Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:40

Berriepi schreef:
Citaat:
Gedroogde wilgenbast is op een hoop plekken te bestellen! Eventueel voor je nu al zieken. De slobber gaat hier zeilend nat dus echt met een laag water wat erbovenop drijft. Ze drinken en water eraf en laten de rest maar alle beetjes helpen.

We hebben gelukkig zelf 2 krulwilgen staan. Daar heb ik thee van getrokken, en ze wat takjes gegeven. Die thee ruikt trouwens echt niet aantrekkelijk en heeft ook een bijzondere kleu :Y) Toch hebben ze er (verdund met water uiteraard) wel iets van gedronken.

Ik had ze vanavond alledrie etende! Hier werkt een mix van luzerne en vers gras, aangevuld met appeltjes voor nu goed! Ik ga zo met een gerust hart slapen.

Wat fijn! Ja dat klopt! Thee word fel oranje haha

Horseloverl

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:44

Hier alles nog steeds, wonder boven wonder, in leven! De ziekste heeft vanavond voor het eerst grasjes gegeten. Dacht dat ze begon te bloeden in de mond dus duizendblad in de mond geduwd. Dat at ze zo makkelijk weg dat ik gras heb geprobeerd. Paar handen gras naar binnen! Beestje ging helemaal aan, ogen werden helemaal groot. Net alsof ze zelf niet wist dat ze na dik een week weer kon eten. Dus ik heb mn geluksmomentje van de dag gehad. Het is enorm hard werken om alles drinken eten te geven maar het is het enorm waard!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:48

Gelukkig! Hoe doe je water? Doseerspuit?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 22:52

Horseloverl schreef:
Hier alles nog steeds, wonder boven wonder, in leven! De ziekste heeft vanavond voor het eerst grasjes gegeten. Dacht dat ze begon te bloeden in de mond dus duizendblad in de mond geduwd. Dat at ze zo makkelijk weg dat ik gras heb geprobeerd. Paar handen gras naar binnen! Beestje ging helemaal aan, ogen werden helemaal groot. Net alsof ze zelf niet wist dat ze na dik een week weer kon eten. Dus ik heb mn geluksmomentje van de dag gehad. Het is enorm hard werken om alles drinken eten te geven maar het is het enorm waard!!

Duimen dat ze het gaan redden.Welk ras schapen heb jij?

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 23:23

Horseloverl schreef:

Wat fijn! Wij proberen het ook per dag te bekijken, misschien wel per dagdeel. Ik denk wel dat de zwelling in de bekjes hier afneemt, heb jij dat gevoel ook?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 04:50

Horseloverl schreef:

*\o/* super. Mooi lichtpuntje

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 04:55

Himeji eet weer zelf. Sterker nog ze duwt weer iedereen weg bij de voerbak. Ze heeft veel in te halen, vindt ze zelf. <3
De oude ram, Gertje, is nu het ziekst. Hij is vooral benauwd. Dat maakt dat dwangvoeren niet echt mogelijk is.
De rest heeft uiterlijk geen symptomen nog.......

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 06:49

janouk schreef:
Himeji eet weer zelf. Sterker nog ze duwt weer iedereen weg bij de voerbak. Ze heeft veel in te halen, vindt ze zelf. <3
De oude ram, Gertje, is nu het ziekst. Hij is vooral benauwd. Dat maakt dat dwangvoeren niet echt mogelijk is.
De rest heeft uiterlijk geen symptomen nog.......

Fijn dat Himeji het weer beter doet. Je hecht je toch enorm aan die dieren.

Zag dat de ziekte aardig richting Zuid-holland gaat ook.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 07:20

Ik lees hier ook even mee.

Sterkte met alle zieken :(:)

Ik hoop zo dat het ons overslaat :\

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 07:25

Goed om te lezen dat ze zich al beter voelt, alleen weer jammer van Gertje. :(
Hopelijk knapt hij snel weer op.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 07:26

Wij hadden vroeger ventilatoren in stal staan (honbygeiten) muggen houden niet van tocht..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:11

Gister bericht dat het eerste geval ook in Friesland was. Wat een zorgen om je dieren, maar ik lees voorzichtig ook positieve berichten. Kleine feestjes moeten ook gevierd worden *\o/*

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:17

Gisteren was er een heel stuk op tv over de uitbraak. Zo sneu.

Ik wens iedereen heel veel sterkte, of het nu hobby of werk is, je hecht je toch aan je dieren en dan bijna machteloos toe moeten kijken is echt super naar.

Horseloverl, wat positief! Hoop zo dat die het redt.

Janoek, fijn dat ze zelf weer eet, nu duimen voor Gertje :(:)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:43

Berriepi schreef:
Horseloverl schreef:

Wat fijn! Wij proberen het ook per dag te bekijken, misschien wel per dagdeel. Ik denk wel dat de zwelling in de bekjes hier afneemt, heb jij dat gevoel ook?

Bij ons vooral op de gewrichten. Ik geef nu emmers met thee bij waardoor het lijkt dat het ipv op de bek gelijk op de gewrichten slaat. Ook niet leuk, maar dat liever als op de bek. Ik ben 3x per dag in het weiland te vinden, pa ook zoiets. Zwelling bij de eerste ooien is na een week ook over.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:45

mysa schreef:
Gelukkig! Hoe doe je water? Doseerspuit?

Ik begin met spuit en daarna leer ik ze uit een bakje drinken zodat ze naar behoefte kunnen pakken. Degene die slecht lopen maar wel wild zijn komen nu gewoon naar me toe als ik met het bakje aankom. Vind dat net wat fijner voor ze als met de spuit. Dan drinken ze gewoon liggend
Laatst bijgewerkt door Horseloverl op 29-09-23 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:45

Rizette schreef:
Horseloverl schreef:

Duimen dat ze het gaan redden.Welk ras schapen heb jij?[/quote

Blauwe!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:49

Blauwe texelaar?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:13

Baloedebeer schreef:
Wij hadden vroeger ventilatoren in stal staan (honbygeiten) muggen houden niet van tocht..

Ik kreeg een nieuwsbrief van de DA daar stond dat ook in. Met schemer op stal en ventilatoren aan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:26

Ik heb nog goede vliegen -en muggenspray.
Volgens fabrieksmatig wekt het ook regenen muggen, teken, vlooien, luizen, teken.
Helaas wel prijzig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:58

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:41

Het is nu ook de Brabantse grens gepasseerd zie ik -O-

Mijn ooien zijn waarschijnlijk ook nog drachtig en uitgerekend in oktober. Kon je er maar iets meer tegen doen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:49

Tectonik kan wel gebruikt worden bij schapen. De werkzame stof is niet giftig voor schapen. Het is inderdaad voor katten wel giftig ivm nieren.
Het heeft officieel wel alleen een toelatingsnummer in Nederland voor runderen, daarom dat je er verder weinig over kan vinden want als je als (verkopend)bedrijf anders vermeld krijg je direct een bekeuring van een paar duizend euro.
Dit zelfde geldt voor veerust (rund) of (paard) terwijl het product hetzelfde is.

Clic pour on is alleen via de dierenarts te verkrijgen.

Het werkt inderdaad zoals hierboven beschreven dat de knut pas dood gaat na steken dus op dat moment zelf heb je er niks aan maar komen er uiteindelijk wel minder, zeker als er in de buurt meer behandeld is.

Daarnaast wil ik iedereen heel veel sterkte wensen die hier mee te maken heeft.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:08

juval schreef:
https://www.agraaf.nl/artikel/836802-ut ... QsUodnNcP8

vernatting van de natuur zou een oorzaak kunnen zijn. Goed dat er is gevraagd om onderzoek.

Natuurgebied hiernaast is jaar of tien geleden vernat en er wordt al een paar jaar onderzoek gedaan middels knuttenvallen. Knutten waren hier altijd al maar eerste jaren na afgraven extreme plaag. Nu redelijk gestabiliseerd. (dit zijn mijn eigen waarnemingen).

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:28

Mijn ram heeft een flinke snotneus. -O- Temperatuur wel normaal.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 14:07

juval schreef:
https://www.agraaf.nl/artikel/836802-ut ... QsUodnNcP8

vernatting van de natuur zou een oorzaak kunnen zijn. Goed dat er is gevraagd om onderzoek.

Misschien wel het aantal Knutten. Maar de Blauwtong infectie komt vanuit Zuid Spanje........Dat komt waarschijnlijk mee door het verslepen van dieren door Europa........