Nieuwe wet in Hongarije

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:18

oomens schreef:
Op zich snap ik wel dat een regime met wat totalitaire trekjes het geen goed idee vindt om jongeren uit te laten leggen dat je ook 'anders' kunt zijn dan de gemiddelde meerderheid om je heen, of ze zelfs te vertellen dat dat oké zou zijn.
What's next? Voor je het weet gaan mensen die kwetsbare Hongaarse jongeren ook nog vertellen dat het geen probleem is als je een buitenlander bent, of Roma, of een afwijkend kleurtje hebt, of gekke dingen doet als vegetarisch eten, en dat je zelfs de oppositie zou mogen steunen.
Dat soort gevaarlijke propaganda moet je toch niet op gezonde Hongaarse jongens en meisjes willen loslaten?



Dit dus, levensgevaarlijke wet. 50 jaar terug in de tijd. :n

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:30

@Oomens: vind je echt dat een staat die de mensenrechten schendt gewoon kritiekloos lid van de EU mag zijn?
Zou dat dus ook hebben gegolden voor bijvoorbeeld Nazi Duitsland? En zou dat, gesteld dat het land op het Europese continent zou liggen, ook voor bijvoorbeeld Noord Korea gelden?

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:41

oomens schreef:
Ik vind het juist bijzonder dat de EU zich daarmee meent te moeten bemoeien.
Zolang ze netjes meebetalen en aan hun gezamenlijke verplichtingen voldoen (meebetalen aan bewaking van de buitengrenzen bijvoorbeeld), producten produceren die aan gezamenlijke standaarden voldoen en die producten ook accepteren uit de overige lidstaten, dan zou het toch verder hun eigen zaak moeten zijn hoe vrij of onvrij ze hun samenleving intern verder inrichten?

Waarom menen we hier in het extreem vrije noordwesten van Europa altijd dat de hele wereld erop zit te wachten om net zo open, tolerant en accepterend naar minderheden te zijn als dat wij van onszelf willen geloven dat we zijn?
Als ze dat ergens anders niet zijn, of in meerderheid niet willen zijn, waarom moeten we ons daar dan zonodig mee bemoeien?


Zodra een land de universele rechten van de mens overtreedt, rechten die de wereld met elkaar heeft afgesproken, dan ja. Dan hebben we wat mij betreft zelfs de "plicht" daar iets mee te doen.

De kleine verschillen zoals , je mag geen kaugom op straat uitspugen, jaywalking strafbaar is , verschil in straffen op misdrijven, verschil in leeftijd waarop je alcohol mag drinken etc ... prima !

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:57

oomens schreef:
Ik vind het juist bijzonder dat de EU zich daarmee meent te moeten bemoeien.
Zolang ze netjes meebetalen en aan hun gezamenlijke verplichtingen voldoen (meebetalen aan bewaking van de buitengrenzen bijvoorbeeld), producten produceren die aan gezamenlijke standaarden voldoen en die producten ook accepteren uit de overige lidstaten, dan zou het toch verder hun eigen zaak moeten zijn hoe vrij of onvrij ze hun samenleving intern verder inrichten?


Nou ja, nee dus :)

maar vandaag de dag houdt de EU zich ook bezig met tal van andere vraagstukken die rechtstreeks te maken hebben met het dagelijkse leven, zoals: burgerrechten, het garanderen van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid, het scheppen van werkgelegenheid, milieubescherming en consumentenbescherming.


Citaat:
Waarom menen we hier in het extreem vrije noordwesten van Europa altijd dat de hele wereld erop zit te wachten om net zo open, tolerant en accepterend naar minderheden te zijn als dat wij van onszelf willen geloven dat we zijn?

"willen geloven dat we zijn" vind ik een hele subtiele (of niet eigenlijk) manier om aan te geven dat we niet tolerant zijn, denk ik?
En ik ben het er wel mee eens, veel mensen zijn ook hier niet perse veilig.. en dat lijkt mij niet oke.

Citaat:
Als ze dat ergens anders niet zijn, of in meerderheid niet willen zijn, waarom moeten we ons daar dan zonodig mee bemoeien?

Waarom mogen mensen overal ter wereld niet zijn wie ze willen zijn?
En dat dat over de hele wereld wellicht lastig te regelen is, is al een ding (iets met Amnesty ook enzo). Maar als er binnen de EU zaken over afgesproken worden, dan is het niet een kwestie van 'bemoeien', maar gewoon 'kijk vriend, dit is wat we afgesproken hebben'...

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:04

Ik vind dit altijd lastige dingen omdat er gehandeld wordt vanuit het geloof en daardoor deze strenge regels/wetten worden opgelegd. Anderzijds worden er weer mensen rechten worden geschonden.

Ik bedoel
Goed dat de EU opkomt voor de mensen rechten.
Maar mag de EU weer landen aanspreken op hun geloof?

Zelf heb ik totaal geen moeite met mensen die op hetzelfde geslacht vallen, transgenders. Ik vind dat iedereen moet doen waar ze zich goed bij voelen.
En kan ook erg slecht tegen de haat hiertegen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:11

Eleeke schreef:
oomens schreef:
Ik vind het juist bijzonder dat de EU zich daarmee meent te moeten bemoeien.
Zolang ze netjes meebetalen en aan hun gezamenlijke verplichtingen voldoen (meebetalen aan bewaking van de buitengrenzen bijvoorbeeld), producten produceren die aan gezamenlijke standaarden voldoen en die producten ook accepteren uit de overige lidstaten, dan zou het toch verder hun eigen zaak moeten zijn hoe vrij of onvrij ze hun samenleving intern verder inrichten?

Waarom menen we hier in het extreem vrije noordwesten van Europa altijd dat de hele wereld erop zit te wachten om net zo open, tolerant en accepterend naar minderheden te zijn als dat wij van onszelf willen geloven dat we zijn?
Als ze dat ergens anders niet zijn, of in meerderheid niet willen zijn, waarom moeten we ons daar dan zonodig mee bemoeien?


Zodra een land de universele rechten van de mens overtreedt, rechten die de wereld met elkaar heeft afgesproken, dan ja. Dan hebben we wat mij betreft zelfs de "plicht" daar iets mee te doen.

De kleine verschillen zoals , je mag geen kaugom op straat uitspugen, jaywalking strafbaar is , verschil in straffen op misdrijven, verschil in leeftijd waarop je alcohol mag drinken etc ... prima !

Die universele afspraken zijn grotendeels een wassen neus, een stok waarmee vooral geslagen kan worden als dat om andere redenen ineens zinvol lijkt.

Wat China met de Oeigoeren doet is nu voornamelijk een issue omdat dat land internationaal te veel invloed kreeg naar onze zin. Wat het destijds onder Mao deed met dissidenten of Tibetanen, daar bemoeide de wereld zich een stuk minder mee.

Assad, Khadaffi of Saddam Hoessein schonden al jarenlang mensenrechten, maar zolang ze netjes hun olie leverden, niet te dreigend werden naar 'ons' gunstig gezinde buurlanden, en niet te close werden met bijvoorbeeld Rusland, was dat voor de (Westerse) internationale gemeenschap geen onoverkomelijk punt.

Zelfs nazi-Duitsland was destijds waarschijnlijk weggekomen met het meeste wat ze in hun eigen land deden, als ze maar niet begonnen waren om stukken van hun buurlanden te annexeren of binnen te vallen.

Echt, die mensenrechten zijn internationaal alleen maar van belang als ze gebruikt kunnen worden als argument om andere punten af te dwingen.
Als landen of regimes zich op andere punten netjes aan hun afspraken houden, maakt het weinig uit hoe ze zich naar hun eigen bevolking gedragen.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:11

Orban word door commentaar van andere landen precies in de kaart gespeeld. Dit zal hij gebruiken om aan te tonen dat hij de grote leider is. Die man is staatsgevaarlijk en er zouden zeer strikte sancties op moeten staan voor landen die zo met hun burgers omgaan.
En netjes betalen aan de EU ? De burgers betalen en via de EU komt het allergrootste deel weer terug in de zakken van Orban en vriendjes.
EU is gewoon slappe hap en zou door moeten pakken en het beleid moeten aanpassen.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:14

mysa schreef:
Hongarije lijkt inderdaad aan te sturen op totalitarisme. Voor zover ik weet wordt alles wat afwijkt binnen zo'n regime afgefakkeld dan wel onderdrukt. Rusland heeft al jaren zo'n wet, trouwens.

Beide landen (net als een groeiend deel van de wereld trouwens) kampt met een krimpend geboortecijfer. Sommigen proberen dat te keren door dit soort wetten aan te nemen (ipv iets aan de werkelijke oorzaken te doen of nog beter de situatie/economie aan te passen aan de werkelijkheid van een krimpende bevolking).

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:22

oomens schreef:
Wat China met de Oeigoeren doet is nu voornamelijk een issue omdat dat land internationaal te veel invloed kreeg naar onze zin. Wat het destijds onder Mao deed met dissidenten of Tibetanen, daar bemoeide de wereld zich een stuk minder mee.

Assad, Khadaffi of Saddam Hoessein schonden al jarenlang mensenrechten, maar zolang ze netjes hun olie leverden, niet te dreigend werden naar 'ons' gunstig gezinde buurlanden, en niet te close werden met bijvoorbeeld Rusland, was dat voor de (Westerse) internationale gemeenschap geen onoverkomelijk punt.

Zelfs nazi-Duitsland was destijds waarschijnlijk weggekomen met het meeste wat ze in hun eigen land deden, als ze maar niet begonnen waren om stukken van hun buurlanden te annexeren of binnen te vallen.

Echt, die mensenrechten zijn internationaal alleen maar van belang als ze gebruikt kunnen worden als argument om andere punten af te dwingen.
Als landen of regimes zich op andere punten netjes aan hun afspraken houden, maakt het weinig uit hoe ze zich naar hun eigen bevolking gedragen.


Ja , daar ben ik het mee eens.
Mar zoals jij net zei dat we ons er misschien wat minder mee moeten bemoeien, ben ik dan juist weer het wel mee bemoeien type :D .

Dat bemoeien is lastig als individu. Vaak kan je niet meer dan via amnesty een brief schrijven, maar bij een land wat zo dichtbij is , waar ik graag heen ging , nu niet meer dus met een gay ( zo noemt hij het zelf ) zoon ) , daar kan ik, en we net iets harder een statement maken. En wellicht zet dat anderen weer aan om het gesprek aan te gaan met Hongarije, zoals nu gebeurt vanuit de EU.

( sorry voor de onmogelijke zin ) .

Wat mij betreft zou dat voor al de jou genoemde voorbeelden moeten gelden.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:31

Ik had het vnl over een EU land, en voor zover ik dacht, zit China, en die anderen niet in de EU?
Wereldwijd wordt het lastiger..

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:41

Waarom is het wereldwijd lastiger? Landen waar mensenrechten met voeten getreden worden kunnen ook door gewone mensen gestraft worden, zo koop ik niets waar Made in China opstaat. En dan nog zal het via onderdelen die uit China komen en in bvb Amerikaanse artikelen zitten in mijn handen komen maar ik probeer in ieder geval iets. Misschien een minuscule drup maar wat zou er gebeuren wanneer heel veel mensen dit zouden doen?

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:58

oomens schreef:
Waarom menen we hier in het extreem vrije noordwesten van Europa altijd dat de hele wereld erop zit te wachten om net zo open, tolerant en accepterend naar minderheden te zijn als dat wij van onszelf willen geloven dat we zijn?
Als ze dat ergens anders niet zijn, of in meerderheid niet willen zijn, waarom moeten we ons daar dan zonodig mee bemoeien?


´Extreem vrije´????
Alsof ´wij´ zo vooruitstrevend zijn 8)7
Ook in NL e.a. legt de Staat op in welke gezinsvorm je mag huwen terwijl dat glashelder een religieuze vervuiling van de wet is.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:58

Die wet is helemaal om te kotsen en ik vind dat er zeker sancties moeten komen tegen Hongarije.

Wel stoor ik mij meer en meer dat wij alles normaal moeten vinden, iedereen "tolereren" (kan niet op het juiste woord komen) etc. Maar omgekeerd gebeurt dit niet altijd. En alles moet ik kotjes geplaatst worden. De BLM beweging is helemaal verkeerd gedraaid vind ik en is meer een hate white ofz geworden. Nu ben ik niet meer een hetero vrouw maar een cishet. er bestaan 10.000 termen : queer , non-binair, panseksueel etc etc. Neen ik kan helemaal niet meer volgen maar wordt meteen afgebrand als ik een fout maak in "benaming".
Doe wat je wil doen, leef hoe je wilt leven maar daarom moet je mij er niet bij betrekken :+

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:00

Ik heb het even niet over wat iemand individueel kan doen, maar specifiek gaat het hier over Hongarije en de EU, en er is, dacht ik, geen wereldwijde afspraak, behalve mensen rechten, toch?
Maar het is dus denk ik wel heel lastig om tegen China te zeggen "hey! schei uit met die Oeigoeren anders zwaait er wat"... want dat zal kunnen leiden tot oorlog misschien?

maar binnen de EU zijn er al afspraken waar lidstaten zich aan zouden moeten houden (even gechargeer) dus zou het daar 'makkelijker' moeten zijn om te zeggen "zeg, Polen/Hongarije, prima dat je mee wilt doen, maar dan doen we dat zo en zo"... toch?

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 10:09

Zou het bij Orban niet ook om macht kunnen gaan? “Kijk een wat voorn wet ik in kan stellen.”
Dat zou ik trouwens echt bizar vinden.
Sws is deze wet bizar.
Eerst gaan ze liegen over de stemmen tijdens verkiezingen en nu deze wet.
Waarom? Kinderen beschermen? Je bedoelt kinderen kapot maken.
Ze leren dat ze niet mogen zijn wie ze zijn en dat ze in bepaalde lijnen moeten blijven.
Daarmee bescherm je werkelijk niemand. Het idee erachter, ja… daar is veel over te zeggen. En dat is ook heel anders voor elk persoon. Iedereen ervaart zijn punten anders.
Dus daar kan je echt geen wet over instellen…


Waar ik heel benieuwd naar ben, is hoe het nu in Hongarije is. Zouden er geen opstanden van komen? En heel veel onrust.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:29

HC, het feit dat iemand niet met drie vrouwen of andersom mag trouwen is veel minder erg dan je complete wezen te moeten onderdrukken.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:45

bigone schreef:
HC, het feit dat iemand niet met drie vrouwen of andersom mag trouwen is veel minder erg dan je complete wezen te moeten onderdrukken.


Je mist de hamvraag.

De fundamentele vraag is of de Staat zich wel/niet behoort te bemoeien met de ínhoud van identiteit/gezinsvorm of slechts vastlegt en in het raamwerk voegt.

Het probleem is de glijdende schaal wanneer je de inhoud het gebied van de Staat vindt: Dan krijg je jouw wedstrijdje meer/minder erg.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:47

Ik vind het dit jaar voor het eerst top als duitsland het ek wint :D

Hiraeth

Berichten: 3224
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:48

Ik weet niet hoe de situatie in Hongarije op breder vlak is, maar ik heb wel een vriend die transgender en homo is die dus daar woont. Ik zie van hem toch echt zo nu en dan een noodkreet voorbij komen.

Wat mij betreft is het dan ook terecht dat de EU als overkoepelend orgaan daar wat aan doet.

Ik snap ook echt niet dingen als 'de vrije wil doordrukken' en de opmerking dat deze bewegingen te ver gaan want je wordt cishet genoemd is ook echt dubieus. Het gaat hier om een directe impact op mensen hun rechten en expressie. Mensenrechten zijn internationaal al jaren een groot topic en daar worden al op meerdere manieren sancties voor uitgevoerd.

Daar is niks aan te 'ja, maar...'-en of 'nou, het hoort bij het geloof...'. Het gaat een grens ver voorbij. Easy as that. En als dat radicaal is, dan is mijn bestaan op deze wereld sowieso al radicaal.

Nu is Nederland geen perfect land en zijn er genoeg lidstaten met dubieuze acties. Je zou dus een hele discussie kunnen hebben over waar de grens van ingrijpen precies ligt. In dit geval lijkt het me in ieder geval duidelijk dat 'ie overschreden is, en dat dit een duidelijk teken is van een gevaarlijke beweging.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:52

Huertecilla schreef:
bigone schreef:
HC, het feit dat iemand niet met drie vrouwen of andersom mag trouwen is veel minder erg dan je complete wezen te moeten onderdrukken.


Je mist de hamvraag.

De fundamentele vraag is of de Staat zich wel/niet behoort te bemoeien met de ínhoud van identiteit/gezinsvorm of slechts vastlegt en in het raamwerk voegt.

Het probleem is de glijdende schaal wanneer je de inhoud het gebied van de Staat vindt: Dan krijg je jouw wedstrijdje meer/minder erg.


How about deze discussie even niet op jezelf betrekken? Er zijn genoeg topics waar jij de vrije liefde kunt promoten.

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:53

Appeltje_1 schreef:
Zou het bij Orban niet ook om macht kunnen gaan? “Kijk een wat voorn wet ik in kan stellen.”
Dat zou ik trouwens echt bizar vinden.
Sws is deze wet bizar.
Eerst gaan ze liegen over de stemmen tijdens verkiezingen en nu deze wet.
Waarom? Kinderen beschermen? Je bedoelt kinderen kapot maken.
Ze leren dat ze niet mogen zijn wie ze zijn en dat ze in bepaalde lijnen moeten blijven.
Daarmee bescherm je werkelijk niemand. Het idee erachter, ja… daar is veel over te zeggen. En dat is ook heel anders voor elk persoon. Iedereen ervaart zijn punten anders.
Dus daar kan je echt geen wet over instellen…


Waar ik heel benieuwd naar ben, is hoe het nu in Hongarije is. Zouden er geen opstanden van komen? En heel veel onrust.



Niet dat deze man geen machtslustige vent is maar zou er meer achter zitten of gelooft hij hier gewoon heilig in? Ik denk het laatste. Dat hij dit mee heeft gekregen in zijn opvoeding misschien, ouders die uitgesproken anti zijn. (Daarmee wil ik niet zeggen dat geen één kind uit zo'n gezin een eigen mening ontwikkeld).

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:59

Huertecilla schreef:
´Extreem vrije´????
Alsof ´wij´ zo vooruitstrevend zijn 8)7
Ook in NL e.a. legt de Staat op in welke gezinsvorm je mag huwen terwijl dat glashelder een religieuze vervuiling van de wet is.


Hc , ik ben het er volledig mee eens dat polyamoureus zijn een seksuele identiteit is en dat ook dat niet vaak geaccepteerd wordt. Dat het op een andere manier samenleven dan in een gezinsvorm lastig geaccepteerd wordt en dat ook daar nog stappen in te maken zijn.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:01

Hiraeth schreef:
Wat mij betreft is het dan ook terecht dat de EU als overkoepelend orgaan daar wat aan doet.



De EU is niet echt een ´overkoepelend orgaan´.

Het probleem met dingen zoals deze gewraakte wet en allerhanden religieuze ´waardes´ is de vermeend hogere moraal erachter.

Hiraeth

Berichten: 3224
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:17

Huertecilla schreef:
Hiraeth schreef:
Wat mij betreft is het dan ook terecht dat de EU als overkoepelend orgaan daar wat aan doet.



De EU is niet echt een ´overkoepelend orgaan´.

Het probleem met dingen zoals deze gewraakte wet en allerhanden religieuze ´waardes´ is de vermeend hogere moraal erachter.

Goed dan, een intergouvernementele samenwerking met wat supranationale trekjes. Kan je met die verbetering ook de rest van mijn post bevatten, of wil je liever dat deze gehele discussie om polygamie in Nederland draait in plaats van onderdrukking van LGBT+ mensen in Hongarije?

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:25

Hiraeth schreef:
Goed dan, een intergouvernementele samenwerking met wat supranationale trekjes. Kan je met die verbetering ook de rest van mijn post bevatten, of wil je liever dat deze gehele discussie om polygamie in Nederland draait in plaats van onderdrukking van LGBT+ mensen in Hongarije?



De vraag is of het om een stap te ver of over het verkeerde pad gaat?

Dat is ook gelijk het fundamentele probleem van de gezamelijke staten welke de EU vormen.