Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:14

Mondy schreef:
@karl66 Nee. Jij vind het onzin. Dat is nog steeds iets anders en helemaal prima maar wel direct het punt wat je wil maken.
Zoals je zelf zegt doet het ertoe hoe iets geschreven staat.

Dan nog is het voor diegene vrij om te zeggen dat het niet zo bedoeld is en toch zo verder te posten. Ik snap je beredenatie erin maar als ik je goed begrijp weet je ook dat diegene zo verder blijft schrijven.
Gaat op deze manier de discussie dan uitmonden tot een goede discussie verder of loopt het dan ergens vast ?

Uiteindelijk is het doel de hoofddiscussie lopende te houden waarbij iedereen daarin mee kan doen en de juiste woorden kan zoeken en vinden. Daar moet echter wel de ruimte voor zijn.
Er is al een modopmerking geplaatst en heb het ook al vriendelijk gevraagd omdat ik het hier oprecht een goede manier van discusieren vond/vind.

Als we daar weer mee verder gaan kunnen we mooi weer verder/beginnen met kijken hoe we iets kunnen verwoorden/lezen.


Nee, ik reageer niet in de verwachting dat andere mensen op dezelfde manier door blijven schrijven. Ik reageer in de hoop dat andere mensen inzien dat het ertoe doet hoe ze iets zeggen en daar iets mee doen.

En het is hardstikke leuk dat een mod denkt dat het een goed idee is om een opmerking te plaatsen dat je niet mag zeggen dat een opmerking racistisch is, want een hoofddiscussie is nou eenmaal belangrijker dan dat er racistische bagger in een topic gestort wordt. Maar als jullie als mods dat echt vinden en denken dat het een goed idee is om mensen daarop aan te spreken, dan wordt het hoog tijd dat jullie daar eens serieus achter de schermen over gaan overleggen. En wat mij betreft reageer jij hier als gebruiker en dat houdt dus in dat je hier niet kan modereren. Het is het één of het ander, niet allebei.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:18

Ik vind het wel lastig om te bepalen hoe ik de berichten van Mondy moet lezen: als Bokker of als Mod?

Je doet aan de éne kant mee met de discussie, maar plaatst dan in hetzelfde bericht een opmerking als Mod?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:23

_Penotti schreef:
Precies in de lijn van verwachting jou antwoord.

Geweldig!
Kan niet mooier!
Dank je wel Karl.
Lees je het zelf nog een keer :j

Vinger wijzen naar iedereen. Word je zelf gewezen op wat en hoe je schrijft stampen als een kleutertje.
Prachtig.

Ik ga afsluiten voor vandaag. Fijne avond nog allemaal.


Wat een flauwe reactie. Er is een verschil tussen feiten en meningen. Het is geen mening dat het ertoe doet hoe je je verwoordt, dat is geen mening, dat is een feit. Mondy zei in dat bericht dat het er niet toe doet hoe mensen het verwoorden. Het is volgens haar genoeg dat mensen zich achteraf verduidelijken en dat je dan maar moet accepteren dat mensen iets anders schrijven dan ze bedoelen. Maar dat is gewoon feitelijk onzin. Het doet er namelijk wel toe wat er in eerste instantie gezegd is, dat is het hele principe achter PR, reclame en propaganda.

Ik heb een ontzettende hekel aan het hele verhaal dat feiten ook maar een mening zijn en dat meningen juist eigenlijk feiten zijn. Dat heeft niks met stampen als een kleutertje te maken. Dat is proberen een inhoudelijk goede discussie te voeren, waarbij feiten en meningen gescheiden worden. Dat het ertoe doet hoe je iets zegt is geen mening, dat is een feit.

Mondy

Berichten: 11829
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:26

Zie je mij modereren dan ? Of is vriendelijk verzoeken om de discussie normaal te laten verlopen dat ook al.
Modacties zijn nog altijd in het groen.
Zoals elke gebruiker mag vragen het bij het onderwerp te houden en naar een modopmerking te wijzen kan ik dat in deze dus ook doen ;)

Daarbij leg je me woorden in de mond die ik niet heb gezegd. Ik heb nergens gezegd dat je niet mag zeggen dat een opmerking racistisch is want het hoofdonderwerp is belangrijker (en het deel erna). Dus gelukkig hoef ik dat deel dan ook niet achter de schermen te bespreken.

Racisme is sowieso niet ok. En daar mag nee moet tegen uitgesproken worden.
Dat er vragen gesteld worden mbt bepaalde woorden en zinnen is ook helemaal ok.
Wat ik echter gezegd heb is dat iemand uitmaken voor racist iets is waar voorzichtig mee moet worden omgegaan.
Dat is iets anders.
Om een hele hoop redenen is dat iets om voor te waken. Maar niet waar dit topic voor bedoeld is.
En ja, ik probeer inderdaad nadat er een tijdje heen en weer gediscussieerd is over hoe bepaalde woorden en berichten zijn bedoeld, de discussie weer op het onderwerp te krijgen om het niet een 2strijd te laten worden.

@electra63 als gebruiker ! Excuses als dat wat vreemd overkwam. Ik zag het bericht van mn collega wat totaal overschaduwd werd dus probeerde er wat naar te verwijzen.
Modopmerking is echt in het groen :j

Mondy

Berichten: 11829
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:36

@karl66 Laten we het er maar op houden dat we er beide net een andere kijk op hebben. Gedeeltelijk hetzelfde maar ook weer niet. Prima moet ook kunnen.

Komende weken oefeningen met ME mbt de rellen en hun nieuwe aanpak ivm corona.
Lijkt me voor hun wel lastig om hier rekening mee te moeten blijven houden straks als het weer de kop op (kan/zal/..) steken maar er wel weer diverse demonstraties en dus verwachte rellen de kop op gaan steken.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:10

Electra63 schreef:
karuna schreef:
Enige dat ze weten is in het zwart gekleed. Als deze held nu door krijgt dat hij dit straffeloos kan doen?

Maar het idee 14 en gaan beroven? Ik heb het idee dat de leeftijd voor delicten steeds jonger wordt.

En dan, ja volwassen strafrecht toepassen?


Misdrijven door minderjarigen vallen onder het jeugdstrafrecht.

Het heeft niets met het onderwerp te maken.


Het heeft alles met het onderwerp te maken want Karuna heeft dit topic gemaakt over jongeren die de weg kwijt zijn! Niet over discriminatie waar het nu al paginas lang over gaat. Het topic gaat paginas lang over iets heel anders dan wat de TS bedoeld en als zij dan ontopic probeert te gaan krijgt ze vragen wat dit met het onderwerp te maken heeft? 14 jaar is ook een jongere.

Misschien racisme/discriminatie in het andere topic bespreken en nu weer ontopic?

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:18

fohadie schreef:
Misschien racisme/discriminatie in het andere topic bespreken en nu weer ontopic?


Zéér goed idee _/-\o_

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:18

chanicha schreef:
Karl open lekker zelf een topic waar je je verhaal kwijt kan!

Ja, want het is blijkbaar de bedoeling dat dit topic, met de steun van een paar moderators nota bene, gereserveerd blijft voor een groepje gelijkgestemden. Hoezo discussie?

Karl, respect voor je geduldige volharding om met goed beargumenteerde posts tegengas te bieden.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:24

Brainless @ [NM] Racisme, spreek jij je uit?

Ga alsjeblieft hier discusseren zodat het hier weer ontopic kan.

Onbegrijpelijk dat er paginas lang offtopic gepraat mag worden en er zelfs Mods aan mee doen! Normaal wordt er al veel eerder gevraagd om ontopic te gaan of gevraagd om de discussie in een ander topic te voeren.

Of leest niemand de OP en weet bijna niemand meer waar dit topic eigenlijk over ging?

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:25

En hoezo gereserveerd voor gelijkgestemden? Ik zie elke keer eindeloze discussies aangezwengeld worden door één en hetzelfde groepje, maar dat zal niet het groepje zijn dat jij bedoelt, Askja, gok ik. Eens zijn dat je het oneens bent, die attitude bestaat blijkbaar ook niet meer. De communicatie van een ander tot in den treure becommentariëren en enkel ja en amen wordt geaccepteerd... Hoe was dat gezegde weer, iets met een splinter en een balk?

Allemaal inderdaad offtopic.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:36

fohadie schreef:
Electra63 schreef:


Misdrijven door minderjarigen vallen onder het jeugdstrafrecht.

Het heeft niets met het onderwerp te maken.


Het heeft alles met het onderwerp te maken want Karuna heeft dit topic gemaakt over jongeren die de weg kwijt zijn! Niet over discriminatie waar het nu al paginas lang over gaat. Het topic gaat paginas lang over iets heel anders dan wat de TS bedoeld en als zij dan ontopic probeert te gaan krijgt ze vragen wat dit met het onderwerp te maken heeft? 14 jaar is ook een jongere.

Misschien racisme/discriminatie in het andere topic bespreken en nu weer ontopic?



Het topic gaat over rellen door jongeren tegen de politie.

Om nu ieder misdrijf door een jongere gepleegd, te gaan plaatsen, lijkt mij niet de bedoeling.
Jongeren plegen al eeuwen misdrijven. Tot moorden aan toe.
Dat is niet heel nieuw.

Maar ook rellen zijn er eerder geweest.
Wie herinnert zich de krakersrellen? Eind jaren 70 en bij de kroning van Bea.
Of de rellen omtrent het voetbal?
Of de (rassen)rellen op Rotterdam Zuid in 1972 (daar woonde ik toen).

Ik geloof wel, dat er nu meer wapens gebruikt worden.
Al weet ik dat niet, omdat er veel minder beelden zijn.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:42

We krijgen ook veel meer mee van wat er gebeurd. Daardoor lijkt het ook meer/extremer. Het nieuws bereikt ons sneller en intenser door al het beeldmateriaal wat er voor handen is en de mediums die we hebben

Mondy

Berichten: 11829
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:47

Rellen mbt het voetbal is recent alweer een voorbeeld van :j

Sowieso niet alleen op de jongeren te schuiven. Als je ziet wat er voorbij komt en vaak dezelfde groepen.

Kwam een tijdje terug een artikel voorbij waarbij er een klacht naar de politie zou gaan wegens geweld van agent naar de persoon. In dat zelfde artikel gaf hij al aan dat hij verder niks te maken had met de demonstratie en er alleen kwam om te rellen maar hij vond dat de agenten wel wat minder hard hadden mogen optreden.
Daar is als agent toch haast niet meer tegenop te werken...

Edit: had het iets minder onthouden. Ging om arrestatie van de arrestatie eenheid. Gozer gaat met vriendengroep regelmatig naar demonstraties en krijgt het regelmatig aan de stok met politie/ME. Nu ook weer. Op een bepaald moment gaat ie rennen voor de AE en valt ie en breekt zn knie bij de aanhouding.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... enprotest/

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:49

Het lijkt niet extremer en meer, het is extremer en meer. De smartphones zijn er nu toch al even, media als Facebook en Twitter ook.

Ik ben blij dat zelfs Pascal Smet (sp.a) hier in België aangeeft dat geweld dat nu voorkomt vroeger enkel alleen rond Kerst en nieuwjaar uitbrak, dat er een serieuze toename is in geweld naar de brandweer door jongeren in Brussel en dat er repressie nodig is en onderzoek naar de redenen. Goed dat deze staatssecretaris én de oppositie het daarover eens zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:51

Het topic is verzand na mijn link over de rellen in Molenbeek. Blijkbaar is dit iets wat niet gedeeld mag worden, dat het in die wijk slecht gaat, moet verzwegen worden. De mensen die zich vlak na mijn link hebben uitgesproken tegen het gedrag van deze daders, krijgen sindsdien de stempel racist in dit topic. Ik vermoed dat ik die stempel ook gekregen heb aan de hand van mijn posts. Wel, ik weiger om mijn mond te houden en te doen alsof alles OK is, terwijl dat niet zo is.

Problemen binnen de maatschappij moeten bespreekbaar zijn. Je moet de dingen niet gaan verzwijgen, om de vrede te bewaren. Benoem de dingen die mis lopen en pak de oorzaken aan.

En jongeren die rellen, waar zitten de ouders dan ? Je leert als ouder je kind toch om respect te hebben, of niet? Hoe komt het dat deze ouders hun grip op hun kind verliezen en hoe kunnen we als maatschappij deze mensen helpen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 23:57

Ik weet het niet. Pas een bericht, jongen van 15 was in elkaar geslagen na middernacht in het centrum van een stad een best eind van huis.

Op mijn 15 e was ik zo laat niet meer buiten. :n en al helemaal niet een eind van huis.

Ligt het aan werkende ouders (niet meer iemand thuis na school) ligt het aan de prestatiedruk? Moet alles sneller, extremer, meer prikkels (zie achtbanen die steeds heftiger moeten worden, anders is het saaaai). Meer gebruik van verdovende middelen en wiet en lachgas enz? En als de prikkels er niet zijn maak je ze wel?

Geen idee ik vrees dat hoe ik mijn jeugd ben doorgekomen voor de huidige generatie een slaapverwekkend iets zou zijn geweest. :+
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-09-20 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 00:00

Mondy schreef:
Zie je mij modereren dan ? Of is vriendelijk verzoeken om de discussie normaal te laten verlopen dat ook al.
Modacties zijn nog altijd in het groen.
Zoals elke gebruiker mag vragen het bij het onderwerp te houden en naar een modopmerking te wijzen kan ik dat in deze dus ook doen ;)

Daarbij leg je me woorden in de mond die ik niet heb gezegd. Ik heb nergens gezegd dat je niet mag zeggen dat een opmerking racistisch is want het hoofdonderwerp is belangrijker (en het deel erna). Dus gelukkig hoef ik dat deel dan ook niet achter de schermen te bespreken.

Racisme is sowieso niet ok. En daar mag nee moet tegen uitgesproken worden.
Dat er vragen gesteld worden mbt bepaalde woorden en zinnen is ook helemaal ok.
Wat ik echter gezegd heb is dat iemand uitmaken voor racist iets is waar voorzichtig mee moet worden omgegaan.
Dat is iets anders.
Om een hele hoop redenen is dat iets om voor te waken. Maar niet waar dit topic voor bedoeld is.
En ja, ik probeer inderdaad nadat er een tijdje heen en weer gediscussieerd is over hoe bepaalde woorden en berichten zijn bedoeld, de discussie weer op het onderwerp te krijgen om het niet een 2strijd te laten worden.

@electra63 als gebruiker ! Excuses als dat wat vreemd overkwam. Ik zag het bericht van mn collega wat totaal overschaduwd werd dus probeerde er wat naar te verwijzen.
Modopmerking is echt in het groen :j


Sorry, ik geloof dat we hier even langs elkaar praten. Toen ik het over had dat we terug moesten naar het hoofdonderwerp en dat we dus niet meer over racistisch taalgebruik mochten praten, toen refereerde ik naar de modopmerking om weer ontopic te gaan, die jij aanhaalde en niet over een reactie van jezelf.

Gelukkig zijn we het er wel over eens dat jij hier als gebruiker en niet als mod meepraat. En je mag als gebruiker vinden dat ik offtopic ga. En ik mag het daar als andere gebruiker niet mee eens zijn en vinden dat het zeker wel ontopic is.

En nog als laatste opmerking, ik heb nergens in dit topic gezegd dat iemand een racist is, dus ik zie niet helemaal in wat het nut is van de bewering dat je daar voorzichtig mee moet zijn.

@SVRL, je kan prima problemen in de maatschappij bespreken zonder te generaliseren. Dan kan je nog steeds heel duidelijk zijn, dan kan je nog steeds een voorstander zijn van het aanpakken ervan. Daarvoor hoef je namelijk helemaal geen complete bevolkingsgroep weg te zetten, zoals in dit topic regelmatig gebeurt.

Mondy

Berichten: 11829
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 00:08

Oh dan zit daar denk ik vooral het knelpunt. Ik antwoorde op je post maar doelde mbt het reageren vooral in het algemeen, vooral het stuk het racisme noemen of bejegend voelen ed.
Ik heb gemist dat je dacht/begreep dat dat persoonlijk op jou was. Het nut ervan blijft nog steeds staan omdat ik van mening ben dat het in het algemeen te snel geroepen word. Ook door mensen die er zelf schuldig aan kunnen zijn.
(Helaas in de omgeving het voorbeeld van)

Daarom is mijn mening daarin terughoudend erin te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 00:17

Karl66 schreef:
Mondy schreef:
Zie je mij modereren dan ? Of is vriendelijk verzoeken om de discussie normaal te laten verlopen dat ook al.
Modacties zijn nog altijd in het groen.
Zoals elke gebruiker mag vragen het bij het onderwerp te houden en naar een modopmerking te wijzen kan ik dat in deze dus ook doen ;)

Daarbij leg je me woorden in de mond die ik niet heb gezegd. Ik heb nergens gezegd dat je niet mag zeggen dat een opmerking racistisch is want het hoofdonderwerp is belangrijker (en het deel erna). Dus gelukkig hoef ik dat deel dan ook niet achter de schermen te bespreken.

Racisme is sowieso niet ok. En daar mag nee moet tegen uitgesproken worden.
Dat er vragen gesteld worden mbt bepaalde woorden en zinnen is ook helemaal ok.
Wat ik echter gezegd heb is dat iemand uitmaken voor racist iets is waar voorzichtig mee moet worden omgegaan.
Dat is iets anders.
Om een hele hoop redenen is dat iets om voor te waken. Maar niet waar dit topic voor bedoeld is.
En ja, ik probeer inderdaad nadat er een tijdje heen en weer gediscussieerd is over hoe bepaalde woorden en berichten zijn bedoeld, de discussie weer op het onderwerp te krijgen om het niet een 2strijd te laten worden.

@electra63 als gebruiker ! Excuses als dat wat vreemd overkwam. Ik zag het bericht van mn collega wat totaal overschaduwd werd dus probeerde er wat naar te verwijzen.
Modopmerking is echt in het groen :j


Sorry, ik geloof dat we hier even langs elkaar praten. Toen ik het over had dat we terug moesten naar het hoofdonderwerp en dat we dus niet meer over racistisch taalgebruik mochten praten, toen refereerde ik naar de modopmerking om weer ontopic te gaan, die jij aanhaalde en niet over een reactie van jezelf.

Gelukkig zijn we het er wel over eens dat jij hier als gebruiker en niet als mod meepraat. En je mag als gebruiker vinden dat ik offtopic ga. En ik mag het daar als andere gebruiker niet mee eens zijn en vinden dat het zeker wel ontopic is.

En nog als laatste opmerking, ik heb nergens in dit topic gezegd dat iemand een racist is, dus ik zie niet helemaal in wat het nut is van de bewering dat je daar voorzichtig mee moet zijn.

@SVRL, je kan prima problemen in de maatschappij bespreken zonder te generaliseren. Dan kan je nog steeds heel duidelijk zijn, dan kan je nog steeds een voorstander zijn van het aanpakken ervan. Daarvoor hoef je namelijk helemaal geen complete bevolkingsgroep weg te zetten, zoals in dit topic regelmatig gebeurt.


Ik heb hier niemand een volledige bevolkingsgroep zien weg zetten, dat is wat sommige mensen ervan maken. De discussie ontstond omdat iemand zich ergerde aan dat volk dat in Molenbeek molotov cocktails naar de brandweer hadden gegooid. Is trouwens een probleem dat al een tijdje aansleept in die wijken. Men bedoelde hier enkel en alleen de jonge daders mee, niet heel de groep. De media vermeld niet eens de bevolkingsgroep waartoe deze jongeren behoren, noch of het daadwerkelijk inwoners van de wijk zijn. Je kan geen bevolkingsgroep aanwijzen, als je niet weet wie de daders zijn.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 00:18

Karl als jij vindt dat er niet gezegd mag worden dat er een probleem is met een deel van de Marokkaanse jeugd wordt het tijd dat je je roze bril afzet óf eens den maand in Overvecht of Kanaleneiland gaat wonen.
Verder ga ik niet op jou reageren.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 00:35

Utrecht heeft grote problemen in Overvecht en Kanaleneiland :j. Met wel meer jeugd dan alleen de Marokkaanse. Maar dat is niet zo gek als je al je jeugdwerk wegbezuinigt, denk ik. Dat was een hele rijke visvijver voor meneer Taghi en zijn vriendjes, en die geest is nu uit de fles. Daar zijn al heel onschuldige mensen het slachtoffer van geworden.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:36

Moderatoropmerking:
Nog even terugkomend op de eerdere discussie: inderdaad, het maakt uit hoe je iets opschrijft en welke woorden je kiest. Maar aan de andere kant, als iemand iets onhandig heeft opgeschreven maakt dat het nog geen verkapt racisme. Je mag best benoemen hoe iets overkomt maar het is niet nodig daar pagina's lang over door te gaan. Voor iedereen geldt, bedenk hoe je berichten overkomen en wat ze bijdragen aan de discussie. Bekijk of je je eigen berichten wellicht anders had kunnen verwoorden, bekijk ook of je het bericht van een ander misschien op meerdere manieren kunt interpreteren.

Ik wil jullie vragen vanaf hier de discussie over woordkeuze te laten rusten, en ook niet persoonlijk te worden naar elkaar. Nogmaals: vertrouw op elkaars goede intenties en gebruik dit topic niet om elkaar aan te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:36

Prrrr schreef:
Utrecht heeft grote problemen in Overvecht en Kanaleneiland :j. Met wel meer jeugd dan alleen de Marokkaanse. Maar dat is niet zo gek als je al je jeugdwerk wegbezuinigt, denk ik. Dat was een hele rijke visvijver voor meneer Taghi en zijn vriendjes, en die geest is nu uit de fles. Daar zijn al heel onschuldige mensen het slachtoffer van geworden.



Maar het snoeien in de jeugdzorg, hoe kwalijk ook, is toch nog geen excuus om naar geweld te grijpen. Ik hoor vaak dat jongeren niet dezelfde kansen krijgen als ze in het verkeerde gezin geboren zijn. Maar is dat ook zo? Iedereen in België en Nederland heeft leerplicht tot 18 jaar. Er zijn zoveel studierichtingen, ieder kind heeft zijn/haar talenten en kan die ontplooien door een passende studie richting te geven. Het klopt dat hogere studies te duur zijn, waardoor minder begoeden minder kansen krijgen op een hoger diploma en daar mag best iets aan gedaan worden. Maar iedereen krijgt wel de kans om een goed middelbaar diploma te halen.

Daarnaast is discriminatie nog geen reden om te kiezen voor een gewelddadig leven. Laat ik mezelf even als voorbeeld nemen. Ik raakte verbrand met kokend water toen ik amper 9 maand jong was. Vanaf dag 1 werd ik gepest op school, niemand greep in, zelfs mijn eigen moeder niet. Toen ik 11 was ben ik ontploft, het was even te veel. Ik was me er onmiddellijk van bewust dat dit niet de oplossing was, ik stond vooraan in de klas te wachten op mijn straf. Tot mijn grote verbazing sprak de leerkracht over hoe zij al jaren toekeken terwijl mijn klasgenootjes me wreed behandelden en hoe zij verwacht hadden dat er vroeg of laat een reactie van mij zou komen. Ik werd dan ook niet gestraft. Zelf als 11-jarige kon ik niet begrijpen hoe mensen onrecht konden laten gebeuren zonder in te grijpen en het zijn beloop lieten tot het escaleerde in geweld. Maar mijn moreel compas was wel groot genoeg op die leeftijd om in te zien dat geweld het probleem alleen maar groter maakt ipv op te lossen. Tot de dag van vandaag beoordelen en veroordelen mensen mij owv mijn littekens en krijg ik niet dezelfde kansen als een ander. Ooit kreeg ik te horen, dat mensen zoals ik, die verbrand zijn voor er brandwondencentra's waren, allemaal het uiterlijk van een monster hebben. Was een leerkracht tijdens mijn opleiding verpleegkunde die dat zei, diezelfde leerkracht buisde mij ten onrechte in mijn laatste jaar. Ik ben geen amok gaan maken, ben wel verhaal gaan halen waarom hij me buisde. Destijds moest je je eindexamen nog afleggen in het ziekenhuis bij een echte patiënt. Door het opvragen van dat patiënten dossier, kon ik punt voor punt bewijzen dat ik wel correct gehandeld had. Gevolg, ik werd gedelibereerd en kreeg mijn diploma. Weer een bewijs voor mij dat je meer bereikt door je schouders ergens onder te zetten, dan wanneer je je wentelt in zelbeklag.

Al die jongeren hebben geen enkel excuus om zo te rellen. Er is altijd een andere manier om een moeilijke situatie te verbeteren. Je moet er niet vanuit gaan dat je kansen krijgt in het leven, je moet zelf je kansen creëren. Als je niet wil dat mensen een negatief beeld hebben, zorg er dan voor dat mensen ook geen reden hebben om het negatieve te zien. Het is de aard van de mens om vooral het slechte te onthouden. Als je mij vraagt wat ik niet leuk vind aan mijn partner, kan ik een hele lijst opsommen. Vraag je wat ik wel leuk vind, kom ik minder ver. Toch heeft mijn partner meer mooie als minder mooie kanten, zou er anders geen 19 jaar mee samen leven.

Het zou een mooi ding zijn, als een open communicatie mogelijk zou zijn, zonder vooroordelen. Als je niet open en eerlijk kan zeggen waar de knelpunten zitten, raak je nooit verlost van racisme en discriminatie.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:40

@ SVRL.
Daar Waar je opgroeid, welke school je heen gaat, wat voor type kinderen en ouders daar bij horen, cultuur, normen en waarden, voorbeeld wat je krijgt, opleidingsniveau van ouders, wel of geen deelname aan verenigingsleven , etc. Speelt allemaal mee. Daarnaast je eigen beschermende of kwetsbare factoren als kind. Evt. Aangeboren beperkingen.

Was het maar zo simpel als enkel ouders die moeten opvoeden.

Gelijke kansen kunnen er wel zijn maar als je niet geleerd hebt hoe je die kan zien of pakken heb je er niks aan.

En de realiteit is dat er geen gelijke kansen zijn. Slecht tot op een zekere hoogte

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:44

SVRL schreef:
Prrrr schreef:
Utrecht heeft grote problemen in Overvecht en Kanaleneiland :j. Met wel meer jeugd dan alleen de Marokkaanse. Maar dat is niet zo gek als je al je jeugdwerk wegbezuinigt, denk ik. Dat was een hele rijke visvijver voor meneer Taghi en zijn vriendjes, en die geest is nu uit de fles. Daar zijn al heel onschuldige mensen het slachtoffer van geworden.



Maar het snoeien in de jeugdzorg, hoe kwalijk ook, is toch nog geen excuus om naar geweld te grijpen. Ik hoor vaak dat jongeren niet dezelfde kansen krijgen als ze in het verkeerde gezin geboren zijn. Maar is dat ook zo? Iedereen in België en Nederland heeft leerplicht tot 18 jaar. Er zijn zoveel studierichtingen, ieder kind heeft zijn/haar talenten en kan die ontplooien door een passende studie richting te geven. Het klopt dat hogere studies te duur zijn, waardoor minder begoeden minder kansen krijgen op een hoger diploma en daar mag best iets aan gedaan worden. Maar iedereen krijgt wel de kans om een goed middelbaar diploma te halen.

Daarnaast is discriminatie nog geen reden om te kiezen voor een gewelddadig leven. Laat ik mezelf even als voorbeeld nemen. Ik raakte verbrand met kokend water toen ik amper 9 maand jong was. Vanaf dag 1 werd ik gepest op school, niemand greep in, zelfs mijn eigen moeder niet. Toen ik 11 was ben ik ontploft, het was even te veel. Ik was me er onmiddellijk van bewust dat dit niet de oplossing was, ik stond vooraan in de klas te wachten op mijn straf. Tot mijn grote verbazing sprak de leerkracht over hoe zij al jaren toekeken terwijl mijn klasgenootjes me wreed behandelden en hoe zij verwacht hadden dat er vroeg of laat een reactie van mij zou komen. Ik werd dan ook niet gestraft. Zelf als 11-jarige kon ik niet begrijpen hoe mensen onrecht konden laten gebeuren zonder in te grijpen en het zijn beloop lieten tot het escaleerde in geweld. Maar mijn moreel compas was wel groot genoeg op die leeftijd om in te zien dat geweld het probleem alleen maar groter maakt ipv op te lossen. Tot de dag van vandaag beoordelen en veroordelen mensen mij owv mijn littekens en krijg ik niet dezelfde kansen als een ander. Ooit kreeg ik te horen, dat mensen zoals ik, die verbrand zijn voor er brandwondencentra's waren, allemaal het uiterlijk van een monster hebben. Was een leerkracht tijdens mijn opleiding verpleegkunde die dat zei, diezelfde leerkracht buisde mij ten onrechte in mijn laatste jaar. Ik ben geen amok gaan maken, ben wel verhaal gaan halen waarom hij me buisde. Destijds moest je je eindexamen nog afleggen in het ziekenhuis bij een echte patiënt. Door het opvragen van dat patiënten dossier, kon ik punt voor punt bewijzen dat ik wel correct gehandeld had. Gevolg, ik werd gedelibereerd en kreeg mijn diploma. Weer een bewijs voor mij dat je meer bereikt door je schouders ergens onder te zetten, dan wanneer je je wentelt in zelbeklag.

Al die jongeren hebben geen enkel excuus om zo te rellen. Er is altijd een andere manier om een moeilijke situatie te verbeteren. Je moet er niet vanuit gaan dat je kansen krijgt in het leven, je moet zelf je kansen creëren. Als je niet wil dat mensen een negatief beeld hebben, zorg er dan voor dat mensen ook geen reden hebben om het negatieve te zien. Het is de aard van de mens om vooral het slechte te onthouden. Als je mij vraagt wat ik niet leuk vind aan mijn partner, kan ik een hele lijst opsommen. Vraag je wat ik wel leuk vind, kom ik minder ver. Toch heeft mijn partner meer mooie als minder mooie kanten, zou er anders geen 19 jaar mee samen leven.

Het zou een mooi ding zijn, als een open communicatie mogelijk zou zijn, zonder vooroordelen. Als je niet open en eerlijk kan zeggen waar de knelpunten zitten, raak je nooit verlost van racisme en discriminatie.

Allereerst dikke vette knuffel voor je :knuffel: <3 :knuffel:

En voor de rest kan ik me helemaal bij je aansluiten, compleet totaal!!!

Ik heb op een ander vlak dan een jeugd en thuissituatie gehad waar ontsporing nog goed gepraat zou worden ook.
Maar ook dat nooit gedaan. Wel heel hard gewerkt om alles te bereiken wat ik graag wilde.Compleet op eigen kracht. Er was ook geen voorbeeld hoe je die kansen moest pakken, integendeel zelfs.
En nu word ik met mijn hersenletsel enorm in de steek gelaten door het land waar ik zo netjes voor ben geweest. En krijg nu minder dan de randdebielen die rellen.
Maar je moet wel blijven opletten wat je zegt, dat wel, anders nog een tik erbij op de vingers. En sowieso heb je het altijd beter gehad, dat weten sommige echt zeker :j Knap. Maar ze veroordelen niet hoor, nee daar zijn die mensen tegen. :')