Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mindim schreef:Structureel kleineren van jonge meisjes? Hoe bedoel je dat precies, in welke context moet ik dat zien?
Menig vrouw gooit trouwens veel sneller haar emoties op tafel, zonder na te denken en zoeken echt niet altijd iets goed uit eer ze een statement maken.
Volgens mij heb je de gruwel aan het wezen man +)
tamary schreef:Tja hoever zitten we af van de beelden dat : als man geboren mag je nooit een jongetje (kind dus) zijn en als meisje geboren nooit een vrouw (volwassene). Beide zijn funest voor man en vrouw.
Citaat:Dus nogmaals, ik heb geen hekel aan mannen maar er is een groep mannen die denkt iets te verliezen te hebben bij verandering van onze cultuur en met die groep heb ik weinig op. Dus als je daar toe behoort, voel je aangesproken zou ik zeggen
De rest van de mannen is net zo zeer slachtoffer van onze cultuur als vrouwen.
pien_2010 schreef:Als feminist zijnde, die heel veel feministen kent en aktief in de vrouwenbeweging zat kan ik je vertellen dat die mannenhaat iedere keer om de hoek komt kijken als argument.
Ik ken ze niet de feministen die mannen zouden haten. De meeste baren immers ook kleine mannetjes die groot worden.
Ik zie dat meer als afleiden waar het werkelijk om gaat nl dat door sexisme mensen in bepaalde hokjes worden geduwd terwijl ze liever gaan voor een ander hokje. Dat is onvrij en niet fijn.
Het feministisch denken kan juist vrijheid betekenen voor zowel mannen als vrouwen.
pien_2010 schreef:Het feministisch denken kan juist vrijheid betekenen voor zowel mannen als vrouwen.
enzino schreef:Zullen we anders afstappen over het hele gedoe van die IQ test? Ik noemde het slechts als een voorbeeld waarom er meer mannen op topfuncties zitten: omdat ze meer richting extremen neigen dan vrouwen (wat voordelen en nadelen heeft).
irmaz schreef:Mindim schreef:Structureel kleineren van jonge meisjes? Hoe bedoel je dat precies, in welke context moet ik dat zien?
Menig vrouw gooit trouwens veel sneller haar emoties op tafel, zonder na te denken en zoeken echt niet altijd iets goed uit eer ze een statement maken.
Volgens mij heb je de gruwel aan het wezen man +)
Nee ik heb helemaal geen hekel aan mannen. Ik heb alleen 25 jaar met, voor en tussen alleen maar mannen gewerkt. De enige vrouwen in die bedrijven zaten in productie of op de administratie.
Er is ook helemaal niks mis met de man in het algemeen, er is iets mis in onze cultuur. En dat is bij zowel mannen als vrouwen. Tamary verwoordt dit eigenlijk heel mooitamary schreef:Tja hoever zitten we af van de beelden dat : als man geboren mag je nooit een jongetje (kind dus) zijn en als meisje geboren nooit een vrouw (volwassene). Beide zijn funest voor man en vrouw.
Ik heb zo veel mannen ontmoet die met grote stelligheid over zaken praten waarvan ik toevallig op dat moment veel meer kennis had dan zij (en ik zie het hier op bokt ook nog al eens gebeuren). En ik ben zo veel vrouwen tegengekomen die zo vaak aan hun eigen kunnen twijfelen dat ze maar liever niks zeggen en genoegen nemen met 2e viool, dat ik tot bovenstaande uitspraken kom.
Er wordt al snel gegooid met gemiddeldes, de gemiddelde man is beter in dit, heeft een hoger IQ kan beter tekening lezen dan de gemiddelde vrouw. Misschien is dit zo? Waarschijnlijk niet, maar doet het er toe?
Wie is die gemiddelde dan? Ben ik een freak omdat ik als vrouw goed kan tekeninglezen en goed ben in wiskunde? Goed achteruit kan inparkeren? Ben jij, omdat je man bent, daarom per definitie slimmer dan ik omdat de gemiddelde man slimmer zou zijn dan de gemiddelde vrouw? Ik durf daar bijzonder hard aan te twijfelen, zie ook de dames posters hier voor mij met aanzienlijke IQ-scores. Moet ik dan maar consequenties trekken uit het feit dat de gemiddelde man of vrouw er op een bepaalde manier uitziet of doet? Dat is toch volledige flauwekul. Alle mensen moeten kunnen doen waar ze goed in zijn en wat ze graag willen doen. En achterlijke, goedbedoelde, betuttelende adviezen aan meisjes omdat ze 1 test wat minder maken, mogen wat mij betreft strafbaar worden. Meisjes horen het niet moeilijker te hebben dan jongens in het voortgezet onderwijs of verder in hun leven.
Dus nogmaals, ik heb geen hekel aan mannen maar er is een groep mannen die denkt iets te verliezen te hebben bij verandering van onze cultuur en met die groep heb ik weinig op. Dus als je daar toe behoort, voel je aangesproken zou ik zeggen
De rest van de mannen is net zo zeer slachtoffer van onze cultuur als vrouwen.
Janneke2 schreef:... ik vind een thuisblijfmoeder niet zielig.
Maar ik ben niet vergeten dat thuis voor de kinderen zorgen eeuwen lang een kwestie van onderdrukking WAS.
Zoals studies en beroepen die gesloten waren voor vrouwen, nauwelijks loon voor kleine rotbaantjes, lagete lonen bij gelijk werk, etc etc.
irmaz schreef:enzino schreef:Zullen we anders afstappen over het hele gedoe van die IQ test? Ik noemde het slechts als een voorbeeld waarom er meer mannen op topfuncties zitten: omdat ze meer richting extremen neigen dan vrouwen (wat voordelen en nadelen heeft).
Er zit ook een groter percentage narcisten en psychopaten in topfuncties, blijkbaar ook een eigenschap die goed scoort, maar die noem je niet
Mindim schreef:Janneke2 schreef:... ik vind een thuisblijfmoeder niet zielig.
Maar ik ben niet vergeten dat thuis voor de kinderen zorgen eeuwen lang een kwestie van onderdrukking WAS.
Zoals studies en beroepen die gesloten waren voor vrouwen, nauwelijks loon voor kleine rotbaantjes, lagete lonen bij gelijk werk, etc etc.
Nou, das een eeuwigheid geleden, we zijn toch al wel een stukje verder dan dat. Dus fast forward naar 2022 en niet zo in die verleden tijd blijven hangen.
enzino schreef:irmaz schreef:Er zit ook een groter percentage narcisten en psychopaten in topfuncties, blijkbaar ook een eigenschap die goed scoort, maar die noem je niet
Eigenlijk zijn er 5 factoren die goed scoren, en IQ is er niet eens een van. Toch schrijf ik het liever als IQ om niet te lang stil te staan bij de betekenis van de termen.
Psychopaten en narcisten (narcissisten?) kunnen best op topfuncties zitten maar dat is niet 1 van de 5 factoren. Toch zal er veel overlap zijn. Als je interesse hebt kan je het 5-factor-model that predicts success best zelf even opzoeken. Er is veel onderzoek naar gedaan en je kan er een hoop over vinden.
de 5 factoren voor succes schreef:Extraversion – Introversion
Amiability – Competitiveness
Discipline – Carelessness
Vulnerability – Resilience
Ingenuity – Consistency
irmaz schreef:Geweldigwaarom noem je IQ dan wel? Die 5 factoren hebben helemaal niks met IQ te maken zelfs, maar zijn eerder onderdeel van het EQ. Waarop vrouwen gemiddeld... euh, beter scoren?
enzino schreef:irmaz schreef:Geweldigwaarom noem je IQ dan wel? Die 5 factoren hebben helemaal niks met IQ te maken zelfs, maar zijn eerder onderdeel van het EQ. Waarop vrouwen gemiddeld... euh, beter scoren?
Waarom ik het IQ noem heb ik al aangegeven. Lees je wel? En als je je inleest, op basis van de zoekterm die ik gaf, kom je snel uit bij het stukje IQ en hoe dat in een meer algemene zin gebruikt wordt (oa historisch binnen defensie).
En die 5 factoren hebben meer met EQ te maken volgens.... jou? Ok.
irmaz schreef:Ja, je schreef dat je IQ neemt omdat dat makkelijker is dan de 5 factoren uit te leggen. Maar de 5 factoren hebben helemaal niks met IQ te maken, dus.... waarom heb je het over IQ?
irmaz schreef:enzino schreef:
Waarom ik het IQ noem heb ik al aangegeven. Lees je wel? En als je je inleest, op basis van de zoekterm die ik gaf, kom je snel uit bij het stukje IQ en hoe dat in een meer algemene zin gebruikt wordt (oa historisch binnen defensie).
En die 5 factoren hebben meer met EQ te maken volgens.... jou? Ok.
Ja, je schreef dat je IQ neemt omdat dat makkelijker is dan de 5 factoren uit te leggen. Maar de 5 factoren hebben helemaal niks met IQ te maken, dus.... waarom heb je het over IQ?
enzino schreef:irmaz schreef:Ja, je schreef dat je IQ neemt omdat dat makkelijker is dan de 5 factoren uit te leggen. Maar de 5 factoren hebben helemaal niks met IQ te maken, dus.... waarom heb je het over IQ?
Ik heb nog een stukje toe weten te voegen voor jij postte, zie dus mijn post boven de jouwe.
En je reactie lees ik als een bevestiging, jij wilt helemaal niet lezen, uitzoeken of begrijpen, jij wilt je vooroordeel bevestigen. Veel plezier daarmee en jammer van de tijdsverspilling.
senna21 schreef:Het is sowieso jammer dat dit weer verzandt in een discussie over zgn. mannenhaat en daarmee weer de schuld bij vrouwen legt.
Feminisme is een cultuurkritiek die niet gaat over individuele verandering.
Het doel is ook niet dat vrouwen hetzelfde gaan doen als mannen (en daarnaast doen wat er nog als vrouwelijk wordt gezien), maar dat de opvattingen en waardering voor wat als vrouwelijk of mannelijk wordt gezien, wordt bijgesteld
tot een werkelijk gelijk waardering.