Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:30

BigOne schreef:
Er was toch 24 miljard waarvan 6 miljard eraf is gehaald?

https://www.defense.gov/News/News-Stori ... or-depart/

https://www.cbsnews.com/news/ukraine-fu ... agon-says/

Het gaat mij puur om de wapenleveranties, daar is nog een kleine 5,5 miljard speling en blijkbaar nog 1,6 voor vervanging van eigen spullen waarna de oude ook gestuurd kunnen worden.

Er is in het huis gewoon een ruime meerderheid voor nieuwe hulp, maar dat kleine clubje kan zoals blijkt de boel wel effectief plat leggen.

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:04

Dit vind ik toch wel een nare ontwikkeling. Spannend!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:10

Niet zo paniekerig doen hoor. De kans is echt maar heel klein dat de komende tijd plotseling de geldkraan dicht zal gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:15

pmarena schreef:
Niet zo paniekerig doen hoor. De kans is echt maar heel klein dat de komende tijd plotseling de geldkraan dicht zal gaan.

Hopelijk heb je gelijk. Ik heb geen paniek. Ik voel me wel bezorgd. Want het gaat eigenlijk wel goed voor Oekraïne. Het land waarvan iedereen dacht dat het binnen een week overlopen zou zijn, staat nog steeds fier overeind en is begonnen met land terug te veroveren en dat niet onverdienstelijk (zelfs in de Krim). Dus als dit betekent dat financiën minder wordt hoop ik toch echt, dat de EU in dat gat gaat springen. Want het gaat ook om onze veiligheid. Gezien de onrust in centraal Europa is dat ook nog niet zo onzeker. Dus opeens op twee fronten komt er onzekerheid of wat röring. Niet fijn en eerlijk gezegd ben ik wel wat ongerust en hou mijn hart vast.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:26

martichr schreef:
pmarena schreef:
Nee joh het loopt voorlopig nog gewoon door, maar ze moeten wel regelmatig toekomstplannen maken natuurlijk. Dat is nu ook aan de orde, dat ze overeen moeten komen hoe ze op een gegeven moment verder willen. Maar de meerderheid van het hele spul weet heel goed dat ze Putin tegen moeten houden.

Kleine 6 miljard bestaande financiering en dan is het op, kwestie van weken, wat gaat er gewoon door volgens jou? Het huis gaat over de financiën, als die alleen druk zijn met interne conflicten zie ik het niet in die paar weken weer goed komen.

Ik doel ook meer op dit soort reacties hoor Pien, van "dan zie ik het niet in die paar weken weer goed komen"...dat is wel erg zwartgallig gekeken en dat is echt niet hoe het er voor staat, dat het niet goed lijkt te komen.

Bezorgd...ja dat kan je sowieso wel zijn natuurlijk, maar niet ineens nu ofzo, er is nu weinig méér spannend dan dat het eigenlijk al vanaf het begin is. Waarbij de Ukraïners nu het voordeel hebben dat we inmiddels wel met zijn allen hebben gezien waartoe Rusland in staat is. En waartoe de Ukraïners in staat zijn +:)+

Neem daarbij hoeveel middelen we er al in gestopt hebben. Dus ik denk dat ze op dit moment juist minder kans hebben op het verliezen van steun, dan in het verleden. Toen was het super onzeker hoeveel ze voor elkaar zouden kunnen krijgen, nu is het een situatie van "even doorpakken" en proberen de gang er in te houden :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:29

irmaz schreef:
[
Ik vind er wel wat voor te zeggen om bij verkiezingen de stemmen van mensen boven de pensioengerechtigde leeftijd maar gedeeltelijk mee te tellen. Dit om de te zware druk van de vergrijzing wat te temperen, er zijn op dit moment te weinig jongeren en te veel ouderen en dat zie je, denk ik, terug in de zetelverdeling.

Strak plan om democratie te bevorderen; beperk de invloed van die groeperingen wiens politieke mening niet strookt met die van jou... +:)+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:40

Kuggur schreef:
irmaz schreef:
[
Ik vind er wel wat voor te zeggen om bij verkiezingen de stemmen van mensen boven de pensioengerechtigde leeftijd maar gedeeltelijk mee te tellen. Dit om de te zware druk van de vergrijzing wat te temperen, er zijn op dit moment te weinig jongeren en te veel ouderen en dat zie je, denk ik, terug in de zetelverdeling.

Strak plan om democratie te bevorderen; beperk de invloed van die groeperingen wiens politieke mening niet strookt met die van jou... +:)+

Dan zou ik wel pleiten voor het ontnemen van stemrecht aan alle idioten die op de FvD stemmen.

Hoe oud denk je dat ik ben?
Het gaat er om dat de belangen van jonge mensen behoorlijk anders liggen dan de belangen van ouderen. De groep ouderen wordt steeds groter terwijl de groep jongeren steeds kleiner wordt --> het belang van de ouderen gaat dus steeds zwaarder wegen: Een oplossing is dan om een weegfactor aan te brengen :)*

Ik denk echt dat, wil je jongeren overtuigen dat voortplanten nog de moeite waard is omdat er voor hun kinderen nog een leefbare wereld zal zijn, er op niet al te lange termijn iets moet gebeuren.
En dat ouderen meer wijsheid zouden hebben waarnaar geluisterd zou moeten worden weerlegt de partij 50+ met verve :=

Maar goed, beetje erg off-topic *pum*

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:49

En on topic:

Er komen berichten vanuit Tokmak dat de Russen een paar dage geleden zijn begonnen met hun families uit Tokmak te evacueren. Vandaag volgen de berichten dat ook officiele instanties, scholen en winkels dicht blijven.
Duimen dat het een indikatie is dat het Ukraïnse leger dichterbij komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:51

Dat zou mooi zijn!!

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:52

irmaz schreef:
En on topic:

Er komen berichten vanuit Tokmak dat de Russen een paar dage geleden zijn begonnen met hun families uit Tokmak te evacueren. Vandaag volgen de berichten dat ook officiele instanties, scholen en winkels dicht blijven.

Ze zijn volgens de berichten weinig opgeschoten de laatste week, maar hebben dat ook niet echt geprobeerd lijkt het. Er vond weer een rotatie van troepen plaats, mogelijk sorteren de Russen vast voor op het resultaat ervan?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:54

pmarena schreef:
martichr schreef:

Kleine 6 miljard bestaande financiering en dan is het op, kwestie van weken, wat gaat er gewoon door volgens jou? Het huis gaat over de financiën, als die alleen druk zijn met interne conflicten zie ik het niet in die paar weken weer goed komen.

Ik doel ook meer op dit soort reacties hoor Pien, van "dan zie ik het niet in die paar weken weer goed komen"...dat is wel erg zwartgallig gekeken en dat is echt niet hoe het er voor staat, dat het niet goed lijkt te komen.

Bezorgd...ja dat kan je sowieso wel zijn natuurlijk, maar niet ineens nu ofzo, er is nu weinig méér spannend dan dat het eigenlijk al vanaf het begin is. Waarbij de Ukraïners nu het voordeel hebben dat we inmiddels wel met zijn allen hebben gezien waartoe Rusland in staat is. En waartoe de Ukraïners in staat zijn +:)+

Neem daarbij hoeveel middelen we er al in gestopt hebben. Dus ik denk dat ze op dit moment juist minder kans hebben op het verliezen van steun, dan in het verleden. Toen was het super onzeker hoeveel ze voor elkaar zouden kunnen krijgen, nu is het een situatie van "even doorpakken" en proberen de gang er in te houden :j

Realistisch, maar als jij het zo wilt noemen , be my guest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:58

De NnOS ziet het wel degelijk somber in.

https://nos.nl/artikel/2492844-vijf-vra ... rgeroorlog

Citaat:
Wat zijn de directe gevolgen van de afzetting?
Onder meer de Amerikaanse steun aan Oekraïne in de oorlog tegen Rusland staat nu op losse schroeven. In de noodfinancieringswet die het Amerikaanse lagerhuis in het weekend aannam, was niets afgesproken over die steun.

"Op zijn minst is een besluit door de afzetting van McCarthy nog verder uitgesteld", zegt Manusama. "De hoop is dat er nog wel een aparte deal gesloten zou kunnen worden over Oekraïne. Mogelijk hadden kritische Republikeinen als compromis meer geld voor grenscontroles bij Mexico kunnen krijgen. Maar de besluitvorming ligt nu dus helemaal stil."

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:25

Het valt mij op dat de nos het steeds vaker negatief bericht mbt de hulp.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:39

BigOne schreef:

Dank je wel BigOne. Ik dacht het, jij schrijft het.
Dat roept bij mij de vraag op:" bekijken wij het te positief, lezen wij te graag wat we willen lezen, of hoe komt het dat de NOS steeds vaker negatief bericht mbt de hulp. En nog belangrijker de vraag, hebben ze gelijk?".

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:52

pien_2010 schreef:
BigOne schreef:

Dank je wel BigOne. Ik dacht het, jij schrijft het.
Dat roept bij mij de vraag op:" bekijken wij het te positief, lezen wij te graag wat we willen lezen, of hoe komt het dat de NOS steeds vaker negatief bericht mbt de hulp. En nog belangrijker de vraag, hebben ze gelijk?".

Ik heb eigenlijk nooit gevonden dat de NOS positief bericht als het om Oekraïne gaat. Het is óf extreem neutrale verslaggeving van de gebeurtenissen óf heel somber wat betreft de kansen voor Oekraïne.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:57

De NOS laat in dit geval gewoon een deskundige aan het woord. Ik kan me niet voorstellen dat ze hem speciaal voor somber nieuws gebeld hebben?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:00

Als je gewoon luistert wat degenen die er over moeten stemmen, te zeggen hebben. Dan ziet de overgrote meerderheid ècht het belang in van het steunen van Ukraïne. Vandaar dat ik het overdreven vind om zo paniekerig te doen van "het staat op losse schroeven" en "ik zie het nog niet goedkomen". Op dat punt staan we nu namelijk echt niet.

In theorie ligt er niets hard vast nee. Maar in de praktijk overwegen degenen die er echt over gaan, niet om te stoppen met de steun. Ja een enkele ellendeling, van het extreme MAGA-groepje. Maar die kunnen de steun puntje bij paaltje niet tegenhouden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:19

Dat de opmars van het Ukrainse leger niet zo snel gaat heeft ook te maken met het feit dat het eigenlijk een loopgraven oorlog is wat er nu gevoerd wordt. Zie WO1: dat gaat niet zo snel en is nogal stroperig.

Positief voor Ukraine is dat Rusland slechts twee verdedigingslinies heeft dus als ze daar doorheen zijn dan kunnen ze gelijk doorstomen richting de Krim (om maar eens iets te noemen).

De inzet van relatief goedkope drones is ook positief: maximaal effect tegen minimale kosten en het geeft het Ukrainse leger de kans om tot ver achter de gevechtslinie toe te slaan.

Interessant punt op dit moment is dat de invloed van Rusland in dat deel van de wereld lijkt af te nemen. Rusland wordt niet meer gezien als 'de sterke macht'.
Voorbeeld: Nagorno-Karabach. Betwist gebied tussen Azerbadzjan en Armenie. Er is daar al jaren een soort gewapende vrede met een populatie van 120.000 Armeniers die beschermd werden door een vredesmacht van Russische militairen.
Azerbadzjan heeft nu Nagorno-Karabach ingenomen. En passant ook het hoofdkwartier van de Russische vredesbewakers platgegooid en 8 militairen gedood. Voor de vorm heeft Azerbadzjan nog even sorry gezegd tegen de Russen (ja, was niet de bedoeling, per ongeluk etc.etc.etc..).

Tot anderhalf jaar geleden had een klein land als Azerbadzjan het niet in z'n hoofd gehaald om zelfs maar 'per ongeluk' Russische militairen neer te schieten en nu lijkt er er op dat Rusland niet meer serieus wordt genomen.

Het nieuwe sterke land in die regio is Turkije. Azerbadzjan wordt gesteund door Turkije in deze actie.

Armenie in de tussentijd kijkt naar de NATO voor hulp en hoopt op Westerse steun bij het opvangen van vluchtelingen uit Nagorno-Karabach. De gehele Armeense populatie van 120.000 mensen is op de vlucht geslagen en is onderweg naar de Armeense hoofdstad.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:29

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:37

martichr schreef:
irmaz schreef:
En on topic:

Ze zijn volgens de berichten weinig opgeschoten de laatste week, maar hebben dat ook niet echt geprobeerd lijkt het. Er vond weer een rotatie van troepen plaats, mogelijk sorteren de Russen vast voor op het resultaat ervan?

Wie roteert troepen? De Russen? Dan jammer.

Wel opvallend (als het klopt) dat mensen geevacueerd worden. Het zou kunnen dat de Russen Tokmak een (nog) centralere plek in de verdedigingslinie willen geven. Bij Tokmak loopt een redelijk belangrijke verbinding van zuid-oost naar noord-west en wie Tokmak pakt is nog maar 25 km van Melitopol......

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:42

martichr schreef:
irmaz schreef:
En on topic:

Dat valt wel mee. Er vinden vooral weer veel voorbereidende werkzaamheden plaats en verder worden de loopgraven 'schoongeveegd' en mijnen opgeruimd. Mocht Oekraine zich bij een hernieuwd offensief toch een stukje moeten terugtrekken willen ze natuurlijk ook niet op achtergelaten mijnen lopen.
Oekraine bestookt nu vooral Bryansk, een bekende Hub (opslag voor troepen, munitie en materieel) in het Zuiden.

Op dit moment (17 min geleden) worden er explosies gemeld in Sebastopol (bij Kozachya)
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 2426815815

2 uur geleden het bericht dat er een landingsoperatie gaande is op de Krim / Sebastopol

De GUR heeft beelden vrijgegeven van een landingsoperatie van Oekraïense SSO-eenheden op de bezette Krim.
“Speciale troepen van de Stugna- en Brotherhood-bataljons landden op het grondgebied van het Krim-schiereiland en brachten brandschade toe aan de bezetters”, merkt de GUR op.
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 0427850137

Er was een gevecht met de Russen, er zijn veel doden en gewonden onder het personeel van de indringers. Helaas zijn er verliezen onder de Oekraïense verdedigers, die nog steeds niet in verhouding staan ​​tot die van de Russische”, zei inlichtingenvertegenwoordiger Andriy Yusov.

Luchtafweer actief boven Makiivka (bezet gebied)
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 3045515568
Laatst bijgewerkt door Babootje op 04-10-23 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:44

Ik ben benieuwd of het lukt om de Krim in te nemen :-)

Dat zal een zware klap zijn voor de Russen: de bevoorrading van de troepen komt dan in gevaar en de Zwarte Zee vloot wordt dan ook min of meer uitgeschakelt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:51

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:51

Apple schreef:

Dat zal een zware klap zijn voor de Russen: de bevoorrading van de troepen komt dan in gevaar en de Zwarte Zee vloot wordt dan ook min of meer uitgeschakelt.

Deze actie lijkt me vooral een kwestie van: irritant zijn. Je gaat niet met 10-15 bootjes de Krim innemen. Je geeft wel het signaal af: we kunnen je raken waar en wanneer we willen. En morgen komen we terug. Of niet. Slaap maar met 1 oog open.

Als de Krim ooit echt wordt ingenomen bestaat de Zwarte Zee vloot niet meer. Die zal dan naar Syrie vertrekken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:52

Apple schreef:

De Krim is strategisch zeer, zeer belangrijk.