Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48153
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 05:22

Tja kijk, ze proberen het aan het eigen volk wel een beetje te verkopen als "de waarde aan wapens die we sturen, bestaat uit onze eigen oude voorraden die toch vervangen moeten worden". Op die manier snijdt het mes aan 2 kanten natuurlijk.

pien_2010

Berichten: 43379
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:10

De reden die er allemaal achter ligt maakt me niets uit. Als ze Oekraïne nu echt maar heel veel geven dat ze nodig hebben.

En het heeft te maken met angst voor afzEt procedure door Trump aanhangers dat de voorzitter alsmaar waxht met in stemming brengen van hulp aan Oekraïne in het congres. Zaterdag gaat dit gebeuren.
Citaat:
Hervatting Amerikaanse hulp aan Oekraïne stap dichterbij
De Republikeinse leider in het Huis van Afgevaardigden, Mike Johnson, heeft een wetsvoorstel gepresenteerd over de hervatting van de Amerikaanse hulp aan Oekraïne. Zaterdag stemt het Huis over Johnsons voorstel, dat bestaat uit drie aparte steunpakketten voor Oekraïne, Israël en Taiwan. Hardliners binnen de Republikeinse partij verzetten zich al maanden tegen steun aan Oekraïne.

Na overleg met de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump besloot Johnson om de steun aan Oekraïne in het voorstel als lening te verstrekken in plaats van als gift. Zo hoopt hij Trump-aanhangers in het Huis te ontmoedigen een afzettingsprocedure tegen hem te beginnen.

Mocht Johnsons voorstel een meerderheid krijgen in het Huis, dan moet ook de Senaat nog akkoord gaan. Daar hebben de Democraten een meerderheid. De Democratische leider in de Senaat, Chuck Schumer, heeft gezegd dat zijn fractie wil afwachten hoe Johnsons voorstel er precies uit gaat zien, voor hij zijn steun toezegt.

Daan de Vries

Babootje

Berichten: 26309
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:12

Whut? Wat is er met hem gebeurd? (genoeg geld gehad?)

https://twitter.com/WarFrontline/status ... 2863301705
Voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden Mike Johnson: "Als Poetin Oekraïne verslaat, zal hij daarna andere landen binnenvallen.
Het bieden van (dodelijke) wapens aan Oekraïne is op dit moment van cruciaal belang... Ik stuur liever kogels naar Oekraïne dan Amerikaanse jongens."

pien_2010

Berichten: 43379
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:26


BigOne
Berichten: 38290
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:46

pmarena schreef:
Tja kijk, ze proberen het aan het eigen volk wel een beetje te verkopen als "de waarde aan wapens die we sturen, bestaat uit onze eigen oude voorraden die toch vervangen moeten worden". Op die manier snijdt het mes aan 2 kanten natuurlijk.

Niet een beetje, dit is al vanaf het begin zo. Alleen de Maga zet het neer als weggeven terwijl het meeste geld al ten goede komt van usa industrie maar dat willen ze niet snappen.

En heel misschien snapt die oranje idioot nu ook dat wanneer Putin wint hij nooit herkozen wordt omdat usa dan nog in de navo zit en het de republikeinen zal afstralen dat ze de boel hebben laten vallen .

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:51


Babootje

Berichten: 26309
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:52

pien_2010 schreef:
Het gaat goed met de economie van Rusland volgens het IMF

https://www.businessinsider.nl/economie ... na-poetin/


De cijfers worden opgekrikt door de oorlogseconomie. Maar het land zelf heeft het moeilijk.
Moeilijk om arbeiders te vinden voor bevoorrading van winkels, voor fabrieken, voor herstelwerkzaamheden.
De Russische economie is een tikkende tijdbom.
Mooi voorbeeld zijn de overstromingen die nu gaande zijn in de regio Orenburg en Kurgan.
Als gevolg van een zwak ontwerp en corruptie braken verschillende dammen in Rusland. In het begin werd de regio Orenburg getroffen, maar nu sluit Kurgan zich aan. De rivier de Tobol zette al delen van enkele buitenwijken in het zuidwesten van de regionale hoofdstad onder water.
De mensen daar krijgen geen hulp vanuit de overheid. Niks, nada. Het gaat om een mega groot gebied en er blijft maar meer water aankomen.
https://twitter.com/Tendar/status/1780589327472345569
https://twitter.com/Gerashchenko_en/sta ... 4660440138

De overstroming is aangekomen bij de Russische Koergan - Russische media. Het water blijft stijgen.
In de stad bevindt zich een grote fabriek van de Russische defensie-industrie: de Kurgan-machinebouwfabriek die gepantserde voertuigen produceert. De overstroming zou het ook kunnen beschadigen.
https://twitter.com/Gerashchenko_en/sta ... 2013383730

pmarena

Berichten: 48153
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:11

BigOne schreef:
pmarena schreef:
Tja kijk, ze proberen het aan het eigen volk wel een beetje te verkopen als "de waarde aan wapens die we sturen, bestaat uit onze eigen oude voorraden die toch vervangen moeten worden". Op die manier snijdt het mes aan 2 kanten natuurlijk.

Niet een beetje, dit is al vanaf het begin zo. Alleen de Maga zet het neer als weggeven terwijl het meeste geld al ten goede komt van usa industrie maar dat willen ze niet snappen.


Vandaar juist "een beetje" omdat er dus bij lange niet door iedereen van de "volksvertegenwoordigers" volledig duidelijk aan het volk uitgelegd wordt dat ze 100.000 keer beter nu hun "oude" voorraad die kant op kunnen sturen, dan straks hun soldaten.....

BigOne schreef:
En heel misschien snapt die oranje idioot nu ook dat wanneer Putin wint hij nooit herkozen wordt omdat usa dan nog in de navo zit en het de republikeinen zal afstralen dat ze de boel hebben laten vallen .


Stel dat Trump herkozen zou worden (extreem kleine kans) dan denk ik dat het hele MAGA cluppie er gewoon vanuit gaat dat de USA zich terugtrekt uit de NAVO, of wat dan ook voor wezelige noodsprong zullen maken zodat ze helemaal geen soldaten gaan sturen. Ze beseffen immers niet dat zij óók echt wel baat hebben bij het hele NAVO gebeuren.

Of nou ja ze zullen het achter de schermen wellicht best beseffen, maar het "verkoopt" beter onder hun aanhangers om je er lekker tegen af te zetten -O-

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:47

Dat Maga cluppie wil inderdaad hoe dan ook uit de NAVO.

irmaz

Berichten: 4792
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:54

Babootje schreef:
Whut? Wat is er met hem gebeurd? (genoeg geld gehad?)

https://twitter.com/WarFrontline/status ... 2863301705
Voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden Mike Johnson: "Als Poetin Oekraïne verslaat, zal hij daarna andere landen binnenvallen.
Het bieden van (dodelijke) wapens aan Oekraïne is op dit moment van cruciaal belang... Ik stuur liever kogels naar Oekraïne dan Amerikaanse jongens."

De reactie van Bob Deen :D
Citaat:
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Misschien had Churchill toch weer gelijk met zijn beroemde quote “Amerikanen doen meestal het goede, nadat ze al het andere hebben geprobeerd.”
https://twitter.com/bob_deen/status/1780830213745627639
Laten we het hopen :j

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:11

pmarena schreef:
Stel dat Trump herkozen zou worden (extreem kleine kans)


Ik vind jou heerlijk optimistisch maar ben zelf toch bang dat die kans iets groter is dan 'extreem klein'. :(

Babootje

Berichten: 26309
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:38

HUR-persvertegenwoordiger Yusov over de aanval op het Dzhankoi-vliegveld:

Ben ik de enige die een aanval op de Krimbrug aan voelt komen?
De luchtverdediging daar is compleet uitgeschakeld; er stonden 6 systemen begreep ik, die een groot deel vab het luchtruim boven de Krim bestreken. Oekraine had ook al het patrouilleschip bij de Krimbrug "opgeruimd".

Op Russische kanalen gaat het gerucht dat Oekraine al over ATACMS beschikt en dat daarmee de aanval op Dhzangoy is uitgevoerd.
https://twitter.com/Tendar/status/1780531874110054574

https://twitter.com/wartranslated/statu ... 6979834205
“Dit is werkelijk een belangrijke, grootschalige operatie van de Oekraïense strijdkrachten gisteren. Er is nu meer gedetailleerde informatie over de stakingen. Vandaag wordt het officieel onthuld. Ja, er zijn lanceerinrichtingen voor antiraket- en luchtverdedigingssystemen, er zijn vernietigde radarsystemen, er is informatie over beschadigde vliegtuigen en personeel. Alle informatie zal iets later vandaag openbaar worden gemaakt. Dit is een serieuze ‘oogst’ en een succesvolle operatie van de Oekraïense strijdkrachten’, zei Yusov.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:37

Dan ben ik alleen bang voor de reactie van Rusland. Dit omdat Rusland uitgaat van de gedachte: ik mag jou wel slaan, maar je mag mij niet terugslaan.

pmarena

Berichten: 48153
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 13:01

Nou ik denk dat iedereen hem wel voelt aankomen, dat daar wel heel duidelijk naartoe gewerkt lijkt te worden.

Mysa: Trump heeft 1x nipt gewonnen (Hillary kreeg zelfs iets van 3 miljoen stemmen meer geloof ik....) en heeft daarna alleen maar verloren. Zijn extreme kern is nog steeds enthousiast maar er omheen zijn veel kiezers die in 2016 nog voor hem kozen, die door zijn nare streken en karakter toch echt niet van plan zijn om weer op hem te stemmen. Hij heeft meer kiezers verloren dan erbij gekregen en daarom verliest hij de laatste verkiezingen steeds.

Hij geeft vooralsnog geen goede redenen voor teleurgestelde ex-Trumpers om toch weer op hem te stemmen. Dus de kans is echt extreem klein. Niet onbestaand, maar wel extreem klein.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 13:10

pmarena schreef:
Nou ik denk dat iedereen hem wel voelt aankomen, dat daar wel heel duidelijk naartoe gewerkt lijkt te worden.

Mysa: Trump heeft 1x nipt gewonnen (Hillary kreeg zelfs iets van 3 miljoen stemmen meer geloof ik....) en heeft daarna alleen maar verloren. Zijn extreme kern is nog steeds enthousiast maar er omheen zijn veel kiezers die in 2016 nog voor hem kozen, die door zijn nare streken en karakter toch echt niet van plan zijn om weer op hem te stemmen. Hij heeft meer kiezers verloren dan erbij gekregen en daarom verliest hij de laatste verkiezingen steeds.

Hij geeft vooralsnog geen goede redenen voor teleurgestelde ex-Trumpers om toch weer op hem te stemmen. Dus de kans is echt extreem klein. Niet onbestaand, maar wel extreem klein.



https://www.economist.com/interactive/u ... iden-polls

Zo klein is die kans echt niet...

Babootje

Berichten: 26309
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 13:45


pmarena

Berichten: 48153
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 13:56

Als je gewoon logisch nadenkt wel ;)

Hij kon het in 2020 al niet meer winnen en sindsdien is er véél gebeurd.
Maargoed, we gaan het wel zien.

pien_2010

Berichten: 43379
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 14:11

pmarena schreef:
Nou ik denk dat iedereen hem wel voelt aankomen, dat daar wel heel duidelijk naartoe gewerkt lijkt te worden.

Mysa: Trump heeft 1x nipt gewonnen (Hillary kreeg zelfs iets van 3 miljoen stemmen meer geloof ik....) en heeft daarna alleen maar verloren. Zijn extreme kern is nog steeds enthousiast maar er omheen zijn veel kiezers die in 2016 nog voor hem kozen, die door zijn nare streken en karakter toch echt niet van plan zijn om weer op hem te stemmen. Hij heeft meer kiezers verloren dan erbij gekregen en daarom verliest hij de laatste verkiezingen steeds.

Hij geeft vooralsnog geen goede redenen voor teleurgestelde ex-Trumpers om toch weer op hem te stemmen. Dus de kans is echt extreem klein. Niet onbestaand, maar wel extreem klein.


Van de week een reportage gezien (ik meen UK, maar ben niet zeker) waarin bewezen is dat de Russen expres gezorgd hebben dat Hilary Clinton bagger over zich heen kreeg in de hoop dat ze daardoor zo beschadigd zou worden dat Trump zou winnen.

Ik hoop dat Trump veroordeeld wordt en de bak in moet. Zo niet dan wordt hij de volgende president van Amerika. Schande dat de democraten geen serieuze jonge kandidaat hebben. Bizar ook.

BigOne
Berichten: 38290
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 14:18

Er is een stemming onder vrouwen geweest, Biden won dik. Republikeinen hebben zich niet geliefd gemaakt met anti abortus!

pmarena

Berichten: 48153
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 14:27

Mja, ik weet niet in hoeverre een jongere kandidaat nou echt een betere keuze was geweest. Ik zou ook met alle liefde een Buttigieg ofzo zien als president over een paar jaar. Maar het is ergens ook wel heel raar om een president die het eigenlijk gewoon prima doet als je kijkt wat hij allemaal voor elkaar krijgt, niet gewoon zijn 2e termijn te gunnen.

Het is natuurlijk wel een beetje een soort ouderdoms-discriminatie want als hij X jaar jonger was geweest, dan zou er geen probleem zijn geweest....?

Het is jammer dat hij zo oud "toont" en zeker dat er zoveel geknipt en gemanipuleerd wordt dat het met korte stukjes beeld allemaal nogal opgeblazen wordt hoe oud hij zou zijn enzo. Maar zijn leeftijd is niet alleen maar negatief: het is ook een berg ervaring! En weten hoe je dingen voor elkaar kan krijgen. Hij weet achter de schermen wel alle geitenpaadjes te vinden hè in die hele structuur daar.

De extreme MAGA's vallen het meeste op. Maar er zitten best veel Republikeinen tussen die de ballen niet hebben om er voor het oog van de camera tegenin te gaan, maar die nog wel voor rede vatbaar zijn achter de schermen en dan helpt het toch wel om met die gasten in gesprek te kunnen blijven omdat je ze al jaren kent en je die goodwill hebt van al heel lang collega's zijn die al heel wat besproken hebben samen en weten hoe het gaat met het klappen van de zweep.

Een jongeling heeft die diepgang niet.

Ik denk dat Biden in principe een prima overgangs president is. Die de boel nog zo goed mogelijk bij elkaar kan brengen achter de schermen, toch dingen gedaan kan krijgen ondanks de bizarre tijd. En dat de Republikeinen gewoon flink op hun klöte moeten blijven krijgen. En we dan over een paar jaar hopelijk heel wat wijzer door deze bizarre Trump-tijd fris kunnen beginnen met nieuwe kandidaten.

Maarja, we gaan het zien. Ik kijk persoonlijk in ieder geval uit naar de dag dat Trump niet meer elke dag in het nieuws komt maar de rest van zijn leven in huisarrest of op een speciale afdeling komt te zitten.

Babootje

Berichten: 26309
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 14:36

pmarena schreef:
Als je gewoon logisch nadenkt wel ;)

Hij kon het in 2020 al niet meer winnen en sindsdien is er véél gebeurd.
Maargoed, we gaan het wel zien.


Ik kan me het ook niet voorstellen, maar ik krijg wel steeds maar die Amerikanen denken zo anders dan wij. Vooral die van het Platteland :D :D
En je weet niet wat die Trump allemaal nog heeft bekokstoofd in dat kiesmannensysteem.
Ben er nog niet gerust op.

pmarena

Berichten: 48153
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 14:39

Ja die worden gewoon vreselijk "ignorant" gehouden... van die zure extreem rechtse zenders die de boel enorm verdraaien en opkloppen, zoals Fox / Newsmax / OAN enzo zouden eigenlijk ook aangepakt moeten kunnen worden.

Prima dat je een de ene kandidaat boven de andere verkiest, maar vrijuit willens en wetens je kijkers voor liegen en bedriegen gaat wel héél erg ver....

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:20

Een congreslid in de VS, Jared Moscowitz, heeft een wetswijziging voorgesteld zodat Marjorie Taylor Greene in het huis van afgevaardigden tot speciaal gezant van Poetin kan worden benoemd! :)

pmarena

Berichten: 48153
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:39

Moscowitz is echt goud, die haalt heel relaxed het bloed onder de nagels van de Republicans / MAGA's vandaan :=
Raskin is ook een topper (zeer goed onderlegd, enorm veel kennis) en Crockett en AOC hebben ook hun mondje wel bij hun :=

Ik denk dat dat een beetje nieuwe politiek is waarvan het goed is dat de Democraten de tegenpartij wat meer van repliek gaan dienen op een manier waar leuke soundbites / TikTok achtige shorts van komen zodat de gemiddelde Amerikaan nog wat mee krijgt van de andere kant en niet alleen van die MAGA figuren die alleen maar bezig zijn met scoren op hun socials.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-04-24 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Berichten: 4792
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:40

Die Rutte :D
Citaat:
De Nederlandse premier heeft aangeboden Patriots terug te kopen van landen die deze niet aan Oekraïne willen overdragen – The Guardian

'Veel landen beschikken over veel Patriot-systemen en willen deze misschien niet rechtstreeks leveren. We kunnen het van hen kopen, we kunnen het naar Oekraïne leveren, we hebben het geld', zei Mark Rutte.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1780841905657421887