Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:19

Vjestagirl schreef:
Zullen we het gesprek over het hoe en waarom van de politiek ergens anders voeren?


Ik sluit me daar bij aan, we hebben daar op bokt een langlopend topic voor:
[NM] Algemeen politiek discussietopic

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 13:32

ruitje schreef:
Tiggs schreef:
Helemaal mee eens! Ook voor iemand die zeker weet een abortus te willen, kan dat een zwaar besluit zijn. Waarom iemand dan nog langer met die last rond laten lopen? Om incapabelen te beschermen? Is het dan wel een goed idee als die een kind op de wereld zetten?


Interessant wel, hoe je dus als vrouw die weet dat ze wat langer nodig heeft om tot een bepaalde beslissing te komen/soms onder druk andere beslissingen maakt incapabel en ongeschikt als moeder bestempeld word :+

Volgens mij word er al 5 keer gezegd: goed dat de bedenktijd er af gaat maar besef je: er zijn ook vrouwen die die bedenktijd gewoon wel fijn vinden.

Daar ben ik er 1 van en ik zie mezelf niet als incapabel, als best een goede moeder en als iemand die niet ' in de jaren 50 leeft' .

En het belangrijkste: ik heb respect voor alle vrouwen en vind dat zij recht hebben op hun eigen manier van leven en hun eigen mening.

Dat respect zou andersom er toch ook mogen zijn?


Ik kwam wat fel uit de hoek, sorry.

Ik heb gelukkig nooit de beslissing hoeven nemen, maar ik weet wel dat als ik zwanger zou zijn ik 100% zeker een abortus zou willen. Maar dat wil echt niet zeggen dat er geen gevoelens bij komen kijken en dat ik het niet zwaar vind. Dan moet ik er niet aan denken dat iemand anders me dan zou verplichten om een x aantal dagen te wachten, omdat er mensen zijn die zich misschien door een arts laten pushen (sowieso, waarom zou die arts dat doen?).

Er wordt ook een beetje gesuggereerd dat de beste beslissing altijd is om het kind te houden, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Wat zouden mensen ervan vinden als hen bij de aankondiging van een zwangerschap gevraagd wordt 'weet je het zeker?' Egoïstisch hoor, dat kind vraagt er niet om om op de wereld gezet te worden alleen omdat jij het zo leuk vindt, dus weet je het echt zeker?'?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:21

Ik kwam net deze tegen, vind hem wel erg goed al gaat het over deze situatie in amerika:
https://youtube.com/shorts/Cp8jfP3l2Ec?feature=share

Als je zelf bedenktijd nodig hebt kan je die nog steeds nemen toch? Je kunt ook met een praktijkondersteuner van de huisarts praten of wat je maar wilt. Het is niet zo dat als nu de verplichte denktijd eraf gaat, dat je dan opeens haast moet maken om het uit te laten voeren als je voor abortus kiest. Je hebt nu gewoon zelf de keuze of je die tijd wel of niet neemt

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:03

Joepie, het is alvast door de Tweede Kamer...!

(En er zit geen Kappeyne van de Copello in de Eerste Kamer.)

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:06

Whoop whoop! We komen er wel, we komen er wel, ook al zijn we er nog niet, zijn we er nog niet, zijn we er nog niet! :):)

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:16

Het begin is er inderdaad, maar met de huidige zetelverdeling in de Eerste Kamer kan het nog wel spannend worden. Als het de verdeling van de Tweede Kamer volgt dan is er een meerderheid, daar zijn 38 stemmen voor nodig.

Als ik even tel op basis van de stemming in de Tweede Kamer en dat doortrek naar de Eerste Kamer zijn er 40 voor te verwachten (D66-7, PvdA-6, GroenLinks-8, VVD-12, SP-4, PvdD-3). Dat is genoeg, mits er geen tegenstemmers op persoonlijke gronden tussen zitten.

Daar staan 26 te verwachten tegenstemmers tegenover (CDA-8, SGP-2, CU-4, FvD-12).

Hoe de overige 8 er tegenaan kijken kan ik niet inschatten (50PLUS-2, PVV-5, OSF-1).

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:53

De FvD is inmiddels in 3 stukken uiteen gevallen, en het is zeker niet automatisch dat ze allemaal tegen zijn.
(De andere vraag is, holy fiets, hoe komt een fascistische partij als de FvD in vredesnaam aan 12 zetels?)

En ik weet ook niet of bij een hoofdelijke stemming iedere CDA-senator tegen zou zijn.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:10

Shadow0 schreef:
De andere vraag is, holy fiets, hoe komt een fascistische partij als de FvD in vredesnaam aan 12 zetels?


wANt hIJ ZegT SliMME diNGEn eN GroTE WoOrdEN oVEr UiLEn enZO dUS HiJ zaL HEt WetEN ja ToCH

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 01:09

Shadow0 schreef:
De FvD is inmiddels in 3 stukken uiteen gevallen, en het is zeker niet automatisch dat ze allemaal tegen zijn.
(De andere vraag is, holy fiets, hoe komt een fascistische partij als de FvD in vredesnaam aan 12 zetels?)

En ik weet ook niet of bij een hoofdelijke stemming iedere CDA-senator tegen zou zijn.

Ik heb inmiddels het idee dat ik enorm in een bubbel leef :+ Ik ken veel mensen die bijvoorbeeld PvdD stemmen, maar bijna niemand die FvD stemt. En toch hebben ze ongeveer net zoveel zetels. Ik denk dat hun gedachtengoed toch wat gebruikelijker is dan je wellicht zou denken/hopen. En tijdens corona hebben ze ook veel zielen gewonnen door zich zo enorm tegen de maatregelen te zetten.
Maargoed, dit zijn dingen voor in het politiek topic :P

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:36

VuurVleugels schreef:
Shadow0 schreef:
De andere vraag is, holy fiets, hoe komt een fascistische partij als de FvD in vredesnaam aan 12 zetels?


wANt hIJ ZegT SliMME diNGEn eN GroTE WoOrdEN oVEr UiLEn enZO dUS HiJ zaL HEt WetEN ja ToCH


:')

De FvD wil zelfs toch een verplichte scan voor abortus of vergis ik me nu?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:39

Ik ken wel mensen die ooit FvD gestemd hebben. De meeste daarvan deden dat afgelopen verkiezingen niet ivm de facistische en complot gedachten.
Nou zit ik in een soort gekke CDA/VVD/D66 (privé)bubbel gecombineerd met de enorm linkse mensen op de universiteit. _O-

Mensen die FvD stemmen hebben vaak gewoon geen vertrouwen in de overheid meer. Verder denken ze niet heel goed na denk ik. Het is voor hun de minst slechte optie.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:02

Ben blij dat ik niet hoef en wil stemmen. Het recht van een kind uitdragen of niet, behoort natuurlijk bij de vrouw te liggen en net als de geboorte, wordt heel veel vrouwen het recht ontnomen. Hoe dan ook beslis je bij abortus over een leven of je het wel of niet doet.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:13

LadyDaily schreef:
Tot wanneer mag je abortus plegen?
24 weken t
Dat vind ik echt te lang! Ik ben zwanger en voel de kleine al sterk vanaf 16 weken.


En wat nu als je verkracht bent?

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:19

Het maakt mij geen bal uit of iemand verkracht is of niet. Consent to sex is not consent to pregnancy. Consent to pregnancy is not consent to giving birth.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:25

Avalanche schreef:
Het maakt mij geen bal uit of iemand verkracht is of niet. Consent to sex is not consent to pregnancy. Consent to pregnancy is not consent to giving birth.


Eens

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:56

Avalanche schreef:
Consent to sex is not consent to pregnancy. Consent to pregnancy is not consent to giving birth.


Zo is het maar net.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:17

Ik vind/weet dat de "ziel" van een mens/baby/foetus al bestaat/ontstaat vóór conceptie.

Dat de relatie van de verwekkers, de gevoelens en gedachten van de verwekkers, de omstandigheden tijdens verwekking en zwangerschap van invloed zijn op de uiteindelijke mens.

Ondanks dat ik dus vind dat die ongeboren baby dus echt al iets van een ziel/bewustzijn/persoonlijkheid hoe je het ook wilt noemen heeft vind ik abortus toch een rechtvaardige optie. Als een kindje echt ongewenst is, of resultaat van een gewelddadige relatie/verkrachting heeft dat een negatieve invloed op de mens die die foetus zou gaan worden.

Adoptie vind ik daarom ook niet percé een betere optie, 9 maanden ongewenst in iemands buik zitten en dan vlak na de geboorte afgestaan worden lijken mij heel heftig en zeker negatieve invloed hebben op een mens.

Het afschaffen van de 5 dagen lijkt mij prima, iemand heeft die beslissing duidelijk al gemaakt. Als ze na die 5 dagen besluiten om het alsnog te houden/geboren te laten worden lijkt mij dat voor de foetus ook niet goed.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 14-04-22 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:26

Ik vind trouwens ook dat biologische vaders meer zeggenschap mogen hebben in dit soort kwesties. De vrouw blijft altijd baas in haar eigen buik natuurlijk maar als een man geen kind wil zou er wat mogelijk moeten zijn.

Bijvoorbeeld dat een man voor de 24 weken kan aangeven dit kind niet te willen(tegenovergestelde van erkennen) en dan ook nooit alimentatieplichtig kan worden gesteld bijvoorbeeld. Als hij daar niet de kans voor heeft gekregen voor de 24 weken (omdat hij niet op de hoogte gesteld is bijvoorbeeld) zou daar ook een langere termijn aan mogen hangen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:23

corinep schreef:
Ik vind/weet dat de "ziel" van een mens/baby/foetus al bestaat/ontstaat vóór conceptie.

Dat de relatie van de verwekkers, de gevoelens en gedachten van de verwekkers, de omstandigheden tijdens verwekking en zwangerschap van invloed zijn op de uiteindelijke mens.

Ondanks dat ik dus vind dat die ongeboren baby dus echt al iets van een ziel/bewustzijn/persoonlijkheid hoe je het ook wilt noemen heeft vind ik abortus toch een rechtvaardige optie. Als een kindje echt ongewenst is, of resultaat van een gewelddadige relatie/verkrachting heeft dat een negatieve invloed op de mens die die foetus zou gaan worden.

Adoptie vind ik daarom ook niet percé een betere optie, 9 maanden ongewenst in iemands buik zitten en dan vlak na de geboorte afgestaan worden lijken mij heel heftig en zeker negatieve invloed hebben op een mens.

Het afschaffen van de 5 dagen lijkt mij prima, iemand heeft die beslissing duidelijk al gemaakt. Als ze na die 5 dagen besluiten om het alsnog te houden/geboren te laten worden lijkt mij dat voor de foetus ook niet goed.

Wauw...
Laatst bijgewerkt door Giolli op 14-04-22 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:25

Ja dat is ook een manier om zoiets te bekijken. Ik deel je visie niet.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:39

secricible schreef:
corinep schreef:
Ik vind/weet dat de "ziel" van een mens/baby/foetus al bestaat/ontstaat vóór conceptie.

Dat de relatie van de verwekkers, de gevoelens en gedachten van de verwekkers, de omstandigheden tijdens verwekking en zwangerschap van invloed zijn op de uiteindelijke mens.

Ondanks dat ik dus vind dat die ongeboren baby dus echt al iets van een ziel/bewustzijn/persoonlijkheid hoe je het ook wilt noemen heeft vind ik abortus toch een rechtvaardige optie. Als een kindje echt ongewenst is, of resultaat van een gewelddadige relatie/verkrachting heeft dat een negatieve invloed op de mens die die foetus zou gaan worden.

Adoptie vind ik daarom ook niet percé een betere optie, 9 maanden ongewenst in iemands buik zitten en dan vlak na de geboorte afgestaan worden lijken mij heel heftig en zeker negatieve invloed hebben op een mens.

Het afschaffen van de 5 dagen lijkt mij prima, iemand heeft die beslissing duidelijk al gemaakt. Als ze na die 5 dagen besluiten om het alsnog te houden/geboren te laten worden lijkt mij dat voor de foetus ook niet goed.

Wauw...


Ik zie dat ik een typefout heb gemaakt, geweldige relatie moet geweldadige relatie zijn.

Wat bedoel je precies met je reactie? :)
Laatst bijgewerkt door Giolli op 14-04-22 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tyfout

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:45

Nouja, ik snap in deze wel wat Corine bedoelt. Als je geboren wordt uit een verkrachting cq gewelddadige relatie, lijkt me dat behoorlijk schadelijk voor je welzijn. Dat draag je toch je hele leven met je mee?

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:48

corinep schreef:
Ik vind/weet dat de "ziel" van een mens/baby/foetus al bestaat/ontstaat vóór conceptie.

Dat de relatie van de verwekkers, de gevoelens en gedachten van de verwekkers, de omstandigheden tijdens verwekking en zwangerschap van invloed zijn op de uiteindelijke mens.

Ondanks dat ik dus vind dat die ongeboren baby dus echt al iets van een ziel/bewustzijn/persoonlijkheid hoe je het ook wilt noemen heeft vind ik abortus toch een rechtvaardige optie. Als een kindje echt ongewenst is, of resultaat van een gewelddadige relatie/verkrachting heeft dat een negatieve invloed op de mens die die foetus zou gaan worden.

Adoptie vind ik daarom ook niet percé een betere optie, 9 maanden ongewenst in iemands buik zitten en dan vlak na de geboorte afgestaan worden lijken mij heel heftig en zeker negatieve invloed hebben op een mens.

Het afschaffen van de 5 dagen lijkt mij prima, iemand heeft die beslissing duidelijk al gemaakt. Als ze na die 5 dagen besluiten om het alsnog te houden/geboren te laten worden lijkt mij dat voor de foetus ook niet goed.


Niet boos worden, maar ik kan me geheel niet vinden in je verhaal, te zweverig en veel aannames.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 11:52

Wat Charley zegt.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:52

corinep schreef:
Ik vind/weet dat de "ziel" van een mens/baby/foetus al bestaat/ontstaat vóór conceptie.


Je weet of je vindt? En hoe weet je dat dan?