Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sizzle schreef:Zolang Rusland daar nog zit, geen navo voor Oekraine.
Dat kan dus nog jaren duren en dan maar hopen dat ze financieel nog voldoende draagkracht hebben om te mogen toetreden.
Met de lend and lease act neem ik aan dat ze nog verder afhankelijk worden voorlopig.
De tekst wordt begeleid door een filmpje met wanhopige berichten op Telegram van Russische soldaten.Citaat:Het wordt alleen maar erger voor de bezetters.
irmaz schreef:Sizzle schreef:Zolang Rusland daar nog zit, geen navo voor Oekraine.
Dat kan dus nog jaren duren en dan maar hopen dat ze financieel nog voldoende draagkracht hebben om te mogen toetreden.
Met de lend and lease act neem ik aan dat ze nog verder afhankelijk worden voorlopig.
Volgens mij staat het halve NAVO materieel inmiddels in Ukraïne en een deel van de manschappen wordt op NAVO manier getraind, juist omdat de Russen daar zitten. Ukraïne hoeft niet toe te treden tot de NAVO, ze zijn al aardig op weg om NAVO te worden. Als de Russen maar lang genoeg blijven zitten voltrekt zich dat vanzelf
https://twitter.com/UKikaski/status/1706258128507949167Citaat:Gisteren voerde de AFU een drone-aanval uit op het commandocentrum van het Russische 14e Fighter Aviation Regiment op de Khalino Air Base in Koersk, Rusland. (51.752433, 36.308132)
De commandant, de plaatsvervangend commandant en verschillende piloten van de eenheid kwamen samen met enkele FSB-officieren om het leven of raakten gewond bij de aanval.
https://twitter.com/front_ukrainian/sta ... 1469924493Citaat:De commandant van de Zwarte Zeevloot van de Russische Federatie werd gedood tijdens een aanval op het hoofdkwartier in Sebastopol, - SOF van Oekraïne
Ook werden 33 officieren gedood en raakten nog eens 105 gewond
Sizzle schreef:Dat is dan wel weer waar ja
De oorlog wordt ook gebruikt als „laboratorium“ voor wapenontwikkeling.
Babootje schreef:Ja ik zag een soortgelijk filmpje. De Russische tanks zijn nu uitgerust met een antidrone dakje. Maar dat is dus geen probleem voor de Oekrainse droneoperators die dat ding gewoon tussen een kleiner venster kunnen laten binnenvliegen.
Cowboy55 schreef:Babootje schreef:Ja ik zag een soortgelijk filmpje. De Russische tanks zijn nu uitgerust met een antidrone dakje. Maar dat is dus geen probleem voor de Oekrainse droneoperators die dat ding gewoon tussen een kleiner venster kunnen laten binnenvliegen.
In WO2 bevestigden de Duitsers gaas om hun voertuigen om Molotov cocktails af te weren. Dus maakten de Sovjets haakjes aan hun handgranaten.......
Cowboy55 schreef:Dat zei ik rond het middaguur nog tegen een collega: oorlog doet wonderen v.w.b. technologische ontwikkelingen. Triest maar waar.
Die collega liet me een filmpje zien waarbij een Oekrainse drone TUSSEN bomen door vliegt, ONDER een camouflagenet door gaat en een schuilplaats binnen vliegt via de voordeur <BEELD STOPT>. Heb het een paar keer bekeken en het zag echt uit.......
Babootje schreef:Ik lees hier een echt heel triest artikel over de mobilisatie en de inzet van de "mobiks" zoals ze in de volksmond genoemd worden.
Ik zet de link hier toch want soms kun je zonder lid worden wel eens lezen 1 of 2 x
https://www.ad.nl/buitenland/een-jaar-m ... ~a2e12ca3/
Het is een beetje het verhaal wat Pien volgens mij had gelezen:
Een jaar mobilisatie slaat diepe wonden: ‘Rus sneuvelt gemiddeld na 4,5 maand aan het front’
"De toen 41-jarige Denis Sljoesarev moest een jaar geleden vanuit zijn stad Minoesinsk, diep in de Siberische regio Krasnojarsk, richting Oekraïne. Hij had geprobeerd aan de mobilisatie te ontkomen. De regels schrijven voor dat een man met drie kinderen niet naar het front hoeft" Zijn vrouw was toen 22 maanden zwanger, maar onverbiddelijk was het rekruteringsbureau. Denis werd gemobiliseerd. Hij heeft zijn 3e kind nooit gezien
Nog zuurder is het dat hij - en met hem veel gemobiliseerden - hadden kunnen weigeren. Uit het onderzoek van een aantal nieuwssites blijkt, dat het afgelopen jaar daarvoor niemand is veroordeeld. Het strafrecht voorziet alleen in straffen voor dienstplichtigen die het vertikken op te gaan voor hun nummer, niet voor gemobiliseerden. Ook de uitzondering voor mannen met drie kinderen kwam later. Veel mannen zijn gegaan, omdat de uitzondering voor hen pas na de mobilisatie kwam. Ze bevonden zich al aan het front’’, aldus Ivan Zjadajev, hoofdredacteur van Vjorstka, een onafhankelijke nieuwssite. ,,Sommigen vochten hun mobilisatie aan en keerden terug naar huis.
De mobiks werden vooral daar ingezet om "gaten" op te vullen. De belangrijkste bevinding van de Russischtalige site "Belangrijke vragen" is dat zo’n 20 procent van de mobiks binnen twee maanden aan het front sneuvelde.
Volgens de site was de jongste gesneuvelde mobik 19 jaar, de oudste – een reservist-majoor – 62. Grofweg de helft van de gemobiliseerden was tussen de 30 en 45 jaar oud en laten gezinnen achter. Maar ze maken in die leeftijd ook deel uit van de werkzame bevolking dus ook voor de economie is het een kaalslag.
De mobilisatie heeft de Russen niets opgeleverd. Het Russische leger moest zich terugtrekken uit Cherson en Koepjansk en de frontlijn is nauwelijks gewijzigd. Maar er zijn wel kolossale verliezen geleden.
Nu het Oekrainse leger de overhand begint te krijgen is de geruchtenstroom dat een nieuwe mobilisatieronde onvermijdelijk is.
Marachovskaja: ,,De mobiki waren nodig voor het dichten van de gaten aan het front. Juist daar hebben de autoriteiten hen neergezet, zonder enige voorbereiding, op punten waar het Oekraïense leger aanviel.