ook omdat ze die man eerst wil leren kennen.
Maar ze komt met haar gezicht op tv en mensen weten dat het de moeder is van.......

En niet altijd zijn de kinderen het probleem. Ouders/volwassenen zouden ook moeten oppassen wat zij zeggen en als commentaar geven waar de kids bij zitten.

En vanaf wanneer mag het allemaal wel? Vanaf 18? Alsof ze op die leeftijd geen problemen kunnen krijgen. Dat is soms juist een lastige leeftijd.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 13:19

Ik heb er persoonlijk niet zo'n moeite mee, maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik geen kinderen heb en ook eigenlijk geen familievlogs kijk.
Wel volg ik een aantal mensen die de afgelopen jaren kinderen hebben gekregen bijvoorbeeld of gezinnen die ik volg door mijn werk jaren geleden voor een kindermerk welke ook graag gebruik maakte van infuencers om hun producten online te tonen.

Ik weet dus niet tot in detail wat er allemaal in voor komt, maar van wat ik heb gezien is het 9/10 keer voornamelijk positief en wordt er hele veel rekening gehouden met het kind. Daarbij vind ik het dus niet schadelijk.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:11

Josien_ schreef:
Ik heb er persoonlijk niet zo'n moeite mee, maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik geen kinderen heb en ook eigenlijk geen familievlogs kijk.
Wel volg ik een aantal mensen die de afgelopen jaren kinderen hebben gekregen bijvoorbeeld of gezinnen die ik volg door mijn werk jaren geleden voor een kindermerk welke ook graag gebruik maakte van infuencers om hun producten online te tonen.

Ik weet dus niet tot in detail wat er allemaal in voor komt, maar van wat ik heb gezien is het 9/10 keer voornamelijk positief en wordt er hele veel rekening gehouden met het kind. Daarbij vind ik het dus niet schadelijk.

Maar hóe wordt er rekening gehouden met het kind dan? Wat is het belang of voordeel van het kind hierbij?

Ik was een tijd terug met m’n eigen kind in de speeltuin toen ik het kind van een influencer herkende. De instagrammer in kwestie heeft geen kindgerelateerd account en tóch wist ik in een split second de naam van haar kind, dat het meisje in groep 3 zit, turnt, in welk dorp 80km verderop ze woont etc etc. Niks negatiefs maar ik wist het wel. En zij heeft geeeeeeen idee wie wat over haar weet, dat vond ik echt een bizarre realisatie en ook kwalijk. Sindsdien heb ik een boel mensen ontvolgd; ik wil er niet aan bijdragen. En strenge wetgeving juich ik van harte toe. Ik hoop echt dat we over een aantal jaren ons niet meer kunnen voorstellen dat men in de jaren 2010-2025 zo omgingen met de privacy van hun kinderen..

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 09:56

Noeps schreef:
Josien_ schreef:

Maar hóe wordt er rekening gehouden met het kind dan? Wat is het belang of voordeel van het kind hierbij?

Ik was een tijd terug met m’n eigen kind in de speeltuin toen ik het kind van een influencer herkende. De instagrammer in kwestie heeft geen kindgerelateerd account en tóch wist ik in een split second de naam van haar kind, dat het meisje in groep 3 zit, turnt, in welk dorp 80km verderop ze woont etc etc. Niks negatiefs maar ik wist het wel. En zij heeft geeeeeeen idee wie wat over haar weet, dat vond ik echt een bizarre realisatie en ook kwalijk. Sindsdien heb ik een boel mensen ontvolgd; ik wil er niet aan bijdragen. En strenge wetgeving juich ik van harte toe. Ik hoop echt dat we over een aantal jaren ons niet meer kunnen voorstellen dat men in de jaren 2010-2025 zo omgingen met de privacy van hun kinderen..

Het voordeel van het kind is vooral dat ze veel leuke uitjes en spullen krijgen, maar los van dat zou ik ook niet per se willen beweren dat het kind er belang bij heeft maar dat is wat anders dan dat het schadelijk is. Let wel; is baseer dit op wat ik zelf heb gezien en ik weet dus niet wat er allemaal wel/niet gebeurt.
Wat ik veel zie is dat men kinderen alleen op leuke en blije momenten in beeld brengen of bijvoorbeeld niet herkenbaar.
Wat jij zegt is wel iets wat gemakkelijk gebeurd, maar dat is bij veel influencers ongeacht of ze kinderen hebben. Dan zijn ze in het algemeen niet erg zuinig op hun privacy.
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 14-04-25 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:04

Toevallig heb ik afgelopen week de documentaire "Kidfluencers" gezien, en een podcast geluisterd over deepfake AI en foto's van minderjarigen.

Wat daarin genoemd werd dat bij alle content met kinderen, het grootste gedeelde van de subcribers volwassen is (verzin de rest er zelf maar bij), vooral de dans, gym en zwemfilmpjes doen het goed.

Waarom mensen het doen? Met genoeg volgers is het een "leuk" inkomen.. De kids uit 'kidfluencers' haalden meer dan 100.000 per maand binnen. Ik weet niet of dat in Nederland ook lukt, maar met een hoop volgers kom je een heel eind denk.

Ik vind het vreselijk, maar er is/was geen wet-regelgeving voor

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:51

Het lijkt me vooral ongezond ook dat kinderen zo jong aangeleerd krijgen alles te moeten doen voor views en likes.
Ik meen ook dat familie Bellinga gezegd heeft dat hun kinderen al een dikke huid hebben gekregen terwijl dat imo niet iets is om trots op te zijn.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:02

Mijn dochter wou vroeger 'youtuber' worden en heeft 3 korte 'vlogs' gemaakt. We begrepen er nog niet veel van en dachten dat ze een privéaccount had gemaakt. Niet dus, was openbaar. Ze is haar wachtwoord kwijtgeraakt en kan ze er niet meer afhalen. Ze is nu 17 jaar en schaamt zich dood voor die vlogs. Ze doet niks geks, het is heel onschuldig en saai voor een ander om te kijken. Maar ze vindt het vreselijk. Onze zoon komt er ook in een stukje voorbij. Hij is nu 14 en zijn vrienden weten ervan. Hij wordt wekelijks gepest :+ Hij heeft daar geen last van, die jongens zitten elkaar constant in de zeik te nemen. Maar toch. Pubers zijn snoeihard onderling. Zij hebben de aflevering van Boos ook gekeken en ze zeggen ook 'die kinderen hebben geen leven'. Ze wisten direct te vertellen dat die kinderen helemaal worden afgemaakt online. Vreselijk.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:35

Cer schreef:
Toevallig heb ik afgelopen week de documentaire "Kidfluencers" gezien, en een podcast geluisterd over deepfake AI en foto's van minderjarigen.

Wat daarin genoemd werd dat bij alle content met kinderen, het grootste gedeelde van de subcribers volwassen is (verzin de rest er zelf maar bij), vooral de dans, gym en zwemfilmpjes doen het goed.

Waarom mensen het doen? Met genoeg volgers is het een "leuk" inkomen.. De kids uit 'kidfluencers' haalden meer dan 100.000 per maand binnen. Ik weet niet of dat in Nederland ook lukt, maar met een hoop volgers kom je een heel eind denk.

Ik vind het vreselijk, maar er is/was geen wet-regelgeving voor

Ja die heb ik ook gekeken. Die arme kinderen, vooral die dochter. Je dochter in veel te sexy kleding een waterflesje laten p*pen op een plek waar je weet dat alleen volwassenen komen is gewoon te ranzig voor woorden. Dikke vette kindermishandeling/trafficing.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 21:19

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:40

alice0cullen schreef:
Ik heb altijd al een hekel gehad aan familie vloggers, het is gewoon complete uitbuiting waar je nul zich hebt op wie het kijkt of opslaat.

Mijn moeder had in de jaren 90 ook een blog die ze gerunt heeft vanaf mijn geboorte tot 2009. We waren in die zin bijzonder omdat we een drieling waren. Ze deelde ontzettend veel op die blogs en ik heb daar echt oprecht tot op de dag van vandaag last van. En ik ben nu 29.

En dat waren foto's niet eens filmpjes.

Netzelfde dat ik ook een hekel heb aan jo frost en die ook van voornamelijk neurodiverse kinderen haar verdien model maakte. Maar ja dat was een outsider niet je eigen ouders die alles online gooien.

Ben benieuwd waar je last van hebt, dat is een mooi voorbeeld voor mensen die nu alles van hun kinderen online zetten.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 22:31

Moet je na gaan, alleen foto's en veel minder bereik.

Nu kijkt letterlijk iedereen mee en vaak meerdere keren en overal via.de telefoon ipv uurtje op.de.pc. vroeger.