Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:08

Ik haal af en toe nog een visje. Maar niet vaak. Paling neem ik al heel lang niet meer, dat is echt schreeuwend duur. Kibbeling neem ik een pondje met saus. Daar eten we met zijn 2-en van. En dat is dan ons avondeten.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:31

germie schreef:
chevax schreef:
Germie, zeg je nu dat de visboer (of andere horeca-ondernemer) in feite zijn prijzen oet afstemmen op de situatie van jou als klant? Of begrijp ik je verkeerd? Door deze zin "De visboer is voor iedereen, ook de mensen met weinig geld". Een ondernemer is geen sociale instelling, een ondernemer wil winst maken. Dat was al moeilijk in de coronaperiode en als ze nu ook nog de stijgingen deels uit hun winst moeten bekostigen, wordt het wel een moeilijk verhaal.

Dat zeg ik niet, dat staat ook nergens en waar je dat uithaalt weet ik niet, maar de visboer heeft een andere doelgroep dan het sterrenrestaurant. Dus de manier van klantenbinding is anders. En daarom kan daar een kleinere portie misschien wel werken. En dat staat er ook.


Uhm, dat typte je in je post… Maar ik heb ‘m verkeerd begrepen, kan gebeuren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:35

Loretta schreef:
Als je dit artikel leest dan schrik je je rot.
Dan gaat het straks niet meer over wel of niet uit eten gaan maar over wel of niet eten.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/11/14/de ... 2-a4148187

Zit achter een betaalmuur.

Gas zou trouwens hoe dan ook binnen een paar decennia een probleem worden, oorlog of niet.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:59

_San87_ schreef:
Loretta schreef:
Als je dit artikel leest dan schrik je je rot.
Dan gaat het straks niet meer over wel of niet uit eten gaan maar over wel of niet eten.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/11/14/de ... 2-a4148187

Zit achter een betaalmuur.

Gas zou trouwens hoe dan ook binnen een paar decennia een probleem worden, oorlog of niet.


Met een paar deccenia heb je de tijd om iets te vervangen. Nu is er niets. Vooral mensen in huurhuizen hebben geen keus.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:02

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

Zit achter een betaalmuur.

Gas zou trouwens hoe dan ook binnen een paar decennia een probleem worden, oorlog of niet.


Met een paar deccenia heb je de tijd om iets te vervangen. Nu is er niets. Vooral mensen in huurhuizen hebben geen keus.

Niet met de besluitvaardigheid van onze regering en de hand op de knip mentaliteit van de gemiddelde woningbouwvereniging.

Telpeva

Berichten: 14721
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:07

Volgens mij is het voor een groep mensen in NL nu al een ding dat er geen geld is voor voeding. Voedselbanken breiden niet voor niets uit, ontbijt en lunch op school wat geregeld wordt omdat kinderen thuis geen eten hebben of mee krijgen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:10

Ik denk dat er ook wel verschil zit in de reden waarom mensen uit eten gaan.

Sommige mensen willen de gezelligheid en vinden een nieuwe, andere keuken leuk om te proberen en kunnen echt genieten van goed eten.

Andere mensen doen het uit gemak of willen met een gezelschap geen gezeur thuis en zelf bedienen en niet genieten van hun visite bijvoorbeeld. Dan maken mensen keuzes aan de hand van hun gezelschap, de leeftijden, het budget etc.

Ik heb in een buffetrestaurant gewerkt en dan had je verschillende prijzen, dus incl drank, ex drank, incl sterke drank en 2 of 3 uur bijv. Sommigen haalden vaak een rondje eten en anderen bleven toch wel snel zitten als ze in gesprek waren.
Het stoorde mij ook wel hoeveel er werd weggegooid.

Mijn zoon werkte ook een tijd in een ander type buffet restaurant en daar hing weer een andere sfeer. Daar kon je ook eten pakken en laten bereiden.
Maar hij heeft ook gewerkt waar je allemaal vanaf een kaartje, nu tablet 3 gerechtjes besteld en dan max zoveel rondes kiest. Dat laatste hebben we ook een paar keer gegeten met een middelgroot gezelschap en als gezin. Op zich best leuk en zeker niet verkeerd. Kende de keuken, dus wisten dat ze netjes werkten. Officieel is er een boete als je veel meer besteld dan je opeet.

Ga je met een groot gezelschap gewoon a la carte eten, willen die ook vaak van tevoren dat je doorgeeft wat je zo ongeveer gaat bestellen. Ben weleens in een net restaurant geweest dat je maar 2 of 3 keuzes had, gekozen door wie je uitgenodigd was en dat snap ik dan ook weer.

Veel kwaliteit zit in de prijs, maar ook echt niet altijd en hygiëne ook zeker niet. Wij zijn weleens bij bekende gaan eten die echt goed bekend staan. Kwamen even in de keuken en ik schrok best wel en dacht echt; o jee, moet ik nu nog eten??

Dus ik zou niet zo snel alles over 1 kam scheren. Vroeger was Chinees en Italiaans erg in. Die waren ook ooit nieuw en interessant en daarna voor de doorsnee burger.

Qua kosten kies ik wat me aanstaat en dan heb ik liever minder, maar wel wat ik goed en lekker vind, dan veel van wat ik niet moet.
Dat de kosten stijgen weten we allemaal. Dat geldt voor ons ook wel, maar verwacht niet dat een ander voor niks gaat staan werken. Maar als dingen te duur worden en bedrijven daarom gaan vallen, kan ik er ook niks aan doen. Ik kan alleen naar eigen portemonnee kijken en vanuit daar handelen.

Zelf ben ik niet zo heel erg van het uit eten gaan. Soms als we laat zijn, zegt mijn man wel; zal ik wat halen? Maar in die tijd heb ik net zo snel iets in elkaar geflanst en dan is het ook goed en genoeg. Uit gemakzucht vind ik het wel zonde van mn geld, omdat het dan wel veel scheelt.

Van de zomer viel het me wel op dat het bbq-en duurder was steeds. We zetten hem regelmatig aan en dat merkte ik wel aan de kassa. Ook omdat we dan van alles erbij eten en je toch wat langer zit.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:11

Ik zou wel weer eens lekker kibbeling willen eten, maar ik vind het echt te duur :o het is ook geen complete maaltijd oid

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:16

moonsparkle schreef:
Ik zou wel weer eens lekker kibbeling willen eten, maar ik vind het echt te duur :o het is ook geen complete maaltijd oid


Waarom neem je dan niet bijv 1 portie voor 2 dagen? Dan heb je wat minder, maar verdeelt over 2 dagen is het toch anders qua budget.
Erbij wat je lekker vindt, iets meer groente.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:19

superpony schreef:
moonsparkle schreef:
Ik zou wel weer eens lekker kibbeling willen eten, maar ik vind het echt te duur :o het is ook geen complete maaltijd oid


Waarom neem je dan niet bijv 1 portie voor 2 dagen? Dan heb je wat minder, maar verdeelt over 2 dagen is het toch anders qua budget.
Erbij wat je lekker vindt, iets meer groente.

Dit inderdaad. Als ik kibbeling haal doe ik het vaak voor 2 dagen (opwarmen in de magnetron evt). Ik doe er dan groente en aardappeltjes bij. Of eventueel rijst met groenten.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:25

Of met krieltjes, heel vaak voor 1 euro per zak en net zo vaak in het verspilling vak van de jumbo voor 50 ct.
Ook prima in de diepvries te gooien en te gebruiken wanneer het uitkomt.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:27

karrij schreef:
Dees schreef:
Maar dat wil niet zeggen dat de klant dat dan zomaar zal willen betalen.

Economische wet: prijselasticoteit. Bij een stijgende prijs, zal de vraag afnemen.

Gevolg kan zijn dat vele ondernemers de vraag zo zien dalen dat hun bedrijf eraan kapot gaat. Het zij zo.


Het zij zo?? Meen je dat werkelijk?Het zal je bedrijf zijn die je al 10 talen jaren runt op deze manier naar de gallemiezen gaat!

Dan nog, daar kun je moeilijk de klanten die wegblijven of minder komen omdat het te prijzig voor ze wordt de schuld van geven natuurlijk.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:28

moonsparkle schreef:
Ik zou wel weer eens lekker kibbeling willen eten, maar ik vind het echt te duur :o het is ook geen complete maaltijd oid


Ik eet het wel als complete maaltijd. Bakje kibbeling heb ik genoeg aan voor avondeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:30

Suzanne F. schreef:
moonsparkle schreef:
Ik zou wel weer eens lekker kibbeling willen eten, maar ik vind het echt te duur :o het is ook geen complete maaltijd oid


Ik eet het wel als complete maaltijd. Bakje kibbeling heb ik genoeg aan voor avondeten.


Idd, vind ik ook prima als avondeten hoor :j Zo'n bakje zit je toch hartstikke vol van.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:31

Vorige week waren we wandelen in het bos en gingen we even ergens wat drinken.
2 stukjes taart en 2 thee en we waren 22 euro kwijt. :+ Dat vind ik pittig, maar ik zal de volgende week er niet niet om heen gaan.

Alles écht alles is momenteel duurder ana het worden, het is een beetje de realiteit. Er zal vast een moment komen dat we moeten kijken naar wat wel en niet kan. Maar daar zijn wij nu gelukkig nog niet.

Ik heb wel echt de hoop dat het zich volgend jaar wat stabiliseerd, of op z'n minst wat recht trekt met verhoogde inkomsten.

Relaxed schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik eet het wel als complete maaltijd. Bakje kibbeling heb ik genoeg aan voor avondeten.


Idd, vind ik ook prima als avondeten hoor :j Zo'n bakje zit je toch hartstikke vol van.

Dan heb ik of een gierige visboer of ik ben een grote eter, maar daar heb ik absoluut geen genoeg aan hoor haha. :D

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 16:37

Vis van de Lidl is niet slechter van smaak of ongezonder dan elders. Dat is gewoon echt onzin.
Met kip e.d. kan het zijn dat je niet de keuze hebt uit beter leven 1*,2* of 3*.

Aan de porties hier bij de visboer heb ik ook niet genoeg, maar die vlakbij m'n werk geeft grotere porties, dan hoef je niets anders er meer bij. Die is per portie ook flink duurder.

De visboer in het dorp heeft hier ook nog een sociale functie voor wat ouderen. Als dat verdwijnt, dan hebben de 'hangouderen' ook weer een uitje minder.
Laatst bijgewerkt door germie op 15-11-22 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:38

Kana, wat ik wel na zo'n portie heb is dat je sneller weer honger/trek hebt, dat komt dan waarschijnlijk toch door de frituur/vet ofzo.. Het is natuurlijk een weinig gevarieerde maaltijd :')

Maar goed, ik heb begin dit jaar een maagverkleining gehad en kan nu 3x eten van zo'n portie :+

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:39

Ik denk dat ik hier iedereen ga laten gillen van schrik: dit weekend afhaalchinees voor 5 mensen: 125.5 euro!!!

En alvorens je denkt dat we de halve kaart besteld hebben:
- 1 loempia per persoon
- 3 keer nasi speciaal
- 1 keer ossenhaas in pepersaus
- 1 keer gebakken kippenblokjes in zoetzure saus

Never again.

paddington

Berichten: 2470
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:43

Een kleine portie kibbeling kost bij de visboer die hier dinsdag bij de AH staat €4.50 zonder saus en €4.75 met saus. Hij was weer heerlijk :+

Maar zou voor mij ook geen avond maaltijd kunnen zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:44

foxy80 schreef:
Ik denk dat ik hier iedereen ga laten gillen van schrik: dit weekend afhaalchinees voor 5 mensen: 125.5 euro!!!

En alvorens je denkt dat we de halve kaart besteld hebben:
- 1 loempia per persoon
- 3 keer nasi speciaal
- 1 keer ossenhaas in pepersaus
- 1 keer gebakken kippenblokjes in zoetzure saus

Never again.

Dan pakken wij weer een maandmenu, ook flink in prijs gestegen, maar nog goed te doen.
En dat dan x 2, heb je meer dan ruim genoeg.

Maandmenu € 27,00
(voor 2 à 3 personen)
Babi Pangang
Koe Loe Kai
maandelijks een ander kipgerecht
Foe Yong Hai
Saté (2 stokjes)
Mini Loempia's (8 stuks)
Gebakken ananas (4 stuks)
Kroepoek
Grote nasi of grote bami

Voor met zijn 2en pakken we een weekmenu en als we er dan nog een portie rijst bij pakken eten er de dag daarna er ook nog van.
Voorheen hadden we zonder dat portie rijst de dag daarna ook genoeg en was die 15 euro.

Weekmenu € 23.00
(voor 2 personen)
Tomatensoep
Babi Pangang
maandelijks een ander kipgerecht
Foe Yong Hai
Saté (2 stokjes)
Mini Loempia's (6 stuks)
Kroepoek
Grote nasi of grote bami

Telpeva

Berichten: 14721
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:45

Hier op de markt doen ze kibbeling wegen, daar betaal je per 100 gram geloof ik ofzo. Is dat bij jullie niet mogelijk, dat je ipv per portie, naar x hoeveelheid gram vraagt? Als je van jezelf ongeveer weet hoe veel je nodig hebt om vol van te zitten... :)
Hier is het zeker geen wekelijks ding overigens, zou niet weten waar ik dat van zou moeten betalen. Ik vind het een beetje een rare opmerking dat zoiets voor iedereen, ook mensen met weinig geld te doen zou zijn. Dat is gewoon niet zo.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:46

germie schreef:
Vis van de Lidl is niet slechter van smaak of ongezonder dan elders. Dat is gewoon echt onzin.
.


Nee, jij proeft het verschil niet. Dat is iets anders.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:48

Dat is dan een voordeel als je niet meer gewend bent. }>
Ik vind dat uit de supermarkt ook prima te eten.
En ja zal het bij de vishandel vast lekkerder vinden, maar ga geen 5 km rijden om daar vis te halen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:49

foxy80 schreef:
Ik denk dat ik hier iedereen ga laten gillen van schrik: dit weekend afhaalchinees voor 5 mensen: 125.5 euro!!!

En alvorens je denkt dat we de halve kaart besteld hebben:
- 1 loempia per persoon
- 3 keer nasi speciaal
- 1 keer ossenhaas in pepersaus
- 1 keer gebakken kippenblokjes in zoetzure saus

Never again.
Ik vind het eigenlijk wel meevallen als ik eerlijk ben. Het zijn vaak flinke loempia’s die kosten een paar euro per stuk. Drie flinke bakken nasi, bak met relatief duur vlees en nog een bak. €25,10 p.p. voor zo’n uitgebreide bestelling die de ook nog eens komen bezorgen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:51

DuoPenotti schreef:
Dat is dan een voordeel als je niet meer gewend bent. }>
Ik vind dat uit de supermarkt ook prima te eten.
En ja zal het bij de vishandel vast lekkerder vinden, maar ga geen 5 km rijden om daar vis te halen.


Maar als je leest over afgeknipte ogen bij garnalen in de supermarkt dan hoef je dat toch niet meer?

Die 5 km snap ik.