Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:07

Cer schreef:
FiveSports schreef:
Nee, zo kan je het niet zeggen. Als jouw paard na 1000x niet door een plas water wil lopen, kun je dan zeggen dat er geen paarden zijn die door een plas water willen lopen?


Even denken..
Dus als ik een paard heb, of een paar, die niet door water gaan.. dan kan ik niet zeggen dat paarden niet door water gaan...


Kun je dan zeggen dat er GEEN paarden zijn die WEL door water heen gaan? Dat is namelijk de conclusie die jij eruit lijkt te trekken.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:10

Ik lees volgens mij precies wat jij als eerste schrijft.. een vriend van jou met een buitenlandse naam die geen werk kan vinden... hoe bedoel jij díe opmerking dan?
Want jij lijkt te schrijven dat mensen met een buitenlandse naam geen (of lastig) werk kunnen vinden... want die ervaring met die vriend ..

Of hoe bedoel je die opmerking dan?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:15

Er is toch volop onderzoek waaruit blijkt dat je met een buiyenlandse naam moeilijker aan een stageplek komt, dat je dan moeilijker een baan krijgt. Dat uitzendbureaus er geen enkel probleem mee hebben om vooraf hun kandidaten op afkomst te selecteren als een opdrachtgever daar om vraagt en dat er opdrachtgevers zijn die daar om vragen.

Ontkennen dat dit gebeurt is ongeveer net zo dom als ontkennen dat de aarde om de zon draait.

En nee, het gaat hier nooit over N=1 individuele gevallen. Het gaat over de algemene trend die dit laat zien en daar valt niks aan te ontkennen dat het gebeurt.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:19

Ik ontken dat niet hoor (maar ik moet een beetje leren van jouw posts dat je misschien niet perse iemand 'dom' noemt puur omdat jouw post direct onder de post van diegene staat) ...
Ik heb daar verder geen persoonlijke ervaring mee dus ik kan daar niks over zeggen. Ik heb alleen ervaring met het functioneren van collega's, sollicitatiegesprekken met kandidaten en mijn eigen ervaring vwb een baan vinden (overigens, ik denk dat als ik hier binnen het bedrijf ga tellen dat de buitenlandse namen in de meerderheid zijn, tov de namen die dat niet zijn, en daarnaast, wat is precies een duidelijk buitenlands klinkende naam... ?)
maar ik vind wel dat er zaken genuanceerder gemeld kunnen worden.. of werkt dat maar 1 kant op?

En daarnaast ben ik even kwijt wat dit ookalweer met het oorspronkelijke openingsbericht te maken heeft. :)

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:26

Karl66 schreef:
Er is toch volop onderzoek waaruit blijkt dat je met een buiyenlandse naam moeilijker aan een stageplek komt, dat je dan moeilijker een baan krijgt. Dat uitzendbureaus er geen enkel probleem mee hebben om vooraf hun kandidaten op afkomst te selecteren als een opdrachtgever daar om vraagt en dat er opdrachtgevers zijn die daar om vragen.

Ontkennen dat dit gebeurt is ongeveer net zo dom als ontkennen dat de aarde om de zon draait.

En nee, het gaat hier nooit over N=1 individuele gevallen. Het gaat over de algemene trend die dit laat zien en daar valt niks aan te ontkennen dat het gebeurt.


Die onderzoeken zijn kul.
Nederlanders worden ook weleens afgewezen voor een sollicitatie. Of geweigerd op een camping.
Daar moet je gewoon om lachen en weer door. We zijn tenslotte allemaal ook weleens gepest. Al dat gejank.

:+ ;)

Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:26

Het gebeurd inderdaad. Je moet ook blijven volhouden want die volhouders komen wel aan een baan.

Die Marokkaanse jongen die koeienboer wil zijn bijv werd 12 x afgewezen en de 13e keer aangenomen...

Maar als je gewoon een kaaskop bent van 40+ dan kom je ook moeilijker aan een baan dan wanneer je 20+ bent. Leeftijds discriminatie is ook een ding wat dat betreft.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:44

Discriminatie bestaat, ja.

En de rellers (waar het topic over gaat) zijn allemaal niet aan een baan kunnen komen omdat ze een vreemde achternaam hebben?
En AL die andere die dan wel werk hebben? Hoe kwamen die er in godsnaam dan toch doorheen? Hoe is het mogelijk?? Gesolliciteerd als Jansen? :?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:45

Leeftijdsdiscrimimatie is zeker een ding, maar dat verandert er toch niks aan dat er discriminatie op basis van afkomst is? We zeggen toch ook niet dat moord wel meevalt omdat er ook mensen verkracht worden?

@Cer, ik zeg niet dat jij dom bent, ik zeg dat beweren dat arbeidsdiscriminatie op basis van afkomst niet voorkomt dom is.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:59

Nou maar dat lijkt toch wel steeds een beetje waar de 'discussie' op uitdraait..
Ik meen dat de meesten, in ieder geval in dit topic, ervanuit gaan dat voor iedereen gelijke arbeidskansen moeten gelden en tóch wordt het steeds 'ja maar buitenlandse namen hebben minder kans' vs 'nog 25redenen waarop arbeidsdiscriminatie plaatsvind'..
want omgekeerd geldt het natuurlijk ook.. dat er mensen op afkomst geen werk vinden wil níet zeggen de rest perse heel makkelijk aan werk komt.. Maar toch wordt het steeds een soort wedstrijdje...

Voor iedereen die wil werken moeten er gelijke kansen zijn... En in basis zou er gekeken moeten worden naar waar het dan misgaat, bijv in geval van rellende 'mensen' (want het zij niet perse altijd jongeren) .. maar je mag ook gewoon benoemen wat er gebeurt (ik zag vanochtend weer een voorbeeld van een groep jongeren die de politie uitscholden voor alles van de oncologieafdeling inclusief nog wat andere schattige woorden.. en dat helpt gewoon niet.
En dat heeft op zich niet heel veel met afkomst te maken, maar wel hoe je in de maatschappij staat.. en daar zijn ook cijfers over te vinden.. welke groepen hoe en wat enzo... (maar die cijfers mogen niet altijd meedoen geloof ik.. )

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:12

De problemen zijn ook per stad, dorp, regio verschillend.

Mensen kijken nu naar een "groep" maar je zou meer moeten kijken naar de individu.

Cijfers zijn leuk, maar in de praktijk heb je er weinig aan. Als je cijfers hebt dat Marokkaanse jongeren meer problemen veroorzaken, heb je nog steeds geen oplossing. Je zal toch per jongere moeten gaan kijken naar een oorzaak en oplossing. Helaas is dat te duur en vrij onmogelijk vaak door een taal barriere thuis bijvoorbeeld. En soms/vaak spelen financiele middelen ook mee.

Wij hebben bijv Italiaanse familie die hier kwam en alleen was. Ook zijn papieren waren hier niet volledig geldig gelijk en hij moest snel de taal leren, werken etc om hier te kunnen zijn en blijven. 1 iemand alleen die een gezin start en wel wat cultuur doorgeeft, maar het verder aardig alleen moest redden.
En het bevalt diegene echt prima, maar hij mist ook veel dingen in Nederland en heeft ook wel regelmatig commentaar of kritiek op typische Nederlandse dingen.

Kom je met een grotere groep en zoek je elkaar op, is dat echt compleet anders. Zeker als je dan ook de taal niet goed leert, niet een goed inkomen kan verdienen en wel voor een (groot) gezin moet zorgen.
De cultuur is anders, maar dat krijg je maar deels mee als je je veelal binnen je eigen wereld begeeft. De wereld die veiliger is en je geaccepteert wordt.

Discriminatie is echt van alle tijden. Mijn gekleurde neven en nichten werden 55+ jaar geleden al gediscrimineerd en dat was nog midden in Amsterdam. Mijn man is licht getint en werd ook vroeger gediscrimineerd, ook in Amsterdam.
Dan denk je daar vanaf te zijn, maar je komt in een minder multi culturele omgeving en voel je opeens dat je toch een tintje hebt. Met Nederlandse naam en geboorte plaats op je cv etc. Geen problemen om, maar even voelbaar tijdens een nieuwe start 3x op een andere plek waar het minder gewoon is.

Je schrikt dat het anno 2020 nog zo is, maar ik denk vooral omdat mensen elkaar niet begrijpen. Ik hoor zo vaak mensen heel makkelijk praten, terwijl ze nog nooit in of nabij een probleemwijk hebben gewoond en of gewerkt.

Ik snap dat mensen soms een hele groep of bevolking over 1 kam scheren. Wij zijn vaker overvallen, beroofd en last gehad van ruiten inslaan etc etc.Mijn moeders zelfs 2 of 3x de auto terwijl ze er in zat. Wij zijn daarop niet helemaal uit angst gaan handelen, maar hebben wel maatregelen moeten treffen.

Als ik dan hoor dat mensen wel angst hebben en slecht praten over een groep snap ik dat dus wel. Er zijn echt mensen die na een bepaalde tijd niet over straat durven, 10 sloten op de deuren hebben etc etc. Die zeggen niet zoveel aardige dingen meer over Marokkanen en als zij iemand zien met donker haar, komt er al angst naar boven.
Wat overigens heel normaal is. Je ziet het ook bij vrouwen die verkracht zijn en angst hebben voor mannen daarna.

En naast angst is overlast ook erg stressvol. Als je continu lawaai en rotzooi om je heen hebt van rondhangende jongeren, worden mensen echt mentaal moe en gaan ze ook dingen zeggen die vanuit emotie worden geroepen. In plaats van die mensen gelijk te veroordelen, kan je eens gaan kijken waar het vandaan komt. Ik hoor alleen maar ( ook uit politieke hoek ) dat je niet mag discrimineren, maar je zal de oorzaak moeten aanpakken. En dat is echt een combinatie van factoren.

Roepen; je mag dit of dat niet zeggen en zelf weer in je gouden kooi gaan zitten, werkt echt niet. Ga naar die mensen toe, luister naar ze en probeer daar aan de problemen te werken.

En ik lees hier over kansen; Dat is misschien met cijfers leuk, maar in de praktijk echt BS. Ik heb in t Gooi op school gezeten tussen kinderen die echt alle kansen hadden. Leraren maakten echt wel verschil tussen de o zo nette mensen uit dit of dat gezin en de mensen uit de gewone wijken. Waren ook vooroordelen, want als er kids waren die rottigheid uithaalden waren zij het wel. Ouders waren vaak weinig thuis en zakgeld was hoog genoeg om dingen te doen, die anderen niet konden.

Het enige verschil is dat daar een hoger percentage een dusdanig vangnet had/heeft dat ze op latere leeftijd echt een mooie opstap hadden naar een goede baan.

En dan nog........ook daar is de opvoeding niet zo geweldig, want 9 van de 10 keken neer op mensen die hard werken zoals bouwvakkers, vuil ophalers, stratenmakers etc etc. Als je weet hoe onbeschoft sommigen van jongs af aan waren naar de bakker, winkelpersoneel, de snackbar etc.......
Mijn moeder was "maar" kapster.......En daar wordt je al op beoordeelt. Als dat op kleine schaal al gebeurd, hoe wil je dan ooit grotere problemen aanpakken?

Mensen hebben overal vooroordelen en behandelen elkaar overal slecht. Afkomst kan een mooie smoes zijn of zogenaamde zwakheid om iemand op te pakken. Maar mensen vinden anders wel iets anders. Je kan al niet in dorp A gaan wonen of ze praten als slecht over dorp B er pal naast. Dat wordt doorgegeven van generatie op generatie. En elke laag van de bevolking geeft wel iets negatiefs door over anderen. Er zijn echt weinig mensen die opgroeien over vooroordelen.

En de mensen die hier het hardst roepen, doen het al over die andere bokkers. Mensen die dus anders denken, andere ervaringen hebben etc. Mensen die graag met cijfers zwaaien, studies etc. Die zich al verheven voelen boven anderen en bokkers als dom wegzetten omdat ze het niet eens zijn. Dan ben je allemaal echt geen haar beter.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:18

Dit heb je heel erg mooi geschreven superpony.

Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:20

Karl66 schreef:
Leeftijdsdiscrimimatie is zeker een ding, maar dat verandert er toch niks aan dat er discriminatie op basis van afkomst is? We zeggen toch ook niet dat moord wel meevalt omdat er ook mensen verkracht worden?

Zeg ik dat dan?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:06

Cer schreef:
Ik lees volgens mij precies wat jij als eerste schrijft.. een vriend van jou met een buitenlandse naam die geen werk kan vinden... hoe bedoel jij díe opmerking dan?
Want jij lijkt te schrijven dat mensen met een buitenlandse naam geen (of lastig) werk kunnen vinden... want die ervaring met die vriend ..

Of hoe bedoel je die opmerking dan?


Misschien moet je het nog een keer lezen dan, volgens mij heb ik nergens gezegd dat hij geen werk kan vinden. (uiteindelijk is het ook wel gelukt)

Ik lijk ook niet te schrijven dat mensen met een buitenlandse naam geen werk kunnen vinden.

Het zou echt fijn zijn als je leest wat iemand schrijft zonder er zelf dingen bij te verzinnen.

Wat ik wel zeg is dat het (veel)lastiger is om aan een baan/stage te komen met een buitenlandse naam, wat gewoon een keiharde FEIT is wat sommige mensen nog proberen te ontkennen. En de enige reden ervoor is dat ze "buitenlands" zijn.

En waarom reageer je niet op de vraag of je weleens afgewezen bent omdat je een witte blonde kaaskop bent? (en dan niet aankomen met een sollicitatie op een rol als tolk chinees als je niet vloeiend chinees kan)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:07

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1589714 ... rs-utrecht

Politie toont herkenbare beelden van relschoppers Utrecht.

Om weer verder te gaan over de relschoppers.
Nu weet ik hun naam niet, maar is Jan een grote kans?
Of is de politie weer eens aan het discrimineren, dat kan ook?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:12

superpony schreef:
En ik lees hier over kansen; Dat is misschien met cijfers leuk, maar in de praktijk echt BS. Ik heb in t Gooi op school gezeten tussen kinderen die echt alle kansen hadden. Leraren maakten echt wel verschil tussen de o zo nette mensen uit dit of dat gezin en de mensen uit de gewone wijken. Waren ook vooroordelen, want als er kids waren die rottigheid uithaalden waren zij het wel. Ouders waren vaak weinig thuis en zakgeld was hoog genoeg om dingen te doen, die anderen niet konden.


Over welke praktijk heb jij het? Hoeveel blonde jongens met blauwe ogen heb jij afgewezen zien worden omdat ze blond zijn en blauwe ogen hebben?

Je kunt het wel zeggen dat het BS is, maar nogmaals , er zijn tal van onderzoeken naar gedaan en ik ken genoeg voorbeelden vanuit mijn persoonlijke omgeving. Dus dat jij dat BS noemt, zie ik gewoon als een leugen waarbij meer dan genoeg bewijs is om dat te laten zien.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:14

FiveSports schreef:
Misschien moet je het nog een keer lezen dan, volgens mij heb ik nergens gezegd dat hij geen werk kan vinden. (uiteindelijk is het ook wel gelukt)

Dan heb ik geen idee wat jij met die 150 brieven duidelijk wilde maken...

Citaat:
Ik lijk ook niet te schrijven dat mensen met een buitenlandse naam geen werk kunnen vinden.
ik zeg ook in een post 'geen (of lastig) werk kunnen vinden'.. (maar sla die zin gerust over)

Citaat:
Het zou echt fijn zijn als je leest wat iemand schrijft zonder er zelf dingen bij te verzinnen.
niet gelijk zo gepikeerd... of wel.. kijk maar ...

Citaat:
Wat ik wel zeg is dat het (veel)lastiger is om aan een baan/stage te komen met een buitenlandse naam, wat gewoon een keiharde FEIT is wat sommige mensen nog proberen te ontkennen. En de enige reden ervoor is dat ze "buitenlands" zijn.
ik ontken dat niet..
maar het is wel zo dat er ook mensen zijn met een buitenlandse naam (en wat is dan een buitenlandse naam..) die wel werk vinden..

Citaat:
En waarom reageer je niet op de vraag of je weleens afgewezen bent omdat je een witte blonde kaaskop bent? (en dan niet aankomen met een sollicitatie op een rol als tolk chinees als je niet vloeiend chinees kan)

"en waarom reageer..etc"... goedemiddag :) Misschien heb ik eroverheen gelezen..
Ik heb geen idee waarom ik niet aangenomen cq uitgenodigd wordt.. de recruiters van de laatste paar jaren komen niet verder dan 'past niet precies in het profiel'... Zelfs bij navraag via mail/telefoon krijg ik daar geen antwoord op.

Citaat:
een sollicitatie op een rol als tolk chinees als je niet vloeiend chinees kan)
ik heb werkelijk geen flauw idee wat je hiermee bedoelt. Ik solliciteer zelf alleen maar op functies die ik al langer dan 20 jaar uitvoer, op HBO niveau .. alleen ben ik dus 45plus en dat helpt waarschijnlijk niet. Toen ik jonger was werd ik afgewezen omdat ik wellicht nog kinderen wilde (dat werd nooit hardop gevraagd maar wel gesuggereerd).. maar goed, ik heb geen idee, misschien weet jij het?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:26

Citaat:
ik zeg ook in een post 'geen (of lastig) werk kunnen vinden'.. (maar sla die zin gerust over)


Je zegt GEEN (of lastig). Waarom gebruik je het woord GEEN? Als ik zeg dat ik rode en groene appels heb, dan bestaan beide. Maar niemand die zegt dat er GEEN werk gevonden kan worden. Ik ga geen woord overslaan wat je wel gebruikt.


Citaat:
ik ontken dat niet..
maar het is wel zo dat er ook mensen zijn met een buitenlandse naam (en wat is dan een buitenlandse naam..) die wel werk vinden..


Ah oke, dus je bevestigt gewoon dat er wel degelijk discriminatie is op de arbeidsmarkt? Dat is dan eindelijk een punt waar we het over eens zijn :)

Citaat:
"en waarom reageer..etc"... goedemiddag :) Misschien heb ik eroverheen gelezen..
Ik heb geen idee waarom ik niet aangenomen cq uitgenodigd wordt.. de recruiters van de laatste paar jaren komen niet verder dan 'past niet precies in het profiel'... Zelfs bij navraag via mail/telefoon krijg ik daar geen antwoord op.


Je antwoord is dus dat je geen voorbeeld hebt dat je afgewezen bent omdat je een witte blonde kaaskop bent :) Thnx voor je antwoord.

Citaat:
"een sollicitatie op een rol als tolk chinees als je niet vloeiend chinees kan)"
ik heb werkelijk geen flauw idee wat je hiermee bedoelt. Ik solliciteer zelf alleen maar op functies die ik al langer dan 20 jaar uitvoer, op HBO niveau .. alleen ben ik dus 45plus en dat helpt waarschijnlijk niet. Toen ik jonger was werd ik afgewezen omdat ik wellicht nog kinderen wilde (dat werd nooit hardop gevraagd maar wel gesuggereerd).. maar goed, ik heb geen idee, misschien weet jij het?


Wat ik daarmee bedoel is dat er mensen zijn die proberen te bewijzen dat er geen racisme/discriminatie op de arbeidsmarkt is door aan te komen met uitspraken als "ik kan ook moeilijk werk vinden" of "misschien kan diegene wel geen Nederlands" etc.
Geen idee waarom jij afgewezen bent, zou idd zo kunnen zijn dat ze je leeftijd een dingetje vinden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:34

Citaat:
dat er mensen zijn die proberen te bewijzen dat er geen racisme/discriminatie op de arbeidsmarkt is

Wie beweert dat?
Er word wel gezegd dat er ook andere redenen kunnen zijn van niet uitgenodigd worden.


En dat 150 keer niet uitgenodigd zijn misschien wel 150 keer is omdat ze een betere kandidaat dachten te hebben buiten de naam om. Misschien zijn er we Mo's aangenomen, maar net hij niet. Want heel veel Mo's hebben gewoon werk, dus altijd een nee krijgen ze toch echt niet.
En sommige Mo's hebben misschien wel een voordeel omdat het bedrijf graag meer mensen van buitenlandse afkomst wil en is Jan daarom nu wel niet uitgekozen.
En ja, vast zit er een eikel bij die zegt ik wil geen Mo.
Misschien omdat het een eikel is, of omdat hij al 10 keer problemen heeft gehad met een Mo en daar geen zin meer in heeft, zoals een ex-werkgever van me.

In die slachtofferrol gaan zitten geeft in ieder geval zeker geen werk.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:40

FiveSports schreef:
Je zegt GEEN (of lastig). Waarom gebruik je het woord GEEN? Als ik zeg dat ik rode en groene appels heb, dan bestaan beide. Maar niemand die zegt dat er GEEN werk gevonden kan worden. Ik ga geen woord overslaan wat je wel gebruikt.

Er wordt ook gezegd (niet perse hier, of misschien wel, dat weet ik niet) dat mensen met een buitelandse achternaam (maar wat is dat precies) geen werk kunnen vinden... er is vast iemand die helemaal geen werk kan vinden vanwege een buitenlandse achternaam.
Maar er zijn er ook die zeggen: 'ik kan geen werk vinden omdat ik een buitenlandse achternaam heb' terwijl diegene geen zin heeft om te werken of een slechte werkethiek heeft en daarom niet aangenomen wordt of ontslagen, en die dan zegt 'dat komt door mijn naam'... En dan wordt het een lastig verhaal.

Citaat:
Ah oke, dus je bevestigt gewoon dat er wel degelijk discriminatie is op de arbeidsmarkt? Dat is dan eindelijk een punt waar we het over eens zijn :)

Dacht je dan dat ik het standaard met je oneens was ofzo?
Ja ik 'bevestig dat gewoon'.. waarom zou ik dat niet doen? Het is toch zo?

Citaat:
Je antwoord is dus dat je geen voorbeeld hebt dat je afgewezen bent omdat je een witte blonde kaaskop bent :) Thnx voor je antwoord.

Nee, het antwoord is dat ik het niet weet... want ik heb geen antwoord gekregen. Dus beweren wat het niet zo komen omdat ik een witte blonde kaaskop ben weet niemand zeker (behalve die recruiters).. (ik acht de kans vrij klein hoor.. dat wel).

Citaat:
Wat ik daarmee bedoel is dat er mensen zijn die proberen te bewijzen dat er geen racisme/discriminatie op de arbeidsmarkt is

Nou, dat was ik dus niet, fijn dat we dat even helder hebben..

Citaat:
door aan te komen met uitspraken als "ik kan ook moeilijk werk vinden" of "misschien kan diegene wel geen Nederlands" etc.

Meestal is dat denk ik omdat het soms frusterend kan zijn dat als je bijv niet aangenomen wordt omdat je oud bent, of ziek of iets, zo iemand veel lastiger de 'discriminatie'-kaart kan trekken. Dus ook die willen erkenning.. Alleen zijn dat twee verschillende zaken die soms (of vaak) door elkaar gehaald worden. Wat het ene niet meer of minder erg maakt dan het ander... Althans, daar ga ik wel even vanuit.

Citaat:
Geen idee waarom jij afgewezen bent, zou idd zo kunnen zijn dat ze je leeftijd een dingetje vinden.
Ah, is dat dan leeftijdsdiscriminatie? Dus ik ontken idd de discriminatie niet.. Ik bevestig wel dat er veel HR medewerkers zijn die het licht niet uitgevonden hebben... (maar das een persoonlijk dingetje :+ )

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 15:41

Maar om even de boel over werk en kansen te nemen wat afgelopen paginas een discussie oplevert

Het hebben van minder kans op iets (als dat al zo zou zijn) is voor jullie dan een goede reden om maar dingen van anderen kapot te maken. Hulpverleners bedreigen enz? Lijkt me toch niet?

Ik heb in mijn studie tijd flink te maken gehad met discriminatie als enige meisje op een mannenopleiding. Sterker nog ik had een toffe stageplaats tot het bedrijf er achter kwam dat ik geen man was. Das pech stageplaats weg. :n En het was nog hard werken om er een te vinden want veel bedrijven wilde alleen mannen hebben. En een leraar die openlijk er voor uit kwam dat vrouwen achter het aanrecht hoorde. Had ik dan ook maar dingen kapot moeten maken?

Edit veel typefouten

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:43

_Penotti schreef:
Citaat:
dat er mensen zijn die proberen te bewijzen dat er geen racisme/discriminatie op de arbeidsmarkt is

Wie beweert dat?
Er word wel gezegd dat er ook andere redenen kunnen zijn van niet uitgenodigd worden.

En dat 150 keer niet uitgenodigd zijn misschien wel 150 keer is omdat ze een betere kandidaat dachten te hebben buiten de naam om. Misschien zijn er we Mo's aangenomen, maar net hij niet. Want heel veel Mo's hebben gewoon werk, dus altijd een nee krijgen ze toch echt niet.
En sommige Mo's hebben misschien wel een voordeel omdat het bedrijf graag meer mensen van buitenlandse afkomst wil en is Jan daarom nu wel niet uitgekozen.
En ja, vast zit er een eikel bij die zegt ik wil geen Mo.
Misschien omdat het een eikel is, of omdat hij al 10 keer problemen heeft gehad met een Mo en daar geen zin meer in heeft, zoals een ex-werkgever van me.

In die slachtofferrol gaan zitten geeft in ieder geval zeker geen werk.


:D Je vraagt eerst wie dat beweert?
En dan geef je andere redenen dan gewoon racisme en discriminatie dat iemand minder kansen krijgt op de arbeidsmarkt?

Hoe moeilijk is het om gewoon te accepteren en toegeven dat er racisme is zonder het te verbloemen of proberen te relativeren?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:48

Ja, want daarmee beweer ik niet dat het niet bestaat.
Want ik weet dat het bestaat.

Ik geef gewoon ook aan dat het niet altijd zo is, als het misschien wel zo voelt.
En meestal weet je niet wie er wel aangenomen is, dat het ook een Mo kan zijn en geen Jan.
Maar als je dat niet weet kan ik me best voorstellen bij sollicitatie 100 dat je denkt, daarom!
Maar is dat zo???

En dan schrijf ik ook nog:
En ja, vast zit er een eikel bij die zegt ik wil geen Mo.

Dus weer geef ik aan dat het dus bestaat.

Dus wat wil je dan FiveSports?
Zeggen ja het bestaat en meer niet?
Dat vertik is, want zo zwart wit is het niet.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:53

Cer schreef:
Er wordt ook gezegd (niet perse hier, of misschien wel, dat weet ik niet) dat mensen met een buitelandse achternaam (maar wat is dat precies) geen werk kunnen vinden... er is vast iemand die helemaal geen werk kan vinden vanwege een buitenlandse achternaam.
Maar er zijn er ook die zeggen: 'ik kan geen werk vinden omdat ik een buitenlandse achternaam heb' terwijl diegene geen zin heeft om te werken of een slechte werkethiek heeft en daarom niet aangenomen wordt of ontslagen, en die dan zegt 'dat komt door mijn naam'... En dan wordt het een lastig verhaal.


Volgens mij beweert niemand dat hier en ik ken ook niemand die dat beweert. Mis dus een beetje de toegevoegde waarde in je zin, vooral omdat dat niet tussen haakjes staat maar "of lastig" wel tussen haakjes staat....
Maar wie weet bestaan er wel mensen die dat zeggen...

Citaat:
Dacht je dan dat ik het standaard met je oneens was ofzo?
Ja ik 'bevestig dat gewoon'.. waarom zou ik dat niet doen? Het is toch zo?

Top :)


Citaat:
Nee, het antwoord is dat ik het niet weet... want ik heb geen antwoord gekregen. Dus beweren wat het niet zo komen omdat ik een witte blonde kaaskop ben weet niemand zeker (behalve die recruiters).. (ik acht de kans vrij klein hoor.. dat wel).


Dus je antwoord is dat je niet weet of je geen voorbeeld zou kunnen hebben, maar je acht de kans vrij klein. Voor mij is dat gewoon geen voorbeeld hebben, maar prima :)


Citaat:
Meestal is dat denk ik omdat het soms frusterend kan zijn dat als je bijv niet aangenomen wordt omdat je oud bent, of ziek of iets, zo iemand veel lastiger de 'discriminatie'-kaart kan trekken. Dus ook die willen erkenning.. Alleen zijn dat twee verschillende zaken die soms (of vaak) door elkaar gehaald worden. Wat het ene niet meer of minder erg maakt dan het ander... Althans, daar ga ik wel even vanuit.


Ik denk ook dat het een slechte zaak is als mensen die kaart niet willen of durven te trekken. Ik heb er zelf geen problemen mee en geloof best dat dat een probleem kan zijn.

Citaat:
Ah, is dat dan leeftijdsdiscriminatie? Dus ik ontken idd de discriminatie niet.. Ik bevestig wel dat er veel HR medewerkers zijn die het licht niet uitgevonden hebben... (maar das een persoonlijk dingetje :+ )


Klopt, naast discrimineren op basis van de afkomst van iemands (groot)ouders kun je dat ook doen op basis van andere zaken als leeftijd :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:57

karuna schreef:
Maar om even de boel over werk en kansen te nemen wat afgelopen paginas een discussie oplevert

Het hebben van minder kans op iets (als dat al zo zou zijn) is voor jullie dan een goede reden om maar dingen van anderen kapot te maken. Hulpverleners bedreigen enz? Lijkt me toch niet?

Ik heb in mijn studie tijd flink te maken gehad met discriminatie als enige meisje op een mannenopleiding. Sterker nog ik had een toffe stageplaats tot het bedrijf er achter kwam dat ik geen man was. Das pech stageplaats weg. :n En het was nog hard werken om er een te vinden want veel bedrijven wilde alleen mannen hebben. En een leraar die openlijk er voor uit kwam dat vrouwen achter het aanrecht hoorde. Had ik dan ook maar dingen kapot moeten maken?

Edit veel typefouten

Maar inderdaad, geeft het dan het recht om te vernielen.
Want daar gaat het topic om.
Ooh ik ben benadeeld richting werk is een ander topic :+


_Penotti schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1589714 ... rs-utrecht

Politie toont herkenbare beelden van relschoppers Utrecht.

Om weer verder te gaan over de relschoppers.
Nu weet ik hun naam niet, maar is Jan een grote kans?
Of is de politie weer eens aan het discrimineren, dat kan ook?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:58

_Penotti schreef:
Ja, want daarmee beweer ik niet dat het niet bestaat.
Want ik weet dat het bestaat.

Ik geef gewoon ook aan dat het niet altijd zo is, als het misschien wel zo voelt.
En meestal weet je niet wie er wel aangenomen is, dat het ook een Mo kan zijn en geen Jan.
Maar als je dat niet weet kan ik me best voorstellen bij sollicitatie 100 dat je denkt, daarom!
Maar is dat zo???

En dan schrijf ik ook nog:
En ja, vast zit er een eikel bij die zegt ik wil geen Mo.

Dus weer geef ik aan dat het dus bestaat.

Dus wat wil je dan FiveSports?
Zeggen ja het bestaat en meer niet?
Dat vertik is, want zo zwart wit is het niet.


Wat ik wil is dat mensen het feit accepteren dat er veel jongens/meisjes zijn met (groot)ouders die geboren zijn in een ander land vaak puur afgewezen worden om die reden :)

Uiteraard zijn er gevallen waarbij dat niet de reden is, zou ook een beetje gek zijn als je 1 baan hebt en 100 sollicitanten dat er 100 aangenomen worden, er worden altijd mensen afgewezen dan.