Feminisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:09


irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:18

Sizzle schreef:
Taliban kondigt aan vrouwen in het openbaar te stenigen. Waarom toch deze angst voor en haat tegen vrouwen?

https://www.msn.com/en-us/news/world/ta ... 8e9c&ei=38

Als ik het artikel goed begrijp gaat het niet om de vrouwen maar gaat het om Westerse democratiën te provoceren |o stelletje achterlijke randdebielen.

En wanneer gaat de VN hier ingrijpen?

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:14

verootjoo schreef:
Sizzle schreef:
Taliban kondigt aan vrouwen in het openbaar te stenigen. Waarom toch deze angst voor en haat tegen vrouwen?

https://www.msn.com/en-us/news/world/ta ... 8e9c&ei=38


Wat verschrikkelijk :

Dit is dus kennelijk de (dood)straf voor overspel. Echter, daarvoor zijn er altijd 2 nodig en de overspelige mannen worden niet gestraft ??!

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:41

In bepaalde regios was lang het probleem dat je zelfs bij verkrachting als vrouw schuldig was aan „overspel“.
Het zou me totaal niets verbazen als de taliban dat ook zo ziet -O-

Edit: vrouwen worden slechts voor hun „eigen veiligheid“ gevangen gezet na misbruik #)

„The Taliban government in Afghanistan is putting women abuse survivors in prison and claiming it is for their protection, according to a UN report.“

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:45

Vreselijk.

Als feministe walg ik, en ik vind het ook een stevige verdraaiing van de Sharia.
Zo 'harsh' interpreteren, nota bene om tegen ons als westerlingen een statement te maken - huuuu....

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:48

Janneke2 schreef:
Als feministe walg ik


Daar hoef je natuurlijk geen feministe voor te zijn.
Ik denk dat iedereen walgt van deze praktijken.

In- en intriest.

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:09

anjali schreef:
Dit is dus kennelijk de (dood)straf voor overspel. Echter, daarvoor zijn er altijd 2 nodig en de overspelige mannen worden niet gestraft ??!


Zoals ik het lees gaat het daar niet om, maar is dit als een strijd tegen het westen :\

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 00:18


Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:09

verootjoo schreef:
Sizzle schreef:
Taliban kondigt aan vrouwen in het openbaar te stenigen. Waarom toch deze angst voor en haat tegen vrouwen?

https://www.msn.com/en-us/news/world/ta ... 8e9c&ei=38


Wat verschrikkelijk :


Omdat ze het "kunnen"..ze voelen hier in macht. De vrouw is "ondergeschikt". |o

Ik stel voor dat iedereen die een vrouw stenigt dezelfde straf krijgt.

Er is daar nog heel veel mis wbt vrouwonderdrukking, ben blij hier geboren te zijn.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:14

Deze wet betekent dus dat je als vrouw vogelvrij bent. Vrouwen mogen vrijwel niets meer. De afhankelijkheid van de man is enorm. Wil hij scheiding of anders van de vrouw af, dan is een verhaaltje over overspel al genoeg, bevestigd door "iemand" om haar ter dood te brengen. Het is echt walgelijk en een bestaan op slavin niveau met te weinig wettelijke bescherming.

irmaz

Berichten: 4784
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 15:53

Vandaag is de eerste NAVO bijeenkomst van het jaar. Op de agenda staat:

    Support to Ukraine
    Meeting with Indo-Pacific partners and EU
    NATO’s southern neighborhood
    New policy on Women, Peace and Security
    Washington #NATOSummit
    NATO’s 75th anniversary

https://twitter.com/NATO/status/1775487235866959905

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 15:38

Bedankt Irmaz

Bij zit dit grappige artikel met een serieuze knipoog niet achter de betaalmuur. Het is een interview artikel en gaat over vragen aan een man die normaal aan een vrouw gesteld worden. Ik lig helemaal dubbel.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/04/08/ma ... w-a4195427

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:09

Haha, geloof dat er geen man is die ooit zulke antwoorden zal geven.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:39

Elisa2 schreef:
Haha, geloof dat er geen man is die ooit zulke antwoorden zal geven.
precies maar veel van die vragen heb ik wel gehad. Mijn man nooit.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:15

Ik kan het niet lezen maar ken wel vergelijkbare artikelen.

De meest belachelijke vraag die ik ooit van een collega kreeg toen hij erachter kwam dat ik slechts 1 kind heb en het daar ook bij bleef: „weet je man daar wel van“?

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:06

Hahahahahaha Sizzle. _O-

Mijn mannelijke collega vroeg ooit hoe ik het deed met de kinderen en die vraag kaatste ik gelijk terug. Vond hij minder leuk.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:10

Hey wat een interessant topic. Ik heb niet alles gelezen maar sluit graag aan.

Vanuit een zeeuws christelijk gezin opgegroeid en voor mijn gevoel de vreemde eend in de familie is het fijn om hier wat gelijkgestemden te vinden :)

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:16

Welkom Hannanasjuh.

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 12:59

Elisa2 schreef:
Haha, geloof dat er geen man is die ooit zulke antwoorden zal geven.


Dat is volgens mij de hele clue van het artikel. Als deze vragen aan een vrouw gesteld zouden worden en deze antwoorden waren gegeven had bijna niemand raar van opgekeken.

Ik merk echt dat het per omgeving verschilt welke vragen mij gesteld worden. Bij mijn eerste werkgever kreeg ik tijdens mijn zwangerschap vragen die mijn man niet kreeg. Ook werkten we beiden even veel uur, ik kreeg altijd de vraag of ik het niet veel vond terwijl mijn man een schouderklopje kreeg.

Vandaag ook iets bij het consultatiebureau bij de jongste. We lopen voor haar gewicht bij de kinderarts. Maar de verpleegkundige van het consultatiebureau refereerde steeds naar een mannelijke arts. Terwijl onze kinderarts toch echt een vrouw is.

Aan dit soort voorbeelden merk je dat er nog veel te doen is om als vrouw gelijkwaardig met een man te worden behandeld. Veel mannen vinden feminisme een eng woord, terwijl er voor jongens en mannen ook veel te halen valt (denk aan onderwerpen als emotionele uiting etc.)

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:20

Ik kreeg pas de vraag waarom ik geen oppas geregeld had zodat mijn man kon komen kijken bij het concert wat ik gaf.

Die vraag krijgt mijn man dan ook niet. Ik vind dat ook weer zo’n bijzondere gedachtegang.

Ik geef een concert met mijn orkest. Mijn man komt soms wel/soms niet kijken, ook afhankelijk van of het repertoire aanspreekt, of hij er zin in heeft enzo.
En als hij het de moeite vindt gaat hij op zoek naar oppas.
Waarom zou het dan vanzelfsprekend zijn dat IK oppas moet regelen zodat mijn man erbij kan zijn :?

Ook van het werken herken ik, ik krijg vaak opmerkingen dat ik veel werk en of het niet teveel is voor mij icm de zorg voor de kinderen. Mijn man en ik werken evenveel uren maar hij krijgt nooit opmerkingen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 17-04-24 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:22

Klopt Canelona en herkenbaar.

Hahahaha Verootje, geweldig voorbeeld, zo bizar!

Vrijwel alle post krijg ik op naam van mijn man (Frankrijk), terwijl ik hier alles regel.
Of brieven facturen aanhef met geachte Heer..... terwijl ik dag ervoor mijn bril toch echt zelf geregeld en gepast heb. Erg vreemd.

Gelukkig niet in het Medisch wereldje. Dat is geweldig hier.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:12

Bijzondere is ook dat mensen het vaak onbewust doen. Het zit zo geïndoctrineerd in de maatschappij

Roodvos

Berichten: 6670
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:18

Ja, dit is wel een herkenbaar onderwerp.

Na het ziekbed en overlijden van moeder kreeg mijn vader (hartpatiënt) een intake voor huishoudelijke hulp vanuit de WMO. Zo ongeveer de eerste vraag was: “u heeft toch ook een dochter?”
Waarop mijn vader antwoordde dat die dochter full-time werkt en zelf al huishoudelijke hulp inhuurde.

Ik heb ook een broer, dus ze hadden ook kunnen vragen “u heeft toch ook kinderen/een zoon”.
Maar inderdaad, die onbewuste bias in de maatschappij is helaas nog levensgroot.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 14:19

Tijd geleden in een intensieve ziekenhuis tijd van mijn man (alles weer toppie joppie) en ik alles had geregeld, vaak langs de balie was gekomen zei een verpleegster tegen mijn man dat hij geboft had met een vrouw die alles in het frans voor hem regelde en deed en zoveel deed voor hem.
Ik was zo verrast daardoor en kreeg een kleur als vuur. Waarop ik van mijn man moest vertalen dat ze gelijk heeft en te gemakkelijk dit verwacht wordt van vrouwen terwijl dat inderdaad waardering ook verdient. In de auto zei hij dat bij vrouwen die dat doen normaal wordt gevonden en als mannen dit doen voor hun vrouw bijzonder. En dat hij zich dat door die vrouw pas realiseerde dat niemand,ook hij niet, waardering had uitgesproken.
Ik had het totaal niet verwacht maar vond het toch fijn want was ook bek af van het hele gedoetje .

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 14:10

pien_2010 schreef:
Bedankt Irmaz

Bij zit dit grappige artikel met een serieuze knipoog niet achter de betaalmuur. Het is een interview artikel en gaat over vragen aan een man die normaal aan een vrouw gesteld worden. Ik lig helemaal dubbel.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/04/08/ma ... w-a4195427



Jammer ik kan hem niet lezen