Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mysa schreef:Grappig eigenlijk, dat doen we al heel lang. Mijn vader was Oostblok-medewerker, eerst op het hoofdkwartier en daarna bij BuZa. Midden in de koude oorlog zei hij al: maak je niet druk om het rode gevaar maar wel om het gele gevaar.
herr_balou schreef:mysa schreef:Grappig eigenlijk, dat doen we al heel lang. Mijn vader was Oostblok-medewerker, eerst op het hoofdkwartier en daarna bij BuZa. Midden in de koude oorlog zei hij al: maak je niet druk om het rode gevaar maar wel om het gele gevaar.
Ja en probeer tegenwoordig maar iets te kopen dat niet in China is gemaakt. En nog lastiger iets waar niets in zit dat in China is gemaakt. Behoorlijk absurd dat we zo afhankelijk zijn geworden van een ander land. Plus dat we ook nog eens belangrijke zaken in NL hebben verkocht aan de Chinezen. In het VK is geloof ik zelfs zoiets essentieels als het waterleidingbedrijf in Chinese handen.
herr_balou schreef:mysa schreef:Grappig eigenlijk, dat doen we al heel lang. Mijn vader was Oostblok-medewerker, eerst op het hoofdkwartier en daarna bij BuZa. Midden in de koude oorlog zei hij al: maak je niet druk om het rode gevaar maar wel om het gele gevaar.
Ja en probeer tegenwoordig maar iets te kopen dat niet in China is gemaakt. En nog lastiger iets waar niets in zit dat in China is gemaakt. Behoorlijk absurd dat we zo afhankelijk zijn geworden van een ander land. Plus dat we ook nog eens belangrijke zaken in NL hebben verkocht aan de Chinezen. In het VK is geloof ik zelfs zoiets essentieels als het waterleidingbedrijf in Chinese handen.
Babootje schreef:herr_balou schreef:Ja en probeer tegenwoordig maar iets te kopen dat niet in China is gemaakt. En nog lastiger iets waar niets in zit dat in China is gemaakt. Behoorlijk absurd dat we zo afhankelijk zijn geworden van een ander land. Plus dat we ook nog eens belangrijke zaken in NL hebben verkocht aan de Chinezen. In het VK is geloof ik zelfs zoiets essentieels als het waterleidingbedrijf in Chinese handen.
Gisteren nog naar Arjan Lubach gekeken?
We maken onszelf (als Europa) met de hele drang naar het (niet zo schone) elektrische vervoer en windmolenstroom enorm afhankelijk van Chinese grondstoffen (voor batterijen e.d., Lithium Kobalt etc). Dan wordt het wel heel moeilijk China te sanctioneren als ze vervelend gaan doen.
https://www.metronieuws.nl/televisie/20 ... e-energie/
pien_2010 schreef:Het lag iets genuanceerder. In EU landen hebben we ook die grondstoffen, alleen wil niemand in de buurt van zo'n mijn wonen. Vandaar nu (nog) afhankelijk van China. Even kort samengevat wat lubach vertelde.
pien_2010 schreef:Het lag iets genuanceerder. In EU landen hebben we ook die grondstoffen, alleen wil niemand in de buurt van zo'n mijn wonen. Vandaar nu (nog) afhankelijk van China. Even kort samengevat wat lubach vertelde.