De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eleeke

Berichten: 2034
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:36

huppelz schreef:
Dat is met dit ook. De bijbel is niet perse tegen homosexualiteit, maar veel mensen zijn wel homofoob, en als je dan de bijbel kunt gebruiken om de mensen waar je de pest aan hebt, het leven zuur te maken, en je zegt dat God ook zo denkt, geeft het veel meer macht........


Begin mij echt af te vragen wat jij voor bijbel hebt.....

https://christiananswers.net/q-aig/aig-c040.html

Zowel het oude als het nieuwe testament wijzen homosexualiteit af.
Ben ik tegen mensen die vallen op iemand van hetzelfde geslacht? Of tegen iemand die denkt een paard te zijn? Etc?
In het geheel niet! Denk ik dat Gods Liefde meerwaarde heeft? 100%


Zum kotsen echt.
Zowel jouw mening als die link. Voel me er fysiek beroerd door.

Bewijst alleen maar weer hoe veroordelend en agressief religie is.

En uiteraard Sodom er weer bij halen. Terwijl juist dat ontzettend multi interpretabel is.
Koran gebruikt hetzelfde verhaal om homoseksualitiet te veroordelen en ook daar beseffen modernde moslims dat het multi interpretabel is.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 22:45

BeFunny schreef:
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat Jezus volgens jou toen zei?


Een heleboel zelfs.
De schriftgeleerden hadden veel gestudeerd. Hun harten waren echter vaak heel ver bij God vandaan.
Dat is het verschil tussen religie en relatie o.a.
De Joden hebben een Vader- Kind relatie met God van huis uit.
Wij in het westen hebben een Rechter- zondaar verhouding, die dus onterecht is. God wil onze Vader zijn.

Toen ik als net gelovige de bijbel wilde lezen begreep ik er vrij weinig van. Vandaag de dag moet ik nog steeds heel erg veel leren en vind ik het ook erg lastig om dingen te onthouden.
Kennis en Liefde gaan t best hand in hand wrs :))

Die kennis komt door de Heilige Geest en lezen/luisteren en die Liefde krijg je van God in je hart, omdat Zijn Geest in je komt wonen als je christen wordt.

Kinke

Berichten: 20540
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:49

Mars schreef:
Bestaat ook niet, quatsch.

Laminine, een eiwit dat onder andere de functie heeft cellen te verbinden.

Schematisch ziet het er zo uit:
[ Afbeelding ]

Verleidelijk voor gelovigen om mee aan de haal te gaan, toch? Echter is het schematisch vormgeven van zo'n structuur vrij gebruikelijk in de wetenschap en niet altijd representatief voor hoe het er onder een microscoop uit ziet. Namelijk zo:
[ Afbeelding ]


En wat vind je hier dan van TS? de afbeelding is dus totaal anders dan onder de microscoop

Avalanche

Berichten: 16030
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:50

Zo grappig dat je dat zegt, wat dat heeft Janneke al verworpen.

Janneke2 schreef:
huppelz schreef:
Serieus? theologie gestudeerd nog wel? Je weet wat Jezus zei tegen juist die dat gedaan hadden toch?

... ik vermoed dat je de strafrede tegen de Farizeeën in Matteüs bedoelt.

Persoonlijk ben ik niet zo dol op Matteüs.
... dit gezegd hebbende: Jezus stond nogal dichtbij de Farizeeën en was zelf zoals iedere Joodse jongen grondig 'geleerd' in de Hebreeuwse bijbel.
Het is wat mij betreft geen kritiek op geleerdheid zelf.
(Wel kritiek op 'het ene vinden en iets totaal anders doen'.)

En er zijn zat bijbelverhalen waarin een soort van geduelleerd wordt met bijbelteksten. (Let dus op bij losse zinnetjes, hoe "losser", hoe makkelijker de betekenissen te verdraaien zijn.)

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 22:51

Mars schreef:
Volgens mij was t woord laminaatcel? Een laminaatcel heeft de vorm van een kruis. Net zo'n kruis als op Golgotha.
De laminaatcel houd alle cellen bij elkaar en dat is precies wat (het bloed van Jezus) ook doet. Zal eens zien of ik dat filmpje nog kan vinden ;)


hoef je voor mij niet op te zoeken hoor. Overigens nog nooit van gehoord, laminaatcel[/quote]

Bestaat ook niet, quatsch.

Laminine, een eiwit dat onder andere de functie heeft cellen te verbinden.

Schematisch ziet het er zo uit:
Afbeelding

Jaaaa thnx!! Kon er al niet opkomen hahaha. Dacht: dan gooi ik de 'klinkt als....' er gewoon in *\o/*

Janneke2

Berichten: 22762
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:54

Ach ja, je zou het verhaal van Sodom ook kunnen zien
als een veroordeling van sexueel geweld.

Meaning 'Ha, leuk, vreemdelingen - dat wordt sex! Leuk...!'
Daar volgt straf op (sprak ik eufemistisch).

Bedenk wel dat gastvrijheid hoog staat aangeschreven in het Midden Oosten (en terecht).
(Idem vergrijp je niet aan kwetsbaren en misbruik je macht niet.)

"Oeps, gaat dat over sexueel geweld...?
Eh...
NEE! (Dat kan niet. Dat mag niet waar zijn...! Het moet over iets anders gaan... Oh, wacht, ho-sex: dat zal het wel zijn.)"
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-04-24 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20540
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:56

leuk Huppelz, maar nou heb je wel even de afbeelding van die cel onder de microscoop weggehaald uit de quote. En dan ziet het er heel anders uit

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:57

huppelz schreef:
De Joden hebben een Vader- Kind relatie met God van huis uit.

Juist niet, god de vader komt uit het NT via Jezus, de Joden zien god als de almachtige.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 23:09

BeFunny schreef:
Love2sk8 schreef:
Maar stel je voor dat je God kent en 100% overtuigd bent dat dat de waarheid is en je dit geweldige nieuws kunt delen met de mensen om je heen,



Draai het nou eens om

Ik heb een andere overtuiging. Stel je nou eens voor dat jou dat wordt opgedragen/aangepraat/ingepeperd. Dat zou voor jou ook niet hoeven toch? Jij bent immers overtuigd van jou geloof. Ik geloof dat er geen god is nee dat weet "ik" zeker. Maar dat ga ik niet aan anderen opdringen.


Als er een topic zou zijn over dingen waar ik niet in geloof dan meng ik me daar ook gewoon niet in. Opdringen vind ik op een forum in geen geval sprake van. Je kunt gemakkelijk zelf kiezen wat je wel en niet leest.

In het dagelijks leven hetzelfde verhaal. Ik deel niet meer over mijn geloof dan wat met dagelijks leven te maken heeft, tenzij iemand hiervoor openstaat óf ik duidelijk ervaar dat ik het met diegene moet delen. En ook dan mag diegene het gewoon zeggen als hij/zij dat niet fijn vindt. Een goede vriendin regelmatig. En op dezelfde manier vertel ik het haar als ik genoeg heb gehoord over haar feministische of gender gerelateerde overtuigingen.

Eleeke

Berichten: 2034
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 23:20

Als men homoseksualiteit gaat veroordelen en daar via een link een ontzettend nare dingen over zegt dan voel ik mij als moeder van een homosekuele tiener zeer aangesproken en zal ik daar dan op reageren.
Dat zal ik nooit links laten liggen. Dat is diep persoonlijk.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 23:22

Ik heb braaf het topic doorgelezen en zou willen voorstellen om morgenochtend de huisarts even te bellen i.v.m. dingen zien.

Mijn meest recente ervaring met iemand die dacht dat ze zo close met god was is dat ze haar huis bijna heeft laten affikken.

BeFunny

Berichten: 10571
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 23:23

Love2sk8 schreef:
Als er een topic zou zijn over dingen waar ik niet in geloof dan meng ik me daar ook gewoon niet in. Opdringen vind ik op een forum in geen geval sprake van. Je kunt gemakkelijk zelf kiezen wat je wel en niet leest.

In het dagelijks leven hetzelfde verhaal. Ik deel niet meer over mijn geloof dan wat met dagelijks leven te maken heeft, tenzij iemand hiervoor openstaat óf ik duidelijk ervaar dat ik het met diegene moet delen. En ook dan mag diegene het gewoon zeggen als hij/zij dat niet fijn vindt. Een goede vriendin regelmatig. En op dezelfde manier vertel ik het haar als ik genoeg heb gehoord over haar feministische of gender gerelateerde overtuigingen.


Misschien had het dan handig geweest om het toppic geen misleidende titel te geven door de Ts. Want dan had ik het niet geopend. Dat is namelijk waar ik in eerste instantie over viel en toen zo in de discussie ben gerold.
Maar op het moment dat ik ga praten over ik geloof niet in God. Dan had ik me niet moeten mengen in een discussie op een openbaar discussie forum over God. Dat is best bijzonder :') In een discussie zijn vaak meerdere visies. Dat is zo mooi aan een discussie. Maar als het over geloof gaat mag iemand niet ongelovig zijn want die persoon is zondig, toch? Jij wist al dat ik niet geïnteresseerd was in God want je reageerde op mij dat je begreep waarom ik dat schreef maar voelde toch de behoefde er een lang bericht aan te wijden met hoe jij gelovig bent geworden en waarom jij het woord verspreid omdat jij zo zeker bent van je geloof. Dat had je mij niet hoeven vertellen want ik ben net zo zeker alleen dan van het niet geloven ;) maar dat jij dat alleen maar verteld tegen mensen die er voor open staan dat is hier iig niet aan de orde.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 17-04-24 23:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16030
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 23:26

Citaat:
En uiteraard Sodom er weer bij halen. Terwijl juist dat ontzettend multi interpretabel is.
Koran gebruikt hetzelfde verhaal om homoseksualitiet te veroordelen en ook daar beseffen modernde moslims dat het multi interpretabel is.

De bijbel is er vrij duidelijk over trouwens: Ezechiël 16:49
De zonde van Sodom waren arrogantie, vraatzucht en onverschilligheid, terwijl buiten haar deur de armen en behoeftige gebrek leden zonder dat zij hielp.

Dat gaat dus niet over homoseksualiteit. De mentale gymnastiek van gelovigen zodat ze tóch kunnen haten en veroordelen.

Wat dan wel weer regelrecht tegen de bijbel ingaat:
En daarna komt dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.

Tot slot, wees allen eensgezind, leef met elkaar mee, heb elkaar lief als broeders en zusters, wees barmhartig en bereid de minste te zijn.

Houd de onderlinge liefde in stand en houd de gastvrijheid in ere, want zo hebben sommigen zonder het te weten engelen ontvangen.

Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen. In plaats daarvan moet u zich voornemen uw broeder en zuster niet te laten struikelen of ten val te brengen.


huppelz schreef:
Begin mij echt af te vragen wat jij voor bijbel hebt.....

https://christiananswers.net/q-aig/aig-c040.html


En dan toch die haat....... bijna alsof je alleen die dingen pakt die in jouw straatje passen. Maar dat zal toch niet? Dat zou intellectueel niet helemaal eerlijk zijn, wel? Oh, en sprak Jezus zich ook niet uit over hypocrisie?


Love2sk8 schreef:
Ik deel niet meer over mijn geloof dan wat met dagelijks leven te maken heeft, tenzij iemand hiervoor openstaat óf ik duidelijk ervaar dat ik het met diegene moet delen.
En dit is wel een probleem. Want dan ga je over grenzen van mensen heen. Die hebben namelijk geen boodschap aan wat jij wel of niet ervaart.
Love2sk8 schreef:
Een goede vriendin regelmatig. En op dezelfde manier vertel ik het haar als ik genoeg heb gehoord over haar feministische of gender gerelateerde overtuigingen.

Die overtuigingen gaan over basale mensenrechten. Dat gaat erover of mensen het recht hebben te bestaan of niet.
En helaas is jouw gevoel daaraan ondergeschikt.


Eleeke schreef:
Als men homoseksualiteit gaat veroordelen en daar via een link een ontzettend nare dingen over zegt dan voel ik mij als moeder van een homosekuele tiener zeer aangesproken en zal ik daar dan op reageren.
Dat zal ik nooit links laten liggen. Dat is diep persoonlijk.

En terecht. Je zoon is onschuldig, maar wordt door deze mensen het leven zuur gemaakt, omdat hij op mannen valt. En ze hebben het lef dat liefdevol te noemen.......

Electra63

Berichten: 17847
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 23:30

Ik ben niet gelovig en daar ben ik blij om, zeker na het lezen van dit topic.
Zelden zo'n topic gelezen.

TS,
Kan het zijn dat je stemmen hoorde i.p.v. visioenen ? Of dat je gewoon gedroomd heb? Door sommige medicatie kan je heftig gaan dromen.

Telpeva

Berichten: 14737
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 23:42

Wat heeft de schuur die in brand staat met dit topic te maken, is het een referentie naar iets? want dat snap ik nog steeds niet

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 23:46

KSHancox schreef:
Ik heb braaf het topic doorgelezen en zou willen voorstellen om morgenochtend de huisarts even te bellen i.v.m. dingen zien.

Mijn meest recente ervaring met iemand die dacht dat ze zo close met god was is dat ze haar huis bijna heeft laten affikken.


TS dus de schuur ipv het huis. Vandaar dat ik ook al vroeg of TS misschien een psychose zou hebben gehad.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110708
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 03:21

Telpeva schreef:
Wat heeft de schuur die in brand staat met dit topic te maken, is het een referentie naar iets? want dat snap ik nog steeds niet


Ik heb de titel dus even gegoogled en kwam hier op uit:
Citaat:
(Vlaams) oudere vrouw die nog vurig in de liefde is. Vgl. de Brabantse uitdrukking 'As 'n aauw schuur brandt, dan brandt ze hard': als een oud iemand verliefd wordt, loopt hij hard van stapel.

Maar ik gok dat TS dat niet bedoelde :+

Melzazu
Berichten: 1788
Geregistreerd: 13-10-19

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:29

Dus….. als ik het goed begrijp dan zullen TS en anderen die wedergeboren zijn opgenomen worden en spontaan verdwijnen binnen seconden.
Toch jammer dat TS niet exact de tijd weet want ik kijk er nu al naar uit eigenlijk. :D

En weet je TS zoals jouw leven blijkbaar mooier is geworden met het vinden van God is mijn leven een stuk mooier toen ik God heel bewust vaarwel heb gezegd. Dit is alles wat ik over dit hele onderwerp te zeggen heb.

Goof

Berichten: 28808
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:35

huppelz schreef:
Kreeg een email van een tante waarvan ik wist dat ze evangeliste is. Had haar al 10 jaar niet gezien of gesproken. Geen idee waar ze woonde of waar ze mee bezig was.
In de email stond alles wat ik weten moest.
De email was niet eens gericht aan mij persoonlijk maar maakte deel uit van een mailinglist.
Dus ik maakte 100 euro over naar haar
.


Begrijp ik goed dat je één of andere kettingmail ontving waarin stond dat je 100 euro moest betalen aan je tante en jij las dat en jouw eerste gedachte was 'ok, doe ik'???

Wat je verder gelooft en hoe je daar invulling aangeeft is (totaal) niet mijn ding, maar moet je vooral doen als het jou iets brengt, maar bovenstaande geeft mij wel aan hoe naief en goedgelovig en beïnvloedbaar je in het leven staat. En dat vind echt een zorgelijke kwestie.

beert
Berichten: 2431
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:44

BeFunny schreef:
Jij wist al dat ik niet geïnteresseerd was in God want je reageerde op mij dat je begreep waarom ik dat schreef maar voelde toch de behoefde er een lang bericht aan te wijden met hoe jij gelovig bent geworden en waarom jij het woord verspreid omdat jij zo zeker bent van je geloof. Dat had je mij niet hoeven vertellen want ik ben net zo zeker alleen dan van het niet geloven ;) maar dat jij dat alleen maar verteld tegen mensen die er voor open staan dat is hier iig niet aan de orde.

Dit ben ik niet met je eens. Ik lees dit topic ook mee met wisselende verbazing en interesse. Als zij jou citeert, betekent niet dat het antwoord alleen voor jou is. Er lezen veel meer mensen mee en er zijn ongetwijfeld ook stille meelezers. Ik lees absoluut niet dat zij iemand wil overtuigen (itt TS). Ze neemt deel aan een topic.

Als je reageert op internet, kan het sowieso nooit zo zijn dat iedereen open staat voor wat jij wil vertellen. Dat is totaal wat anders dan een IRL situatie waarin je anderen vertelt over je geloof.

In dit topic vind ik persoonlijk de inbreng van Love2Sk8 juist interessant, omdat dat vanuit gevoel komt. Ik kan daar veel meer mee dan dat van TS. Daar snap ik echt niks van :-).

Eleeke

Berichten: 2034
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:45

Avalanche schreef:
Citaat:
En uiteraard Sodom er weer bij halen. Terwijl juist dat ontzettend multi interpretabel is.
Koran gebruikt hetzelfde verhaal om homoseksualitiet te veroordelen en ook daar beseffen modernde moslims dat het multi interpretabel is.

De bijbel is er vrij duidelijk over trouwens: Ezechiël 16:49
De zonde van Sodom waren arrogantie, vraatzucht en onverschilligheid, terwijl buiten haar deur de armen en behoeftige gebrek leden zonder dat zij hielp.

Dat gaat dus niet over homoseksualiteit. De mentale gymnastiek van gelovigen zodat ze tóch kunnen haten en veroordelen.

Wat dan wel weer regelrecht tegen de bijbel ingaat:
En daarna komt dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.

Tot slot, wees allen eensgezind, leef met elkaar mee, heb elkaar lief als broeders en zusters, wees barmhartig en bereid de minste te zijn.

Houd de onderlinge liefde in stand en houd de gastvrijheid in ere, want zo hebben sommigen zonder het te weten engelen ontvangen.

Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen. In plaats daarvan moet u zich voornemen uw broeder en zuster niet te laten struikelen of ten val te brengen.


huppelz schreef:
Begin mij echt af te vragen wat jij voor bijbel hebt.....

https://christiananswers.net/q-aig/aig-c040.html


En dan toch die haat....... bijna alsof je alleen die dingen pakt die in jouw straatje passen. Maar dat zal toch niet? Dat zou intellectueel niet helemaal eerlijk zijn, wel? Oh, en sprak Jezus zich ook niet uit over hypocrisie?


Love2sk8 schreef:
Ik deel niet meer over mijn geloof dan wat met dagelijks leven te maken heeft, tenzij iemand hiervoor openstaat óf ik duidelijk ervaar dat ik het met diegene moet delen.
En dit is wel een probleem. Want dan ga je over grenzen van mensen heen. Die hebben namelijk geen boodschap aan wat jij wel of niet ervaart.
Love2sk8 schreef:
Een goede vriendin regelmatig. En op dezelfde manier vertel ik het haar als ik genoeg heb gehoord over haar feministische of gender gerelateerde overtuigingen.

Die overtuigingen gaan over basale mensenrechten. Dat gaat erover of mensen het recht hebben te bestaan of niet.
En helaas is jouw gevoel daaraan ondergeschikt.


Eleeke schreef:
Als men homoseksualiteit gaat veroordelen en daar via een link een ontzettend nare dingen over zegt dan voel ik mij als moeder van een homosekuele tiener zeer aangesproken en zal ik daar dan op reageren.
Dat zal ik nooit links laten liggen. Dat is diep persoonlijk.

En terecht. Je zoon is onschuldig, maar wordt door deze mensen het leven zuur gemaakt, omdat hij op mannen valt. En ze hebben het lef dat liefdevol te noemen.......


Dankjewel Avalanache, mooi gezegd!

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:48

Citaat:
Bedoelde je dat Avalanche hier het tegenovergestelde zei, Cer?


Ja ik zal het even onder elkaar zetten, want ik begon met de vraag 'hebben we het over geloof, religie, of de mens'. Dus is een heel geloof ergens verantwoordelijk voor, of is het een religie (en is dat hetzelfde of niet) of zijn het personen die het geloof of de religie ergens voor gebruiken.
Dus ik dacht dat geloof en religie hetzelfde is. Een idee, denkbeeld ofzoiets.

Dus Avalanche legt uit
Geloof is een persoonlijk iets. Mensen hebben een bepaald geloof, maar dat is iets tussen hen en God.
Religie is georganiseerd.

Dat vind ik wel een heldere toelichting. Dat religie het geloof gebruikt ergens voor. Dus de mens die het geloof naar eigen inzicht interpreteert en daar iets mee doet (organiseert), dat is de religie (zo begreep ik het)

Dus als je dan zegt "religie heeft de neiging om naar politieke macht te grijpen" dan is dat die organisatie van díe mensen, en niet het hele concept 'geloof' of 'de gelovigen',
Maar jij gaf op die vraag aan "ik denk zeker niet dat het religie is", dus dan zie je religie als iets overkoepelends waar individuen iets mee doen. Dan is religie gelijk aan geloof.

Als ik google dan vind ik het verschil tussen religie en godsdienst.
"Elke godsdienst is een religie, maar niet iedere religie is een godsdienst." maar hoe geloof daarin past kan ik niet vinden.
Enfin, heel verhaal, niks met het onderwerp te maken :)

Het kwam bij mij voort uit 'hou je een hele groep verantwoordelijk voor iets wat individuen doen"? Dat doen we bij nationaliteiten ook niet toch? Dus 'alle gelovigen zijn opdringerige schreeuwers...' of 'het geloof/de religie is geweldadig' leek mij niet juist.

Zoals sommigen een cartoonist willen vermoorden, willen ze dat niet allemaal (mag ik hopen). Dat is een aspect van godsdienst wat ik ook nooit begrepen heb. Dat je moord omwille je God/profeet.
Dat je geloof gebruikt om iets te verkrijgen, ja dat snap ik wel (ik vind het waanzin, maar ik snap dat sommigen op dat idee gekomen zijn), maar om jezelf doden omdat god dat wil.. maar goed, je kan veel mensen van alles wijsmaken over haardracht, klederdracht, besnijden, huwelijken enzomeer...de ene richting vind het belangrijk om op zondag het licht niet aan te doen en krulletjes in je haar te dragen en de andere vind dat je al je spullen af moet staan en jezelf in een smerige rivier moet dompelen ofzo, en alle varianten ertussen . heel bijzonder..

Suzanne F.

Berichten: 49245
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:48

God kent je niet voor de conceptie. Hij weeft je in de moederschoot en kent je al voor je geboorte. Want hij heeft je gevormd. Dus vanaf de moederschoot, de baarmoeder.
Dus niet vooooooooooor je in de baarmoeder zat.

Edit: volgens mij reageer ik op een bericht van 4 pagina’s terug. Oké, dat schiet lekker op. :')

anjali
Berichten: 15106
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:52

BeFunny schreef:
Love2sk8 schreef:
Maar stel je voor dat je God kent en 100% overtuigd bent dat dat de waarheid is en je dit geweldige nieuws kunt delen met de mensen om je heen,



Draai het nou eens om

Ik heb een andere overtuiging. Stel je nou eens voor dat jou dat wordt opgedragen/aangepraat/ingepeperd. Dat zou voor jou ook niet hoeven toch? Jij bent immers overtuigd van jou geloof. Ik geloof dat er geen god is nee dat weet "ik" zeker. Maar dat ga ik niet aan anderen opdringen.

Nou ik vind anders dat het idee van: er is geen God, of religies zijn slecht, en: Gelovigen zijn niet goed snik, etc.etc. nogal wordt opgedrongen hoor, bijv. in dit topic, en ts wilde alleen over haar geloof vertellen en heeft niet om al die anti-gelovige praat gevraagd. Dit gebeurt in werkelijk ieder topic over geloof op Bokt. Iemand vertelt iets over zijn\haar geloof en de Bokt-menigte springt erbovenop. Met uitzondering van heel enkele wel gelovige Bokkers die het nog wel aandurven om voor hun geloof uit te komen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:57

Nou ja, er mag wel een beetje over geloof of religie gesproken worden, maar niet teveel ..
en als er 'bijzondere' denkwijzen voorbij komen, ja, dan kan je daar reactie op verwachten..

Maar ik heb inderaad ook wel eens gezien in topics over het geloof dat iemand persoonlijk aangevallen werd op de misstanden van het hele geloof.. :') dat is ook wel bijzonder... Ik zou dat dan verder ook niet echt meer vertellen. Aan de andere kant zijn een aantal gelovigen ook wel erg overtuigt dat ze alle ins en outs van een geloof kennen.. dus ja, daar worden dan vragen over gesteld (och wee, vragen.. pas daar wel een beetje mee op :D )