De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tieneke

Berichten: 21683
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:13

Bij het lezen van de titel dacht ik in eerste instantie aan Oekraïne, de graanschuur van Europa. Dus ik mis ook de vergelijking met welke schuur dan ook er bedoeld wordt.

Ik ben het eens dat religie voor problemen zorgt in de wereld. Geloof op zichzelf niet. Er is een verschil tussen gelovig zijn en aanhanger van een Kerk (of andere gemeenschap) zijn.
Maar goed, ook zonder religie. Waar mensen samenkomen, zijn er grote en/of kleine problemen.

Jolien87

Berichten: 17446
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 22:16

tamary schreef:
rien10 schreef:
Eerlijk is eerlijk. Ik heb m gejat. :D

& vertaald, de engelse versie kende ik al.


Dame Maggie Smith :j
Als er dan íemand als heilige mag worden verklaard, dan wil ik haar graag nomineren.
Afbeelding

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 23:04

tamary schreef:
rien10 schreef:
Eerlijk is eerlijk. Ik heb m gejat. :D

& vertaald, de engelse versie kende ik al.

Klopt.

Marigold

Berichten: 12587
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 00:07

Avalanche schreef:
Dat is niet helemaal waar het mij om ging.
Punt is dit: mensen die zeggen de bijbel letterlijk te nemen, denken een exact moment te weten, wat in directe tegenstelling is tot wat de bijbel zegt.

Je kunt niet enerzijds zeggen dat je de bijbel letterlijk neemt, en dan claimen iets te weten wat volgens de bijbel niet kan.


Idd. Niemand zal tijd en plaats weten van de wederkomst.
Dus ik als kind, dacht het eind der tijden tegen te kunnen houden door in gedachten (aangezien God alles wat je denkt meekrijgt) elke dag te denken hij komt morgen.
Dan kon het dus niet meer. :+

Want ja ik wou nog een pony enzo. :Y)

Yavanna

Berichten: 2644
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 06:31

rien10 schreef:
Religie is als een piemel. De helft van de bevolking heeft er een en dat is prima. Haal ‘m niet in publiek tevoorschijn, dring hem aan niemand op en zeker niet aan kinderen.



Geniaal, ook al is hij niet van jezelf, hij is wel enorm geniaal.
Nu kunnen de Jehova’s bij mij niet meer aan de deur komen, maar als ik nog in een huis zou wonen en ze zouden aanbellen, dan is dat een hele goeie.

Mijn moeder roept altijd als ze komen:

Ik heb maar 1 geloof, dat vlees beter is dan het been, maar tussen het been het best.
En dan druipen ze ook af :')

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 06:55

Ibbel schreef:
rien10 schreef:
De bijbel is door mensen geschreven, tig duizend jaar geleden.

Geen tig duizend, een paar honderd jaar ná Jezus, dus zo'n 1500 jaar geleden (give or take 100 jaar). En dat is ook het punt. Het is over minimaal 6 generaties mondeling overgeleverd voor het op papier werd gezet. En wat er dan van een verhaal overblijft is anyone's guess.

Ik beschouw de bijbel als een oer-CAO (6 daagse werkweek bv), een oer-hygienehandboek (geen 'gemengde' bereiding van voedsel bv), een oer-wetboek (ook al doen we nu niet meer aan lijfstraffen) en een oer-Amy Groskamp-ten Have etiquetteboek (hoe heurt het eigenlijk)

Maw, een leuke poging om, opgehangen aan een God die niet heel erg aardig is als het op straffen aankomt, de mensheid te dwingen een beetje voor elkaar te zorgen. Omdat we evolutionair gezien beter af waren de zwakkeren uit de kudde te flikkeren. Zoals ieder dier nog steeds doet.

Ik ben in de rooms katholieke kerk niet anders gewend dan dat de pastor verteld wat hij denkt dat de achterliggende moralen van het bijbelverhaal is wat er net gelezen is. Ik heb dus nooit het idee gehad dat ik de verhalen letterlijk moest nemen.

En inderdaad mensen die roepen dat ze jezus zijn die worden opgenomen of worden een leider van een cult (waarbij de volgers meestal geen lang en gelukkig leven op aarde hebben).

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:47

Ibbel schreef:
Maw, een leuke poging om, opgehangen aan een God die niet heel erg aardig is als het op straffen aankomt, de mensheid te dwingen een beetje voor elkaar te zorgen. Omdat we evolutionair gezien beter af waren de zwakkeren uit de kudde te flikkeren. Zoals ieder dier nog steeds doet.

Ik weet niet of ik het met onderstreepte eens zou zijn.. ik zie het eerder als een manier om anderen te onderdrukken (en geld te verdienen), niet perse 'voor te zorgen', want dat was volgens mij nogal facultatief.. wie er wel en wie er niet mee mocht doen :)
Er werden steeds meer regeltjes bij bedacht.. en gezien mensen bij een groep willen horen, krijgt welk idee dan ook, altijd aanhang..

Maar ik vind het wel altijd mooi als mensen er troost uithalen, of begeleiding.. Het is niet alleen maar kommer en kwel natuurlijk..

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:50

Ik zeg niet dat het gewerkt heeft. Maar ik denk persoonlijk dat het toentertijd wel degelijk een poging was het leven te verbeteren voor met name de zwakkeren. Dat diezelfde bijbel in latere eeuwen een stuk minder idealistisch is gebruikt is ook duidelijk.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:54

Dat is dan toch ook eigenlijk niet iets wat alleen voorgehouden is aan de Bijbel? Volgens mij is er uiteindelijk (dus niet in basis) niet echt een religie/geloofsovertuiging geheel vredelievend.. er gaat altijd wel iets ergens van het pad af.. (of ik kijk teveel docu's, dat kan ook :) )

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:59

We hadden het specifiek over de bijbel. Kan best dat andere heilige boeken ook in beginsel zo bedoeld zijn, geen idee, want die heb ik niet gelezen en weet ik niets van.

En ja, eens, zodra je religies krijgt op basis van die boeken, krijg je mensen die denken dat zij alleen snappen hoe je de handel uit moet leggen, inclusief dat je alles en iedereen die anders denkt de pan in moet hakken.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 12:02

God zo'n lieverd?

Als je een pensionstal zou kunnen zoals God de aarde runt dan was je al lang in de bak belandt...

%)

Amado7

Berichten: 10732
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 12:09

troi schreef:
God zo'n lieverd?

Als je een pensionstal zou kunnen zoals God de aarde runt dan was je al lang in de bak belandt...

%)

Gelukkig heeft God ons een eigen verantwoording en wil gegeven en zijn we geen robotjes.
Daarnaast wil absoluut niet zeggen dat ik het met alles eens ben. Zeker met een tijdsbepaling van data, dat kan je helemaal niet weten en vind ik verreweg van onzin. En wat zou het überhaupt voor nut hebben te weten of de aarde volgend jaar of over 5 jaar vergaat? Als je morgen tegen een boom jaagt stopt je leven ook hier op aarde.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 12:16

Ibbel schreef:
We hadden het specifiek over de bijbel. Kan best dat andere heilige boeken ook in beginsel zo bedoeld zijn, geen idee, want die heb ik niet gelezen en weet ik niets van.

oh ik bedoelde het niet vervelend hoor, gewoon als vraag in het gesprek.. maar sorry.

Citaat:
En ja, eens, zodra je religies krijgt op basis van die boeken, krijg je mensen die denken dat zij alleen snappen hoe je de handel uit moet leggen, inclusief dat je alles en iedereen die anders denkt de pan in moet hakken.

jup :j

En het blijft zo, er blijven mensen die het bedenken en er zijn mensen die erin geloven (en meestal zijn dat niet dezelfde :+ )

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:04

Ik vind dit eigenlijk wel een vermakelijk topic :D

Wel vraag ik me af of ts dit serieus meent.......ik heb altijd het idee dat dit geplaatst wordt om wat te rellen........

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 13:05

Ibbel schreef:
rien10 schreef:
De bijbel is door mensen geschreven, tig duizend jaar geleden.

Geen tig duizend, een paar honderd jaar ná Jezus, dus zo'n 1500 jaar geleden (give or take 100 jaar). En dat is ook het punt. Het is over minimaal 6 generaties mondeling overgeleverd voor het op papier werd gezet. En wat er dan van een verhaal overblijft is anyone's guess.

Het boek Daniël is van ca 531BC bijv. De apostelen uit het NT bijv citeerden alles uit het OT.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 13:07

rien10 schreef:
Precies. En een soort wetboek. Geen sex voor het huwelijk gaf vrouwen en kinderen bescherming. Immers, de man/echtgenoot wist dat het kind, geboren uit het huwelijk van hem zou zijn. Vrouw ging tenslotte als maagd het huwelijk in. Vader zou dus loyaal blijven aan moeder en kind.
Nu hebben we DNA testen.


Een Joods kind kon alleen als Joods bestempeld worden als het uit een Joodse moeder geboren werd.

BeFunny

Berichten: 10562
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:07

maras schreef:
Ik vind dit eigenlijk wel een vermakelijk topic :D

Wel vraag ik me af of ts dit serieus meent.......ik heb altijd het idee dat dit geplaatst wordt om wat te rellen........


Dat idee heb ik ook en het werkt :')

Yavanna

Berichten: 2644
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:09

Maar TS. Je geeft totaal geen antwoord op de vragen die gesteld worden, dus ik ga met Maras mee.
Anders ben ik wel benieuwd naar je antwoorden.

Sababber

Berichten: 2700
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:10

Ik denk dat het eerder andersom is Maras, op bokt worden topics die met geloof te maken hebben meestal gevuld door mensen die zeggen er niet mee te maken te willen hebben. Om vervolgens uitspraken te doen over dat ze geloof of religie onzin vinden en dat de problemen in de wereld daar vandaan komen. Oja en de TS wordt nog even als delulu neergezet. Ik heb hier nooit iets van begrepen, als je er niets mee hebt, blijf er dan van weg.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 13:43

Avalanche schreef:
Dat is niet helemaal waar het mij om ging.
Punt is dit: mensen die zeggen de bijbel letterlijk te nemen, denken een exact moment te weten, wat in directe tegenstelling is tot wat de bijbel zegt.

Je kunt niet enerzijds zeggen dat je de bijbel letterlijk neemt, en dan claimen iets te weten wat volgens de bijbel niet kan.


Niemand weet de dag nog het uur.
Het seizoen echter, is een ander verhaal.

Het vervelende is dat vrijwel niemand ook maar 1 van de video's wil bekijken. Men noteert de mening en that's it.
Er zijn weldelijk bijzonderheden aan deze zonsverduistering bijv, en ja ik vind Amerikanen ook regelmatig wel 'schreeuwerig' in de omgang .
Dat neemt echter niet weg dat er veel feiten te noemen zijn. Vooral als je kijkt naar El Shaddai ministries waar de oorspronkelijke taal aangehaald wordt.

Even in het algemeen wil ik iedereen erop wijzen dat we allemaal geestelijke wezens zijn. Wij zijn niet ons lichaam dat slechts ons transportmiddel is om het zo maar te zeggen.
En nee ik heb nooit medicatie genomen in de tijd dat ik depressief was en ook niet erna trouwens *D
Gesprekken met God zijn helemaal niet vreemd als je bedenkt dat God Geest is en wij ook geest zijn toch? T gaat over de connectie :j

Toen ik net tot geloof gekomen was heb ik het Vaderhart van God gezien. Wist niet dat t kon! Genezen worden was ook al fantastisch natuurlijk! (zit 13 jaar tussen deze 2 gebeurtenissen)
Sterker nog: ik ben als tiener met paard en al in rengalop over de kop geslagen. Lag onmiddelijk in coma en was invalide.
Mijn opa en oma kwamen in het ziekenhuis om met mij te bidden. Ben ook daar op slag genezen.
Na 10 jaar zag ik de neuroloog weer en ook hij bevestigde dat dit alles een groot wonder is geweest.
Heb foto's van ca 4 jaar geleden en ook die wijzen op invaliditeit. Dus: in theorie ben ik hartstikke invalide en in de praktijk kan ik alles.

In die tijd ben ik niet gelovig geworden, omdat ik net als velen van jullie geen interesse had in een God.
Inmiddels wil ik niet meer zonder.
Sommigen van jullie vinden het 'eindtijd thema' een regelrechte bedreiging.

Dat ligt eraan hoe je t ziet. Persoonlijk denk ik dan: lees er nou gewoon eens over! God heeft niemand gemaakt om te verdoemen, of af te schrijven.
Is dat niet gewoon de reden dat God aan de bel trekt en zegt:'Jongens!!!! Ik ga terug op aarde komen, zorg dat je er klaar voor bent! Keer terug naar Mij!

eerlijk gezegd heb ik al best veel wonderen etc meegemaakt. Altijd mooie dingen. Nooit ellendige.
Dat laat het karakter van God zien: Hij is trouw, Liefdevol, eerlijk, rechtvaardig, etc
Natuurlijk ken ik verhalen over dat God tegen de Joden zei:'maak dat volk met de grond gelijk, incl dieren'.
Maar wat we in de Engelse vertaling vaak niet terug lezen is dat God dat volk al 400 jaar waarschuwde om te stoppen met het offeren van hun kinderen e.d.

Nadat ik getrouwd ben heb ik 6 miskramen gehad. In die tijd was ik nog niet gelovig.
Na de miskramen heb ik echt wel gerouwd. Vond ik vreemd, omdat artsen de vrucht dan nog cellen noemen.
Waarom zou je rouwen over wat cellen?
Nadat ik tot geloof gekomen was kwam ik eens bij een pastoraal team.
We hebben vooraf niet met elkaar gesproken en we gingen in gebed. 1 Van de vrouwen zei:"God laat mij zien dat jij een groot verlies geleden hebt"
Op dat moment wist ik direct wat ze bedoelde en ik vertelde over de miskramen.
We gingen weer in gebed en opeens stond ik voor een deuropening.
Naast de deurstijl stond iemand en die zei dat ik mijn rugzak neer moest zetten.
Daarna keek ik door de deuropening en ik zag vele kinderen. Het was net een soort enorme school met houten tafels en banken (campingachtig zag dat eruit). Het was er totaal bedrijvig en rustig tegelijk.

Toen zei de persoon die links van de deurstijl stond dat ik rechts moest kijken.
Aan een campingtafel (noem t maar ff zo) zag ik 2 jongetjes en 4 meisjes. Herkende hen direct. Dat zijn mijn kinderen!
Totaal overvallen met dit gegeven begon het pastoraal team weer te bidden.
En kort daarop zag ik mijzelf bij mijn kinderen. Was hen aan het knuffelen, we spraken met elkaar en het was net of ik hen naar een kinderdagverblijf had gebracht en later weer op zou halen.
Wat ook erg opviel was dat er geen pijn was, geen verdriet, niet iets van gemis. Alles was perfect.
De alom aanwezigheid van God........

Anyway,....heb al weer heel wat geschreven heb ik t idee.
Zal later even kijken welke vragen er ook alweer zijn. Heb alle reacties gelezen, maar in de korte tijd die ik nu beschikbaar heb kan ik niet alles tegelijk beantwoorden, sorry daarvoor.
Pb'tje mag ook hoor. Np

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:55

Rouwen is niet inherent aan dood, maar aan verlies en verlies kan van alles zijn ;)

Dus dat jij rouwt om cellen is niet helemaal goed omschreven, je rouwt om wat had kunnen zijn. Een babytje, moederschap.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:58

Ik heb de video's gedeeltelijk gezien, en het 'roept' mij niet..
qua gesprek kan ik er ook niet heel veel mee.
Wel mooi dat het voor jou wel heel veel doet :j
Als mensen geloven dat God terugkomt op aarde is dat prima.
En voor mensen die dat niet doen, is dat ook prima.

Voor een gesprek hierover zal je meer aan gelijkgestemden hebben, denk ik?

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 14:02

Onali schreef:
Rouwen is niet inherent aan dood, maar aan verlies en verlies kan van alles zijn ;)

Dus dat jij rouwt om cellen is niet helemaal goed omschreven, je rouwt om wat had kunnen zijn. Een babytje, moederschap.


Hoe heb jij jouw zwangerschappen ervaren? Wist jij snel dat je zwanger was bijv?

8nnemiek

Berichten: 43400
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:09

huppelz schreef:
eerlijk gezegd heb ik al best veel wonderen etc meegemaakt. Altijd mooie dingen. Nooit ellendige.
Dat laat het karakter van God zien: Hij is trouw, Liefdevol, eerlijk, rechtvaardig, etc

Je schrijft bovenstaande.. maar vervolgens ook dat je dus met je paard over de kop bent gegaan, in coma hebt gelegen, flinke schade eraan hebt overgehouden en ook nog eens 5 miskramen hebt gehad.
Vind je dat dan niet oneerlijk van die God? In welk opzicht vind je dat trouw, liefdevol en eerlijk? Had je dat verdiend vind je?
Niet gemeen bedoeld ofzo, maar ik probeer er logica in te ontdekken :=

Zebrastreep

Berichten: 9774
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:16

Ik denk dat ieder mens bij rouwen en verlies graag een fijne houvast voor zichzelf wil creëren om antwoorden te krijgen en het verdriet te verminderen en om het leven weer op te pakken. De ene vindt dan enorme steun in het geloof , en de ander vindt het weer ergens anders.

Ik heb niks met het geloof , maar ik vindt het wel heel mooi om te zien als mensen troost en rust vinden in het geloof en daardoor bepaalde zaken los kunnen laten en het leven weer verder op kunnen pakken. Als dat werkt voor een persoon is dat alleen maar heel fijn en prettig.

Het einde der tijden geloof ik persoonlijk ook niet in , en als het gebeurd tja dan nog eerder door misschien een bom uit een oorlogsgebied, maar dan heeft God er niks mee te maken. Die keuze zal zorgen gemaakt door een mens, een zeer slecht mens. God druk de knop niet in. Ik kan mij wel voorstellen dat de dreiging eng is , dat geld net zo goed voor mij.

Het einde der tijden als in verschillende rampen ( zoals in de films) lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, dat kan simpelweg niet. Wel is de mensheid in staat om zichzelf uit te roeien, daar ben ik wel zeker van.

Ik zeg altijd maar als er een god had bestaan , dan was er niet zoveel ellende geweest in de wereld.