Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:44

Stand van zaken bij Klishchiivka ten zuiden van Bakhmut.
* Oekraine heeft de Russische verdediging bij de spoorlijn doorbroken en heeft nu ook controle over de snelweg, waardoor Rusland nu geen grote "verplaatsingen" van troepen en materieel kan uitvoeren.
* Oekraine heeft al drone aanvallen op Bakhmut uitgevoerd en is op weg naar Opytne.
* Door de ingenomen Russische posities in hoger gelegen gebied heeft Oekraine nu beter zicht op de troepenbewegingen van de vijand.
* De Russische commandant ter plaatse is ontslagen en mogelijk ook gevangen genomen. Er is nog geen vervanging.
https://www.youtube.com/watch?v=3akMilAHyco

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:46

Pmarena, dat besef is volgens mij nog lang niet voldoende ingedaald bij heel velen van ons, of men schijnt te denken: dit raakt ons niet zo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:03

Zowel vanuit Russische als Oekrainse bronnen komt het gerucht dat Oekraine een grote landingsoperatie op De Krim voorbereidt.
Ook gezien de politieke situatie bij verschillende bondgenoten is het belangrijk om een succes te boeken voor de winter invalt. Ook is de Kerch brug niet goed bruikbaar.
De laatste aanvallen op miitaire bases op De Krim en die van Gisteren op het Adler vliegveld in Socchi zou goed kunnen wijzen op voorbereidende acties. En Oekraine heeft laten zien dat een landing op De Krim mogelijk is.
Rusland is er ook niet gerust op en bouwt verdedigingslinies op de Krim.
https://www.youtube.com/watch?v=YxbGNrs4KZ4

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:15

Spannend Babootje. Gezien het waarschijnlijk wisselend klimaat in centraal Europa met de daarbij horende laten vallen van steun aan Oekraïne heeft Oekraïne wellicht meer en meer haast.

Pmarena 100% mee eens,!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:37

Ja ik denk ook dat ze haast hebben voor het geval de steun wegvalt. Ik hoop dat ze het redden....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:36

Een interessant artikel over Duitsland en het sturen van lange afstands raketten naar Oekraïne. Olaf Schultz lijkt het tegen te houden uit angst dat hij Duitsers mee moet sturen en zo direct de oorlog in gezogen wordt.
De regering zou het goed gekeurd hebben. Dit volgens de Wallstreet journal.

https://gagadget.com/nl/325093-duitslan ... en-uit-an/

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:06

Babootje schreef:
Zowel vanuit Russische als Oekrainse bronnen komt het gerucht dat Oekraine een grote landingsoperatie op De Krim voorbereidt.
Ook gezien de politieke situatie bij verschillende bondgenoten is het belangrijk om een succes te boeken voor de winter invalt. Ook is de Kerch brug niet goed bruikbaar.
De laatste aanvallen op miitaire bases op De Krim en die van Gisteren op het Adler vliegveld in Socchi zou goed kunnen wijzen op voorbereidende acties. En Oekraine heeft laten zien dat een landing op De Krim mogelijk is.
Rusland is er ook niet gerust op en bouwt verdedigingslinies op de Krim.
https://www.youtube.com/watch?v=YxbGNrs4KZ4

Het klinkt alsof het brood in de oven zit <<)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:22

pmarena schreef:
Dat we verdomd zuinig moeten zijn op zo'n soort poortwachter die de Russen tegenhoudt voordat ze aan de grens van Europa staan.

Het ironische is dat Rusland dezelfde rhetoriek gebruikt in spiegelbeeld....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:08

Ja behalve dan dat ze er niet zuinig op zijn, maar het met dwang voor elkaar proberen te krijgen en ze de Ukraïners daarmee alleen maar van zich af jagen :(:)

Op zich is de eerlijkste optie voor Europa en Rusland, dat Ukraïne een tussenstaat is. Geen Rusland, en geen Europa. Maarja dat is vanuit ons gedacht, en Ukraïne heeft er zelf ook wat over te zeggen, wat ze graag willen. Gezien Rusland ze al heel lang ellende geeft kan ik me wel voorstellen dat zij graag bescherming zoeken bij Europa.

En aangezien we die nu al geven moeten we daar denk ik een speciale oplossing voor vinden. Waar Rusland en Ukraïne ook mee akkoord kunnen gaan. Dat ze een soort tussenstaatje blijven, die niet helemaal bij Europa horen, maar wel bescherming genieten tegen Rusland door ze te steunen als Rusland ze lastigvalt.

Eigenlijk zoals nu: Europa gaat niet zelf vechten maar helpt de Ukraïners wel met materieel.
Dat lijkt me een redelijk goede diplomatieke oplossing om dat in de toekomst ook zo te houden?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 02-10-23 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:12

pmarena schreef:
Ja behalve dan dat ze er niet zuinig op zijn, maar het met dwang voor elkaar proberen te krijgen en ze de Ukraïners daarmee alleen maar van zich af jagen :(:)

De relatie met Oekraine, al was het vanuit historisch perspectief al niet verkloot, is het dat nu zeker wel.
Rusland is nooit een betrouwbare "broer" geweest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:18

Klopt. Ik ben de roman Rusland aan het lezen dat eeuwen lang families volgt aan de hand van geschiedenis. Ik vind het wel interessant. De grenzen veranderen nog al eens.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:44

pmarena schreef:
En aangezien we die nu al geven moeten we daar denk ik een speciale oplossing voor vinden. Waar Rusland en Ukraïne ook mee akkoord kunnen gaan. Dat ze een soort tussenstaatje blijven, die niet helemaal bij Europa horen, maar wel bescherming genieten tegen Rusland door ze te steunen als Rusland ze lastigvalt.

Eigenlijk zoals nu: Europa gaat niet zelf vechten maar helpt de Ukraïners wel met materieel.
Dat lijkt me een redelijk goede diplomatieke oplossing om dat in de toekomst ook zo te houden?

Euh ja, maar zo was de situatie voor 2014 dus ongeveer. Ukraïne was volgens het Memorandum van Boedapest 1994 beschermd tegen invallen van Rusland en 'het Westen' en zou in geval er toch een inval plaats zou vinden beschermd worden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Memorandu ... pest_(1994)
Denk je dat Ukraïne daar nog eens intrapt?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 19:26

Irmaz, de laatste regel van je post zegt alles in deze.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:02

Er doemt nu echter een groter probleem op, de bodem van de Amerikaanse schatkist is in zicht voor wat betreft de hulpverlening. Ik hoop dat de westerse landen, dit potentieel financiële gat over gaan nemen. Anders is alles alsnog voor niets geweest. Uiteraard mijn mening.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:21

Ze zijn daar al heel lang heel ver door de bodem van de schatkist heen, maar de meesten willen Ukraïne gelukkig steunen. Ik denk dat de kans veel groter is dat ze blijven steunen, dan dat ze stoppen met de steun. Wel onder bepaalde voorwaarden wellicht. Maarja dat is bij ons niet heel veel anders denk ik.

Irmaz: ze hebben nu toch gezien dat we ze helpen? In 2014 hebben we weggekeken, maar nu wordt er toch best wel wat gedaan. Bovendien kunnen ze zelf ook niet afdwingen dat / hoe ze ingelijfd gaan worden bij de NAVO. Het zal nog wel even aftasten zijn wat verstandig is qua wel / niet / wanneer toetreding en in hoeverre je als NAVO dan moet besluiten om jezelf dicht op de grens met Rusland te gaan manifesteren.

Je hoeft ook niet per-sé op het randje van escalatie te gaan zitten duwen / frustratie uitlokken toch, maar kan er een beetje diplomatiek mee om gaan wellicht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 09:24

nikkel schreef:
Er doemt nu echter een groter probleem op, de bodem van de Amerikaanse schatkist is in zicht voor wat betreft de hulpverlening. Ik hoop dat de westerse landen, dit potentieel financiële gat over gaan nemen. Anders is alles alsnog voor niets geweest. Uiteraard mijn mening.

Misschien moeten ze gewoon meer belasting innen bij de wapen producenten en de olie/voedsel speculaten die stinkend rijk worden van de oorlog….

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:34

pmarena schreef:
Ze zijn daar al heel lang heel ver door de bodem van de schatkist heen, maar de meesten willen Ukraïne gelukkig steunen. Ik denk dat de kans veel groter is dat ze blijven steunen, dan dat ze stoppen met de steun. Wel onder bepaalde voorwaarden wellicht. Maarja dat is bij ons niet heel veel anders denk ik.

Irmaz: ze hebben nu toch gezien dat we ze helpen? In 2014 hebben we weggekeken, maar nu wordt er toch best wel wat gedaan. Bovendien kunnen ze zelf ook niet afdwingen dat / hoe ze ingelijfd gaan worden bij de NAVO. Het zal nog wel even aftasten zijn wat verstandig is qua wel / niet / wanneer toetreding en in hoeverre je als NAVO dan moet besluiten om jezelf dicht op de grens met Rusland te gaan manifesteren.

Je hoeft ook niet per-sé op het randje van escalatie te gaan zitten duwen / frustratie uitlokken toch, maar kan er een beetje diplomatiek mee om gaan wellicht.

Die hulp gaat erg traag en nogal met de kaasschaaf. Inmiddels duurt de oorlog sinds de laatste inval zo'n 1,5 jaar en sinds de bezetting van de Krim al zo'n 9 jaar. Er zijn talloze doden en gewonden gevallen. Om nog maar niet te spreken van alle steden en dorpen die inmiddels tot puin zijn gedegradeerd. Vind jij dat goede hulp? Zou jij dat als afdoende veiligheidsgarantie zien om opnieuw zo'n contract aan te gaan?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:01

De enige oplossing is, de Rus het land uit.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:02

Sizzle schreef:
nikkel schreef:

Misschien moeten ze gewoon meer belasting innen bij de wapen producenten en de olie/voedsel speculaten die stinkend rijk worden van de oorlog….

Inderdaad die stinkend rijke 1% bovenlaag staat immers bekend om zijn filantropische instelling...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 10:03

:D

Als je geld weg geeft wordt je natuurlijk niet heel rijk :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:07

Sizzle schreef:
:D

Als je geld weg geeft wordt je natuurlijk niet heel rijk :P

Inderdaad en de heersende instelling in die kringen is dat belasting betalen "geld weggeven" is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:41

irmaz schreef:
pmarena schreef:

Die hulp gaat erg traag en nogal met de kaasschaaf. Inmiddels duurt de oorlog sinds de laatste inval zo'n 1,5 jaar en sinds de bezetting van de Krim al zo'n 9 jaar. Er zijn talloze doden en gewonden gevallen. Om nog maar niet te spreken van alle steden en dorpen die inmiddels tot puin zijn gedegradeerd. Vind jij dat goede hulp? Zou jij dat als afdoende veiligheidsgarantie zien om opnieuw zo'n contract aan te gaan?

Ik ben het heus met je eens daarover hoor.
Maar ze hebben weinig af te dwingen, zij bepalen niet wat voor "contract" de NAVO aanbiedt natuurlijk.

Je kan wel zeggen dat je meer garanties wilt ofzo, maar wat ga je doen dan als je die niet krijgt...?
Toch aansluiten bij de Russen? Kans lijkt me zeer klein dat ze die keuze binnenkort zouden willen maken. Wat dan, alle geleverde wapens tegen de NAVO inzetten...?

Ik denk dat de NAVO bepaalt wat ze aanbieden, niet Ukraïne. En dat het zinvol is om met de belangen van alle partijen rekening te houden, voor het bereiken van een lange termijn oplossing waar iedereen letterlijk vrede mee kan hebben.

Als er iets kan ontstaan van een respectvolle verstandhouding met buurlanden dan is dat fijner dan wanneer er 1 of meerdere partijen tandenknarsend achterblijven en de bom weer een keer gaat barsten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:20

Het is niet de eerste keer dat we dit soort verhalen lezen over hoe Poetin geïnformeerd wordt door de deskundigen (negatief nieuws wordt niel volledig verteld als het al verteld wordt) en Poetin zou voornamelijk zelf besluiten en ook voorzichtiger opereren als voor de oorlog verwacht werd. Dit keer komt het van de Amerikaanse denktank Rand

https://www.businessinsider.nl/poetin-r ... strategie/

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:45

Putins' tripjes naar Armenië behoren nu ook tot de verleden tijd:
Citaat:
Het parlement van Armenië stemde voor de ratificatie van het Statuut van Rome van het Internationaal Strafhof, dat een arrestatiebevel tegen Poetin uitvaardigde.

Dit werd gemeld door de Armeense publicaties 1Lurer, Avarot, Armtimes.

Ratificatie van dit document betekent dat het land de beslissing van het ICC moet naleven.
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 8377668006

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:18

Zn wereldje wordt steeds kleiner.