Oorlog Israël

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4711
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:02

Tamary, vind je het dan niet hypocriet dat er direct embargo's kwamen tegen Rusland, en nu niet tegen Israël? Ik denk niet dat Israël minder op zijn kerfstok heeft dan Rusland, integendeel, hun waslijstje overtredingen tikt al aardig aan.

Wat die wapenleveringen betreft: ik heb het van de vrt nieuws site, denk niet dat de nationale tv daarover iets zou verzinnen.

Er gaan wel stemmen op in de VS die zeggen dat er geen wapens mogen geleverd worden aan landen die het internationaal recht overtreden (daar zou ergens een wet op bestaan). Net zoals er in het Associatieverdrag tussen Israël en Europa staat dat de mensenrechten moeten gerespecteerd worden (ironisch genoeg werd dat verdrag blijkbaar in het leven geroepen omdat Israël zogezegd het lichtend voorbeeld was in het Midden-Oosten, in tegenstelling tot hun buren :roll: ). Hier in België heb ik al van enkele partijen horen voorstellen om dat Associatieverdrag op te schorten (geen idee of dat per land kan, of enkel Europees, en ook geen idee of ze effectief al stappen gezet hebben of enkel nog maar woorden), maar veel concreets is er denk ik niet uit de bus gekomen.

Ik ben zeker geen voorstander van geweld, maar ik ben wel benieuwd wat er dan wel kan werken. Gewoon allemaal toekijken hoe de Palestijnen uitgeroeid worden, zodat ze binnenkort alleen nog maar in de geschiedenisboeken voorkomen? En Netanyahu en zijn extremisten nog laten uitzitten tot 2026?

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:11

Rusland viel nog altijd een soeverein land binnen met internationaal erkende grenzen zonder provocatie.

Ik weet niet hoe de grenzen van Gaza lopen qua internationaal erkend recht. Daarnaast is het een grens oversteken en burgers aanvallen (wat voor rechtvaardiging daar ook voor gegeven wordt) niet iets wat de burgers van andere landen heel begrijpelijk acceptabel vinden.
Als je overeenkomsten zoekt : beide gevallen ging een groep een grens over naar ander "land" en richt het geweld zich op de lokale bevolking. Dat is niet te rechtvaardigen, onder internationaal recht mag dat stomweg niet, burgers zijn geen doelwit. En sec zijn burgers alles wat geen leger/ordedienst is.

Dat de tegenreactie van Israel vervolgens buiten proportie is (en niet bereikt wat de intentie zou zijn) is vrijwel het hele buitenland het over eens. Was er een andere reactie mogelijk? Daar zijn ook vraagtekens bij te zetten en dat maakt dit een onmogelijke zaak.

hwn
Berichten: 4711
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 22:17

Nou, ik vind het naleven van internationaal recht en VN-resoluties eigenlijk geen onmogelijke zaak maar zo klaar als pompwater (en waren die al jaren nageleefd geweest, dan was er sowieso geen 7 oktober geweest).

Ik vraag me alleen af of er geen manier is om dat recht af te dwingen, en op welke manier dan wel. Want herinner je: Irak werd ervan beschuldigd 1 VN-resolutie geschonden te hebben: het hebben van kernwapens (en dat bleek dan nog een leugen te zijn) en 34 landen gingen in de aanval, letterlijk. Israël is wereldkampioen in het schenden van VN-resoluties, en heeft ook al buitenlands grondgebied geannexeerd (Golanhoogte) zonder internationale gevolgen (integendeel, Trump heeft de annexatie goedgekeurd), en toch blijft het westen doen alsof zijn neus bloedt. Enkele landen (waaronder ook België) hebben al wat gespierdere taal gesproken, maar daar bleef het dan ook bij. En de VS beweerde onlangs zelfs dat Israël het internationaal recht naleeft, onvoorstelbaar toch?

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:10

Afdwingen is nooit mogelijk geweest eigenlijk. Is ook verrekte lastig met zoveel verschillende landen qua grootte en militaire capaciteit en dat is eigenlijk ook reden voor oprichting. Basis is vrijwillig en je houden aan de gedane beloftes aan je eigen volk om mee te mogen doen (Universele verklaring rechten van de mens/vrouw/kind/... ) ook. Door een aantal leden nooit nagekomen trouwens (incl. gehele midden oosten en flinke delen van Afrika). Aan die hete aardappel wil ook niemand zich branden.

Intentie was goed, maar ja het functioneren is geheel afhankelijk van willen meewerken.

Veel tegengeluid gaat over andere culturen dan westerse en daarmee samenhangende problemen qua naleven beloftes (religie zet de boel nog wel eens klem) en westen bepaald teveel klachten. Aan de andere kant is dat wel waar de welvaart zit (betrouwbare rechtsstaat bv) en het enkel vingerwijzen naar kolonialisme is veel te makkelijk gezien de corruptie en niet boven de stammen (Afrika) binnen je huidige grenzen willen (of helaas kunnen) staan en al je staatsburgers gelijk behandelen of zelfs enkel beschermen ipv hun land weggeven aan gladprater met zak geld, want die stam is nomadisch, niet de jouwe en heeft van de staat enkel rechtsbescherming van hun grondclaim nodig ...

Zo'n kleine 200 neuzen met verschillende belangen het over iets eens laten worden is altijd een uitdaging geweest. Als organisatie om de machtige naties grenzen te stellen is het deels succesvol, maar daar zit een flinke factor Amerika dwingt stuk af in. En dat gaat dan niet over landen binnenvallen, maar over het afdwingen van veilige zeevaart door een marine die alle oceanen kan bestrijken. Nu Amerika stappen terug begint te doen is het de vraag hoe lang het goederen de hele wereld over slepen nog van zelfsprekend is. Er zijn veel veranderingen op komst qua geopolitiek en daardoor steken lokale conflicten ook weer de kop op, sommigen daarvan sluimerden/sliepen al decennia zo niet langer. Zelfs binnen Europa (en niet alleen Rusland's acties) zijn er onderhuidse spanningen, doordat veel EU landen eeuwen lang niet bepaald vriendjes waren ... en met mogelijke uitdagingen qua vervoer en veel belangrijker de vergrijzing van vrijwel de gehele westerse wereld + China zijn er andere problemen op komst waar sommigen ook op voorsorteren of actief worden nu ze nog genoeg soldaten (denken te) hebben om "beter" de toekomst in te stappen.
In dat kader lijkt het er nu op dat Frankrijk meer een EU/Europa als machtsblok visie heeft ipv alles zelf doen en dat kan hier wel eens een positief verschil maken qua relatief rustig blijven op dit stukje aarde.

hwn
Berichten: 4711
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:21

Sorry, ik vind je tekst nogal moeilijk, heb hem niet helemaal gesnapt, ik zal morgen nog een 4de keer herlezen, maar aangezien ik mijn interesseveld beperk tot Irak en Palestina, is mijn achtergrondkennis misschien te beperkt.

Ik hou sowieso niet van machtsblokken en zo, vele jaren geleden al de zin gelezen: "Het recht van de sterkste is altijd onrecht" en daar ben ik het in 99% van de gevallen mee eens. Ik lees de laatste tijd veel te veel gespierde taal helaas op sommige media, klinkt nogal als stemmingmakerij en olie op het vuur.

Maar ik val al over je eerste zin "afdwingen is nooit mogelijk geweest". Waarom zijn er dan tig embargo's tegen landen, waarom dan de Irak-oorlog onder het mom van de VN, als afdwingen nooit mogelijk geweest is? Ok, niets ervan heeft gewerkt, en ben er ook geen fan van, maar er werd toch iets gedaan, terwijl het hier bij wat geblaat blijft.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:19

Afdwingen heeft beperkingen onder internationaal recht. Het biedt bescherming door grenzen te stellen aan wat een ander land mag t.a.v. zijn buren. Die bescherming en beperkingen gelden dus voor alle landen beide kanten op.
Embargo's raken lang niet altijd wat je raken wil, de bevolking krijgt klappen (niet de bedoeling, wel de realiteit) en kan wel eens door propaganda/andere prioriteiten enz. zich juist 200% achter zijn overheid scharen. Daar naast zoals we nu duidelijker zien met Oekraine zijn niet alle landen het met elkaar eens. Dan verschuiven handelsroutes naar elders ipv geheel weg te vallen.
En zoals je al zelf zegt: "niets ervan heeft gewerkt". Het is meer show dan resultaat. We zien nu wel meer openlijk oneens zijn met en geitenpaadjes zoeken om toch aan goederen/grondstoffen te komen. De prioriteiten van veel landen verschuiven meer naar zorgen voor genoeg voedsel voor onze burgers, want anders zijn wij onze baan kwijt.

Conflicten an sich komen door veranderingen in de status quo en die status quo wereldwijd begint meer op mikado te lijken (dat is dat spelletje met die stokjes en 1 pakken zonder dat de rest beweegt).
Het samenwerken, want dit nooit meer na WOII gevoel is aardig op aan het raken.

Meer en meer komen er oude conflicten boven drijven en gaan lokale omstandigheden weer meer een rol spelen. Iemand die veel kijkt naar geografie, demografie en geschiedenis is Peter Zeihan (geopolitiek is de overkoepelende term).
Problemen die komen door wie vindt elkaar wel / niet aardig (incl. buren), hoe ontwikkeld de bevolkingsgroei zich (vergrijzing en geen vervangende jongere arbeidskrachten die belasting betalen), hoe goed kan een land voor zichzelf zorgen (voedsel en verdediging, qua terrein), technologische capaciteit, kenniseconomie, toegang qua havens/handel ... Politieke stabiliteit.
Stuk over midden oosten volgens zijn inzichten (engels) :
https://www.youtube.com/watch?v=NJaLKS3JHcc

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:37

Tamary dat klopt natuurlijk niet; gewelddadige overheersing heeft Nederland en andere koloniale landen bepaald geen windeieren gelegd.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 21:37

Enkel de schuld op het westen blijven gooien is je er makkelijk van af maken. India was ook zo'n wingewest/kolonie verhaal, maar die heeft heel verstandig het stukje goed van de engelsen overgenomen dat rechtsgelijkheid heet. Het maakte dus niet uit of je dalit of rajh was, als je wat stal kreeg je straf. Indonesië heeft dat niet zo goed voor elkaar gekregen destijds, anders had die net zo stevig ervoor gestaan qua economische macht. Kan best aan de specifieke koloniale machten gelegen hebben, maar dan nog is het aan de eerste eigen leider geweest om door te pakken en een land op eigen benen te laten staan. Suriname immers komt vanuit een zelfde situatie qua wie was baas en daar is het min of meer mislukt.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:43

Ik weet niet waarom jij het nu over schuld gaat hebben? Ik reageer enkel op jouw opmerking:

Als geweld iets kon opbouwen, was het hele midden oosten en heel Afrika welvarend geweest. Als de ellende iets bewijst is het wel dat geweld geen oplossing is

Daarmee zeg ik niet dat ik geweld als oplossing zie, maar het heeft Nederland wel degelijk welvarend gemaakt.

hwn
Berichten: 4711
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:46

Mijn vraag was vooral: als internationale instelling zoals de VN niet nageleefd/afgedwongen worden, als vreedzaam verzet zoals de Palestijnen deden in 2018, als politiek zoals verkiezingen/politiek niet werken, welk alternatief had je dan nog?

En mijn tweede punt: waarom worden de ene landen direct aangevallen zodra ze iets mispeuteren (kijk maar hoe Jemen al gebombardeerd wordt omdat ze op eigen houtje een "embargo" tegen pro Israëlische schepen willen uitvoeren) en kunnen andere landen ongestoord hun gang gaan? En valt hier niet op één of andere manier iets aan te veranderen?

En grootste punt: hoe kan ook maar één land ter wereld nu nog wapenleveringen aan Israël rechtvaardigen?

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:49

hwn schreef:
Mijn vraag was vooral: als internationale instelling zoals de VN niet nageleefd/afgedwongen worden, als vreedzaam verzet zoals de Palestijnen deden in 2018, als politiek zoals verkiezingen/politiek niet werken, welk alternatief had je dan nog?

Geen eigenlijk, je bent altijd afhankelijk van de menselijkheid van de andere partij (en van het goede gedrag van iedereen van je eigen kant).
hwn schreef:
En mijn tweede punt: waarom worden de ene landen direct aangevallen zodra ze iets mispeuteren (kijk maar hoe Jemen al gebombardeerd wordt omdat ze op eigen houtje een "embargo" tegen pro Israëlische schepen willen uitvoeren) en kunnen andere landen ongestoord hun gang gaan? En valt hier niet op één of andere manier iets aan te veranderen?

Jemen/Houthi's vallen schepen van andere landen aan, dat is geen intern conflict te noemen.

hwn schreef:
En grootste punt: hoe kan ook maar één land ter wereld nu nog wapenleveringen aan Israël rechtvaardigen?

Als je afspraken maakt, dan houdt je je daar aan. Onmogelijk om te vingerwijzen naar de ander als je dat zelf ook fout doet. En ja dat ziet er onrechtvaardig uit als je gewend bent dat bestellingen binnen 24-72 uur bij je thuis geleverd worden. Dit soort handel heeft een veel langer leveringstraject en dan juist is dat vertrouwen dat wat je besteld & betaald hebt! ook werkelijk geleverd wordt zoals afgesproken. Het betreffende bedrijf zal al helemaal geen slechte reputatie willen op dit punt en die zijn niet in de sector gestapt voor decoratie activiteiten. Dat je klant iets publiekelijk onacceptabels uitvreet tussen bestellen en leveren is op zijn minst pijnlijk, maar daar staat niks over in het verkoopcontract en dan kan je als bedrijf niks ookal zou je dat willen (maar dan maakte je andere producten). Dan blijft de overheid over om een export/verkoop verbod op te leggen, maar die zullen voor alles begonnen op dag zo en zo zijn, niet op wat al in de pijplijn zit. Ook weer economie, rechtsstaat en rechtsbescherming van bedrijven en burgers zodat die weten waar op te rekenen qua toekomstplanning.

hwn
Berichten: 4711
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 14:01

Je laatste argument vind ik bullshit. Afspraken hou je je aan? Stel dat jij en ik volgende week een bioscoopje willen meepikken, maar intussen snij jij de hond van mijn buren de keel over, wees maar zeker dat ik op die afspraak terugkom.

Ik vind dat er een groot stuk menselijkheid ontbreekt in je logica (trouwens ook in de link die je me doorstuurde ivm het Midden Oosten, was imo een uiteenzetting wat de VS moest doen om de leider van de wereld te blijven. Toen ik zag dat het New York Times was, wist ik eigenlijk al genoeg, maar heb toch meer dan 3/4 uitgekeken).

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 14:26

hwn schreef:
Je laatste argument vind ik bullshit. Afspraken hou je je aan? Stel dat jij en ik volgende week een bioscoopje willen meepikken, maar intussen snij jij de hond van mijn buren de keel over, wees maar zeker dat ik op die afspraak terugkom.

Ik vind dat er een groot stuk menselijkheid ontbreekt in je logica (trouwens ook in de link die je me doorstuurde ivm het Midden Oosten, was imo een uiteenzetting wat de VS moest doen om de leider van de wereld te blijven. Toen ik zag dat het New York Times was, wist ik eigenlijk al genoeg, maar heb toch meer dan 3/4 uitgekeken).

Handelscontracten gaat dit over, niet sociale afspraken tussen personen.

En stuk midden-oosten is geopolitiek, ook niet te vergelijken met de persoonlijke interacties van burgers met hun buren en familie.

En als je nog dacht dat kapitalisme ook maar enig moreel ethisch besef had? Dat is nooit nodig geweest en was ook nooit een doel van dat systeem.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:04


mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:42

Hij zal WOII vast niet bewust hebben meegemaakt, of hij moet zo'n beetje een Methusalem zijn. ;)

Maar nee, Israël gedraagt zich momenteel als een bloeddorstig monster maar een vergelijking met de Nazi's gaat op veel fronten mank.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:00

Nou als kind krijg je ook wel wat mee hoor. Zeker als je in Rotterdam woonde. Beetje raar om te stellen dat je het dan wel niet bewust zal hebben meegemaakt?

En de vergelijking is niet zo heel vreemd; uiteraard zijn er verschillen, maar zeker ook overeenkomsten.
Maar daar gaat het uiteindelijk niet om; wel om wat het gedrag oproept.

hwn
Berichten: 4711
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:11

Nou, Mysa, WOII is 79 jaar geleden geëindigd, dus wie nu 93 is, was toen 14 en kan best wel nog goed bij zinnen zijn en herinneringen hebben eraan, oudere broers gehad hebben die naar het front moesten... Mijn ma was amper 6 toen de oorlog eindigde, maar heeft toch ook nog wat herinneringen eraan. En mijn opa had het geluk dat hij na amper enkele dagen dienst werd vrijgesteld omdat mijn pa geboren werd (mijn pa zaliger is geboren 13 mei 1940).

Ik zie wel enkele verschillen (hoewel, hoe langer ik nadenk, hoe minder), maar toch inderdaad behoorlijk wat gelijkenissen. Nog even een compilatie van wat ze allemaal uitkramen:
https://www.facebook.com/reel/328334073130676

Intussen ook persvrijheid inperken, niet alleen door bombarderen, maar willen nu ook de kantoren van Al Jazeera in Israël sluiten, daar ook een wet voor gestemd, dus de democratie brokkelt ook hoe langer hoe meer af.

Hun aanvallen op buurlanden Iran en Libanon doen stemmen opgaan dat Netanyahu er alles aan doet om de oorlog te rekken en zo verkiezingen zo lang mogelijk wil uitstellen (ik hoorde het al in de link die Tamary hier gedeeld had, maar ik dacht: zo gek zullen ze toch niet zijn?). Het gevaar zit erin dat Iran - die weet dat ze platgewalst zouden worden door de VS als ze vol in oorlog zijn met Israël - wraak zal nemen via Hezbollah, zodat Libanon een tweede oorlogsgebied wordt.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:49

Ik heb dyscalculie/moeite om getallen te onthouden. Kan best iets uitrekenen maar drie seconden later ben ik de uitkomst kwijt. :) Maar iemand die aan het eind van de oorlog 14 was, heeft die dus meegemaakt tussen zijn 9e en 14e?

Die kan zich natuurlijk prima wat feitelijke gebeurtenissen uit zijn eigen leefwereld herinneren maar de ideologie en de machinaties erachter niet doorzien. Nog daargelaten dat men destijds van heel veel dingen nog niets wist/kon weten.

hwn
Berichten: 4711
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:00

Tja, kunnen we dat nu wel, alles doorzien? Ik bedoel: stel je voor dat Duitsland de oorlog gewonnen had, dan hadden de geschiedenisboeken er heel anders uit gezien, wat betreft de holocaust bijvoorbeeld. En was de VS de verliezer geweest, dan had die nu vast te boek gestaan als het verschrikkelijke bloeddorstige land dat twee atoombommen gedropt heeft, terwijl daar in onze geschiedenislessen maar weinig schande over gesproken werd.

Je merkt het nu ook, zowel wat Rusland/Oekraïne als wat Israël/Palestina betreft is er van alle kanten een propaganda oorlog bezig, en helemaal het fijne zullen we er nooit van weten (al weten we gelukkig al veel meer dan pakweg 20 jaar geleden), zeker zolang klokkenluiders de mond gesnoerd worden.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:09

mysa schreef:
Ik heb dyscalculie/moeite om getallen te onthouden. Kan best iets uitrekenen maar drie seconden later ben ik de uitkomst kwijt. :) Maar iemand die aan het eind van de oorlog 14 was, heeft die dus meegemaakt tussen zijn 9e en 14e?

Die kan zich natuurlijk prima wat feitelijke gebeurtenissen uit zijn eigen leefwereld herinneren maar de ideologie en de machinaties erachter niet doorzien. Nog daargelaten dat men destijds van heel veel dingen nog niets wist/kon weten.


Maar daar gaat het toch niet om? Het is iemand die als kind de oorlog heeft meegemaakt, de hongerwinter, vreemde kinderen in huis die werden opgevangen, zijn vader die opgepakt werd en afgevoerd naar Duitsland.
Op dat moment is ideologie niet zo interessant. Te eten hebben, je vader terug zien, en gewoon naar school kunnen gaan, wèl.

Cowboy55
Berichten: 8494
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:24

hwn schreef:
Tja, kunnen we dat nu wel, alles doorzien? Ik bedoel: stel je voor dat Duitsland de oorlog gewonnen had, dan hadden de geschiedenisboeken er heel anders uit gezien, wat betreft de holocaust bijvoorbeeld. En was de VS de verliezer geweest, dan had die nu vast te boek gestaan als het verschrikkelijke bloeddorstige land dat twee atoombommen gedropt heeft, terwijl daar in onze geschiedenislessen maar weinig schande over gesproken werd.

Je merkt het nu ook, zowel wat Rusland/Oekraïne als wat Israël/Palestina betreft is er van alle kanten een propaganda oorlog bezig, en helemaal het fijne zullen we er nooit van weten (al weten we gelukkig al veel meer dan pakweg 20 jaar geleden), zeker zolang klokkenluiders de mond gesnoerd worden.


1 ding als je het hebt over winst van Duitsland en de oorlog: de ‘what if….’ redenatie stopt op 21 juni 1941, toen Adolf de Sovjet Unie binnen viel. Dat was het moment waarop Duitsland de oorlog verloor. Moment 2 was 7 december in hetzelfde jaar: Pearl Harbor. Ja, het heeft daarna nog 3,5/4 jaar geduurd, maar de boel is verloren in 1941. Vanaf dat punt is geen realistisch scenario te verzinnen waarbij een ‘what if’ zou kunnen optreden.

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:21

Nikass schreef:
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... rafah.html

Ik sprak van de week mijn oom die de tweede wereld oorlog nog heeft meegemaakt. Hij zei: "Israël gedraagt zich als de nazi's!"

In sommige opzichten zijn ze erger, de Nazi's stopten met bombarderen zodra ze een stad hadden veroverd.

Dat de VS (en NAVO) niet stoppen met het leveren van oorlogstuig aan Israel heeft, naar ik heb begrepen, te maken met Iran. Stoppen met steun aan Israel is het land op een presenteerblaadje aan Iran overhandigen.

hwn
Berichten: 4711
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:23

Ik vind dat de nadruk iets te hard op Iran gelegd wordt, terwijl die toch heel duidelijk niet op een oorlog uit zijn. Ik vraag me af wat daarachter zit, behalve dat Israël heel graag zou willen dat de VS Iran aanvalt. Ik ga even op zoek.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:30

Iran zal het liefst een andere partij de klappen laten opvangen en zelf uit de wind blijven, directe confrontatie met VS/Israel gaan ze niet overleven. En bij zo'n oorlog zou ook veel meer landen achter Israel staan. Neemt niet weg dat ze nog steeds een hekel hebben aan beide. Ze willen alleen kunnen feestvieren als de andere partij plat is, ipv zelf plat te zijn, dus is het bij tussenpartijen aan de touwtjes trekken en manipulatie van allerlei lokale groepjes. Is dezelfde manier waarop ze de tig verschillende groepen in eigen land onder controle houden.

hwn
Berichten: 4711
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:50

Mijn speurwerk heeft me al afgeleid: die hulporganisatie die gebombardeerd werd, zijn blijkbaar niet zo'n onbaatzuchtige helpers (al zullen de medewerkers ter plaatse het vast wel met de beste bedoelingen gedaan hebben). De verantwoordelijke chef uit Spanje stond pal achter Israël, en eiste zelfs het ontslag van een Spaanse minister die de Israëlische aanpak veroordeelde. Enkele weken voor de hulpleveringen in Gaza, deelden ze nog maaltijden uit aan IDF-soldaten! De organisatie werd ingeschakeld om UNWRA buitenspel te zetten, en om zo te doen alsof de VS en Israël toch hun best deden om geen genocide te plegen door de bevolking van Gaza uit te hongeren. Dat ze zich intussen terugtrekken, komt de VS en Israël goed uit, ze hebben zogezegd hun goede wil getoond.

Ik las (op vrt nieuws dacht ik) gisteren ook dat Gantz (grootste concurrent van Netanyahu) opriep tot vervroegde verkiezingen in september "als de oorlog ongeveer een jaar bezig is" (moeten de mensen in Gaza nu echt nog 6 maand lijden? |( ). Zou wel een goede zaak zijn, maar ik zie het liever iets vroeger. Al vrees ik dat de Israëlische bevolking intussen zo geïndoctrineerd is dat er maar weinigen zijn die een Palestijns mensenleven nog een stuiver waard vinden. En of een nieuwe regering zich plots aan VN-resoluties zal houden, terwijl ze dit nog nooit gedaan hebben, dat is nog maar de vraag.