4 Shetlanders zeer waarschijnlijk slachtoffer wolf

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sterregoud
Berichten: 1844
Geregistreerd: 09-05-10

Re: 4 Shetlanders zeer waarschijnlijk slachtoffer wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:41

@ Sasja, op je vraag “ waar is het toezicht om 10.00 “, vraag ik mij af of je wel enige ervaring met dieren hebt. Lang geleden had ik een Belgische herder, en die vond eens het karkas van een eend. Nou die kreeg je niet afgepakt. Woest grommen en dreigen, het was van hem.
Maar wolven bezig in een aanval zouden stoppen als ze een mens zien ? Waarom die mens doet toch niets ? Kan niets, mag niets.

Ook al meerdere getuigen die dat zelf ervaren hebben, met moeite de wolf van hun lievelingsgeit los weten te krijgen. Of van hun paarden weggejaagd krijgen etc.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:45

Ik snap ook niet dat als in je dorp want ja het zijn kleine dorpen, Wekerom en Otterlo...al dodelijke aanvallen geweest zijn je nog zo laconiek je beestjes zo laat lopen.
Vind dat je als eigenaar echt een lapzwans bent dan.
En of mensen hier dat dan victim blaming vinden of niet dat zij zo. Ik vind van niet namelijk.

En als je je paardjes geen onderdak kunt bieden ter bescherming van wat ook moet je dan uberhoupt paardjes nemen!?
Wat als er 1 heel ziek is, ook maar buiten laten lopen in weer en wind?
Geloof mij, gros van eigenaren met dit soort ponys boeit dat geen reet en mag het vooral niks kosten!

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:47

Wij willen de dieren hebben dus hebben we ook een zorgplicht voor de dieren. Als dat betekend een omheining aanpassen ( met subsidie die er voor is) om zo beter te kunnen voorkomen dat je dieren worden aangevallen waarom dan niet? Als je dat niet kunt of wilt om welke reden dan ook moet je je wellicht afvragen hoe je dan je dieren wilt beschermen. Het feit is en blijft wel dat veel dieren in een wei lopen die amper tot niet is afgeschermd, soms een sloot of een simpel stroomdraadje, dan weet je dat het een keer kan gaan gebeuren. Waarom zal een wolf moeite doen om achter een hert of zwijn aan te gaan jagen als die dieren voor het grijpen staan? Een wolf weet ook dat er gevaren aanzitten om achter wild aan te gaan jagen. Sasja0705 heeft wel een punt, als het op de wolf aankomt is het ineens begrijpelijk dat we niet alle dieren die wij willen houden op stal kunnen staan, maar als het op dierenwelzijn aankomt moeten onze paarden/pony's allemaal toch wel minstens een stal hebben waar ze in kunnen schuilen enzovoorts.
Eergister heb ik nog een man aangesproken die een koppel schapen heeft gebracht op een perceel waar onkruid/gras staat wat straks weer ingezaaid gaat worden met maïs, meer dan een laag stroomdraadje staat er niet om heen. De man had niet echt een pasklaar antwoord op mijn vraag, ik hoop maar dat de schapen er weer snel weg zijn. De wolf is in die omgeving meerdere malen gezien.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:49

Popstra schreef:
Ik snap ook niet dat als in je dorp want ja het zijn kleine dorpen, Wekerom en Otterlo...al dodelijke aanvallen geweest zijn je nog zo laconiek je beestjes zo laat lopen.
Vind dat je als eigenaar echt een lapzwans bent dan.
En of mensen hier dat dan victim blaming vinden of niet dat zij zo. Ik vind van niet namelijk.

En als je je paardjes geen onderdak kunt bieden ter bescherming van wat ook moet je dan uberhoupt paardjes nemen!?
Wat als er 1 heel ziek is, ook maar buiten laten lopen in weer en wind?
Geloof mij, gros van eigenaren met dit soort ponys boeit dat geen reet en mag het vooral niks kosten!

Of ze evengoed nog ergens op een perceel neerzetten met een simpel draadje er om heen, al is het maar voor een paar weken tot ze het gras er van af hebben gegeten. Het gebeurt veel hier in het buitengebied!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:49

Dat vind ik ook wel erg om te lezen, hoor!

Ondanks dat de dreiging hier nog niet groot is, heb ik ook al wel een noodplan klaarliggen en kan iedereen veilig naar binnen!

En mocht ik een stuk wei hebben zonder stal (wat ik dus persoonlijk ook niet vind kunnen, sorry) dan zou ik toch als de wiedeweerga iets uit de grond stampen.
Dan maar geen vergunning }:)
Die geven wij ook niet om de wolf zijn gang maar te laten gaan, toch?

Elisa2

Berichten: 37184
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:49

Als er een heel ziek is kan deze toch op stal bij de kliniek? Het gaat om Shetlanders he? die doe je meer plezier met buiten lopen. Bovendien is het niet zo dat ze allemaal geen schuilstal hadden. Alleen ook een schuilstal is niet veilig genoeg.

Het is prima om kritisch te zijn, denken dat zoiets jou niet zal overkomen en niks doen is naief. Het is alleen wel zo dat je dit pas weet als je er al meer mee bezig bent. Via de app groepen, gemeente bijeenkomsten etc. Uit de landelijke media komt er niets.

Schapen worden juist vaak gebruikt op verschillende percelen om te begrazen, juist dat verplaatsen is wat een beetje bij schapen houden hoort. Uiteraard is het nu niet slim om dat in een gebied te doen waar veel aanvallen zij met alleen een stroomdraadje. Maar ook een flinke omheining houdt ze niet tegen, dat heb ik inmiddels ook wel gezien bij een kennis.

sasja0705
Berichten: 1980
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:08

Popstra schreef:
Ik snap ook niet dat als in je dorp want ja het zijn kleine dorpen, Wekerom en Otterlo...al dodelijke aanvallen geweest zijn je nog zo laconiek je beestjes zo laat lopen.
Vind dat je als eigenaar echt een lapzwans bent dan.
En of mensen hier dat dan victim blaming vinden of niet dat zij zo. Ik vind van niet namelijk.

En als je je paardjes geen onderdak kunt bieden ter bescherming van wat ook moet je dan uberhoupt paardjes nemen!?
Wat als er 1 heel ziek is, ook maar buiten laten lopen in weer en wind?
Geloof mij, gros van eigenaren met dit soort ponys boeit dat geen reet en mag het vooral niks kosten!


Amen... en nog erger: het gros hier houd schapen en Shets puur om een reden : lammeren en veulens voor de slacht.
En juist de lameren voor halal slacht... leuk hoor, keel doorsnijden en laten uitbloeden in volle bewustzijn..
En nee... het gros wordt nog steeds niet verdoofd zoals voorgeschreven... want dat zijn juist de kopers die even een euro meer betalen,hé?

En beschutting door bomen ... helpt erg veel als die geen bladeren dragen in de winter en je een kudde shets ziet die naar weken regen en kou alleenmaar nog rillen en geen fatsoenlijk gras meer te bekennen.
Kreupel lopen en vel over been - maar dat zie je ja niet onder het lange vacht...


En juist schapen niet weghalen maar precies daar laten lopen, waar een aanval al was... tja men krijgt ja vergoeding...
En : dat zijn de laconieke woorden van een "eigenaar" bij die schapen aangevallen werden..




Nee dus , die vlieger gaat niet op.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:13

Nog maar kort geleden werd ik op Bokt afgekraakt omdat mijn paard niet 24\7 buitenstond- hij staat s'nachts en wegens de zondagsrust toen ook op zondag op stal. Dat laatste is nu overigens niet meer zo nu er een nieuwe pensionhoudster is. Maar als dit met die wolven zo doorgaat dan kun je je paarden en andere dieren alleen nog maar 24\7 opgehokt in geheel dichte stallen houden. En nu ineens vallen sommige Bokkers erover dat sommigen hun dieren wel steeds buiten hebben lopen wat eerst dus juist moest van hen. Heel veel (schuil)stallen en ook gewone stallen met alleen onderdeuren zijn trouwens helemaal niet wolfproof.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:13

Elisa2 schreef:
Als er een heel ziek is kan deze toch op stal bij de kliniek? Het gaat om Shetlanders he? die doe je meer plezier met buiten lopen. Bovendien is het niet zo dat ze allemaal geen schuilstal hadden. Alleen ook een schuilstal is niet veilig genoeg.

Het is prima om kritisch te zijn, denken dat zoiets jou niet zal overkomen en niks doen is naief. Het is alleen wel zo dat je dit pas weet als je er al meer mee bezig bent. Via de app groepen, gemeente bijeenkomsten etc. Uit de landelijke media komt er niets.

Schapen worden juist vaak gebruikt op verschillende percelen om te begrazen, juist dat verplaatsen is wat een beetje bij schapen houden hoort. Uiteraard is het nu niet slim om dat in een gebied te doen waar veel aanvallen zij met alleen een stroomdraadje. Maar ook een flinke omheining houdt ze niet tegen, dat heb ik inmiddels ook wel gezien bij een kennis.

Hier in mijn omgeving staan de aanvallen en zichtmeldingen wel in de krant of de krant online en evengoed zie je de dieren nog zo staan of worden ze zo neergezet.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:15

Beestjes die op die wijze geslacht worden heb ik echt geen enkel goed woord voor over en paarden die zonder enige beschutting aan hun lot worden overgelaten is natuurlijk ook niet wenselijk. Maar beschutting is heel divers natuurlijk. Bomen, een overkapping, een deken of nog beter een combinatie van die dingen. Maar de dieren die echt verwaarloosd en rillend in een kaal land staan, dat is echt heel wat anders dan veel paarden die nu 'natuurlijk' gehouden worden in weilanden met een open schuilstal en eventuele bestrating en hooipunten voor nattere periodes. Ze die vrijheid kunnen geven is prachtig en was altijd een soort ideaalbeeld van paardenhouden.. Zoveel mogelijk buiten, ruime bewegingsvrijheid en samen met vriendjes en eten staan. Maar nu kan dat dus straks niet meer. Nu moet opeens iedereen stallen hebben? Want waar je in nood je open schuilstal met wat draden/hekken om kunt bouwen tot een open noodstal, is dat voor een wolf natuurlijk nog steeds open buffet. Ben een beetje bang dat alle stallen straks volledig op slot moeten en je mazzel hebt met een afgesloten binnenbak waar ze nog vrij kunnen lopen. Ik vind het echt schandalig dat er zo naar gesproken wordt over veel dieren eigenaren. Je kunt nou eenmaal niet op stel en sprong je paarden van 24/7 buiten allemaal naar een dichte stal verhuizen. :(

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: 4 Shetlanders zeer waarschijnlijk slachtoffer wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:17

Als je kijkt naar de landen waar ze van veel meer roofdieren last hebben dan alleen de wolf hebben zo ook maatregelen moeten nemen om hun vee te beschermen, waarom kan dat daar wel en hier niet? Dan komt iedereen met cijfers van dichte bevolking, ruimte enzovoorts, maar het gaat om de uitkomst en die is hetzelfde. Je vee/dieren beschermen als je ze heel wilt houden of als je er van moet leven.

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:18

sasja0705 schreef:
Dan is mijn vraag : waar is de toezicht overdag om 10 uur ??

Je kunt niet de hele dag met je stoel in de wei gaan zitten, mensen moeten ook werken. En volgens de deskundigen vallen wolven overdag absoluut niet aan.

sasja0705 schreef:
Deze aanval met opvreten en al gebeurt echt niet binnen 15 minuten , zelfs 30 lukt niet, want er is echt goed aan gegeten...
Dus 3 pogingen en een pakken kunnen krijgen en vervolgens opeten..
.
Met een roedeltje wolven gaat de boel al een stuk sneller.

sasja0705 schreef:
En verder: vind ik het benoemen van niet iedereen heeft stallen of mogelijkheden, toch wel erg hypocriet als men bedenkt dat half - nee, driekwart -bokt altijd roept, dat als je dieren niet fatsoenlijk kan houden, er niet aan moet beginnen...
En nee : 24/7 buiten, zonder beschutting, in wind en weer, zomers wie winters , achteraf met n klein draadje..
DAT vind ik dus niet fatsoenlijk.
Maar jammer genoeg is het hier in de buurt "normaal"

Men zou misschien in die omgeving nu niet meer aan ponies beginnen, maar veelal waren de ponies er al voor de wolf weer terug kwam, dus je stelling klopt niet helemaal. De geplaatste omheiningen hebben jaren lang trouwe dienst gedaan en was altijd voldoende. Nu ineens niet meer, nu moet er voor duizenden euros nieuwe omheiningen geplaatst, die in andere delen van het land niet afdoende bleken. Een schuilstal mag je niet zo maar even dicht timmeren van de gemeente. Dus het gaat niet allemaal zo gemakkelijk als je nu doet voorkomen.
Of je normaliter voor of tegen het houden op de 24/7 manier bent, doet eigenlijk niet zo ter zake. De meeste kuddes shetlanders worden het klokje rond buiten gehouden. En dat was altijd prima. Nu worden diezelfde mensen in eens afgebrand.

Dat is
sasja0705 schreef:
dus absoluut geen victimblaming maar puur en simpel feit.
Ik zou zeggen, rijd hier maar eens een rondje langs de dorpen - juist daar waar aanvallen waren en vertel mij dan, wat je ziet...

Waar is hier?

sasja0705 schreef:
En verder " kind pakken" ?
Dat is pas paniek zaaien.

Kan ook ( en gebeurt ja met regelmaat) door hond, en dat toch wel vaker.

Of laten jullie met zijn allen kleine kinderen uit het zicht ergens alleen op de hei of in het bos spelen ?
Ook hier kun je gewoon aanpassen, jonge kids even niet alleen door bos naar school.

Het DFW is maar 65km2 en er lopen momenteel een gevestigde roedel van 10 wolven en dan hebben we het nog niet over de zwervende. Er is enorm veel recreatie en er komen steeds meer wolven. De kans dat mens en wolf elkaar tegen komen wordt steeds groter, schuw zijn ze ook niet echt, dus het is wachten tot het eens mis gaat. Je kinderen 'even' niet ? laat dat even maar weg. En helaas lopen de wolven niet alleen op de hei of in het bos, maar lopen ze ook gewoon in de wei en om de dorpen.

sasja0705 schreef:
aanpassingen of nu bij dieren of kinderen zijn altijd meer moeite als een petitie of n dagje mars in Den Haag...

Buiten dat dit nogal een generaliserende opmerking is, veel dierhouders passen zich al aan. Maar soms kan het niet of wil het niet. Schapen hebben over het algemeen gewoon werk te doen op percelen van derden. Die percelen zijn vele hectares groot en die percelen zijn niet waterpas. Een hek geplaatst krijgen is enorm lastig als je overal precies 20 cm van de grond moet blijven, bijna niet te doen. Het kost ook bakken vol met geld. Schapen worden echt al jaren en jaren zo gehouden, dus schapenhouders hebben niet altijd even een enorme loods bij huis staan waar de schapen in kunnen en zoiets krijg je ook niet zomaar gebouwd. En ook al heb je dat, elke dag al die schapen heen en weer rijden, het is niet te doen.
Paarden achter die 7 draden, nou liever niet, die raken al in paniek wanneer de wolf buiten het hek staat en gaan er zo door, met alle gevolgen vandien.
sasja0705 schreef:
En nog eens : ik heb hier nog geen 50meter van mij een aanval gehad

Dat zeg je een paar maal al, waar is dat hier dan.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:20

@meggiemeg Ik heb nog nooit in andere landen gigantische hekken om ieder perceel gezien om wolven te weren.. Wordt dat ergens gedaan? Juist in landen met meer natuur leven dieren juist veel vaker op grote percelen en in vrijheid volgens mij. Maar het blijft natuurlijk een groot voordeel als de wolven daar schuw zijn, mensen weren en het dus verkiezen om in de bossen op wild te jagen ipv naar de bebouwing te komen om daar de weitjes leeg te eten. Ik heb het idee dat dat het grootste verschil is en daarbij is de ruimte en de dichtbevolktheid dus wel van invloed.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:24

Persoonlijk denk ik dat we allemaal creatiever moeten worden in het houden van onze dieren.
De wolf is met reden terug in ons land. Veel heeft in mijn ogen te maken met het beheer van de wildstanden van herten en zwijnen bijvoorbeeld. Jaren lang is er te weinig tot niets afgeschoten, die dierenpopulaties groeiden enorm met als gevolg dat het in de natuur eigenlijk een lopend buffet is voor de wolf. In het begin was het makkelijk voor de wolf om wild te pakken voor hun voedsel, wild is nu meer ingesteld op het samen leven met de wolf, ze zijn alerter, leven dieper in de bossen ga zo maar door om te kunnen overleven. De wolf zal toch voedsel moeten hebben om te kunnen overleven dus verplaatsen ze hun jachtgebied naar de weilanden waar te vaak dieren amper beschermd staan en dus een te makkelijk prooi zijn om te pakken. Zolang dat zo blijft zal de wolf icm het wild wat best in grote getale aanwezig is in de natuur zich hier blijven vestigen. Dus het is aan ons om onze dieren te beschermen waar je kan, het wild zal uitdunnen waardoor het voor de wolf niet meer geschikt is om hier te blijven. Zo kijk ik er tegen aan. We kunnen met zijn allen een mening hebben over de wolf, voor of tegen, maar we moeten ook kijken naar wat er aan voor af gaat en waarom is mijn mening.s

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:25

meggiemeg schreef:
Als je kijkt naar de landen waar ze van veel meer roofdieren last hebben dan alleen de wolf hebben zo ook maatregelen moeten nemen om hun vee te beschermen, waarom kan dat daar wel en hier niet? Dan komt iedereen met cijfers van dichte bevolking, ruimte enzovoorts, maar het gaat om de uitkomst en die is hetzelfde. Je vee/dieren beschermen als je ze heel wilt houden of als je er van moet leven.


In andere landen hebben wolven veel meer ruimte om zich natuurlijk te gedragen. In een land als Nederland houdt de natuur al gauw op en staan ze in cultuurlandschap en wie wonen daar, juist de mens.
Als je het kaartje eerder bekijkt van waar aanvallen plaats vinden, zie je dat dat het meest gebeurd in Drenthe en waarom is dat dan, heel simpel, hier zit amper wild. Wat reeën en dan heb je het gehad. Op de Veluwe was het eerst relatief rustig met de aanvallen op vee, maar naarmate de wolf ook daar in aantallen toe gaat nemen, zul je zien dat er steeds meer aanvallen komen op vee.
Om mij moet de wolf niet weg, maar er moet wel beheer komen, dat is hier helemaal niet aan de orde, in het buitenland wordt meer beheerd. Hier kan de wolf ongebreideld nageslacht produceren en dat kan Nederland niet aan. Alles wordt beheerd, zwijnen, reeen, herten, maar de wolf mag doen wat ie wil en dat kan gewoon niet.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:26

Celebi schreef:
@meggiemeg Ik heb nog nooit in andere landen gigantische hekken om ieder perceel gezien om wolven te weren.. Wordt dat ergens gedaan? Juist in landen met meer natuur leven dieren juist veel vaker op grote percelen en in vrijheid volgens mij. Maar het blijft natuurlijk een groot voordeel als de wolven daar schuw zijn, mensen weren en het dus verkiezen om in de bossen op wild te jagen ipv naar de bebouwing te komen om daar de weitjes leeg te eten. Ik heb het idee dat dat het grootste verschil is en daarbij is de ruimte en de dichtbevolktheid dus wel van invloed.

Zij zorgen wel voor goede stalling waarin de dieren veilig kunnen worden neergezet in de nacht, ook zorgen ze vaak voor zwaardere apparaten met stroom op de omheining. Alle kleine beetjes zullen helpen.

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:27

meggiemeg schreef:
Celebi schreef:
@meggiemeg Ik heb nog nooit in andere landen gigantische hekken om ieder perceel gezien om wolven te weren.. Wordt dat ergens gedaan? Juist in landen met meer natuur leven dieren juist veel vaker op grote percelen en in vrijheid volgens mij. Maar het blijft natuurlijk een groot voordeel als de wolven daar schuw zijn, mensen weren en het dus verkiezen om in de bossen op wild te jagen ipv naar de bebouwing te komen om daar de weitjes leeg te eten. Ik heb het idee dat dat het grootste verschil is en daarbij is de ruimte en de dichtbevolktheid dus wel van invloed.

Zij zorgen wel voor goede stalling waarin de dieren veilig kunnen worden neergezet in de nacht, ook zorgen ze vaak voor zwaardere apparaten met stroom op de omheining. Alle kleine beetjes zullen helpen.


Heb je misschien een linkje naar een voorbeeld hier van en welk land heb je het dan over?
Laatst bijgewerkt door Wintu op 28-03-24 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29515
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:28

Citaat:
Aanval pony, De Vecht/ Terwolde/ Beemte, 17-12-2023.
Verhaal van de eigenaar:
De grootste nachtmerrie van iedereen met dieren… Na dat er gisteren aan de Zeedijk in Terwolde 2 Ooijen te pakken zijn genomen door de wolf, waren wij vannacht aan de beurt.
Vanochtend trof ik mijn pony met flinke verwondingen aan in haar stal. (Ja in haar stal… wel een buiten stal, met open luik)
In eerste instantie denk je dat ze vast gelegen heeft natuurlijk, hoe beter wij de wonden en de stal gingen bekijken bleek dit niet logisch, eigenlijk gewoon onmogelijk. Stal volledig op de kop, er is dus echt paniek geweest. Er waren geen plekken waar ze vast in zou kunnen zitten.
Deur (sluiting) helemaal verbogen en bloedspetters tot aan het plafond.
Lappen vel van haar been en wonden rondom.
Gelukkig had ik gisteren de bak gesleept, en na verder onderzoek waren er overduidelijk sporen te zien. Meerdere mensen bevestigen….. Dit is echt de wolf…..
Gelukkig heeft Tequila hem op wonderbaarlijke wijze kunnen verjagen en komt ze er vanaf met een paar vreselijke wonden. Na omstandigheden gaat het goed met haar ondanks dat de schrik er duidelijk in zit en ze verschrikkelijk veel pijn heeft.
Willen jullie alsjeblieft iedereen in onze omgeving waarschuwen! Wij hebben alle luiken dicht van onze buiten stallen…. Verschrikkelijk vind ik het.


In een stal, met toen nog open luik.
Maar wie verwacht dat, als je de wolven experts geloofd?

Dus je kunt wel simpel zeggen, mensen hebben zorgplicht mensen moeten dit en dat.
Het maakt allemaal niks uit, niks.
Hij pakt ze dus in de stal, pakt ze overdag, pakt ze over goedgekeurde wolfwerende omheiningen.
Tienduizenden euro's in de plomp gegooid en uiteindelijk je dier nog gepakt.
Overigens pas ook gezegd door iemand van Bij12, staat als quote in het andere topic.
Als hij wil pakt hij ze.

Ja er zullen vast mensen zijn die er geen zak om geven...maar een heleboel mensen maakt het wel uit. Net als de mensen van bovenstaande stuk.
Maar ook die kunnen hun dieren niet veilig houden.

Schijnveiligheid word wel aangeprezen, zet ze in de nacht op stal, zet ze achter 6 draden. Ze pakken geen vee..ooh wel vee, geen pony.s , ooh wel ponys geen paarden en koeien. Allemaal in Nederland zelfs al achterhaald.
Elke keer draaien de meningen van de zogenaamde experts bij. Maar luister eens naar mensenin bijvoorbeeld Canada.
Daar zeggen ze 6-7 feet omheining.
Maar jengeld een wolf daar vaker dan schieten, want dan is hij een zwakke plek aan het zoeken en komt te dichtbij de mens.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 28-03-24 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:28

Wintu schreef:
meggiemeg schreef:
Als je kijkt naar de landen waar ze van veel meer roofdieren last hebben dan alleen de wolf hebben zo ook maatregelen moeten nemen om hun vee te beschermen, waarom kan dat daar wel en hier niet? Dan komt iedereen met cijfers van dichte bevolking, ruimte enzovoorts, maar het gaat om de uitkomst en die is hetzelfde. Je vee/dieren beschermen als je ze heel wilt houden of als je er van moet leven.


In andere landen hebben wolven veel meer ruimte om zich natuurlijk te gedragen. In een land als Nederland houdt de natuur al gauw op en staan ze in cultuurlandschap en wie wonen daar, juist de mens.
Als je het kaartje eerder bekijkt van waar aanvallen plaats vinden, zie je dat dat het meest gebeurd in Drenthe en waarom is dat dan, heel simpel, hier zit amper wild. Wat reeën en dan heb je het gehad. Op de Veluwe was het eerst relatief rustig met de aanvallen op vee, maar naarmate de wolf ook daar in aantallen toe gaat nemen, zul je zien dat er steeds meer aanvallen komen op vee.
Om mij moet de wolf niet weg, maar er moet wel beheer komen, dat is hier helemaal niet aan de orde, in het buitenland wordt meer beheerd. Hier kan de wolf ongebreideld nageslacht produceren en dat kan Nederland niet aan. Alles wordt beheerd, zwijnen, reeen, herten, maar de wolf mag doen wat ie wil en dat kan gewoon niet.

Aan dat beheer schort het al jaren! Was dat maar bijgehouden geweest dan was er ook geen overschot van die dieren.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:31

Wintu schreef:
Heb je misschien een linkje naar een voorbeeld hier van en welk land heb je het dan over?
Kijk eens naar Homestead Rescue op discovery+, daar zie je het vaak. Mensen die dan willen leven in en met de natuur met dieren en zelfvoorzienend willen zijn, ze zien hun vee rap verminderen door de roofdieren en vaak komt dat door en niet de juiste omheining en niet de juiste stallen voor de dieren. Als dat is aangepakt zie je ook dat het daarna vele malen beter gaat.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:32

meggiemeg schreef:
Celebi schreef:
@meggiemeg Ik heb nog nooit in andere landen gigantische hekken om ieder perceel gezien om wolven te weren.. Wordt dat ergens gedaan? Juist in landen met meer natuur leven dieren juist veel vaker op grote percelen en in vrijheid volgens mij. Maar het blijft natuurlijk een groot voordeel als de wolven daar schuw zijn, mensen weren en het dus verkiezen om in de bossen op wild te jagen ipv naar de bebouwing te komen om daar de weitjes leeg te eten. Ik heb het idee dat dat het grootste verschil is en daarbij is de ruimte en de dichtbevolktheid dus wel van invloed.

Zij zorgen wel voor goede stalling waarin de dieren veilig kunnen worden neergezet in de nacht, ook zorgen ze vaak voor zwaardere apparaten met stroom op de omheining. Alle kleine beetjes zullen helpen.

Waar zijn die landen dan met goede stallingen en zware stroomapparaten????? Ik denk eerder dat in andere landen effectief wordt opgetreden tegen wolven als die aan de landbouwhuisdieren zitten.

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:32

meggiemeg schreef:
Wintu schreef:
In andere landen hebben wolven veel meer ruimte om zich natuurlijk te gedragen. In een land als Nederland houdt de natuur al gauw op en staan ze in cultuurlandschap en wie wonen daar, juist de mens.
Als je het kaartje eerder bekijkt van waar aanvallen plaats vinden, zie je dat dat het meest gebeurd in Drenthe en waarom is dat dan, heel simpel, hier zit amper wild. Wat reeën en dan heb je het gehad. Op de Veluwe was het eerst relatief rustig met de aanvallen op vee, maar naarmate de wolf ook daar in aantallen toe gaat nemen, zul je zien dat er steeds meer aanvallen komen op vee.
Om mij moet de wolf niet weg, maar er moet wel beheer komen, dat is hier helemaal niet aan de orde, in het buitenland wordt meer beheerd. Hier kan de wolf ongebreideld nageslacht produceren en dat kan Nederland niet aan. Alles wordt beheerd, zwijnen, reeen, herten, maar de wolf mag doen wat ie wil en dat kan gewoon niet.

Aan dat beheer schort het al jaren! Was dat maar bijgehouden geweest dan was er ook geen overschot van die dieren.


Ja, maar Meggiemeg, dat maakt dus niet uit. Ook al is er geen wild er is vee. En een hongerige wolf is eigenlijk niet buiten de hekken te houden.
Heb je de fimpjes gezien van de wolven bij de hekken van de Veluwe?

Wolfwerend raster wordt geadviseerd op 1.20 hoog, een wolf is 80-85 cm, die jumpt daar met een aanloop zo over heen. Graaft ook graag, zwemt, niet te doen.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:32

Jakkes, gegrepen in een stal.. Maar op zich heel logisch want als een wolf weet waar overdag beesten staan kunnen ze in de nacht prima iets verder kijken/ruiken waar ze gebleven zijn. Een deurtje over klimmen is niet heel ingewikkeld. Dus alle stallen moeten ook eigenlijk potdicht en overdag buiten, zelfs achter hekken, is ook niet meer veilig. Behalve als je misschien zo'n wolven hek uit de dierentuin neerzet om je perceel. Een potdichte stal met aangrenzende dichte binnenbak is naast zo'n dierentuin hek het enige wat volledig veilig zou zijn als ik er heel plat ernaar kijk.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:33

Maar in die landen is het ook gewoon dat mensen een jachtgeweer hebben en die beesten afknallen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:33

Een open stal lijkt me inderdaad niet afdoende, hier gaan de bovenluiken dicht of een tralieraam ervoor.

Bij mijn varken komt er een overdekte hondenren om haar slaapplaats, die moet nu in geval van nood nog bij de pony's logeren.

Maar wat een bikkel, die pony uit bovenstaand artikel, hoop dat ze het redt!!