Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:58

Ik geef toe dat ik generaliseer. Er is zoveel informatie, dat ik dat onmogelijk allemaal kan verwerken. En mijn generalisatie is heel simpel, kan je iets met feiten onderbouwen, dan wil ik er verder naar kijken. Heb je geen feiten, dan ben ik niet geïnteresseerd. En daar is waar de complottheorieën allemaal een probleem hebben, ze hebben prachtige theorieën, ze komen met allerlei vergezochte verbanden en ideeën om hun gelijk te bewijzen, maar een onderbouwing met feiten hebben ze nooit.

Complotdenkers vertrouwen op hun intuïtie, die vinden ze belangrijker dan de feiten. En dat is een keuze die je mag maken. Maar de geschiedenis leert keer op keer dat intuïtie het veel en veel vaker fout heeft dan de feiten en dat je dus beter of feiten kan vertrouwen.

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:01

Daarom heet het ook complotTHEORIE......als er bewijs was zou het complotFEIT heten :D

En nee......mijn hersenen kronkelen niet zozeer dat ik me iets voor kan stellen bij al die theorieën die naar boven komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:49

Zebrastreep schreef:
Ga eens na in het verleden hoe vaak een complottheorie is uitgekomen.

Heel vaak, maar vanaf dat moment is het geen theorie meer maar een feit, zie ook de post hierboven.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:58

robeer schreef:
Daarom heet het ook complotTHEORIE......als er bewijs was zou het complotFEIT heten :D

En nee......mijn hersenen kronkelen niet zozeer dat ik me iets voor kan stellen bij al die theorieën die naar boven komen.


Dit vind ik een wat rare uitspraak, daar de wetenschap ook zeer regelmatig gebruik maakt van het woord theorie, doch wel onderbouwd met onderzoek :+ Of zullen we het maar gaan hebben over het evolutiefeit?

Anyway, ik denk dat er meer gaande is dan wordt onderzoekt/bewezen, maar dat dit vooral te maken heeft met geld en macht en belangen. Zo zijn mensen. De wilde verhalen hoeven van mij niet, maar een beetje kritisch blijven zeker wel.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:01

Maar een wetenschappelijke theorie is van een hele andere orde dan een conspiracy theorie. Dat zijn echt verschillende begrippen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:15

Nirvana, nu haal je theorieën en feiten door elkaar. De evolutietheorie is een theorie, die wetenschappers gebaseerd hebben op feiten. Het feit is dat dier- plantsoorten zich ontwikkelen en evolueren naar een vorm die de grootste overlevingskans biedt. Kijk bijvoorbeeld maar, om het actueel te houden, naar een virus. Een virus probeert zich zo te ontwikkelen dat het besmettelijker wordt en dat de gastheer minder ziek wordt. Minder ziek betekent namelijk dat de gastheer dan een betere verspreider wordt.

Op basis van dat soort feiten ontwikkelen wetenschappers een theorie. En dat is het grote verschil met complotdenkers, hun theorieën zijn niet gebaseerd op feiten, die zijn gebaseerd op "wat als" gevolgtrekkingen en feiten die uit hun verband worden gerukt. Een ander mooi voorbeeld is een uitspraak van de Britse Brexit minister Gove, waarvoor hij door het Engelse statistiekbureau dan ook heel hard op de vingers getikt is. Namelijk de uitspraak dat de export weer op het oude peil van voor de Brexit was, want er reden weer even veel vrachtwagens naar Europa. Alleen zegt het aantal vrachtwagens niet zoveel als je niet kijkt naar wat erin zit. En in dit geval bleken er veel meer lege en halflege vrachtwagens naar Europa te rijden dan voor de Brexit. Zijn feit klopte dus wel, maar de conclusie waar hij het voor gebruikte niet. En dat is wat je aldoor in complotkringen ziet.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 12:47

Een complot is niets meer of minder dan een geheim en zoals bij elk geheim, er is altijd wel iemand die het verteld. Dus bvb Qanon, miljoenen zeggen er zogenaamd van te weten maar niemand "klapt"uit de school en dat is totaal onmogelijk. Dus elke complottheorie die na twee jaar nog steeds niet is bewezen bestaat gewoon niet.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:00

Dat lijkt me wel rijkelijk naïef hoor. Er zijn natuurlijk best zaken die het daglicht niet kunnen verdragen en die ook héél lang geheim worden gehouden, binnen bedrijfsculturen bijvoorbeeld. Doofpotje hier, doofpotje daar....mondje dicht houden hoor anders kost het je je baan.

En dan kan het best zijn dat er 1 /2 / een handje vol mensen is die toch vertellen wat er aan de hand is, en dan vanwege die bedrijfsbelangen niet gehoord of niet geloofd moeten worden, dus in de omgeving / media weggezet worden als onbetrouwbare mafketels.

Wij als buitenstaander krijgen dan wellicht te horen wat er beweerd wordt door die uit de school klappers. Wij krijgen dan ook te horen wat er over die mensen wordt gezegd.

En dan moet je maar zelf een besluit nemen welke partij de waarheid zal vertellen.
Want er zijn zowel mafklappers met een hele rijke fantasie, als mensen die de waarheid vertellen maar weg worden gezet als mafklappers.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:48

enzino schreef:
Zebrastreep schreef:
Ga eens na in het verleden hoe vaak een complottheorie is uitgekomen.

Heel vaak, maar vanaf dat moment is het geen theorie meer maar een feit, zie ook de post hierboven.
Ik denk dat er vaker sprake is van achteraf ergens een bepaalde structuur in herkennen of construeren, en die samenhang extrapoleren naar de toekomst, uiteraard in een wat andere vorm en op iets anders geprojecteerd.

Complottheorieën zijn niets anders als een uiting van de werking van het menselijk brein dat grip op de ingewikkelde werkelijkheid probeert te krijgen. Hoe ingewikkelder en chaotischer die werkelijkheid is, hoe meer complottheorieën er ontstaan. Mensen kunnen nou eenmaal niet zo goed tegen chaos en willekeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:21

Askja schreef:
Complottheorieën zijn niets anders als een uiting van de werking van het menselijk brein dat grip op de ingewikkelde werkelijkheid probeert te krijgen. Hoe ingewikkelder en chaotischer die werkelijkheid is, hoe meer complottheorieën er ontstaan. Mensen kunnen nou eenmaal niet zo goed tegen chaos en willekeur.

Nee, dat is de definitie die jij aanhoudt maar daar is volgens mij helemaal geen overeenstemming over binnen dit topic (correct me if i am wrong). Als je in de definitie opneemt dat het slechts een verzinsel is van het brein om grip te krijgen op de werkelijkheid, dan is het logisch dat elke conspiracy theorie slechts een verzinsel is van het brein van een of meer personen om grip te krijgen op de werkelijkheid. Zelf zie ik het breder en neem elke "theory of a conspiracy" mee. En een goed deel van die theorieën dat er samenzweringen op hoog niveau zijn geweest zijn achteraf bewezen met feiten, waardoor het vanaf dan dus geen theorie meer is.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:22

OK, maar dan zou ik die bewering weleens onderbouwd willen zien met enkele overtuigende voorbeelden.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:23

Maxima_S schreef:
Het is wel weer erg generaliserend hier zeg. Ik ga doorgaans ook met de naam wappie of aluhoed door het leven maar ik verbaas mij erover dat de mensen die er niks van willen weten zo generaliserend ermee omgaan.

Zou je je kunnen voorstellen dat er belangenverstrengeling is en dat dit graag verborgen gehouden wordt? Ook op hoog niveau?

Zou je je kunnen voorstellen dat er andere belangen een rol spelen dan “het voor ons, het volk, zo aangenaam en eerlijk mogelijk maken?

Kan je je voorstellen dat er gewerkt wordt met Problem, Reaction, Solition om een grote massa klaar te stomen voor verandering?


Nee.

Anoniem

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:41

Welke bewering?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:55

bigone schreef:
Een complot is niets meer of minder dan een geheim en zoals bij elk geheim, er is altijd wel iemand die het verteld. Dus bvb Qanon, miljoenen zeggen er zogenaamd van te weten maar niemand "klapt"uit de school en dat is totaal onmogelijk. Dus elke complottheorie die na twee jaar nog steeds niet is bewezen bestaat gewoon niet.


En straks diepe teleurstelling dat de avondklok, de mondkapjes plicht, en de andere maatregelen afgeschaft gaan worden.

Dan toch nog maar hopen op die ondergrondse tunnels met vrouwen en kinderen. Ze zitten zelfs onder Bourtange hoorde ik van een wappie.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:45

enzino schreef:
Welke bewering?
Dat complottheorieën heel vaak uitgekomen zijn en dan dus niet langer een theorie zijn maar een feit. Heb je daar voorbeelden van?

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:19

Maxima_S schreef:
Het is niet zo zwart wit en ik ben echt wel gematigd maar heb meer twijfels dan vertrouwen. Dat maakt dat ik ga zoeken en dan vind ik ook vanalles.


En voila, daar zit het “probleem”. Je hebt al wantrouwen en als je zoekt vind je alleen maar dingen die dat bevestigen, wie zoekt zal vinden. Je wantrouwen en twijfels maken je vatbaar voor complottheorien.

@Karl wat Askja zegt klopt wel degelijk - complottheorien zijn - vaak - een wijze om complexe, dingen die lastig te begrijpen en waar je geen vat op hebt uit te kunnen leggen. Vandaar dat bij grote gebeurtenissen die veel impact hebben er ook meer complottheorien komen. Zodra de bewezen zijn zijn het inderdaad geen complottheorien meer.

Hier: https://m.youtube.com/watch?v=6ZDeJSWWxVE een filmpje van de Universiteit van Nederlandover complottheorien en waarom mensen er zo vaak in geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 02:32

Askja schreef:
enzino schreef:
Welke bewering?
Dat complottheorieën heel vaak uitgekomen zijn en dan dus niet langer een theorie zijn maar een feit. Heb je daar voorbeelden van?

Ik gebruikte de woorden "een goed deel" en niet "heel vaak", wat een belangrijk verschil is.

Het probleem is dat jij complottheorieën nog steeds in hetzelfde licht ziet als hiervoor, terwijl ik elke theorie dat er een complot is meetel. Elke keer als een regering bijvoorbeeld liegt tegen haar bevolking of een ander land (nee, we gaan je niet aanvallen, nee, er zijn geen kernwapens in ons land, ja, we houden ons aan de afspraken en bouwen geen troepen op) dan is er sprake van een samenzwering en wanneer ook maar een iemand daar doorheen ziet is dat een persoon met een samenzweringstheorie.

(precies dezelfde discussie is ook al eerder voorgekomen binnen dit topic)

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:12

En toch zie ik wel een verschil tussen liegen (of iets verzwijgen) en een complot.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:10

NPS, ik ben het helemaal met Askja eens hoor.

Enzino, er zit echt wel een verschil tussen complotten en complottheorieën. Anders zou je er ook geen verschillende benamingen voor nodig hebben.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:06


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:46

Karl66 schreef:
NPS, ik ben het helemaal met Askja eens hoor.

Enzino, er zit echt wel een verschil tussen complotten en complottheorieën. Anders zou je er ook geen verschillende benamingen voor nodig hebben.
Ik denk dat NPS jou verwart met Enzino.

Verder eens met wat je zegt.
Er zit een hele hoop ruimte tussen een bewezen complot en een complottheorie.

Eigenlijk is de term complottheorie m.i. ook niet goed gekozen, want deze impliceert dat dergelijke constructies vergelijkbaar zijn met wetenschappelijke theorieën. Complottheorieën zijn echter puur subjectief en onttrekken zich aldus compleet aan feitelijke bewijslast. Daardoor zijn ze ook zo glibberig en hardnekkig. Er liggen geen feiten aan ten grondslag, maar emoties. Zoals wantrouwen, afkeer en angst. Nogal vaak jegens de overheid.

In dat licht vind ik liegen (de woordkeuze an sich is hier al behoorlijk subjectief) door een regering/overheid gelijkstellen aan samenzweren tegen de bevolking eigenlijk - al zal het door Enzino niet zo bedoeld zijn - juist een voorbeeld van het structurele wantrouwen dat ten grondslag ligt aan complotdenken.

Persoonlijk denk ik niet dat (democratisch gekozen) regeringen/leiders/overheden stelselmatig, bewust en weloverwogen liegen tegen hun bevolking.
Wel dat er geleidelijk een cultuur kan ontstaan waarin bepaalde zaken sneller in de doofpot of gestopt, verzwegen of gebagatelliseerd worden. Niet zozeer uit machtspolitieke overwegingen; zaken als bedrijfsblindheid, onkunde en bureaucratie spelen een veel grotere rol. Zie bijvoorbeeld de actuele toeslagenaffaire. Dat is gewoon een voorbeeld van falende overheid, niet van een complot. En dan is er een controlerende instantie, namelijk de volksvertegenwoordiging, die de regering daarop aan kan spreken en aan kan pakken. Plus, niet in de laatste plaats, de kiezer.

In internationaal opzicht is het m.i. ook niet meteen een complot als regeringen het één zeggen en het ander doen ten opzichte van een ander land. Dat gebeurt goed beschouwd zó vaak binnen internationale betrekkingen, dat er overlegd wordt met dubbele agenda's, dan kun je overal wel een complot in gaan zien. Het is dus maar net hoe je ernaar kijkt.
Wat niet wil zeggen dat het wenselijk is, maar zo werkt het nu eenmaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:15

Karl66 schreef:
Enzino, er zit echt wel een verschil tussen complotten en complottheorieën. Anders zou je er ook geen verschillende benamingen voor nodig hebben.

Tuurlijk zit er een verschil tussen complotten en complottheorieën. Het een is een theorie, het ander niet. Daarom hebben ze het woordje "theorie" eraan verbonden, om aan te geven dat het een theorie is.

Askja schreef:
Complottheorieën zijn echter puur subjectief en onttrekken zich aldus compleet aan feitelijke bewijslast. Daardoor zijn ze ook zo glibberig en hardnekkig. Er liggen geen feiten aan ten grondslag, maar emoties. Zoals wantrouwen, afkeer en angst. Nogal vaak jegens de overheid.

Maar daar ligt het probleem in deze discussie: de definitie die jij (indirect) geeft is jouw definitie en daar is hier helemaal geen overeenstemming over.

En regeringen liegen wel degelijk stelselmatig tegen hun bevolking, bijvoorbeeld om staatsgeheimen te beschermen of hun internationale reputatie/onderhandelingspositie te beschermen of ergens hun zin door te drukken (de bevolking achter zich te krijgen om een oorlog te starten). Zeggen dat het de hele tijd gebeurt en het daarom geen complot meer is vind ik een bijzondere toevoeging aan de definitie.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 12:45

Dat er complotten , complottheorieën zijn is geen probleem , de complotdenkers wel. Want geloven in complotten betekend voor mij dat je heel diep er in zit en niet meer openstaat voor realisme .
Zie nog zo die demonstrant voor me , jonge vent die zat te vertellen: Ja weet je, de pedos , bloed drinken, onschuldige kinderen, great reset. Ja dus zal er wel wat zijn, die Hillary en alle politici?

Dan denk ik, laat de crisis maar snel afgelopen zijn en zuip je een stuk in de kraag, misschien komt dan het gezonde verstand terug.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:00

enzino schreef:
Askja schreef:
Complottheorieën zijn echter puur subjectief en onttrekken zich aldus compleet aan feitelijke bewijslast. Daardoor zijn ze ook zo glibberig en hardnekkig. Er liggen geen feiten aan ten grondslag, maar emoties. Zoals wantrouwen, afkeer en angst. Nogal vaak jegens de overheid.

Maar daar ligt het probleem in deze discussie: de definitie die jij (indirect) geeft is jouw definitie en daar is hier helemaal geen overeenstemming over.

En regeringen liegen wel degelijk stelselmatig tegen hun bevolking, bijvoorbeeld om staatsgeheimen te beschermen of hun internationale reputatie/onderhandelingspositie te beschermen of ergens hun zin door te drukken (de bevolking achter zich te krijgen om een oorlog te starten). Zeggen dat het de hele tijd gebeurt en het daarom geen complot meer is vind ik een bijzondere toevoeging aan de definitie.

Het zou nog gevaarlijker zijn als je die dingen wel wist.

Er worden best dingen in de doofpot gestopt maar er zijn veel meer geheimen bij de overheid die heel goed zijn dat ze strikt geheim zijn.
Alles weten maakt niet gelukkig; het is zelfs ronduit levensgevaarlijk!

Ben dus blij dat er staatsgeheimen zijn waar jij niet van weet. Dat maakt dit land nog enigszins leefbaar.
Om diezelfde reden moet je in de politiek soms A zeggen en B doen. Juist om nog meer ellende te voorkomen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:44

enzino schreef:
Karl66 schreef:
Enzino, er zit echt wel een verschil tussen complotten en complottheorieën. Anders zou je er ook geen verschillende benamingen voor nodig hebben.

Tuurlijk zit er een verschil tussen complotten en complottheorieën. Het een is een theorie, het ander niet. Daarom hebben ze het woordje "theorie" eraan verbonden, om aan te geven dat het een theorie is.

Askja schreef:
Complottheorieën zijn echter puur subjectief en onttrekken zich aldus compleet aan feitelijke bewijslast. Daardoor zijn ze ook zo glibberig en hardnekkig. Er liggen geen feiten aan ten grondslag, maar emoties. Zoals wantrouwen, afkeer en angst. Nogal vaak jegens de overheid.

Maar daar ligt het probleem in deze discussie: de definitie die jij (indirect) geeft is jouw definitie en daar is hier helemaal geen overeenstemming over.

En regeringen liegen wel degelijk stelselmatig tegen hun bevolking, bijvoorbeeld om staatsgeheimen te beschermen of hun internationale reputatie/onderhandelingspositie te beschermen of ergens hun zin door te drukken (de bevolking achter zich te krijgen om een oorlog te starten). Zeggen dat het de hele tijd gebeurt en het daarom geen complot meer is vind ik een bijzondere toevoeging aan de definitie.

En ik vind het dan weer bijzonder dat jij dat wel als een complot ziet. Kortom, het hangt helemaal af van hoe je ernaar kijkt. Een eenduidige definitie is dus niet echt te geven.