Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 23:06

Dat is het grote nadeel van complotdenkers, zolang het zogenaamde complot blijft bestaan en dat doet het want het is gebaseerd op een verzinsel , zolang blijven ze er in geloven. Zelfs wanneer de pizzakelder er niet is verzinnen ze wel weer wat anders.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:13

Maar... komen al die bloemleggingen bij Nicky Verstappen en Marianne Vaatstra etc nog steeds voort uit dat pizzagate verhaal??
En dus van dat ene eiland waar vanalles gebeurde? En hoe hebben de NL regeringsleider daar een rol in :? Dat eiland gebeuren speelde toch in Amerika?

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 23:33

Och, al dat gedoe komt allemaal voor uit de Qanon beweging , door internet vliegt het zo de wereld over en gaan hier ook wat mensen zogenaamd interessant doen en allerlei zaken beweren. Zag tijdens een demonstratie een jonge vent die werd geïnterviewd. Op de vraag wat Qanon was wist hij aan te geven dat je weet wel die kinderen in de kelder , weet je wel, dat gebeurt hier ook, bloed drinken enzo, weetjewel! Ik dacht alleen maar, my God, dat krijgt ooit zelf kinderen, hoop dat hij dan weer bij zinnen is.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:35

verootjoo schreef:
Maar... komen al die bloemleggingen bij Nicky Verstappen en Marianne Vaatstra etc nog steeds voort uit dat pizzagate verhaal??
En dus van dat ene eiland waar vanalles gebeurde? En hoe hebben de NL regeringsleider daar een rol in :? Dat eiland gebeuren speelde toch in Amerika?


Nee joh, alle regeringsleiders zijn 1 groot pedofielennetwerk, dat beperkt zich niet tot amerika hoor.

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:08

Moet je voorstellen dat er dus ooit één iemand is geweest die dat heeft bedacht. Hoe kom je er ook op! Dan heb je ook wel een grote fantasie.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:09

Ik vraag me vooral af hoe die bedenker er nu op terug kijkt. Gelooft doe zijn eigen verhaal of denkt diegene nu "hmmmm dat was niet echt mijn plan" :D

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 00:14

secricible schreef:
Ik vraag me vooral af hoe die bedenker er nu op terug kijkt. Gelooft doe zijn eigen verhaal of denkt diegene nu "hmmmm dat was niet echt mijn plan" :D

Het gerucht gaat dat jaren geleden iemand die zich Q noemde een paar berichten postte op internet, daar zijn vanzelf allerlei geruchten/complotten bijgekomen en het is nu een complete religie geworden. Denk dat de zogenaamde Q helemaal nooit ontdekt word.

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:14

secricible schreef:
Ik vraag me vooral af hoe die bedenker er nu op terug kijkt. Gelooft doe zijn eigen verhaal of denkt diegene nu "hmmmm dat was niet echt mijn plan" :D


QAnon denken de aanhangers dat daar iemand achter zit die vroeger werkte voor de Amerikaanse geheime dienst. En dan geloven ze dat. Helft van de dingen wat die man op internet heeft gezet klopt niet eens of is nooit gebeurd. En dan nog blijven zoveel mensen er in geloven.

En waarom het dan hierheen waait vindt ik ook bijzonder wij hebben helemaal niet te maken met de taferelen die daar volgen QAnon afspeelt.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:19

Ook echt dat alle ministers e.d. dan schijnbaar gezellig in hun vrije tijd samen satanistische kinderverkrachters zijn.... of nee wacht, in de USA zijn het alleen de democraten natuurlijk. Of nu waarschijnlijk ook de republikeinen die Trump niet meer vertroetelen....

Ik vind het alleen maar verstandig als je niet zomaar alles gelooft wat je wordt vertelt, niet iedereen op de wereld heeft goede intenties en al helemaal niet als het om zaken als macht en winsten van grote organisaties gaat.

Maar jongens... dat bloed drinken door de hele club van regeringsvolk dat gaat toch wel belachelijk ver hoor.... ik vind het vooral ook zo typisch dat ze dan wèl vertrouwen hebben in juist van die enge types waar de onbetrouwbaarheid aan alle kanten vanaf druipt....

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:22

pmarena schreef:
Ook echt dat alle ministers e.d. dan schijnbaar gezellig in hun vrije tijd samen satanistische kinderverkrachters zijn.... of nee wacht, in de USA zijn het alleen de democraten natuurlijk. Of nu waarschijnlijk ook de republikeinen die Trump niet meer vertroetelen....

Ik vind het alleen maar verstandig als je niet zomaar alles gelooft wat je wordt vertelt, niet iedereen op de wereld heeft goede intenties en al helemaal niet als het om zaken als macht en winsten van grote organisaties gaat.

Maar jongens... dat bloed drinken door de hele club van regeringsvolk dat gaat toch wel belachelijk ver hoor....


Vroeger als tiener vonden wij het woord illuminatie heel spannend was echt een ding op de middelbare school weet ik nog wel. Liedjes luisteren van artiesten waar iets in voorkwam en we wisten het zeker het bestond :') Uren kon ik mij vermaken met dingen opzoeken erover. Ik kwam ooit eens op een verhaal dat toen nog koningin Beatrix in een bos in Nederland kinderen voor de lol zou doodschieten. En dit zou met volgens mij meer mensen uit haar familie gebeuren. Dat ging mij toch echt veel te ver :')

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:30

secricible schreef:
Ik vraag me vooral af hoe die bedenker er nu op terug kijkt. Gelooft doe zijn eigen verhaal of denkt diegene nu "hmmmm dat was niet echt mijn plan" :D


Misschien is het wel bedacht als pyschologisch/sociologisch experiment..... :')

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:34

robeer schreef:
secricible schreef:
Ik vraag me vooral af hoe die bedenker er nu op terug kijkt. Gelooft doe zijn eigen verhaal of denkt diegene nu "hmmmm dat was niet echt mijn plan" :D


Misschien is het wel bedacht als pyschologisch/sociologisch experiment..... :')

Ooit de film "the Wave" gezien?

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:36

Nee maar nu ben ik wel nieuwsgierig dus..... :D

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:40

Hoe gaan jullie om met radicaliserende wappies? Ik ken iemand die steeds extremere theorien krijgt en ik erger me er rot aan. Iets van zeggen werkt niet want dan ben je een schaap, met tegenargumenten komen werkt niet want dat is allemaal fake news. En ik vind het stiekem ook een beetje triest dat een slim iemand wegglijdt naar qnon oliebol en rechts extremistische "oplossingen".

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:46

Negeren werkt voor mij het beste. Er is inderdaad niet tegen te praten, als ik het probeer en blijkbaar soms toch iets verstandigs zeg, zegt mijn "wappie" dat ze het ook allemaal niet weet en gaat dan gewoon door met onzin verkondigen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:53

Ik denk dat de beste insteek is om te laten beseffen hoe dat werkt met die fabeltjesfuik / Facebook / YouTube enzo.
Op Netflix bvb. The Social Dilemma is wel interessant om naar te kijken.

Het besef dat het wellicht we eens zo kan zijn dat je juist (ook) bespeeld / gemanipuleerd wordt door je Qanon achtige bronnen.....

Dat extreme ideeën krijgen is een kwestie van het aanwakkeren van wantrouwen jegens de gevestigde orde. Dat wantrouwen ook op de andere bronnen richten (maar geloof je dat dan wel...? Daar kunnen ook slechte bedoelingen achter zitten) heeft dan best nog wel slagingskans.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:58

Natascha: je kunt iemand niet zomaar weghalen daarvan. Wat in elk geval niet helpt is inhoudelijk de discussie aangaan. Dat heb je ook ondervonden, argumenten helpen niet meer. Dan kan het helpen om je te focussen wat je nog wel gezamelijk hebt, en dat centraal te houden en alles wat meer naar de conspiracies gaat vooral te laten (gewoon niets op zeggen bv.) Of expliciet zeggen dat je het er niet meer over wil hebben.
Soms is dat genoeg, soms trekken mensen weer bij als ze meer in gezelschap zijn waar ze ook meer reden hebben om gewoon te moeten doen. (Een aantal dingen waren verplicht bij vrijwilligerswerk, dus niet mee eens = prima, maar dan gaat het feest niet door. En dan krijg je ook wel weer wat ruimte om niet via argumenten maar wel via persoonlijke ervaring soms weer wat bij elkaar te komen. Waar je met een heel wetenschappelijk argument niet verder komt is er bv toch makkelijker begrip als ik het heb over mijn ouders die al genoeg in het ziekenhuis komen ofzo.)

En soms ook niet en dan is de afstand blijvend. Jij kunt dat niet eenzijdig veranderen, en dat hoeft ook niet.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:08

Het zakt inderdaad af in de loop van het gesprek, maar het wordt wel met de week extremer. Uitleggen hoe algoritmes werken heeft ook geen zin want alles gaat via VPN dus is beveiligd.
De Netflix docu heb ik ook gezien en zie letterlijk alles gebeuren tot aan de demonstratie op de Dam aan toe, maar die docu is MSM dus fakenews.
Ben zelf ook niet vies van een beetje rariteiten zoals xfiles en Fringe, maar wat ik tegenwoordig allemaal te horen krijg had zelfs Spielberg niet kunnen verzinnen.
Gelukkig zijn de paarden wel een onuitputtelijke bron van verhalen dus daar stuur ik maar op aan,maar ik erger me er wel steeds meer aan.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 22:00

Mensen in mijn kennissenkring die het afgelopen jaar blijk gaven van steeds verder afglijden in de schimmige complotwereld heb ik allemaal netjes gevraagd of ze hier in geloven of het gewoon delen om te delen, vooral uit onvrede met het beleid. Eentje heeft zich er wat verder in verdiept en gemeld dat het niet is wat ze dacht dat het was en afstand van neemt, vier anderen waren niet meer te redden en dus ook geen kennissen meer. Ook gewoon een bericht gestuurd dat ik hun niet meer als kennissen beschouw , ik kreeg vier keer het schaap emoticon terug, juiste keuze dus.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:09

Hier gelukkig geen complotwappies op Facebook, of in ieder geval geen die het delen.
Een aantal jaren geleden wel een verre kennis die dingen als chemtrails deelde, die heb ik destijds al uit mijn lijst gegooid. Dat was volgens mij wel een type die ook in andere complottheorieën gelooft.
Buiten Facebook om alleen mijn vader en oom.. Die laatste hoef ik al langer geen contact meer mee, maar mijn vader ontvrienden is wat lastiger := Wij schreeuwen gewoon af en toe een keer naar elkaar en maken elkaar uit voor schaap en dan houdt ie zich weer een tijdje gedeisd :')
Ik heb wel het idee dat ie eindelijk een beetje van zijn geloof begint te vallen.. Hij had natuurlijk verwacht dat er inmiddels miljoenen mensen als robots rondliepen en door Bill Gates via de 5G masten bestuurd werden, dat zal vast even balen zijn geweest :+ Het zou me niks verbazen als ie uiteindelijk zelfs het vaccin neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 04:52

8nnemiek schreef:
Hij had natuurlijk verwacht dat er inmiddels miljoenen mensen als robots rondliepen en door Bill Gates via de 5G masten bestuurd werden, dat zal vast even balen zijn geweest :+

Maar dat is toch wat er nu wel degelijk aan de hand is? Miljoenen mensen die over straat rondlopen met hun oogjes op een schermpje in hun hand gericht, die niets zien van wat er om hun heen gebeurt, en ze staan allemaal in verbinding met 5G, of 4G indien ze een ouder toestel of goedkoper abonnement hebben (of wifi als ze thuis zijn). Het enige dat niet klopt is de Bill Gates link want het is vooral Android en IOS.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:00

enzino schreef:
8nnemiek schreef:
Hij had natuurlijk verwacht dat er inmiddels miljoenen mensen als robots rondliepen en door Bill Gates via de 5G masten bestuurd werden, dat zal vast even balen zijn geweest :+

Maar dat is toch wat er nu wel degelijk aan de hand is? Miljoenen mensen die over straat rondlopen met hun oogjes op een schermpje in hun hand gericht, die niets zien van wat er om hun heen gebeurt, en ze staan allemaal in verbinding met 5G, of 4G indien ze een ouder toestel of goedkoper abonnement hebben (of wifi als ze thuis zijn). Het enige dat niet klopt is de Bill Gates link want het is vooral Android en IOS.

Wat ook niet klopt is de centrale besturing. Die "besturing" is zo decentraal als maar kan. Iedereen stuurt berichten en iedereen leest berichten maar de kans dat meer dan 10 mensen een bepaalt bericht lezen is al heel wat kleiner dan de kans dat je naar je scherm tuurt.

Maxima_S
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:25

Het is wel weer erg generaliserend hier zeg. Ik ga doorgaans ook met de naam wappie of aluhoed door het leven maar ik verbaas mij erover dat de mensen die er niks van willen weten zo generaliserend ermee omgaan.

Zou je je kunnen voorstellen dat er belangenverstrengeling is en dat dit graag verborgen gehouden wordt? Ook op hoog niveau?

Zou je je kunnen voorstellen dat er andere belangen een rol spelen dan “het voor ons, het volk, zo aangenaam en eerlijk mogelijk maken?

Kan je je voorstellen dat er gewerkt wordt met Problem, Reaction, Solition om een grote massa klaar te stomen voor verandering?

Deze dingen vallen namelijk al onder “complot theorieen” terwijl er in het verleden al bewezen “fals flag” operaties waren. Waarom zou deze strategie nu ineens niet meer worden gebruikt?

Allemaal fake news?

Het is niet zo zwart wit en ik ben echt wel gematigd maar heb meer twijfels dan vertrouwen. Dat maakt dat ik ga zoeken en dan vind ik ook vanalles. Maar ik ben niet gecharmeerd van Qanon, niet van Janet Ossebaard en ook niet van Micha Kat, Sven Hulleman, Wouter raadgever etc.

Maar dat het van geen kanten klopt, dat is voor mij zeker!

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:35

Het is me niet duidelijk wat je precies bedoelt, maar voor de meeste complottheorieen is gewoon 0,0 bewijs.
Dus 'zeker zijn' dat het 'van geen kanten klopt' is dan best apart.

Alles 'is mogelijk' maar lang niet alles is ook realistisch of waarschijnlijk. Het is mogelijk dat er nu diverse chips door mijn lijf razen vanwege alle vaccinaties die ik heb gehad (alhoewel, ik vraag me af of ze echt zo mini kunnen dat ook haarvaatjes er niet door verstopt worden, maargoed :))). Het is alleen niet realistisch of waarschijnlijk.

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:48

@Maxima_S

Ik vindt je onderschrift wel toepasselijk ( relax , Nothing is under control) probeer ook zo te denken met dit soort dingen.

Ga eens na in het verleden hoe vaak een complottheorie is uitgekomen. Het einde van de wereld is ook een complottheorie , maar nog nooit uitgekomen.