Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 00:43

Ik zit te denken over bezuinigen op eten en eerlijk gezegd liet ik tot voor corona eigenlijk ook vaak feesten cateren. Daar ben ik mee gestopt. Dat is er met corona beetje ingeslopen. Geen feestjes meer op ons binnenplaatsje. En nu het wel weer kan, vind ik het toch te duur. Dus op zulke dingen bezuinig ik zeker wel.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:02

Ja dat sowieso. Hier moet elk jaar iemand anders Kerst organiseren en dit jaar is het bij mij. Zoals altijd ben ik toch even de traiteurs en cateraars aan het bekijken maar voor 60 euro pp die je neertelt voor een menu af te halen en de volgende dag weer alles terug te brengen (incl in de rij staan waarschijnlijk) steek ik er met liefde en plezier een hoop tijd van mezelf in.

De kalkoen is al aangekocht bij de Sligro (38 euro voor bijna 4kg) toen die in de aanbieding was en ik ben nu al aan het rondkijken als er bv chocolade (voor het toetje!) ed in de aanbieding is. Ook de drank staat al klaar. Dan heb ik dadelijk voor nog geen 20 euro pp een uitgebreid diner

mvdende

Berichten: 5695
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:05

Gisteren avond nog lekker zelf pannenkoeken gebakken. Half pak Koopmans compleet, water erdoor en bakken maar. Haal ik z'n 6 kleine pannenkoeken uit, precies genoeg voor 1 maaltijd voor 1 persoon. Spekjes bakken, uitje fruiten en plakjes kaas erop en smullen maar!

Doe dit regelmatig, zeker 1x per maand. Heb dan ook altijd wel een pak mix in de voorraad kast en spekjes liggen vaak al in de vriezer en kaas hé ik ook altijd wel een bonk van in de koelkast. Binnen een half uurtje is het klaar, dus lekker snel en goedkoop. En ik vind het gewoon lekker.

Paar weken geleden eens in een pannenkoeken restaurant gegeten wat met een tapas manier werkt. Per ronde 2 kleine pannenkoeken te bestellen. Zo groot als een theeschotel ongeveer. En dan onbeperkt. Kan je verschillende smaken proeven. Was erg lekker.

En door dit topic ontzettend zin om uit eten te gaan. Social Deal heeft al maanden een mooie aanbieding voor de lokale AYCE, is ondertussen wel wat duurder geworden, maar ik twijfel nog. €30 voor één maaltijd tegenover €40 voor een hele week eten vind ik altijd vrij pittig.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:11

Ik vind pannenkoeken nou niet bepaald een avondmaaltijd.
Een avondmaaltijd moet voor mij zoiets zijn als kip met groenten of stamppot
Groente en vlees.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:15

purny schreef:
Ik vind pannenkoeken nou niet bepaald een avondmaaltijd.
Een avondmaaltijd moet voor mij zoiets zijn als kip met groenten of stamppot
Groente en vlees.

Pannenkoeken is een prima avondmaal voor af en toe. Het is maar net wat je gewend bent, zelf wilt en of het qua hoeveelheid genoeg is.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:15

Ik ben vorige week uit eten geweest bij een restaurant waar we voor COVID ook wel eens aten. We hebben gewoon 3 gangen voor-hoofd-nagerecht gegeten, 2-3 drankjes gedronken (mannen een biertje de dames een wijntje) en een kop koffie na gedronken. We moesten gemiddeld €85 pp afrekenen, ik vond dat bedrag wat aan de hoge kant, heb ‘s avonds nog even terug gezocht in de groepsapp wat daar de rekening 3 jaar terug gemiddeld pp was, dat scheelde bijna €20 pp.

Voor mij maakt dat de stap om vaker uit eten te gaan echt groter, het is niet dat ik het niet kan betalen, maar meer dat ik het wel belachelijk duur vind worden.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:29

Wanneer wij thuis pannenkoeken maken, maak ik er of een ragout bij, al dan niet met vlees, maar iig met veel groente. Of ik maak er een bonenmix met ui en paprika etc bij, al dan niet met kipblokjes of spekjes, of soms vega bij.

Daarmee voldoet voor mij een maaltijd met pannenkoeken ook prima aan de behoefte aan groente en evt vlees.

En bij het pannenkoekenhuis waar wij wel eens eten, hebben ze diverse lekkere pannenkoeken met een berg groente erop.

Ik zou niet elke dag pannenkoeken willen eten, maar af en toe eens, kan prima imo.

@Daphara, dat worden idd wel serieuze bedragen zo.

Wij hebben in het dorp een restaurant dat vorig jaar al behoorlijk omhoog ging in prijs.
Als we daar alleen een hoofd- en nagerecht aten, was ik meer kwijt dan bij een ander (kwalitatief minstens net zo goed) restaurant in het dorp 3 gangen at, waarbij er in dat laatste restaurant ook meer drankjes waren genuttigd.

Dat maakt dan idd dat ik bepaalde restaurants wel ga mijden.

En dat is dan wel weer een antwoord op de vraag van TS: bij bepaalde prijzen ga ik het restaurant mijden en dat kan dus idd klandizie aan het restaurant kosten.

Is een kwestie van vraag en aanbod.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:30

purny schreef:
Ik vind pannenkoeken nou niet bepaald een avondmaaltijd.
Een avondmaaltijd moet voor mij zoiets zijn als kip met groenten of stamppot
Groente en vlees.
Ik heb laatst een cheeseburger-pannenkoek op, aanrader :D

Telpeva

Berichten: 14726
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:51

Ailill schreef:
purny schreef:
Ik vind pannenkoeken nou niet bepaald een avondmaaltijd.
Een avondmaaltijd moet voor mij zoiets zijn als kip met groenten of stamppot
Groente en vlees.
Ik heb laatst een cheeseburger-pannenkoek op, aanrader :D

Klinkt awesome, die heb ik nog nergens gezien. Hoe ziet zoiets eruit, kleinere stukjes gehakt, brood stukjes enz er op ofzo? Dit lijkt mij super lekker!

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:55

Een pannenkoek thuis vind ik ook niet zo lekker, krijg die nooit zo goed als in een restaurant.
Maar van een restaurant, ik ben een goede eter, maar heb moeite die weg te krijgen. Dat is echt wel heel goed gevuld.
En met spek en groente er op een flinke maaltijd. Dat is geen tussendoortje

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 15:17

Heb het lekkerste gegeten bij de Koperen Kees, toen nog onderdeel van de Librije. We hadden toen een combi met een theaterbezoek. Volgens mij toen prima betaalbaar. Er hing toch een gezellige/warme sfeer en personeel vertelde van alles over de gerechten. Nu uit eten gaan koste ons de laatste keer bijna 60 euro pp en dan heb je nog niet eens iets echt bijzonders. Denk dat wij nu wel minder uit eten zullen gaan.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 15:47

purny schreef:
Ik vind pannenkoeken nou niet bepaald een avondmaaltijd.
Een avondmaaltijd moet voor mij zoiets zijn als kip met groenten of stamppot
Groente en vlees.

Het hoeft niet de standaard pannekoek met suiker te zijn hé?
Hier kun je bijvoorbeeld ook Mexicaanse, Griekse of Indische pannekoeken bestellen. Dan is een pannekoek meer een variant op een tortilla.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 15:50

Ik ben zaterdag frietjes gaan eten met de kinderen. Bijna 30 euro kwijt voor medium frietjes met een sausje en een frikandel. Echt nóóit meer, hier haal ik voor 5 euro een zak friet, ben rond de 13-14 euro klaar voor 4 personen...

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:47

Ik ga nu naar hard rock café. Ik verblijf bij Schiphol omdat ik morgenvroeg vlieg.
Schiphol trekt me totaal niet en hoewel ik duurder uit ben in hr heb ik toch een goede maaltijd op

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:01

HRC heb je vaak al ruim zat gegeten met een voorgerecht :Y) Helemaal als je de nacho's neemt.
Het is er niet goedkoop maar al zo veel HRC's gedaan wereldwijd en nog nooit ontevreden of met honger naar huis gegaan.

Wij waren gisteren uit eten. Aperitief, voorgerecht, hoofdgerecht, litertje plat water en half litertje witte huiswijn: €65/persoon en dan zijn ze dat litertje water nog vergeten aanrekenen :wow:
Dessert/koffie hebben we niet genomen, na 45min wachten tot ze kwamen opnemen waren we het wel zat. Het is dat het eten voor een gewone Italiaan immens lekker was en fikse porties, maar qua prijs vond ik het toch wel even schrikken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:13

Ik vind pannenkoeken ook geen echt avondeten, maar wij gingen vroeger wel als familie en was na een wandeling bij de Lage Vuursche hartstikke leuk. Je kan inderdaad ook allerlei soorten bestellen die wat gezonder zijn.

Thuis ben ik er best goed in, maar maak kleintjes. De eerste hartig en de 2e helft dan voor zoet. Ik vind dan een soepje vooraf het wel meer maaltijd maken.

Toen mn moeder 70 werd hebben we een surprise party gegeven en in een zaaltje het eten laten verzorgen door de slager. Die kwamen de bakken neerzetten, hadden borden en bestek en we hoefden alleen te eten. Je gooide de vieze bordjes en bestek in hun bakken en de volgende dag kwamen ze alles halen.
We hadden nog plastic bakjes vooraf gekregen voor de restjes. Geen idee meer wat het kostte, maar is goed bevallen.
Ik maak verder liever alles zelf, maar kost vaak meer, althans, bij mij wel. Ik haal veel teveel en maak het echt te duur.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:33

Wij gaan zo naar ‘t Zusje, om onze trouwdag (jubileum) te vieren en om een moeilijke periode af te sluiten. Iemand nog goede tips, wat ik echt moet proeven?

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:35

chevax schreef:
Wij gaan zo naar ‘t Zusje, om onze trouwdag (jubileum) te vieren en om een moeilijke periode af te sluiten. Iemand nog goede tips, wat ik echt moet proeven?


Geen tips, wel gefeliciteerd (en sterkte met het afsluiten van de moeilijke periode). Lekker genieten :j

Exitium

Berichten: 7146
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:36

Als 'ie er nog op staat, oma's draadjesvlees. :9

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:44

@turtelito: dank je wel!
@Exitium: bedankt voor de tip

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:32

DuoPenotti schreef:
Een pannenkoek thuis vind ik ook niet zo lekker, krijg die nooit zo goed als in een restaurant.
Maar van een restaurant, ik ben een goede eter, maar heb moeite die weg te krijgen. Dat is echt wel heel goed gevuld.
En met spek en groente er op een flinke maaltijd. Dat is geen tussendoortje


Voor een flink bord pannenkoeken:
Pond bloem ( geen mixen) wel zeven.
Liter dikke vette melk ( bv arla, amstelhoeve, boerenlandmelk zolang het maar volle melk is)
Snuf zout
Eetlepel custard
Zakje vanillesuiker
3 grote eieren
Onsje gesmolten (ekte) boter door het beslag.

Dit zeker 30 minuten laten rusten in de koeling.

Geloof mij, je gaat nooit meer van die waterpannenkoeken eten in zo'n tent

germie

Berichten: 25955
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 15:06

Dit weekend 2 keer uit eten geweest (weekendje weg, duiken in Sauerland. Niet luxe hoor, gewoon Schnitzel mit Pommes. In 1 restaurant was dat 16.50 euro, 1 schnitzel, veel salade en patat, maar enorm traag met bedienen, we hebben er 1.5 uur gezeten.
De andere keer was bij een Autohof bij Paderborn, hier eten we eigenlijk elke keer als we terugkomen uit Sauerland. Het restaurant oogt niets (zo'n Amerikaans Diner ding), maar het is er altijd druk. Nu waren we er tegen half 3, dus feitelijk nog voor de lunch. Het zat er vol, we moesten wachten totdat we een plekje konden krijgen. De menukaart van de Mittagtisch vonden we net niets, dus gewoon de dubbele schnitzel (totaal 500 gram) met patat en salade genomen. 16.90 euro. Ook nog niet gestegen in prijs dus. Dit was de eerste keer dat we het eten gebracht kregen door een robot. Grappig, maar onpersoonlijk en tja, nu konden we geen extra glas cola bestellen en daarmee hebben ze dus omzet verloren (milkshake was wel besteld). Want wij hadden zoiets van er is ook nog drinken in de auto, dan pakken we dat zo wel.
Drinken in restaurants lijkt iets gestegen in prijs, nu was het 3,90 euro voor 0,4 liter. De avond er voor 3,50 voor 330ml. Maar in Nederland vragen ze dit soms voor 250ml of 200ml al. Dit zijn voor mij wel prijzen die op de grens zitten, ik kijk al naar wat een halve liter water kost of vraag om een glaasje kraanwater er bij.

Vanavond geen pannenkoeken (ik bak die dingen nooit, vind er niet zo heel veel aan eigenlijk), maar wel een kipschnitzel die ik meegenomen heb in de doggybag ;)

BeFunny

Berichten: 10553
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:29

Ailill schreef:
purny schreef:
Ik vind pannenkoeken nou niet bepaald een avondmaaltijd.
Een avondmaaltijd moet voor mij zoiets zijn als kip met groenten of stamppot
Groente en vlees.
Ik heb laatst een cheeseburger-pannenkoek op, aanrader :D



Ik een cheeseburger pizza :j . Super ongezond maar toch wel erg lekker <3

Domino's korting. Nog goedkoper dan zelf koken en werd ook nog bezorgt. Maarja dat doe je ook maar soms natuurlijk.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:54

Over afhaal gesproken, mijn onderbuurman heeft een Italiaans restaurant. 7,80 voor een grote pizza en rijkelijk qua belegging, ik vind het prima te doen (30% korting bij zeld afhalen).

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:16

Al dat gepraat over eten is niet goed hoor. Nu moest ik vanmiddag wel aan de pancakes :+
Afbeelding