Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
OutOfTheWood schreef:Er moet gewoon strenge regelgeving komen. Als we acteurs voor een filmproject nodig hebben dan zitten hier enorm harde regels aan; max zoveel uur - max zoveel per periode - max aantal keer per week/maand etc. noem het maar op. Deze kinderen staan gewoon 24/7 op beeld (bijna letterlijk) dat is écht niet OK, en die familie Bellinga verdiend letterlijk alles over de rug van de kinderen die ze hebben.
Het is ook niet bepaald normaal om op te groeien met alles op het internet. Als kind heb je op die manier ook nooit oprecht een keuze om hoe je opgroeit; want alles staat online, kan er altijd weer bij worden gebruikt en blijft je achterna zitten om het zo maar te noemen. En dan de druk nog vanuit de familie zelf, want iedereen doet het dus beter kennen ze niet eens. Enorm erg om in op te groeien lijkt me, alleen zijn de nare gevolgen daarvan meestal pas later zichtbaar en dan is het al te laat.
Josien_ schreef:Ik heb er persoonlijk niet zo'n moeite mee, maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik geen kinderen heb en ook eigenlijk geen familievlogs kijk.
Wel volg ik een aantal mensen die de afgelopen jaren kinderen hebben gekregen bijvoorbeeld of gezinnen die ik volg door mijn werk jaren geleden voor een kindermerk welke ook graag gebruik maakte van infuencers om hun producten online te tonen.
Ik weet dus niet tot in detail wat er allemaal in voor komt, maar van wat ik heb gezien is het 9/10 keer voornamelijk positief en wordt er hele veel rekening gehouden met het kind. Daarbij vind ik het dus niet schadelijk.
Noeps schreef:Josien_ schreef:Ik heb er persoonlijk niet zo'n moeite mee, maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik geen kinderen heb en ook eigenlijk geen familievlogs kijk.
Wel volg ik een aantal mensen die de afgelopen jaren kinderen hebben gekregen bijvoorbeeld of gezinnen die ik volg door mijn werk jaren geleden voor een kindermerk welke ook graag gebruik maakte van infuencers om hun producten online te tonen.
Ik weet dus niet tot in detail wat er allemaal in voor komt, maar van wat ik heb gezien is het 9/10 keer voornamelijk positief en wordt er hele veel rekening gehouden met het kind. Daarbij vind ik het dus niet schadelijk.
Maar hóe wordt er rekening gehouden met het kind dan? Wat is het belang of voordeel van het kind hierbij?
Ik was een tijd terug met m’n eigen kind in de speeltuin toen ik het kind van een influencer herkende. De instagrammer in kwestie heeft geen kindgerelateerd account en tóch wist ik in een split second de naam van haar kind, dat het meisje in groep 3 zit, turnt, in welk dorp 80km verderop ze woont etc etc. Niks negatiefs maar ik wist het wel. En zij heeft geeeeeeen idee wie wat over haar weet, dat vond ik echt een bizarre realisatie en ook kwalijk. Sindsdien heb ik een boel mensen ontvolgd; ik wil er niet aan bijdragen. En strenge wetgeving juich ik van harte toe. Ik hoop echt dat we over een aantal jaren ons niet meer kunnen voorstellen dat men in de jaren 2010-2025 zo omgingen met de privacy van hun kinderen..
Cer schreef:Toevallig heb ik afgelopen week de documentaire "Kidfluencers" gezien, en een podcast geluisterd over deepfake AI en foto's van minderjarigen.
Wat daarin genoemd werd dat bij alle content met kinderen, het grootste gedeelde van de subcribers volwassen is (verzin de rest er zelf maar bij), vooral de dans, gym en zwemfilmpjes doen het goed.
Waarom mensen het doen? Met genoeg volgers is het een "leuk" inkomen.. De kids uit 'kidfluencers' haalden meer dan 100.000 per maand binnen. Ik weet niet of dat in Nederland ook lukt, maar met een hoop volgers kom je een heel eind denk.
Ik vind het vreselijk, maar er is/was geen wet-regelgeving voor
alice0cullen schreef:Ik heb altijd al een hekel gehad aan familie vloggers, het is gewoon complete uitbuiting waar je nul zich hebt op wie het kijkt of opslaat.
Mijn moeder had in de jaren 90 ook een blog die ze gerunt heeft vanaf mijn geboorte tot 2009. We waren in die zin bijzonder omdat we een drieling waren. Ze deelde ontzettend veel op die blogs en ik heb daar echt oprecht tot op de dag van vandaag last van. En ik ben nu 29.
En dat waren foto's niet eens filmpjes.
Netzelfde dat ik ook een hekel heb aan jo frost en die ook van voornamelijk neurodiverse kinderen haar verdien model maakte. Maar ja dat was een outsider niet je eigen ouders die alles online gooien.