Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:31

Het is de toon die de muziek maakt. Er voelen er hier een aantal bokkers zich dusdanig verheven boven anderen die gewoon duidelijke taal schrijven en beestjes bij de naam noemen dat ze dan ingewikkeld allerlij quotes dicteren en interpreteren.

Erg vermoeiend allemaal

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:36

Alleen als jij zegt dat Meppel vol met hooligans zit en dat dat volk maar eens flink aangepakt moet worden, dan generaliseer je wel. En dat is wat je in jouw bericht gedaan hebt, eerst terroristen aan Molenbeek koppelen en het daarna over dat volk hebben.

Dat jij het anders bedoeld, dat heb ik en heel veel anderen met mij ondertussen wel begrepen. Het probleem is alleen dat jij er aldoor bij blijft zeggen dat het verkeerd begrijpen de schuld van de lezers is, terwijl het de schuld van jouw manier van schrijven is. En hoe je schrijft doet er wel toe, daarmee creëer je namelijk een bepaalde sfeer, door bepaalde woorden en bepaalde associaties te gebruiken. En met die sfeer beïnvloed je de manier waarop mensen jou bericht opnemen. En daarmee beïnvloed je weer hoe mensen gaan denken als ze bepaalde ideeën maar vaak genoeg horen.
IK haal niet voor niks het verhaal van Kyle Rittenhouse aan, het feit dat hij mensen doodt is een gevolg van indoctrinatie, door het nieuws elke keer op een bepaalde manier weer te geven. Hoe je iets zegt doet er toe.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 20:38

Karl aub stop met deze discussie. :(:) Accepteer van elkaar dat je een andere mening hebt. Mods hebben al gereageert ook. Het topic is geopend ivm de rellen niet het welles nietes over wanneer iets discriminatie is en doorgaan over een paar woorden. Dat is het niet waard. -O-

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:41

Karl open lekker zelf een topic waar je je verhaal kwijt kan!

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:48

_Penotti schreef:
En hoe vaak moeten mensen hier dan nog uit gaan leggen dat ze niet enkel bedoelen de 'niet Nederlands' of niet Belgisch maar alle rellers harder aanpakken.

Echt ik heb dat al 100 keer gelezen en nog kom je met zoiets aan -O- :x


Ik heb het ook al 100 keer gelezen en het wankelt al 100 keer tussen racisme of 'gewoon' geen zin in de rechtstaat, dus ik denk niet dat het helpt om het nog vaker te herhalen. Omdat ik gewoon echt nergens de indruk krijg dat ze hun best doen om de nadelen te voorkomen (zoals het treffen van mensen die er niks mee te maken hebben, of het tegengaan van vooroordelen ofzo.)

Dan kun je wel 100 keer herhalen maar het was niet overtuigend en zal het ook niet worden.

Citaat:
Dus omdat er walgelijke mensen zijn die dat doen is dat voor mensen die hardere aanpak wensen ook maar dat ze dit goedkeuren _-:( -O-


Nee, maar het was om te illustreren hoe 'niet racistisch bedoeld' niet echt iets toevoegt. Want iedereen zegt dat het niet racistisch bedoeld was.

Citaat:
Dat zie ik toch behoorijk anders.
wat wij ook zeggen is verkeerd, hoe vaak we ook zeggen, nee niet allemaal, alle rellers geen onderscheid in afkomst.
Maar die woorden worden blijkbaar gedelete in jullie bokt censuur of zo???


Ik denk dat Geert Wilders dit 'huiliehuilie' zou noemen.

Citaat:
En als vooroordelen ook regelmatig gestaafd worden door feiten?


Dan zijn het nog steeds vooroordelen :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:57

Geert wilders huilie huile??
Schiet mij maar lek maar ik ben je kwijt.

nee feiten zijn feiten.

En de rest is :Z :Z :O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:18

Karl66 schreef:
Alleen als jij zegt dat Meppel vol met hooligans zit en dat dat volk maar eens flink aangepakt moet worden, dan generaliseer je wel. En dat is wat je in jouw bericht gedaan hebt, eerst terroristen aan Molenbeek koppelen en het daarna over dat volk hebben.

Dat jij het anders bedoeld, dat heb ik en heel veel anderen met mij ondertussen wel begrepen. Het probleem is alleen dat jij er aldoor bij blijft zeggen dat het verkeerd begrijpen de schuld van de lezers is, terwijl het de schuld van jouw manier van schrijven is. En hoe je schrijft doet er wel toe, daarmee creëer je namelijk een bepaalde sfeer, door bepaalde woorden en bepaalde associaties te gebruiken. En met die sfeer beïnvloed je de manier waarop mensen jou bericht opnemen. En daarmee beïnvloed je weer hoe mensen gaan denken als ze bepaalde ideeën maar vaak genoeg horen.
IK haal niet voor niks het verhaal van Kyle Rittenhouse aan, het feit dat hij mensen doodt is een gevolg van indoctrinatie, door het nieuws elke keer op een bepaalde manier weer te geven. Hoe je iets zegt doet er toe.


Ik vind het nogal wat dat je Kyle Rittenhouse, moordenaars en indoctrinatie er bij haalt, net zo als een ander de concentratiekampen en de vervolging van joden er bij haalt. En dat enkel door mijn post, schiet je dan niet een beetje door?

Hoe denk je dat jouw posts of die van Shadow of van anderen overkomen. Hoe stellen jullie je op naar sommigen hier, hoe veroordelend, hoe intolerant. Hoe erg jullie hier met de vinger wijzen, ik schrik er van hoe snel je hier voor een racist wordt uitgemaakt. Ik ben benieuwd of jullie me dat ook in mijn gezicht zouden zeggen of dat jullie dat enkel durven vanachter een scherm. Ik heb zo mijn vermoedens.
Maar goed, laat ik de volwassene wezen, want wat ik ook zeg niets is nog goed, dus ik zeg hier maar niks meer. Hopelijk zijn jullie vergenoegd met je zelf, fijne avond verder.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:22

Karl66 schreef:
Alleen als jij zegt dat Meppel vol met hooligans zit en dat dat volk maar eens flink aangepakt moet worden, dan generaliseer je wel. En dat is wat je in jouw bericht gedaan hebt, eerst terroristen aan Molenbeek koppelen en het daarna over dat volk hebben.

Dat jij het anders bedoeld, dat heb ik en heel veel anderen met mij ondertussen wel begrepen. Het probleem is alleen dat jij er aldoor bij blijft zeggen dat het verkeerd begrijpen de schuld van de lezers is, terwijl het de schuld van jouw manier van schrijven is. En hoe je schrijft doet er wel toe, daarmee creëer je namelijk een bepaalde sfeer, door bepaalde woorden en bepaalde associaties te gebruiken. En met die sfeer beïnvloed je de manier waarop mensen jou bericht opnemen. En daarmee beïnvloed je weer hoe mensen gaan denken als ze bepaalde ideeën maar vaak genoeg horen.
IK haal niet voor niks het verhaal van Kyle Rittenhouse aan, het feit dat hij mensen doodt is een gevolg van indoctrinatie, door het nieuws elke keer op een bepaalde manier weer te geven. Hoe je iets zegt doet er toe.


Waarom moet er een schuldige zijn.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:30

Nee, ik probeer uit te leggen waarom het er toe doet hoe je iets zegt en dat dit invloed heeft. Daar haal ik een voorbeeld bij aan, hoe dat extreem uit de hand kan lopen, als je de hele tijd op een bepaalde manier gekleurde berichten plaatst. Dat is ook de reden waarom ik in dit topic reageer en niet een eigen topic open, vanwege de manier waarop er in dit topic regelmatig op een hele generaliserende en daardoor racistische toon geplaatst wordt. Ook al is het niet racistisch bedoeld, toch maakt het uit hoe die opmerkingen gemaakt worden. Het heeft namelijk invloed op hoe mensen denken, als ze iets maar vaak genoeg horen. En daarbij maakt het niet uit of het wel of niet zo bedoeld wordt. Daarom vind ik het ook een relevant onderdeel van deze discussie. Daarom is het ook niet te vergelijken met een stropopredenering als jouw verhaal over concentratiekampen, het is een voorbeeld van hoe het ertoe kan doen hoe iets gezegd wordt.

Daarom is het ook niet relevant als er achteraf gezegd wordt dat het niet als generalisatie bedoeld wordt. Het is namelijk wel gezegd en het beeld is daarmee al geschapen en kan niet meer ontzegd worden. Dit gaat trouwens niet alleen om jou reactie, die de hele tijd als voorbeeld gebruikt wordt. Dit topic staat vol met vergelijkbare gemeenplaatsen, waarvan achteraf aldoor gezegd wordt, ja maar zo is het niet bedoeld. Maar als het niet zo bedoeld is, waarom wordt het dan wel zo gezegd? Misschien dat iemand mij dat kan uitleggen?

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:35

Het wordt zo gezegd omdat het echt zo gezegd wordt, met die intentie. Je moet er niet meer van maken dan het is. Maar je kan er natuurlijk eeuwig over blijven doorgaan zolang je niet je gewenst antwoord krijgt.

Je kan blijven discussiëren over zogezegd racisme in taalgebruik, ik lees ook continu veroordelingen in dat van jou. Maar ik geef je het voordeel van de twijfel dat je dat niet zo bedoelt, ik blijf daar niet over doorzagen.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:36

Ik denk omdat er na het plaatsen blijkt dat anderen het anders op kunnen vatten. Als er dan achteraf door een ander dat bericht anders opgevat wordt kan iemand dan zeggen dat die het niet zo bedoeld heeft. Wat mij betreft heel logisch.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:41

Ik snap niet zo goed waarom Karl66 maar een eigen topic moet openen, moet stoppen met discussiëren of hier maar moet weg gaan. Ik lees dit topic mee en ik vind het heel interessant want Karl zegt.
Er wordt nu 1 bericht steeds als voorbeeld genoemd, maar de dooddoener “zo bedoelde ik het niet, dat snap je zelf toch ook wel?” wordt heel vaak gebruikt, vooral op het internet.

Het is zo makkelijk typen op het internet, voor je het weet heb je een heel andere snaar geraakt dan dat je eigenlijk bedoelde. ‘Ik ga er altijd van uit dat iemand goede bedoelingen heeft’ is heel fijn, maar wanneer woorden steeds grover worden en er achter aan komt dat je het zo niet bedoeld, is geen vrijbrief om maar te kunnen zeggen wat je wilt. Eigenlijk altijd wordt de schuld van hoe iets wordt opgevat bij de lezer gelegd. (Lees: te soft, te gevoelig, snel op zijn tenen getrapt) maar ik vind dat die verantwoordelijkheid vaker aan de schrijver mag worden gegeven.

Ik reageer trouwens puur op de discussie met Karl, niet op ‘het volk’ uitspraak, daar deel ik de mening over dat ik het niet heel kwalijk vond. Misschien omdat het in mijn regio wat vaker wordt gezegd en het normaler is.

Tot slot, ga zo door Karl. Je schrijfwijze is prettig, ik kan goed volgen wat je bedoeld en ik ben het niet alleen met je eens maar ik heb ook bewondering voor het eeuwig blijven herhalen in alle rust terwijl andere mensen best lelijk naar je kunnen doen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:46

@belle_boef, fijn dat er gezegd wordt dat het niet zo bedoeld is. Maar als dat gevolgd wordt door de bewering dat het de schuld van de lezer is dat het zo gelezen is en dat ze dus hun manier van schrijven niet hoeven aan te passen, dan verandert er dus niks. Dan wordt het de volgende keer weer zo gezegd en dan wordt de volgende keer weer een bepaald beeld geschetst. Weer gevolgd door de obligate opmerking dat het toch niet zo bedoeld is en dat het echt de schuld van de lezer is dat het zo gelezen wordt. En dus het herhaal ik het nog maar een keer: Het doet ertoe hoe iets gezegd wordt.

@Giolli, dank je. Ik probeer het op de inhoud te houden, al geef ik toe dat mij dat ook niet altijd lukt :D

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:49

Bij deze dan het idee om even na te denken bij wat je neerzet.
Bij eenieder.

@karl66 hoewel ik zeker snap dat men goed mag nadenken over hoe iets geschreven mag worden is het zomaar wegschuiven van als iets zo niet bedoeld is waarom wordt het dan wel zo gezegd... niet iedereen is even goed in het verwoorden als een ander. En wie bepaald dan wat dat goed precies is.
Ik zie je eerder op , ik denk mijn bericht, wat een onzin reageren bijvoorbeeld terwijl dat ook een "verkeerde woordkeuze" is. Jij vind het onzin. Het is niet per definitie onzin.

Oftewel het is goed om een ander te wijzen op hoe iets overkomt. De ander mag zich er bewust van worden en er iets mee doen of niet.
Dan nog is de keus altijd daar om te willen zien of er uitspraken tussen zitten die dan beter verwoord zouden kunnen worden (en hoe zou je dat kunnen bereiken, vragen of een ander woord wellicht een optie is of weet ik wat) of om te begrijpen dat diegene oprecht na uitleg het ene bedoeld ondanks de "verkeerde" woordkeuze.

Het blijven doorgaan op de woorden die er toen stonden gaan geen nieuwe betere woorden brengen. Daarmee bedoel ik trouwens niet dat je geen discussie moet voeren want je hebt een mooie inbreng erin maar hoop dat het vanuit alle kanten ook vooruit kan.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:55

Sorry Mondy, maar het was echt onzin wat jij schreef. Het gaat er namelijk niet om dat de associatie niet meer van belang is als iemand zich heeft verduidelijkt en zegt dat het niet zo bedoeld is. Dat probeer ik nou al een hele tijd uit te leggen, op dat moment is het beeld al geschapen door een bepaalde manier van uitdrukken. Zeggen dat je het niet zo bedoeld en daarna doorgaan met op dezelfde manier communiceren is gewoon niet goed. Dat heeft er dan ook niks mee te maken dat iemand iets misschien iets minder kan verwoorden. Want dan gaan mensen het als het goed is wel anders verwoorden op het moment dat ze reacties op hun manier van verwoorden krijgen. Als ze zeggen dat het niet hun probleem is en dat het echt aan de lezer ligt, dan willen ze het niet op een andere manier verwoorden. En als je dat niet wilt, prima, dan weten we waar we aan toe zijn. Maar hou dan op te beweren dat het niet zo bedoeld is en dat het op een andere manier gelezen moet worden dan het geschreven is.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:00

Jij vind het onzin. Is wat anders dan is.
Misschien ook eens beter leren formuleren.

Ik vind wat ze schrijft juist heel goed en minder onzin dan jou zogenaamd vriendelijke teksten.
Ze zitten vind ik. Vaak vol sneren en komen verheven over.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 07-09-20 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 22:00


_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:03

En nu? Alle ongeveer 14 jarige aanhouden?
Waar is het signalement?

En als de lafaard gepakt word? Foei foei?

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:05

@karl66 Nee. Jij vind het onzin. Dat is nog steeds iets anders en helemaal prima maar wel direct het punt wat je wil maken.
Zoals je zelf zegt doet het ertoe hoe iets geschreven staat.

Dan nog is het voor diegene vrij om te zeggen dat het niet zo bedoeld is en toch zo verder te posten. Ik snap je beredenatie erin maar als ik je goed begrijp weet je ook dat diegene zo verder blijft schrijven.
Gaat op deze manier de discussie dan uitmonden tot een goede discussie verder of loopt het dan ergens vast ?

Uiteindelijk is het doel de hoofddiscussie lopende te houden waarbij iedereen daarin mee kan doen en de juiste woorden kan zoeken en vinden. Daar moet echter wel de ruimte voor zijn.
Er is al een modopmerking geplaatst en heb het ook al vriendelijk gevraagd omdat ik het hier oprecht een goede manier van discusieren vond/vind.

Als we daar weer mee verder gaan kunnen we mooi weer verder/beginnen met kijken hoe we iets kunnen verwoorden/lezen.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:05

karuna schreef:
Negeert de offline discussie verder

Weer een bericht jongen van rond de 14 die als held bejaarden berooft. Ik hoop dat ze hen snel pakken.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1718847 ... in-zaandam


Wat heeft dit met het onderwerp te maken?
Iedere dag worden er mensen beroofd, hoe erg dit ook is, maar dan kan je wel iedere dag meerdere keren nieuwsberichten hier plaatsen.


Ik heb net de discussie van de laatste bladzijden mee gelezen, ik ben blij dat ik vandaag en voor een deel vanavond gewerkt hebt :D

Het zal de meesten niet verbazen, dat ik mij goed kan vinden in de woorden en mening van Karl +:)+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 22:06

Enige dat ze weten is in het zwart gekleed. Als deze held nu door krijgt dat hij dit straffeloos kan doen?

Maar het idee 14 en gaan beroven?

Electra een jongere -O- Ik heb het idee dat de leeftijd voor delicten steeds jonger wordt.

En dan, ja volwassen strafrecht toepassen?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:08

Volwassen daden mogen van mij volwassen strafrecht krijgen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:08

_Penotti schreef:
Jij vind het onzin. Is wat anders dan is.
Misschien ook eens beter leren formuleren.

Ik vind wat ze schrijft juist heel goed en minder onzin dan jou zogenaamd vriendelijke teksten.
Ze zitten vind ik. Vaak vol sneren en komen verheven over.


Ga je nou serieus beweren dat het slechts een mening is dat het ertoe doet hoe je iets beschrijft En dat het dus niet uitmaakt en dat we dat dus maar van elkaar moeten accepteren? Serieus?

Ik ben er een groot voorstander van om duidelijk te zijn van wat ik vind. Als ik iets onzin vindt, dan noem ik het onzin. Als ik een reactie racistisch vindt, dan noem ik die racistisch. Ik zou verwachten dat al die law and order types, die vinden dat we dat tuig nou maar eens aan moeten pakken en die vinden dat je vooral duidelijk moet zijn als je daar iets van zegt, dat die dat wel zouden kunnen waarderen. Maar blijkbaar werkt dat maar één kant en worden ze boos als mensen duidelijk tegen hun zijn. Dan worden het opeens sneren en verheven overkomen. Sorry Penotti, maar practice what you preach.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:10

karuna schreef:
Enige dat ze weten is in het zwart gekleed. Als deze held nu door krijgt dat hij dit straffeloos kan doen?

Maar het idee 14 en gaan beroven? Ik heb het idee dat de leeftijd voor delicten steeds jonger wordt.

En dan, ja volwassen strafrecht toepassen?


Misdrijven door minderjarigen vallen onder het jeugdstrafrecht.

Het heeft niets met het onderwerp te maken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:12

Precies in de lijn van verwachting jou antwoord.

Geweldig!
Kan niet mooier!
Dank je wel Karl.
Lees je het zelf nog een keer :j

Vinger wijzen naar iedereen. Word je zelf gewezen op wat en hoe je schrijft stampen als een kleutertje.
Prachtig.

Ik ga afsluiten voor vandaag. Fijne avond nog allemaal.