Maranta schreef:Maar dat is het probleem denk ik. Wat is goed voor een dier? De een vind een hok van 1 m bij 50 cm groot zat voor een dwerghamster. En een ander vind dit weer te klein.
Waar trek je de grens?
Hier loeien de koeien niet, als de kalveren weg worden gehaald. Ik heb dus niet de indruk dat ze hier onder lijden. De laatste wist niet hoe rap ze naar buiten moest, na het afkalven en ging meteen staan eten.
Als er geld zou zijn, zou je natuurlijk hamsters op diverse manieren kunnen houden en kijken waar ze gezond blijven, hoe oud ze worden, hoe ze zich gedragen etc.
Zelfde als we weten dat paarden op een stal van 3*3 echt niet goed is, maar de mens dat prettig vind en blijft goedpraten. De mens is machtig, niet het dier. Terwijl er zat mensen zijn die bergen problemen hebben met hun paarden en er niet mee om kunnen gaan.
Zelfs als ze hun paard of paarden in hun omgeving kapot zien gaan, blijven ze het goedpraten........Tja.
Je hebt niet de indruk dat ze daar onder lijden, maar je kan natuurlijk kijken wat ze zelf kiezen en het gedrag vergelijken wanneer het kalf direct wordt weggehaald, of wanneer het erbij mag blijven lopen. Er zijn al boeren mee bezig om het kalf er wel bij te laten en te zien wat het effect daarvan is.
Ik ken ook de redenen van het direct weghalen van het kalf. Maar het gaat er uiteindelijk ook dus om wat de mens als diervriendelijk ziet.
Men kan nu wel roepen dat een heel klein deel minder of geen vlees, kip en zuivel eet, maar dat deel groeit wel echt. Dat zie je ook. Aanbod van vegan producten, ook in restaurants bijv wordt groter.