Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:30

MyChoice schreef:
Ja, echt bizar! Gewoon tussen de huizen. Ben benieuwd wanneer ik er een tegenkom in Scherpenzeel tijdens m’n pauzerondje.

Ik was gevraagd een stuk te schrijven voor bokt over hoe ik me voel door de wolven t.o.v. mn dieren. Stuk ingeleverd, maar denk dat de waarheid wellicht te heftig is om te publiceren ofzo, want na overleg is toch besloten er geen onderwerp aan te wijden. En zo blijven we alles maar in de doofpot stoppen. Als we het negeren is het er niet….kennelijk……

Dat is vreemd..want begin dit jaar plaatsten ze dit wel. Of heb je hele rare dingen opgeschreven? :D

Nyaleti

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:31

Heb je gevraagd waarom het niet gedeeld wordt?

Eerder dit jaar was er ook een stukje met "Bokkers aan het woord" dus misschien gewoon even vragen waarom nu niet?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:33

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:36

MyChoice schreef:
Ja, echt bizar! Gewoon tussen de huizen. Ben benieuwd wanneer ik er een tegenkom in Scherpenzeel tijdens m’n pauzerondje.

Ik was gevraagd een stuk te schrijven voor bokt over hoe ik me voel door de wolven t.o.v. mn dieren. Stuk ingeleverd, maar denk dat de waarheid wellicht te heftig is om te publiceren ofzo, want na overleg is toch besloten er geen onderwerp aan te wijden. En zo blijven we alles maar in de doofpot stoppen. Als we het negeren is het er niet….kennelijk……

Jammer dat je het zo opvat. Het NR-lid dat je benaderd heeft, heeft je een PB gestuurd. Uiteraard mag je daar op reageren.

Het gaat er overigens niet over dat de waarheid niet gezegd zou mogen worden. Dat is echt een misverstand. Er is alleen een verschil tussen een geplaatste tekst hier in een topic, of een volledig artikel dat op VN geplaatst wordt. We hebben richtlijnen voor de nieuwswaarde en de kwaliteit van het stuk voordat het op VN geplaatst wordt en daar voldeed het niet aan. Dat wil niet zeggen dat de inhoud niet gezegd zou mogen worden, dat is een ander verhaal. Je mag je tekst zelf plaatsen, dat is helemaal geen probleem.

Als je nog vragen hebt dan mag je het NR-lid benaderen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:42

Kun je uitleggen wat dan precies het verschil is tussen wel nieuwswaarde aan al die Franse ellende en geen nieuwswaarde aan het bericht van MyChoice? Beide keren gaat het om ernstige dingen die voorvallen in het thuisland van de Bokker en de beleving die zij erbij hebben.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:44

Oscar schreef:
MyChoice schreef:

Jammer dat je het zo opvat. Het NR-lid dat je benaderd heeft, heeft je een PB gestuurd. Uiteraard mag je daar op reageren.

Het gaat er overigens niet over dat de waarheid niet gezegd zou mogen worden. Dat is echt een misverstand. Er is alleen een verschil tussen een geplaatste tekst hier in een topic, of een volledig artikel dat op VN geplaatst wordt. We hebben richtlijnen voor de nieuwswaarde en de kwaliteit van het stuk voordat het op VN geplaatst wordt en daar voldeed het niet aan. Dat wil niet zeggen dat de inhoud niet gezegd zou mogen worden, dat is een ander verhaal. Je mag je tekst zelf plaatsen, dat is helemaal geen probleem.

Als je nog vragen hebt dan mag je het NR-lid benaderen.

Er zou nog iemand een stuk schrijven, voldeed dat dan ook niet? Als mijn stuk niet voldoet, dan voldoen er vast andere stukken wel. De vraag was om mijn gevoel te beschrijven. Ik weet niet hoe ik dat anders had moeten doen. Of had ik feiten weg moeten laten?

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:46

Feedback over waarom het niet voldoet aan de richtlijnen is dan misschien fijn? Misschien dat er nog wat toegevoegd of aangepast kan worden waardoor het wel voldoet?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:48

Ik heb bewust zowel nieuwswaarde als kwaliteit genoemd (en niet alleen maar nieuwswaarde). Ik vind het niet netjes om daar hier een oordeel over te geven, dus dat laat ik bij het desbetreffende NR-lid en MyChoice.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:59

Ja nieuws uit Frankrijk heeft meer nieuwswaarde :j

-O-

Niet iedereen schrijft als een journalist.
Dan had deze eigen ervaring best anders ingekleed kunnen worden door nr team ipv niet plaatsen

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:09

Ik denk meer dat er geschrokken is van de emotie in mijn stuk. Het kwam gisteravond ook even echt recht uit mijn hart. Maar dit is wel wat veel mensen meemaken op dit moment.
Laatst bijgewerkt door MyChoice op 26-11-24 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:18

Als ze schrikken van die emotie hebben ze flink onder een steen gezeten en tijd eens wakker geschud te worden.
En juist hoogtijd dit te plaatsen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 17:31

Vanochtend losgebroken koeien en paarden in Hierden Gld
Citaat:
Hierden Gelderland
26-11-2024
Vannacht of vanochtend vroeg

Wolven hebben paarden en koeien opgejaagd waarna deze door de omheining gegaan zijn, geen gewonden.

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/p/15do6aPc1j/?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:50

Oscar schreef:
Ik heb bewust zowel nieuwswaarde als kwaliteit genoemd (en niet alleen maar nieuwswaarde). Ik vind het niet netjes om daar hier een oordeel over te geven, dus dat laat ik bij het desbetreffende NR-lid en MyChoice.

Dan had je die eerste reactie ook niet moeten plaatsen, naar mijn mening, want dat komt een beetje over als iemand terecht wijzen terwijl jullie "nieuws"-beleid van geen kanten deugt. Als de schrijfstijl, want ik neem aan dat je dat bedoelt met kwaliteit, niet voldoende is om een VN-bericht mee te vullen, dan kun je aanbieden om het te herschrijven en daarna weer voor akkoord terug te sturen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 18:02

Wie wil, denken jullie aan het insturen van een brief aan Von der Leyen? Om aandacht te vragen voor de stemming verlaging status strikt beschermde status van de wolf naar beschermd tijdens conventie van Bern te vragen.

Als je gebruik maakt van de voorbeeldbrief van Wijs met wolven, LET ER OP DAT JE JE WOONPLAATS EN DATUM gebruikt. En natuurlijk ondertekent met je naam.

Insturen kan tot 30 november.

E-mail naar:

Ursula.VON-DER-LEYEN@ec.europa.eu

Hier vind je de voorbeeld brief:

Citaat:
Dear Mrs. Von der Leyen,

In December, at the annual meeting of the Standing Committee of the Bern Convention, the EU will introduce the proposal to downgrade the legal protection of the wolf from “strictly protected” to “protected”. As a resident of the Netherlands, I care to let you know that lowering the protected status of the wolf is of utmost importance.

Also please end the uncontrolled growth of the bear population in Europe.

Due to the explosive growth of the wolf population, it is extremely important to have adequate possibilities for management of the population as an EU member state. The EU member states must also have to be able to jointly decide at European level which areas can offer wolves a reasonable existence and for which areas a zero status should be declared.
The goal of the protected status of the species has been achieved, therefore the protected status is outdated and must be reviewed. Currently there are over 20,000 gray wolves in Europe, while the number of 2,500 reproductive adults is sufficient for conservation of the species according to the research report “Population Viability Analysis” by Beissinger & McCullough 2002, Morris & Doak 2002 .

In the Netherlands, the situation is slowly but surely running out of control. The Netherlands has a population density of 529 people per square kilometer, making it one of the most densely populated countries in the world. The Dutch landscape has no pristine natural areas. Even in our largest nature reserve in the middle of the country Netherlands, De Veluwe, there are villages and several large cities, such as Arnhem and Apeldoorn. Moreover, the nature reserves, which are also recreational areas, attract millions of visitors every year. As a result, the wolves quickly become accustomed to people. We notice that wolves are losing their natural shyness and they are no longer reluctant to approach people.

We have also experienced excesses:
-several dogs have been attacked while walking near their owner;
-a 5-year-old child was bitten while playing in the woods;
-attacks on grazing animals are almost a daily occurrence. In which large horses and cows are also increasingly becoming victims.
Unfortunately, these were events that, according to the Dutch experts, would not occur. But they do and they evolve. The Netherlands is naturally bounded by the North Sea and the growing population of wolves in the rest of Europe has no means of escape after the Netherlands, the Netherlands is a mortality sink for the wolves which the inhabitants of the Netherlands experience as if they were part of an uncontrolled experiment.

We are now facing multiple serious problems, disturbance, and damage in our society. These can be briefly summarized in these four themes:
 1. Animal suffering
 2. Economic and livelihood security
 3. Safety and public health
 4. Disruption of society

1. Animal suffering
There are serious concerns about the increasing number of attacks by wolves on pasture animals. Within the pasture fence, multiple animals are regularly killed simultaneously (the so-called surplus killing), or are seriously injured. Animals are suffering enormously: either as a result of the physical attack or by witnessing an attack.
Protecting animals through fencing is complicated, costly, labor-intensive and offers no guarantee. Fences also prevent other protected wildlife from migrating between the small patches of nature the Netherlands possesses. In addition, the number of collisions with wolves is also increasing, from which we can conclude that the Netherlands cannot provide a safe habitat for the wolf.

2. Economic and livelihood security
More and more animal owners feel forced to quit, losing their source of income for their families. Areas are being closed, causing business owners in those areas to lose customers (restaurants and suchlike). Businesses also are losing income, as customers stay away for fear of the wolf, consider campsites in wolf territory, for example.

3. Safety and public health
People experience fear and chronic stress. There is fear for the safety of their animals, as well as fear of hiking, biking and recreating in wolf territory. Children no longer dare to bike to school. There is also fear of being outside after dark for people who live in the rural areas. Then there are vulnerable people, such as blind people who no longer dare to move around in their own home environment with their guide dog As a result, they lose a significant part of their independence and are now more dependent on help from others.
The chronic stress will – as it builds up - undoubtedly cause various health issues, such as heart disease, depression and emotional damage.

4. Disruption of society
Because media reports and information from various organizations often do not match what is experienced by people in practice, there is increasing misunderstanding towards each other. This affects society as a whole. Incidents have also shown that emergency services do not respond adequately and that emergency workers are hesitant to act when wolves are involved in an accident and must be put out of their misery. This is largely due to the fact that people fear the legal consequences and repercussion on social media.

I trust I have given you an idea of the situation in our country. As the situation in the Netherlands threatens to become untenable, I ask you kindly but urgently to take this information to heart and do your utmost to ensure that the protected status of wolves in Europe will actually be downgraded.

I kindly thank you for your attention and trust in your continued efforts.

Kind regards, yours faithfully,

Voor de overige e-mail adressen van de NL Europarlementariërs kijk even bij de maker van de brief stichting wijs met wolven.
https://www.wijsmetwolven.nl/2024/11/09 ... de-status/

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:19

Ik mis in die brief het hele de wildstand kan geen groot roofdier als wolf (en beer) voeden en de schade aan biodiversiteit die dat juist geeft. Bern gaat over biodiversiteit, speel daar op in.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 18:30

De brief is opgesteld als leidraad, opzetje.
Je kunt het naar eigen inzicht aanpassen of aanvullen.

Ik heb zelf ook wat aanvullingen gedaan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 19:51

Mogelijke aanval op hond in Scherpenzeel Gld
Citaat:
Scherpenzeel Gelderland
26-11-2024
17.40 uur

Op Breeschoten 2/ 4 Scherpenzeel, is rond 17.40 een hond aangevallen door een wolf.

Ook dit betreft weer een doorgestuurd bericht uit een buurtapp, wij proberen momenteel contact te krijgen met de eigenaar. Voor nu betrouwbaarheid laag.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1D7ZeJ ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 19:59

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 26-11-24 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:04

Hm deze staat niet in de appgroep, dat is raar? Fijn dat ik het hier zie want die facebookgroepen volg ik niet, maar ik dacht compleet te zijn met de appgroep!

tienus63 schreef:
Zichtmelding Soest/Soesterduinen
Citaat:
Rond 16.45 uur wolf gespot ter hoogte van 1000 bomenbos/ingang Beaufortln Soest. M.a.w. Langeduinen rond schemer vermijden. Al eerder ingang duinen t.h.v. Sparrenlaan gespot. Betrouwbaarheid hoog

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf zoekt leden

https://www.facebook.com/share/p/18B4zAGY49/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 20:10

Er wordt net door de alert app groep gedeeld dat mensen vooral ook de melding bij Wolvenmeldpunt geen wolf moeten blijven doen ipv rechtstreeks in een Facebook groep te plaatsen.

Gezien de locatie en het feit dat er veel mensen wandelen, heb ik gekozen om de melding wel te kopiëren.

Citaat:
Even een reminder omdat er toch nog teveel meldingen op facebook belanden en zo pas veel later in de alert apps gedeeld worden. Meldingen graag doorsturen naar WhatsApp naar wolvenmeldpunt Geen Wolf +31 6 17018889

Citaat:
Welkom bij de pagina van Wolvenmeldpunt Geen Wolf. Hier kunnen onze meldingen gevolgd worden.

Heb je een wolf gezien? Of zijn er dieren aangevallen? Stuur dit dan zsm door naar wolvenmeldpunt Geen Wolf, +31 6 17018889

Graag voorzien van:
- Een speld via Google maps (dit is de exacte locatie van je melding. Graag delen via de delenknop onderaan. Geen screenshot aub!
- Looprichting.
- Tijd en datum.

Bij aanvallen plaatsen wij geen exacte locatie ivm de privacy van de dierhouders.

Team "Geen Wolf"

Open de QR code op je telefoon en sla het nummer op in je telefoon.
Afbeelding
Bron geen wolf zoekt leden
https://www.facebook.com/share/p/19rthx ... tid=K35XfP

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:56

Dank je Tienus, duidelijk! Ik zie dat hij nu wel in de appgroep gedeeld is!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 22:01

Nieuwste cijfers over aantal wolven en roedels in Duitsland.
Let even op de roedels langs de NL-Duitse grens op het kaartje.
Citaat:
Actuele cijfers en gegevens over wolven in Duitsland gepubliceerd : 209 roedels landelijk bevestigd

26.11.2024
In het monitoringjaar 2023/2024 waren er minimaal 209 wolvenroedels in Duitsland. Dit blijkt uit de rapporten van de deelstaten, die ruim 40.000 meldingen en heel veel bewijsmateriaal hebben beoordeeld. De officieel bevestigde aantallen Duitse wolven worden, in samenwerking met de deelstaten, gepubliceerd door het Federaal Agentschap voor Natuurbehoud (BfN) en het Federaal Documentatie- en Adviescentrum voor Wolf (DBBW).

De meeste wolvenroedels leefden in Brandenburg (58) in het meetjaar 2023/2024 (1 mei 2023 tot 30 april 2024), gevolgd door Nedersaksen (48) en Saksen (37). Naast de 209 roedels zijn er nog eens 46 wolvenparen en 19 sedentaire individuele wolven bevestigd. In het voorgaande monitoringjaar 2022/2023 werden 185 roedels, 58 paren en 22 sedentaire individuele wolven gedetecteerd (bijgewerkte status vanaf 26 november 2024). De gegevens van de wolvenmonitoring in de deelstaten laten de afgelopen twee monitoringjaren een kleinere toename van het aantal territoria zien dan in voorgaande monitoringjaren.

https://www.bfn.de/pressemitteilungen/a ... sn=scwspwa

Afbeelding
Bron WenN
https://www.facebook.com/share/p/1GcuZWAMPy/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 22:10

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 22:53

tamary schreef:
Ik mis in die brief het hele de wildstand kan geen groot roofdier als wolf (en beer) voeden en de schade aan biodiversiteit die dat juist geeft. Bern gaat over biodiversiteit, speel daar op in.

Deze opmerking heb ik doorgespeeld aan Wijs met Wolven.
Dit is hun reactie op de tip van Tamary
Citaat:
Goede tip. Alleen is dat bewust niet benoemd, omdat dat argument direct onderuit gehaald wordt omdat bewijs (nu nog) ontbreekt. Uit tellingen van wild blijkt nu nog dat de wildstand van reeën, herten en zwijnen nog goed op orde is en dat er ook nog opdracht voor afschot gegeven wordt. Dus dit argument houdt nu nog geen stand en is daarom niet benoemd. Alleen de zaken die vanuit de praktijk inmiddels bewezen zijn en waar wij dossieropbouw van hebben zijn in de brief verwerkt.
Maar ik snap de gedachtengang heel goed. Daarom hebben wij ook bij jagers verenigingen en natuurorganisaties geïnformeerd naar de hoedanigheid van de wildstand.

Fijn dat je het opnieuw gedeeld hebt.

Edit typfout boktnaam hersteld.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 26-11-24 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:03

tienus63 schreef:
RtvUtrecht heeft een item over de belaagde scholier in Scherpenzeel gemaakt.
Confrontatie met scholier geen direct gevaar, wel probleemsituatie?

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/381965 ... NjbsVSdQuQ
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/12FWu3 ... tid=WC7FNe

Geen direct gevaar? De jongen lag op de grond en was omsingeld door waarschijnlijk ten minste 7 wolven? Wat als er op dat moment geen auto langs was gereden?

Straks alle kinderen fijn met auto en ov naar school, net als in Finland. Fijn voor hun gezondheid en fijn voor het milieu... :n