De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:36

Ja je vraagt je dan af hoe anderen dat dan zo kunnen volhouden … als alles in elkaar stort hoe kan je dan nog “geloven”

Aan de andere kant, als alles in elkaar stort maakt wel of geen geloof niet uit.. het stort toch wel in elkaar. En voor sommigen is “geloof” dan een manier om ermee om te gaan waarschijnlijk.. (waar anderen wellicht boos, verdrietig, depressief etc worden) ?

Avalanche

Berichten: 16161
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:42

Cer schreef:
Dat is toch wat bepaalde mensen ermee gedaan hebben? Ik lees steeds dat de Koran/Bijbel helemaal niet veel geweld promoten of tegen homos zijn oid.. maar dat dat een verkeerde interpretatie is?

Vergelijk het met de dominantietheorie bij honden. Die is grondig onderuit gehaald, maar het is nog steeds een heel populaire theorie.

Dat is met dit ook. De bijbel is niet perse tegen homosexualiteit, maar veel mensen zijn wel homofoob, en als je dan de bijbel kunt gebruiken om de mensen waar je de pest aan hebt, het leven zuur te maken, en je zegt dat God ook zo denkt, geeft het veel meer macht........


Cer schreef:
Ja je vraagt je dan af hoe anderen dat dan zo kunnen volhouden … als alles in elkaar stort hoe kan je dan nog “geloven”

Aan de andere kant, als alles in elkaar stort maakt wel of geen geloof niet uit.. het stort toch wel in elkaar. En voor sommigen is “geloof” dan een manier om ermee om te gaan waarschijnlijk.. (waar anderen wellicht boos, verdrietig, depressief etc worden) ?

Ik denk het. Ik denk dat geloof voor sommige mensen helpt om een en ander uit te leggen voor zichzelf, en er op die manier mee om te gaan.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:44

Avalanche schreef:
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Het verhaal van DP raakt me, en ik vind het tragisch dat een kind gedwongen wordt om taken op zich te nemen waar een kind mentaal en emotioneel niet klaar voor is, dat een kind wordt gedwongen om voor moeder en broertjes en zusjes te zorgen, en dat er niemand is die in zo'n schrijnende situatie ingrijpt.
Dan snap ik dat je je geloof kwijtraakt.

En wat ik vooral pijnlijk vind is dat dit voorkomen had kunnen worden....... ook door de kerk......

Ja daar heb je wel een punt..

Maar had het zonder geloof anders geweest? Dan was de situatie net zo poedersuiker denk? Mensen hadden misschien kunnen/moeten helpen, ongeacht geloof..

Maar je hebt ook nog het punt dat het geloof mensen inderdaad aanpraat dat als ze goed geloven dat dan alles goed komt.. en als er klote dingen gebeuren dat je dan dus niet hard genoeg geloofd.. dat valt dan weer onder díe indoctrinatie die Rien ook bedoelt

Nb ik volg momenteel een rechtzaak over mormonen/LDS church.. ik kan daar zelf ook met m’n verstand niet bij.. ik denk dat sommige mensen gewoon draadjes los hebben en religie aangrijpen om hun gedrag te kunnen ventileren (moord, doodslag, hebzucht, landjepik etc .. waanzin)

Edit: tegelijkertijd.. maar wat jij schrijft idd
Laatst bijgewerkt door Cer op 17-04-24 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 18:44

Niemand weet de dag nog het uur.
Het seizoen echter, is een ander verhaal.[/quote]
Dat is niet wat er staat.
Mattheüs 24:36 Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan Mijn Vader.
Mark. 13:32; Hand. 1:7Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan Mijn Vader.

Daar staat niet bij: maar het seizoen wel.

Tekenen
Dan al vergelijkt Jezus Israël met een vijgenboom; Hij wéét dan al dat dát volk, Zijn volk, de ‘diaspora’ zal gaan meemaken, het verstrooid wonen onder de volken, eeuwen lang! De wintertijd voor de vijgenboom! Maar daar komt een eind aan, leert Jezus hen, én ons! “Let op de vijgenboom en op al de andere bomen,“ (Lukas 21:29) “Leer dan van de vijgenboom deze les.” (Matteüs 24:32) Als de boom weer gaat uitlopen, uitbotten, dan weet je dat de zomer nabij is! Als Israël weer tot leven komt, moet je weten dat het nabij is, voor de deur!

Wil je leren van Israël? Let dan op! Het is zomer, kijk maar naar de bomen, let maar op de vijgenboom! Of luister je alleen maar naar de eenzijdige berichtgeving van de media, en naar mensen die bijvoorbaat al tégen dit volk zijn? Israel is niet gewenst in deze wereld; de weerzin tegen haar wordt al beschreven in de Bijbel, in Psalm 83:5 waar de dichter de vijanden aan het woord laat: “Kom, zeiden zij, laten wij hen uitroeien, zodat zij geen volk meer zijn en aan de naam van Israel niet meer gedacht wordt.” Hét gedachtegoed van het antisemitisme, ook in deze tijd!

Maar let op, dat gaat niet gebeuren! Niet dat Israël zo geweldig is, maar de God van Israël wél! En Hij heeft een eeuwig verbond gesloten met dit volk, ook al gedraagt het zich lang niet altijd perfect! Net als wij, trouwens. Kom los van die eenzijdige negatieve veroordeling, en gaat het eens reëel bekijken!!

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:46

Cer schreef:
Ja je vraagt je dan af hoe anderen dat dan zo kunnen volhouden … als alles in elkaar stort hoe kan je dan nog “geloven”

Aan de andere kant, als alles in elkaar stort maakt wel of geen geloof niet uit.. het stort toch wel in elkaar. En voor sommigen is “geloof” dan een manier om ermee om te gaan waarschijnlijk.. (waar anderen wellicht boos, verdrietig, depressief etc worden) ?

Maar ermee omgaan hoef je toch niet gelovig voor te zijn? Goede vrienden om je heen hebben wel.
Ik heb een beste vriendin maar zij is van oorsprong niet Nederlandse, haar ouders geen rk, dan zou ik niets aan haar hebben?

BeFunny

Berichten: 10713
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:47

Love2sk8 schreef:
Ik wil jullie graag één vraag stellen.
Wat als Jezus wel de waarheid sprak en Hij dus is wie Hij zegt dat Hij is?


Jezus heeft bestaan
Er zijn verschillende kijken op wie hij is. De koran bijvoorbeeld ziet hem als een profeet. Zelf ben ik gelovig opgevoed maar geloof zelf dus niet.

Er zijn dingen aangetoond zoals het ontstaan van de Aarde en dat aantoonbare is waar ik in geloof. Niet een boek waar verzinsels in staan.

Ik hoef me niet meer verder te verdiepen in de bijbel. Ik geloof het gewoon niet klaar.

Verder lees ik over geweldloosheid. Was het maar waar dat die gelovigen zo geweldloos waren. Dan hadden we veel minder of misschien zelfs geen oorlogen meer.

Als je kijkt wat er gebeurde in bijvoorbeeld kerken en kloosters door zogenaamde gelovigen dan denk ik dat geweldloosheid binnen het geloof niet bestaat.

Ook in de bijbel werd geweld gerechtvaardigd zoals steniging. Dus geweld en geloof gaan in zekere zin voor mij toch samen.

Avalanche

Berichten: 16161
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:53

Cer schreef:
Maar je hebt ook nog het punt dat het geloof mensen inderdaad aanpraat dat als ze goed geloven dat dan alles goed komt.. en als er klote dingen gebeuren dat je dan dus niet hard genoeg geloofd.. dat valt dan weer onder díe indoctrinatie die Rien ook bedoelt

dat idd. En mensen die zichzelf dan de schuld geven voor wat er gebeurt, en in een depressie komen, want als God hun niet helpt, moet er wel iets vreselijk mis zijn met ze..... en dat soort dingen vind ik echt, echt heel kwalijk.
huppelz schreef:
Dan al vergelijkt Jezus Israël met een vijgenboom; Hij wéét dan al dat dát volk, Zijn volk, de ‘diaspora’ zal gaan meemaken, het verstrooid wonen onder de volken, eeuwen lang! De wintertijd voor de vijgenboom! Maar daar komt een eind aan, leert Jezus hen, én ons! “Let op de vijgenboom en op al de andere bomen,“ (Lukas 21:29) “Leer dan van de vijgenboom deze les.” (Matteüs 24:32) Als de boom weer gaat uitlopen, uitbotten, dan weet je dat de zomer nabij is! Als Israël weer tot leven komt, moet je weten dat het nabij is, voor de deur!

Leuk voorbeeld, maar niet relevant.
Nogmaals, er staan geen stipulaties of clausules in de tekst die ik citeerde. Daar staat simpelweg dat niemand het kan weten, behalve de Vader.


huppelz schreef:
Niet dat Israël zo geweldig is, maar de God van Israël wél! En Hij heeft een eeuwig verbond gesloten met dit volk, ook al gedraagt het zich lang niet altijd perfect!

Niet perfect? Ze zijn met een genocide bezig op de Palestijnen. En ik weet niet of het je opgevallen is, maar heel veel ervan hebben een nogal westers accent en uiterlijk...... Heeft God een verbond gesloten met déze versie van Israel? Ik twijfel daaraan. Het zijn Europeanen en Amerikanen, maar ze zijn allemaal blank, en hebben een zwaar westers accent.
huppelz schreef:
Wil je leren van Israël?

Nee, vind ik niet zo hard nodig. Ik hoef geen hele bevolking uit te moorden, dank je :)

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:57

Ik vind het ook een heel pijnlijk en triest verhaal
DP :(:) zo had er nooit met je omgegaan mogen worden, het is niet verwonderlijk dat je onder zulke omstandigheden het geloof verliest. Ik hoop dat je nu op een fijnere plek in het leven staat.

Cer schreef:
Ja je vraagt je dan af hoe anderen dat dan zo kunnen volhouden … als alles in elkaar stort hoe kan je dan nog “geloven”

Aan de andere kant, als alles in elkaar stort maakt wel of geen geloof niet uit.. het stort toch wel in elkaar. En voor sommigen is “geloof” dan een manier om ermee om te gaan waarschijnlijk.. (waar anderen wellicht boos, verdrietig, depressief etc worden) ?


Ik heb er idd juist meer vrede mee kunnen vinden naar wat mij in het leven is overkomen/aangedaan en vergeving richting de personen die dat hebben gedaan.
En disclaimer erbij dat ik niet vind dat iedereen dat zou moeten doen of dat je niet op een andere manier iets dergelijks kan bereiken. Mijn leven, mijn verhaal, niet afdwingbaar op een ander.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:00

Dank je wel
ja mijn leven is nu goed, woon samen met een erg lieve vriend.
Echt het type man dat je iedereen gunt.

Citaat:
En disclaimer erbij dat ik niet vind dat iedereen dat zou moeten doen of dat je niet op een andere manier iets dergelijks kan bereiken. Mijn leven, mijn verhaal, niet afdwingbaar op een ander.


En zo is het gewoon :j

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:05

DuoPenotti schreef:
Maar ermee omgaan hoef je toch niet gelovig voor te zijn? Goede vrienden om je heen hebben wel.
Ik heb een beste vriendin maar zij is van oorsprong niet Nederlandse, haar ouders geen rk, dan zou ik niets aan haar hebben?

We begrijpen elkaar niet want ik bedoel niet dat dat moet, maar het kan wel, zoals Memories schrijft .. :j

Stel je voor dat je geen beste vriendin hebt, of je op een andere manier heel erg alleen voelt (die verhalen zijn er genoeg).. als je dan troost ergens in vindt (waar anderen geen last van hebben) dan is dat toch mooi? Zo stel ik het me voor..

Kinke

Berichten: 20562
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:07

Avalanche schreef:
Ik denk het. Ik denk dat geloof voor sommige mensen helpt om een en ander uit te leggen voor zichzelf, en er op die manier mee om te gaan.


Dat denk ik ook. En dat is prima als men dat zo doet.
Waar ik me aan stoor is dat van de niet gelovige kant men probeert te begrijpen hoe iets voor een gelovig iemand is maar dat andersom er vaak niet zo wordt gekeken. Waarom moeten winkels dicht op zondag voor degenen die er geen enkel probleem mee hebben om op zondag te werken of op zondag boodschappen te doen? Waarom mag iemand die niet gelovig is geen abortus ondergaan omdat dit van jouw geloof niet mag? Geloof hoort in mijn ogen absoluut niet thuis in wetten en voorschriften

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:14

Cer schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar ermee omgaan hoef je toch niet gelovig voor te zijn? Goede vrienden om je heen hebben wel.
Ik heb een beste vriendin maar zij is van oorsprong niet Nederlandse, haar ouders geen rk, dan zou ik niets aan haar hebben?

We begrijpen elkaar niet want ik bedoel niet dat dat moet, maar het kan wel, zoals Memories schrijft .. :j

Stel je voor dat je geen beste vriendin hebt, of je op een andere manier heel erg alleen voelt (die verhalen zijn er genoeg).. als je dan troost ergens in vindt (waar anderen geen last van hebben) dan is dat toch mooi? Zo stel ik het me voor..

jawel. ik snapte je wel goed :j

Ik begrijp dat dat kan.
ik gaf het ook alleen maar als aanvulling.

Dat het dus anders kan... iemand die wel geloofd maar die ligt je toch qua karakter niet dan heb je er nog niks aan.

Het gaat toch richting vrienden wil je daar steun uit halen.
En of dat dan mensen zijn die je hebt leren kennen via de kerk, via de sportschool of het bruine cafe om de hoek, dat maakt imo niet uit.

Avalanche

Berichten: 16161
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:15

Kinke schreef:
Avalanche schreef:
Ik denk het. Ik denk dat geloof voor sommige mensen helpt om een en ander uit te leggen voor zichzelf, en er op die manier mee om te gaan.


Dat denk ik ook. En dat is prima als men dat zo doet.
Waar ik me aan stoor is dat van de niet gelovige kant men probeert te begrijpen hoe iets voor een gelovig iemand is maar dat andersom er vaak niet zo wordt gekeken. Waarom moeten winkels dicht op zondag voor degenen die er geen enkel probleem mee hebben om op zondag te werken of op zondag boodschappen te doen? Waarom mag iemand die niet gelovig is geen abortus ondergaan omdat dit van jouw geloof niet mag? Geloof hoort in mijn ogen absoluut niet thuis in wetten en voorschriften

Volkomen mee eens :)

Ook al ben ik wel gelovig, dat is iets persoonlijks. Niet iets om een ander door de strot te drukken. En heel veel van de wetten en voorschriften van fundamentalisten vind ik zeer problematisch.
Het feit dat mensen denken dat ze het recht hebben zich te mengen in het privéleven van een ander, en vinden dat ze zelfs regels mogen maken over het lichaam van een ander vind ik bizar.
Als je partner je lijf en leven probeert te controleren vinden we dat psychotisch, maar van een religie moeten we het goedvinden?

BeFunny

Berichten: 10713
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:17

Cer schreef:
Stel je voor dat je geen beste vriendin hebt, of je op een andere manier heel erg alleen voelt (die verhalen zijn er genoeg).. als je dan troost ergens in vindt (waar anderen geen last van hebben) dan is dat toch mooi? Zo stel ik het me voor..



Dat is ook mooi, heel mooi.
Maar dat hoeven ze mensen die het niet willen niet op te dringen door het woord overal te verspreiden. Of zoals iemand hierboven omschrijft regels of zelfs wetten opdringen zoals met abortus

Als iemand steun vind bij het geloof of gewoon ergens bij wil horen of om wat voor reden dan ook gelooft is dat helemaal prima. Net als dat het prima is dat er mensen zijn die niet geloven of die iets anders geloven.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:42

Ja dat snap ik wel, maar dat doen toch niet alle gelovigen?

Hoe dat met de abortus wet zit weet ik niet, dat is toch scheiding van kerk en staat enzo?

Zelf heb ik niet de ervaring dat een geloof me opgedrongen wordt maar ik let er ook niet op.. :+ de blaadjes in de brievenbus gooi ik gewoon weg.. en dat is t wel denk

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 19:55

huppelz schreef:
Dan al vergelijkt Jezus Israël met een vijgenboom; Hij wéét dan al dat dát volk, Zijn volk, de ‘diaspora’ zal gaan meemaken, het verstrooid wonen onder de volken, eeuwen lang! De wintertijd voor de vijgenboom! Maar daar komt een eind aan, leert Jezus hen, én ons! “Let op de vijgenboom en op al de andere bomen,“ (Lukas 21:29) “Leer dan van de vijgenboom deze les.” (Matteüs 24:32) Als de boom weer gaat uitlopen, uitbotten, dan weet je dat de zomer nabij is! Als Israël weer tot leven komt, moet je weten dat het nabij is, voor de deur!

Leuk voorbeeld, maar niet relevant.
Nogmaals, er staan geen stipulaties of clausules in de tekst die ik citeerde. Daar staat simpelweg dat niemand het kan weten, behalve de Vader.

Dus op basis van 2 teksten corrigeer jij Jezus Zelf?
Jij zegt ook dat niet in de bijbel zou staan dat er leven is voor de conceptie.
De bijbel zelf zegt dat God ons al kende vooooooor we in de baarmoeder zaten.

En zo leren we weer van elkaar toch?

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:59

Cer schreef:
Ja je vraagt je dan af hoe anderen dat dan zo kunnen volhouden … als alles in elkaar stort hoe kan je dan nog “geloven”

Aan de andere kant, als alles in elkaar stort maakt wel of geen geloof niet uit.. het stort toch wel in elkaar. En voor sommigen is “geloof” dan een manier om ermee om te gaan waarschijnlijk.. (waar anderen wellicht boos, verdrietig, depressief etc worden) ?


Of de veerkracht in zichzelf vinden, ipv die kracht aan een ander wezen toe te kennen.
Of het instorten beticht te krijgen als "gods wil" Of nog erger, "gods straf".

Als er iemand daar boven zou zitten dan is hij flink gefaald in zijn doen, dan heeft hij er zo'n giga oliebol van gemaakt dat ik hem niet eens zou willen volgen.

Brainless

Berichten: 29755
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 20:01

huppelz schreef:
Jij zegt ook dat niet in de bijbel zou staan dat er leven is voor de conceptie.
De bijbel zelf zegt dat God ons al kende vooooooor we in de baarmoeder zaten.

En zo leren we weer van elkaar toch?

Dus hij wist dan ook al dat hij die kinderen niet geboren zou laten worden?

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 20:04

huppelz schreef:
De bijbel zelf zegt dat God ons al kende vooooooor we in de baarmoeder zaten.

En zo leren we weer van elkaar toch?

God kan jou niet kennen voordat je in de baarmoeder zit, je ontstaat namelijk pas nadat het eitje en het zaadje bij elkaar gekomen zijn.

Avalanche

Berichten: 16161
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 20:26

Cer schreef:
Ja dat snap ik wel, maar dat doen toch niet alle gelovigen?

Hoe dat met de abortus wet zit weet ik niet, dat is toch scheiding van kerk en staat enzo?

Zelf heb ik niet de ervaring dat een geloof me opgedrongen wordt maar ik let er ook niet op.. :+ de blaadjes in de brievenbus gooi ik gewoon weg.. en dat is t wel denk

Dat is het voordeel van in Nederland wonen :)

Religie heeft wel degelijk de neiging om naar politieke macht te grijpen als ze te groot worden.

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 20:26

Ik vind wat je verteld zorgwekkend OP... Geloven en praten met God is mooi/leuk/fijn, maar wanneer God terug praat en je visioenen krijgt vind ik dat verontrustend. Dat is iets wat vaak een teken is van een psychose of andere mentale aandoeningen.

Ik zou je op het hart willen drukken om hier met je huisarts over te praten.

Avalanche

Berichten: 16161
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 20:32

huppelz schreef:
Dus op basis van 2 teksten corrigeer jij Jezus Zelf?

Nee, ik corrigeer jouw claims. Wel goed blijven lezen :)
Hoe kan ik nu Jezus corrigeren, als ik Hem letterlijk quote? Denk even na :')


huppelz schreef:
Jij zegt ook dat niet in de bijbel zou staan dat er leven is voor de conceptie.
De bijbel zelf zegt dat God ons al kende vooooooor we in de baarmoeder zaten.

Dat is niet hetzelfde, en ook niet in dezelfde context.
https://willibrordsabdij.nl/wp-content/ ... jaar-B.pdf

Dat laatste is vooral gezegd als troost voor iemand die in een nogal benauwde positie zat.

huppelz schreef:
En zo leren we weer van elkaar toch?

Nee, jij weigert te leren, en ik leer helemaal niets van jou.

Karl66

Berichten: 29758
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 20:49

huppelz schreef:
huppelz schreef:
Dan al vergelijkt Jezus Israël met een vijgenboom; Hij wéét dan al dat dát volk, Zijn volk, de ‘diaspora’ zal gaan meemaken, het verstrooid wonen onder de volken, eeuwen lang! De wintertijd voor de vijgenboom! Maar daar komt een eind aan, leert Jezus hen, én ons! “Let op de vijgenboom en op al de andere bomen,“ (Lukas 21:29) “Leer dan van de vijgenboom deze les.” (Matteüs 24:32) Als de boom weer gaat uitlopen, uitbotten, dan weet je dat de zomer nabij is! Als Israël weer tot leven komt, moet je weten dat het nabij is, voor de deur!

Leuk voorbeeld, maar niet relevant.
Nogmaals, er staan geen stipulaties of clausules in de tekst die ik citeerde. Daar staat simpelweg dat niemand het kan weten, behalve de Vader.

Dus op basis van 2 teksten corrigeer jij Jezus Zelf?
Jij zegt ook dat niet in de bijbel zou staan dat er leven is voor de conceptie.
De bijbel zelf zegt dat God ons al kende vooooooor we in de baarmoeder zaten.

En zo leren we weer van elkaar toch?


Nee, jij corrigeert Jezus. Jij vindt dat hij niet duidelijk genoeg is en dus zal jij die verduidelijking wel even voor hem geven.

Janneke2

Berichten: 22832
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:00

... wat ik wel eens jammer vind, heeft met dit soort topics van doen.

De gelovigen die de meeste aandacht trekken, zijn niet de mensen die vrijwilligerswerk doen
(... kerkleden doen van oudsher veel vrijwilligerswerk...)
of anderszins hun geloof in de praktijk brengen.
Al is het "maar" door op de A12 te gaan zitten.

En ik vind het in de juiste context (een leuke avond van mijn kerk bijvoorbeeld) boeiend om over de bijbel te spreken,
maar ik houd niet zo van het gesmijt met teksten.

En ik heb wat trekken van stoere, steile calvinisten in mij, al dat gedoe van 'geloof zou om troost draaien' - suikerzoete stroopsoesoe.
(Calvinisten doen aan geboden uitvoeren en zo. 'Geloof zonder werken is dood', om toch maar een bijbelvers te citeren.)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:02

Avalanche schreef:
Dat is het voordeel van in Nederland wonen :)
Religie heeft wel degelijk de neiging om naar politieke macht te grijpen als ze te groot worden.

Is dat dan religie, het geloof of de mens? Zit daar nog verschil in?