De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:45

We gaan allemaal een keer dood. En de aarde vergaat een keer. Ooit. Eens.

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:46

anjali schreef:
Weet je wat het is. Als gelovige heb je vanuit de Bijbel de opdracht om het Evangelie (betekenis: Het goede nieuws) te verspreiden, te missioneren zeg maar. Echter als je gehoorzaamt aan die Bijbelse opdracht dan krijg je nogal wat negativiteit en haat over je heen. Heel wat Christenen zijn er zelfs om vermoord en worden er nog steeds om vermoord. Ik persoonlijk denk dan vaak, laat die ongelovigen toch,het is graag of niet. God houdt meer van hen en wil ze nog redden.Ik blijf tegenwoordig liever uit de buurt van vruchteloze twistgesprekken, maar ja die Bijbelse opdracht zit zo in mijn bloed dat ik soms toch weer getriggerd word om er op in te springen.

Mijn evangelie is: bemoei je niet met mij. Waarom wil je mij overtuigen van iets? Ik wil jou toch ook niet overtuigen?

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:49

anjali schreef:
Weet je wat het is. Als gelovige heb je vanuit de Bijbel de opdracht om het Evangelie (betekenis: Het goede nieuws) te verspreiden, te missioneren zeg maar. Echter als je gehoorzaamt aan die Bijbelse opdracht dan krijg je nogal wat negativiteit en haat over je heen. Heel wat Christenen zijn er zelfs om vermoord en worden er nog steeds om vermoord. Ik persoonlijk denk dan vaak, laat die ongelovigen toch,het is graag of niet. God houdt meer van hen en wil ze nog redden.Ik blijf tegenwoordig liever uit de buurt van vruchteloze twistgesprekken, maar ja die Bijbelse opdracht zit zo in mijn bloed dat ik soms toch weer getriggerd word om er op in te springen.


Is die opdracht om het geloof te verspreiden in alle stromingen Anjali?
Ik weet dat de Jehova's daar hun leven van hebben gemaakt, maar is dat in andere stromingen net zo sterk? Ik heb nooit hindoes, boeddhas of sikhs aan de deur bijvoorbeeld.

Qimm

Berichten: 15171
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:50

anjali schreef:
Weet je wat het is. Als gelovige heb je vanuit de Bijbel de opdracht om het Evangelie (betekenis: Het goede nieuws) te verspreiden, te missioneren zeg maar. Echter als je gehoorzaamt aan die Bijbelse opdracht dan krijg je nogal wat negativiteit en haat over je heen. Heel wat Christenen zijn er zelfs om vermoord en worden er nog steeds om vermoord. Ik persoonlijk denk dan vaak, laat die ongelovigen toch,het is graag of niet. God houdt meer van hen en wil ze nog redden.Ik blijf tegenwoordig liever uit de buurt van vruchteloze twistgesprekken, maar ja die Bijbelse opdracht zit zo in mijn bloed dat ik soms toch weer getriggerd word om er op in te springen.


Vroegah, voor de boekdrukkunst, voor systematisch onderwijs, voor tv en voor internet was het evangelie verspreiden misschien de enige manier om onwetenden te bereiken. Maar niemand (ok, misschien wat bush bush stammen) weet niet dat het Christendom (en alle andere grote geloofsovertuigingen) bestaat. Dus het is ook niet nodig meer om die taak op je te nemen.

En ga je nu echt verdrietig zeggen dat Christenen vermoord werden hierom? Denk dat het aantal doden de andere kant op dat wel uitbalanceert.

Babootje

Berichten: 26303
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:55

verootjoo schreef:
[
Ik ben ook Christen maar eigenlijk niet zo bezig met de wederkomst, hoewel ik eigenlijk hoop dat het zo spoedig spoedig spoedig is als zij zegt.
Ik ben benieuwd of het gedurende mijn leven nog gebeurt, maar volgens mij moeten er eerst nog heel wat dingen gebeuren volgens de Bijbel voor het zo ver kan zijn.


Jezus' "wederkomst" heeft al plaatsgevonden maar (op basis van wat ik geloof) niet op de manier waarop jij denkt.
Jezus is als koning gaan regeren in de hemel. Met die gebeurtenis werd de eindtijd ingeluid.
De installatie van Jezus als koning ging gepaard met nog een andere gebeurtenis in de hemel namelijk het naar de aarde werpen van de Duivel en zijn volgelingen. De bijbel zegt over deze gebeurtenis dat dit weeen voor de aarde tot gevolg zou hebben. in Openbaring 12:12: Wees daarom vrolijk, hemel en jullie die daarin wonen! Wee de aarde en de zee,w want de Duivel is naar jullie neergedaald. Hij is woedend, omdat hij weet dat hij nog maar weinig tijd heeft.
Om te weten wanneer deze tijd begon moeten we verschillende profetieën in de bijbel in zijn context bezien.
Dat voert een beetje te ver om dat hier te laten zien maar je kunt dat natuurlijk altijd nog onderzoeken.
Op basis van die profetieen zou die eindtijd in 1914 zijn aangebroken. Toen brak ook de 1e wereldoorlog uit die vanaf dat moment ook daadwerkelijk de vrede van de wereld wegnam.
Hoe de tijd voor 1914 was dat weten wij natuurlijk niet, maar deze oorlog was wereldomvattend en direct erover heen de Spaanse griep in 1918. Vanaf die tijd zie je dat de tekenen die Jezus zijn discipelen waaraan zij Jezus' wederkomst zouden kunnen herkennen cumulatief toenemen.

Jezus gaf een samengesteld „teken” van dingen die zouden geschieden en waardoor niet alleen het besluit van het joodse samenstel van dingen in de eerste eeuw gekenmerkt zou worden, maar ook het einde van het wereldomvattende samenstel in deze tijd. Hij noemde niet alleen „oorlogen en berichten van oorlogen”, maar voorzei ook dat er wereldbranden zouden woeden waarin ’natie zou opstaan tegen natie en koninkrijk tegen koninkrijk’. Ook zouden er „in de ene plaats na de andere voedseltekorten, aardbevingen. En er zouden pestilentien (ziektes). Dit alles zou een wereldomvattend karakter hebben.

Hij vertelde zijn discipelen dat ook hij niet wist van de dag en het uur dat God zou ingrijpen maar gaf hen wel dit teken zodat zij die tijd zouden herkennen net als wij weten dat de lente komt als de vijgeboom ontspruit.
Hij voorzei ook dat er vlak voor Gods dag zo een grote verdrukking voor de mensheid komt dat als God niet zou ingrijpen er geen "vlees behouden zou blijven".

En natuurlijk is het een dringende boodschap. Maar het is ook een boodschap van redding en van hoop. Want zeg nou zelf: Met de aarde gaat het echt niet goed.

Met die boodschap zelf kun je doen wat je wil. Je kunt erin geloven. Of niet.
Maar voor degenen die er wel in geloven is dit ook bevrijdend. Je kunt het dus ook op een positieve manier bekijken. Er komt een oplossing voor alle ellende op aarde.

In Lukas 21:25-28 staat:
"Ook zullen er tekenen zijn in zon en maan en sterren, en op de aarde radeloze angst der natiën, . . . Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt u dan rechtop en heft uw hoofd omhoog, omdat uw bevrijding nabijkomt.” — Luk. 21:25, 28.

(Ik snap dat het idee van een zonsverduistering vandaan komt, maar ik denk dat de "tekenen in zon, maan en sterren" vooral symbolisch bedoeld zijn. Ik denk dat het vooral voor de mensen op aarde heel duidelijk zal zijn dat God degene is die ingrijpt.)

Lieser
Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:55

Goof schreef:
Is die opdracht om het geloof te verspreiden in alle stromingen Anjali?
Ik weet dat de Jehova's daar hun leven van hebben gemaakt, maar is dat in andere stromingen net zo sterk? Ik heb nooit hindoes, boeddhas of sikhs aan de deur bijvoorbeeld.

Die geloven niet in een 'einde der tijden', dat zit alleen in de drie geloven die gebaseerd zijn op het Oude Testament (Jodendom, Christendom en Islam).

Babootje

Berichten: 26303
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:59

Goof schreef:
Is die opdracht om het geloof te verspreiden in alle stromingen Anjali?
Ik weet dat de Jehova's daar hun leven van hebben gemaakt, maar is dat in andere stromingen net zo sterk? Ik heb nooit hindoes, boeddhas of sikhs aan de deur bijvoorbeeld.


Dat klopt. Jezus onderwees van deur tot deur en van stad tot stad. En Jehovah's getuigen staan er inderdaad bekend om op die manier te prediken. Maar dat kan op veel andere manieren ook.
Het blijkt wel dat een persoonlijke benadering daarbij waardevol is.

Maar het gaat natuurlijk om de boodschap. Jezus predikte de komst van Gods koninkrijk dat vrede zou brengen over de wereld. Wie kent het modelgebed niet? "Uw koninkrijk kome uw wil geschiede in de hemel en op aarde" En wat betekent dat dan. Dat is wat Jezus bekend maakte.

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:00

Babootje schreef:
verootjoo schreef:
[
Ik ben ook Christen maar eigenlijk niet zo bezig met de wederkomst, hoewel ik eigenlijk hoop dat het zo spoedig spoedig spoedig is als zij zegt.
Ik ben benieuwd of het gedurende mijn leven nog gebeurt, maar volgens mij moeten er eerst nog heel wat dingen gebeuren volgens de Bijbel voor het zo ver kan zijn.


Jezus' "wederkomst" heeft al plaatsgevonden maar (op basis van wat ik geloof) niet op de manier waarop jij denkt.
Jezus is als koning gaan regeren in de hemel. Met die gebeurtenis werd de eindtijd ingeluid.
De installatie van Jezus als koning ging gepaard met nog een andere gebeurtenis in de hemel namelijk het naar de aarde werpen van de Duivel en zijn volgelingen. De bijbel zegt over deze gebeurtenis dat dit weeen voor de aarde tot gevolg zou hebben. in Openbaring 12:12: Wees daarom vrolijk, hemel en jullie die daarin wonen! Wee de aarde en de zee,w want de Duivel is naar jullie neergedaald. Hij is woedend, omdat hij weet dat hij nog maar weinig tijd heeft.
Om te weten wanneer deze tijd begon moeten we verschillende profetieën in de bijbel in zijn context bezien.
Dat voert een beetje te ver om dat hier te laten zien maar je kunt dat natuurlijk altijd nog onderzoeken.
Op basis van die profetieen zou die eindtijd in 1914 zijn aangebroken. Toen brak ook de 1e wereldoorlog uit die vanaf dat moment ook daadwerkelijk de vrede van de wereld wegnam.
Hoe de tijd voor 1914 was dat weten wij natuurlijk niet, maar deze oorlog was wereldomvattend en direct erover heen de Spaanse griep in 1918. Vanaf die tijd zie je dat de tekenen die Jezus zijn discipelen waaraan zij Jezus' wederkomst zouden kunnen herkennen cumulatief toenemen.

Jezus gaf een samengesteld „teken” van dingen die zouden geschieden en waardoor niet alleen het besluit van het joodse samenstel van dingen in de eerste eeuw gekenmerkt zou worden, maar ook het einde van het wereldomvattende samenstel in deze tijd. Hij noemde niet alleen „oorlogen en berichten van oorlogen”, maar voorzei ook dat er wereldbranden zouden woeden waarin ’natie zou opstaan tegen natie en koninkrijk tegen koninkrijk’. Ook zouden er „in de ene plaats na de andere voedseltekorten, aardbevingen. En er zouden pestilentien (ziektes). Dit alles zou een wereldomvattend karakter hebben.

Hij vertelde zijn discipelen dat ook hij niet wist van de dag en het uur dat God zou ingrijpen maar gaf hen wel dit teken zodat zij die tijd zouden herkennen net als wij weten dat de lente komt als de vijgeboom ontspruit.
Hij voorzei ook dat er vlak voor Gods dag zo een grote verdrukking voor de mensheid komt dat als God niet zou ingrijpen er geen "vlees behouden zou blijven".

En natuurlijk is het een dringende boodschap. Maar het is ook een boodschap van redding en van hoop. Want zeg nou zelf: Met de aarde gaat het echt niet goed.

Met die boodschap zelf kun je doen wat je wil. Je kunt erin geloven. Of niet.
Maar voor degenen die er wel in geloven is dit ook bevrijdend. Je kunt het dus ook op een positieve manier bekijken. Er komt een oplossing voor alle ellende op aarde.

In Lukas 21:25-28 staat:
"Ook zullen er tekenen zijn in zon en maan en sterren, en op de aarde radeloze angst der natiën, . . . Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt u dan rechtop en heft uw hoofd omhoog, omdat uw bevrijding nabijkomt.” — Luk. 21:25, 28.

(Ik snap dat het idee van een zonsverduistering vandaan komt, maar ik denk dat de "tekenen in zon, maan en sterren" vooral symbolisch bedoeld zijn. Ik denk dat het vooral voor de mensen op aarde heel duidelijk zal zijn dat God degene is die ingrijpt.)

Bijzonder dat “jullie” anderen willen overtuigen maar het onderling niet eens zijn. Waarvan willen jullie ons dan overtuigen. Van stelling A, of B. Of A, revisie 2?
Het maakt allemaal nog ongeloofwaardiger.

Babootje

Berichten: 26303
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:07

rien10 schreef:
Bijzonder dat “jullie” anderen willen overtuigen maar het onderling niet eens zijn. Waarvan willen jullie ons dan overtuigen. Van stelling A, of B. Of A, revisie 2?
Het maakt allemaal nog ongeloofwaardiger.


Geen idee waar je het over hebt. Ik ben in dat geloof geboren en getogen. Nu 61 jaar en zou alle versies moeten hebben meegemaakt. Over welke versie wil je het hebben? For de record: de versie van Arjan Lubach klopt niet. Heb er erg om moeten lachen.

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:13

Over 0 versies. Niet. Geen.

xdesix
Berichten: 200
Geregistreerd: 10-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:23

rien10 schreef:
Over 0 versies. Niet. Geen.


Hoi Rien10, ik mag graag jouw reacties lezen en kan me ook meestal vinden in jouw humor. Maar met bovenstaande reactie heb ik het idee dat dit niet helemaal het topic voor jou is ;)

Verder interessant om te lezen.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:25

Qimm schreef:
anjali schreef:
Weet je wat het is. Als gelovige heb je vanuit de Bijbel de opdracht om het Evangelie (betekenis: Het goede nieuws) te verspreiden, te missioneren zeg maar. Echter als je gehoorzaamt aan die Bijbelse opdracht dan krijg je nogal wat negativiteit en haat over je heen. Heel wat Christenen zijn er zelfs om vermoord en worden er nog steeds om vermoord. Ik persoonlijk denk dan vaak, laat die ongelovigen toch,het is graag of niet. God houdt meer van hen en wil ze nog redden.Ik blijf tegenwoordig liever uit de buurt van vruchteloze twistgesprekken, maar ja die Bijbelse opdracht zit zo in mijn bloed dat ik soms toch weer getriggerd word om er op in te springen.


Vroegah, voor de boekdrukkunst, voor systematisch onderwijs, voor tv en voor internet was het evangelie verspreiden misschien de enige manier om onwetenden te bereiken. Maar niemand (ok, misschien wat bush bush stammen) weet niet dat het Christendom (en alle andere grote geloofsovertuigingen) bestaat. Dus het is ook niet nodig meer om die taak op je te nemen.

En ga je nu echt verdrietig zeggen dat Christenen vermoord werden hierom? Denk dat het aantal doden de andere kant op dat wel uitbalanceert.

Misschien weet je dat in WOII behalve Joden ook R.K.priesters en Jehova's Getuigen in de concentratiekampen vermoord zijn?

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:28

xdesix schreef:
rien10 schreef:
Over 0 versies. Niet. Geen.


Hoi Rien10, ik mag graag jouw reacties lezen en kan me ook meestal vinden in jouw humor. Maar met bovenstaande reactie heb ik het idee dat dit niet helemaal het topic voor jou is ;)

Verder interessant om te lezen.

Ik zal straks even uitgebreid reageren.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:34

anjali schreef:
Weet je wat het is. Als gelovige heb je vanuit de Bijbel de opdracht om het Evangelie (betekenis: Het goede nieuws) te verspreiden, te missioneren zeg maar. Echter als je gehoorzaamt aan die Bijbelse opdracht dan krijg je nogal wat negativiteit en haat over je heen. Heel wat Christenen zijn er zelfs om vermoord en worden er nog steeds om vermoord. Ik persoonlijk denk dan vaak, laat die ongelovigen toch,het is graag of niet. God houdt meer van hen en wil ze nog redden.Ik blijf tegenwoordig liever uit de buurt van vruchteloze twistgesprekken, maar ja die Bijbelse opdracht zit zo in mijn bloed dat ik soms toch weer getriggerd word om er op in te springen.



Maar het probleem van religie is jij vindt A, een ander vindt B en ik vind C.
Daar ga je dus nooit uitkomen en dat hoeft ook helemaal niet.

Veel mensen hebben helemaal geen behoefte aan die bemoeienis, maar het woord NEE kennen jullie niet.

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:38

Zo, met een toetsenbord is makkelijker.
Wat ik bedoel te zeggen is: ik heb geen enkele behoefte om een theorie uit te pluizen, een gesprek aan te gaan over "de eindtijd" en ik zal dat ook niet doen.
Wat ik bedoelde met mijn post is het volgende. Er zijn verschillende geloven, en binnen die geloven verschillende stromingen. Ik lees in dit topic dat niet iedereen het met elkaar eens is wanneer de door gelovigen benoemde eindtijd komt. Spoedig, zeer spoedig, precies aangeduid. Het verschilt nogal. Bovendien, waarom is het de eindtijd van de Jehova's (als voorbeeld) en niet die van de Katholieken? En waarom überhaupt "Jezus komt" waarom niet Boeddha, of Mohammed.
Kijk, als gelovigen het in hun theorieën al niet eens zijn, waarvan wil je mij dan overtuigen? Dat Jezus komt, dat hij over 40 jaar komt? Of dat Boeddha komt, over 100 jaar. Of Mohammed over 2 maanden?
Dat bedoel ik met theorie A, of B. Of B1.0.
En ik, persoonlijk, wil helemaal niet over een eindtijd in gesprek, ik geloof er helemaal niets van. Ik geloof er niet in. Ik zal er niet in gaan geloven. Ik weet wel dat we allemaal een keer dood gaan en dat de aarde ooit ophoud te bestaan.

Is dit het topic voor mij? Wat bedoel je daarmee? Mag je alleen "Ja en amen" zeggen in dit topic? Is tegengeluid of een kritische noot niet gewenst?

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:42

Goof schreef:
anjali schreef:
Weet je wat het is. Als gelovige heb je vanuit de Bijbel de opdracht om het Evangelie (betekenis: Het goede nieuws) te verspreiden, te missioneren zeg maar. Echter als je gehoorzaamt aan die Bijbelse opdracht dan krijg je nogal wat negativiteit en haat over je heen. Heel wat Christenen zijn er zelfs om vermoord en worden er nog steeds om vermoord. Ik persoonlijk denk dan vaak, laat die ongelovigen toch,het is graag of niet. God houdt meer van hen en wil ze nog redden.Ik blijf tegenwoordig liever uit de buurt van vruchteloze twistgesprekken, maar ja die Bijbelse opdracht zit zo in mijn bloed dat ik soms toch weer getriggerd word om er op in te springen.


Is die opdracht om het geloof te verspreiden in alle stromingen Anjali?
Ik weet dat de Jehova's daar hun leven van hebben gemaakt, maar is dat in andere stromingen net zo sterk? Ik heb nooit hindoes, boeddhas of sikhs aan de deur bijvoorbeeld.

Ik heb nog een tweede geloof, wat geen Godsdienst is maar een religie, nl. het Jainisme. daarin ben ik in India officieel ingewijd en die hebben me ook gevraagd om te trachten het hier te verbreiden. Uiteraard lukt dat ook niet want de meeste mensen hier zijn niet in iets spiritueels geinteresseerd.Er is in Nederland niet eens een tempel. In Belgie en Engeland wel. Overigens hebben bepaalde Hindoes nl. de Hare Krishna beweging wel getracht in Nederland hun geloof te verspreiden ,met name in Amsterdam waar ze ook "chantend" (religieuze liederen zingend) over straat liepen. Ik weet niet of dat momenteel nog gedaan wordt, de tijden zijn zo veranderd en verhard.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:43

Tja als het over geloof gaat, is de vraag waar ik geen goed antwoord op krijg : waarom moet er eigenlijk een god bestaan?
Hele concept god/religie is een menselijke uitvinding, want zo'n concept heeft meer hersencapaciteit nodig dan dieren hebben en dat maakt het hele uitgangspunt god bestaat verdacht.
Wetenschap verklaart inmiddels veel, maar nog steeds geen reden voor een god of een werkelijk goed uitgedachte creatie te vinden, meer toeval en probeersels die succesvol bleken.

Hele einde tijd concept vindt ik ernstig zorgelijk, zeker gezien de groeiende groep mensen die er actief naar streeft om het zover te laten komen. Samen met de houding dat dit bestaan toch maar tijdelijk en van de duivel is dus het onleefbaar maken is geen probleem of zelfs plicht. Ongezond op zijn minst egoistisch ook eigenlijk. Om over dat rentmeesterschap verhaal nog maar te zwijgen, aangezien het dan kennelijk ook geen probleem is om alles waar je verantwoordelijk zeggenschap over hebt stuk te maken. Dacht niet dat dat de bedoeling was van zorg voor met rechten over.

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:43

@Anjali? Waarom moet het verbreid worden?
Alles wat populair wordt, gaat kapot. Nou ja, beetje kort door de bocht, maar toch.
@Tamary, wie zegt dat God bestaat? Gelovigen.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:45

rien10 schreef:
Waarom moet het verbreid worden?
Alles wat populair wordt, gaat kapot. Nou ja, beetje kort door de bocht, maar toch.
@Tamary, wie zegt dat God bestaat? Gelovigen.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Dankje rien dat inderdaad.


Maar verspreiden van geloof is volgens mij ook een stuk als ik anderen kan overtuigen tot het geloven van mijn versie, dan heb ik de juiste.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:46

rien10 schreef:
Zo, met een toetsenbord is makkelijker.
Wat ik bedoel te zeggen is: ik heb geen enkele behoefte om een theorie uit te pluizen, een gesprek aan te gaan over "de eindtijd" en ik zal dat ook niet doen.
Wat ik bedoelde met mijn post is het volgende. Er zijn verschillende geloven, en binnen die geloven verschillende stromingen. Ik lees in dit topic dat niet iedereen het met elkaar eens is wanneer de door gelovigen benoemde eindtijd komt. Spoedig, zeer spoedig, precies aangeduid. Het verschilt nogal. Bovendien, waarom is het de eindtijd van de Jehova's (als voorbeeld) en niet die van de Katholieken? En waarom überhaupt "Jezus komt" waarom niet Boeddha, of Mohammed.
Kijk, als gelovigen het in hun theorieën al niet eens zijn, waarvan wil je mij dan overtuigen? Dat Jezus komt, dat hij over 40 jaar komt? Of dat Boeddha komt, over 100 jaar. Of Mohammed over 2 maanden?
Dat bedoel ik met theorie A, of B. Of B1.0.
En ik, persoonlijk, wil helemaal niet over een eindtijd in gesprek, ik geloof er helemaal niets van. Ik geloof er niet in. Ik zal er niet in gaan geloven. Ik weet wel dat we allemaal een keer dood gaan en dat de aarde ooit ophoud te bestaan.

Is dit het topic voor mij? Wat bedoel je daarmee? Mag je alleen "Ja en amen" zeggen in dit topic? Is tegengeluid of een kritische noot niet gewenst?

Je hoeft niets te lezen over geloof. Ga dan een ander topic lezen! Dan kun je ook niet het gevoel hebben dat iemand probeert je iets op te dringen!

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:47

Dat is alleen een reactie op mijn laatste zin.
Ik hoef inderdaad niets te lezen. Maar het mag wel. Of vind je het lastig om met kritiek om te gaan?

beert
Berichten: 2430
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:49

Jehova getuigen geloven dat de wereld vergaat en als je gelooft in Jehova (dat is bij hun de naam van God) dan kom je in het paradijs en blijf je eeuwig leven. En dan keer je terug naar het lichaam van toen je een jaar of 30 was (ik weet niet wat er gebeurt met je als je jonger was overigens, zover heb ik niet doorgevraagd).

Waarop mijn eerste gedachte is dat het ergste wat me zou kunnen overkomen, is eeuwig leven. Ik vind het leven juist waardevol, omdat er een begin en eind aan zit. Als iets oneindig is, hoef je er ook niet zuinig op te zijn en wordt het vanzelfsprekend. En uiteindelijk saai.

Wel denk ik dat er ook mooie kanten aan religie zitten, zoals het gevoel van saamhorigheid en elkaar helpen. Mijn schoonvader is heel gelovig en nu zijn vrouw overleden is, heeft hij heel veel steun aan de kerk die regelmatig eten brengen of hem meenemen met uitstapjes.
Ik vind het jammer dat daar niet veel meer nadruk op ligt als je het hebt over "geloof verspreiden". Dus het menselijke deel, dat is wat mensen op een positieve manier bindt. Niet de dreigementen van "als je niet goed leeft, dan..." Of een topictitel als deze dat de wereld in brand staat en dat je je snel moet bekeren. Allemaal onnodige drama waarmee je tegenwoordig mensen echt niet meer meekrijgt.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:49

rien10 schreef:
@Anjali? Waarom moet het verbreid worden?
Alles wat populair wordt, gaat kapot. Nou ja, beetje kort door de bocht, maar toch.
@Tamary, wie zegt dat God bestaat? Gelovigen.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Omdat men meent dat het beter zou zijn voor de wereld als (het principe van) het Jainisme nl. Ahimsa (geweldloosheid) meer verbreid zou worden.

beert
Berichten: 2430
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:52

tamary schreef:
Hele einde tijd concept vindt ik ernstig zorgelijk, zeker gezien de groeiende groep mensen die er actief naar streeft om het zover te laten komen.

Wat bedoel je met de groeiende groep? Volgens mij is Nederland juist enorm aan het ontkerkelijken en is het aantal gelovigen nu op haar laagste punt ongeveer. Welke groep groeit er dan?

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:52

En dat geldt dan ook voor de Jehova's en voor nog een aantal anderen. Ik blijf daar een zichzelf tegensprekend principe in zien. "Wij zijn beter dan jullie." Als iedereen dat roept, wie is dan de beste? Degene met de grootste roep-toeter?