Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:49

superpony schreef:
Natuurlijk wel. Maar men moet niet ontkennen dat er enkele zeer rijke veebaronnen zijn die een groot deel beheren en onderverdelen bij kleinere boeren. Die kleinere boeren vertellen het ons nota bene zelf.

Men mag best weten hoe het in elkaar steekt, ook de consument.

Natuurlijk mag men dat weten, is ook totaal geen geheime info. Blijkbaar vindt de consument dat niet zo interessant. Ik zie mensen ook niet op de barricades staan omdat de eigenaren van de Jumbo zo rijk zijn.
En Ninx doet het overkomen alsof alle boeren rijk zijn, wat juist niet zo is.
Blijkbaar gelden er voor boeren andere regels, grote trekkers/machines, mag niet!! Dan ben je rijk en dat mag niet ofzo. Dat die dure machines gewoon van de bank zijn, net als het huis, die info ontbreekt.

Kinke

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:52

Hier doen we niet hypocriet, wij slachten een haan indien deze bijvoorbeeld agressief wordt.
En de koe voor de noodslachting (pees kapot), ligt hier ook in de vriezer.
De Nederlandse consument is gewoon strontverwend, alles moet goedkoop zijn. Kwaliteit doet er niet toe, lokaal kopen doet er niet toe (rustig maar, er zijn uitzonderingen, maar daar kan de kachel niet van roken)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:55

Kinke schreef:
superpony schreef:
Natuurlijk wel. Maar men moet niet ontkennen dat er enkele zeer rijke veebaronnen zijn die een groot deel beheren en onderverdelen bij kleinere boeren. Die kleinere boeren vertellen het ons nota bene zelf.

Men mag best weten hoe het in elkaar steekt, ook de consument.

Natuurlijk mag men dat weten, is ook totaal geen geheime info. Blijkbaar vindt de consument dat niet zo interessant. Ik zie mensen ook niet op de barricades staan omdat de eigenaren van de Jumbo zo rijk zijn.
En Ninx doet het overkomen alsof alle boeren rijk zijn, wat juist niet zo is.
Blijkbaar gelden er voor boeren andere regels, grote trekkers/machines, mag niet!! Dan ben je rijk en dat mag niet ofzo. Dat die dure machines gewoon van de bank zijn, net als het huis, die info ontbreekt.

Dat verschilt echt wel behoorlijk per boer ook. Niet overal is alles van de bank, maar men zal moeten investeren en alles in verhouding.
De grote, worden wel steeds groter en ik zie ook wel veel grote, redelijk nieuwe machnies. Die financieert de bank ook niet zomaar aan Jan en alleman. Als je kredietwaardig bent, ben je doorgaans niet heel arm.
En wij kennen toch wel de grappige verhalen van boeren die best "rijk" zijn en inderdaad dikke auto's rijden, die cash kwamen afrekenen ( vroeger )
Maar ook boeren die hun bedrijf niet kunnen verkopen, omdat het zoveel waard is dat niemand dat ooit kan overnemen.
En ik zie veel boeren ook veel ernaast doen en bezitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:59

Superpony, zulke mensen roepen gewoon maar wat, oor in, oor uit.
Het is echt jammer dat op veel scholen amper aandacht is voor zulke zaken.
Ik heb heel vroeg uitgelegt dat vlees een dood dier is en als dochter dan had gezegt: dan wil ik niet, dan had ik dat gerespecteerd.
Ze heeft als 2-3 jarige gup gezien hoe ik een gewonde muis of vogel uit hun lijden geholpen heb en dan zei ze: nu is het een vleesje.
Ze weet dat de koe die wij eten mogenlijk door ook door ons geaait is geweest.

Helaas is voor veel mensen vlees inderdaad een product dat aan de bomen lijkt te groeien.
Net als mijn vader geen fruit uit eigen tuin durft te eten, alleen als het uit een supermarkt komt 8)7 |o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:59

Kinke schreef:
Hier doen we niet hypocriet, wij slachten een haan indien deze bijvoorbeeld agressief wordt.
En de koe voor de noodslachting (pees kapot), ligt hier ook in de vriezer.
De Nederlandse consument is gewoon strontverwend, alles moet goedkoop zijn. Kwaliteit doet er niet toe, lokaal kopen doet er niet toe (rustig maar, er zijn uitzonderingen, maar daar kan de kachel niet van roken)

Dat is niet helemaal de schuld van de consument. Zo was het ooit wel, maar alls werd groter en goedkoper en meer meer meer.
De supermarkten waren vroeger echt veel kleiner en hadden echt minder dan de helft aan keus.

Natuurlijk had de consument de AH kunnen vermijden en bij de lokale ondernemer kunnen blijven kopen, maar die zijn ook echt niet opgewassen tegen de aanbiedingen en prijzen. Dat is dan d ekeus van de consument, maar als andere zaken steeds duurder worden, zoals huur; zorg, verzekeringen, is het ook logisch dat het budget voor voedsel en kleding kleiner wordt.

Neemt niet weg, dat veel mensen verwend zijn geraakt en niet bewuste keuzes maken. Maar heel veel mensen weten ook niet meer hoe het ooit was en zijn hiermee opgegroeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:04

Zo heeft mijn oma keer discussie met iemand gehad, dat alle koeien wel wegkonden. Want tegenwoordig hadden ze toch melkpoeder, waar ze allerlei dingen van maken :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:06

Heerlijk toch _O-

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:09

Kinke schreef:
wat ik niet begrijp, als er 'veebaronnen' zijn, mag dat dan niet?
Mogen andere ondernemers dan ook niet rijk zijn?

Ik vind dat als het over de rug van levende wezens gaat niet. Slavernij hebben we toch ook al een tijdje niet meer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:11

Chawi schreef:
Kinke schreef:

Ik vind dat als het over de rug van levende wezens gaat niet. Slavernij hebben we toch ook al een tijdje niet meer.

Er is zeer zeker nog wel slavernij :j

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:18

Achterom schreef:
Chawi schreef:

Er is zeer zeker nog wel slavernij :j

Neem aan dat je wel snapt wat ik bedoel.
In NL is het tegen de wet en gelukkig niet in NL alleen.

De wet maakt het mogelijk om er tegen op te treden..of dat goed gebeurt, is vraag 2

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:22

Chawi schreef:
Kinke schreef:

Slavernij is volgens de wet in inmiddels elk land verboden, maar ook in eigenlijk elk land in de praktijk aanwezig. Als je geen toegang hebt tot politie (kan er niet naar toe reizen, ze geloven je niet, zijn omgekocht door je eigenaar/werkgever, ze zijn in jouw thuisland niet te vertrouwen en dus overal niet idee), of zelfs niet eens weet dat het verboden is/dat jouw werk/leefomstandigheden onder de definitie van slavernij vallen, maakt dat verbod volgens de wet geheel niks uit.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:30

Wat ik me ook afvraag en dan pak ik wel even een mening (geen idee of het ook een feit is) van mijn kant erbij.

Door de supermarkt prijsoorlogen zijn door die supermarkten behoorlijk scherpe en soms onredelijke afspraken tot stand gekomen (mijn mening, niet genoeg onderzoek naar gedaan). Ook de afspraken met leveranciers van zuivel/eieren/vlees. Vroegah hadden we echt niet altijd vlees op tafel. Stamppot met een gekookt ei was heel normaal of spaghettisaus waarin het gehakt gezocht moest worden. In verhouding is het voor mijn gevoel dus goedkoper geworden.

De consument, inclusief ikzelf, is een simpel ding. Ik pak wat in het schap ligt en ik kan betalen.
Als de supermarkten geen goedkoop vlees/zuivel/eieren meer zouden aanbieden, koop ik minder vlees of stap ik over naar een alternatief.

Maar ja, dan moeten de supermarkten stoppen met oorlog voeren. Of he, gek gedacht, als niemand (consument/supermarkt/boer) het uit zichzelf doet, dan moet er een wet komen ;)

Daarbij ben ik echt een heel groot voorstander van produceren voor in eigen land. Zeker importeren, maar wellicht ook exporteren van vlees/zuivel/eieren mag van mij echt zeer zwaar belast gaan worden, zelfs binnen de eu grenzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:37

superpony schreef:
Maranta schreef:
Maar dat is het probleem denk ik. Wat is goed voor een dier? De een vind een hok van 1 m bij 50 cm groot zat voor een dwerghamster. En een ander vind dit weer te klein.

Waar trek je de grens?

Hier loeien de koeien niet, als de kalveren weg worden gehaald. Ik heb dus niet de indruk dat ze hier onder lijden. De laatste wist niet hoe rap ze naar buiten moest, na het afkalven en ging meteen staan eten.

Als er geld zou zijn, zou je natuurlijk hamsters op diverse manieren kunnen houden en kijken waar ze gezond blijven, hoe oud ze worden, hoe ze zich gedragen etc.

Zelfde als we weten dat paarden op een stal van 3*3 echt niet goed is, maar de mens dat prettig vind en blijft goedpraten. De mens is machtig, niet het dier. Terwijl er zat mensen zijn die bergen problemen hebben met hun paarden en er niet mee om kunnen gaan.

Zelfs als ze hun paard of paarden in hun omgeving kapot zien gaan, blijven ze het goedpraten........Tja.

Je hebt niet de indruk dat ze daar onder lijden, maar je kan natuurlijk kijken wat ze zelf kiezen en het gedrag vergelijken wanneer het kalf direct wordt weggehaald, of wanneer het erbij mag blijven lopen. Er zijn al boeren mee bezig om het kalf er wel bij te laten en te zien wat het effect daarvan is.

Ik ken ook de redenen van het direct weghalen van het kalf. Maar het gaat er uiteindelijk ook dus om wat de mens als diervriendelijk ziet.

Men kan nu wel roepen dat een heel klein deel minder of geen vlees, kip en zuivel eet, maar dat deel groeit wel echt. Dat zie je ook. Aanbod van vegan producten, ook in restaurants bijv wordt groter.

Volgens dit onderzoek ervaren koeien na 12 weken meer stress dan wanneer je ze direct weg haalt.

https://www.melkvee.nl/artikel/224327-k ... ij-spenen/

Daarnaast is het in onze stal niet mogelijk om de kalveren er bij te houden.

In de volgende stal zou het wel kunnen, die ik voor ogen heb. Tegen die tijd het maar eens verder onderzoeken. Kennis zal dan ook wel weer verder zijn.

Er kan wel mee vega aanbod zijn, maar het vraag naar vlees groeit ook weer elk jaar.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:43

Regels zijn meestal niet logisch. Maar hoe je er ook over denkt en wat de praktijk is, is niet zo interessant. Maar lees de regel "vogels mogen niet in kooien gehouden worden".
Vogel voor meerdere mensen het teken van vrijheid en die zit in een kooitje. Ooit is daar iemand mee begonnen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:56

Ninx schreef:
Dat staat er niet. Lees het nog eens.
Sizzle vult het mooi aan.

Ninx, ik vind je bijdrage stemmingsmakerij. Het staat er niet maar je suggereert het wel. Dat is nou precies wat de PvdD ook doet.

Wist je dat het RIVM er onderzoek naar heeft gedaan? Naar 3 zoonose in Nederland?

Citaat:

Conclusie: bij 2 van de 3 onderzochte zoonosen niet,bij 1 wel. Er is meer onderzoek nodig. Mocht jij bronnen hebben die wat anders zeggen hoor ik het graag uiteraard.

Citaat:
Wij hebben geconstateerd dat de hypothese ‘in gebieden met veel veeteelt komen meer humane zoönotische ziektegevallen voor, dan in gebieden met weinig veeteelt’ op gaat voor Q-koorts. (25) Echter voor psittacose en leptospirose suggereren de uitkomsten dat ook andere dieren een rol spelen als bron van infectie. Gericht nader onderzoek is nodig om na te gaan of en welke rol de veehouderij in de totale ziektelast speelt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:29

Chawi schreef:

Echt een goede vergelijking, komt de discussie ook ontzettend ten goede :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:34

superpony schreef:
Dat verschilt echt wel behoorlijk per boer ook. Niet overal is alles van de bank, maar men zal moeten investeren en alles in verhouding.
De grote, worden wel steeds groter en ik zie ook wel veel grote, redelijk nieuwe machnies. Die financieert de bank ook niet zomaar aan Jan en alleman. Als je kredietwaardig bent, ben je doorgaans niet heel arm.
En wij kennen toch wel de grappige verhalen van boeren die best "rijk" zijn en inderdaad dikke auto's rijden, die cash kwamen afrekenen ( vroeger )
Maar ook boeren die hun bedrijf niet kunnen verkopen, omdat het zoveel waard is dat niemand dat ooit kan overnemen.
En ik zie veel boeren ook veel ernaast doen en bezitten.

Je denkt dat de bank hun investeringen graag ten onder zien gaan? Ze laten grote boeren echt niet zomaar klappen. Daarom gaan de kleintjes eerder ten onder, dan is het verlies voor de bank niet zo groot.
Ik ken veel boeren, ook de administratie gedaan. Geloof me maar, er zijn meer arme boeren dan rijke. Boeren die hun bedrijf niet kunnen verkopen zijn niet rijk zolang ze het niet verkocht hebben. De waarde zit tenslotte niet in de portemonnee.
Wat is eigenlijk de reden dat veel boeren er iets naast doen? Tijd over?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:11

Kinke schreef:
Chawi schreef:

Echt een goede vergelijking, komt de discussie ook ontzettend ten goede :+

Hoe jij jouw vraag stelde, kon je natuurlijk ook wel zoiets verwachten. 8-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:16

Tja, nog steeds totaal niet met je eens. Of zijn de Bokkers hier die paarden hebben ook slavenhouders?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:38

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:57

De boeren ( hun zonen) die hier wat bij klussen doen dat bij loonwerk bedrijven en dat is ook vaak enkel seizoens gebonden. Een enkeling start een campingkje en dat is ook seizoens gebonden evenals een caravan stallingkje. Ik zet expres kje er achter want het zijn geen massa is Kassa praktijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:13

Nouja ik vind de vergelijking met slaven toch wel een hele goede.

De Dikke er even bij gepakt:

Citaat:
slaaf (de; m; meervoud: slaven)
1
mens die eigendom is van iemand anders en niet over zijn eigen leven mag beslissen: iemand tot slaaf maken
2
iem. die zich van bepaalde gewoonten of verplichtingen niet kan losmaken

Nou vervang het woordje mens door dier en we zijn er toch?
Waarom zou dat geen goede vergelijking zijn :?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:17

Omdat mensen en dieren niet gelijk zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 16:22

Maar dat geeft ons toch niet het recht om ze tot (iets dat verdacht veel lijkt op een) slaaf te maken?

Mannen en vrouwen zijn ook niet gelijk :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 16:38

Als er iets slaven zijn dan zijn het paarden wel.

De dieren bij de veehouders zitten dan misschien een hok waar je het niet mee eens bent, maar hoeven niet aan te draven of links of rechts wanneer de mens dat beslist, nadat ze uit hun hok zijn getrokken en er daarna vaak weer in moeten.