Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 12:11

Shadow0 schreef:
MCE schreef:
familie-eer het bewijst dat de integratie niet lukt omdat landswijs lands eer in de genen blijft zitten ook na vele generaties


Dit soort dingen zijn dus racisme.


Nuance: jij vindt het racisme.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 05-09-20 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 12:13

Shadow0 schreef:
Als je benoemt dat dingen 'in de genen liggen' en zeker iets als familie-eer, dan is dat echt rechtstreeks racisme, veel anders valt er niets van te maken.


Voor de zekerheid nog een keer: ook nu weer, jij vindt het racisme. Da's net wat anders , maar niet onbelangrijk.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 12:22

MCE schreef:
het benoemen en erkennen ligt bij de ouders (alle nationaliteiten) daar ligt de basis van het oplossen


Je benoemde het als genetisch, daar zit 'm onder andere het racistische in: dat je doet alsof het iets onvervreemdbaars en aangeborens is. Goed om te lezen dat je dat nu nuanceert naar iets dat in elk geval wel veranderbaar is, maar de oorspronkelijke opmerking was gewoon echt racisme, en als er ergens benoemen en erkennen belangrijk is, dan is het wel bij het benoemen en erkennen van dat soort racisme-gebaseerde aannames die bij veel mensen nog leven. Bijvoorbeeld dat sommige dingen in de genen zitten.

CharleyT: nee, negatieve eigenschappen toeschrijven aan bevolkingsgroepen op basis van afkomst omdat het in de genen zit... dat is racisme. Meer fundamenteel volgens de definitie is bijna niet te verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 12:43

Shadow0 schreef:
Als je benoemt dat dingen 'in de genen liggen' en zeker iets als familie-eer, dan is dat echt rechtstreeks racisme, veel anders valt er niets van te maken.


Racisme volgens de dikke van Dale:

opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen

Dus dan is iets dat in de genen is bepaald niet per definitie racisme :)

FennyPower

Berichten: 1459
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 21:45

waar gaat het heen...
In Groningen Lewenborg ook al een steekpartij door vermoedelijk jongeren...
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -vuurtoren

De persoon die overleden is heb ik gekend dus komt wel heel dichtbij...
Waar gaat de wereld heen.. wezep.. groningen.. en ga maar door...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 23:44

Hier worden doelbewust brandjes gesticht in bepaalde Brusselse gemeenten en als de hulpdiensten dan toekomen, worden ze bekogeld. Ook in het Antwerpse waren er incidenten vanavond. Het loopt echt de spuigaten uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 10:52


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:32


_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:37

Verschrikkelijk.
Je zou maar hulpverlener of politie zijn.
Het word echt tijd dat er iets tegenover staat waar ze van schrikken.
En dan zoek maar uit wat dat is, maar dat is niet het lieve getuttel van nu.
Die 30 hadden ze in ieder geval allemaal op moeten pakken en zachte heelmeesters maken stinkende wonden, dat is wel duidelijk.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 11:57

Het lijkt er toch wel op dat er ergens op dit moment iets niet goed gaat. Of mensen doen elkaar na en vinden het "stoer" om zo te doen. Hier moeten toch een keer doden gaan vallen onder de hulpverleners? -O-

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:17

Opvoedingscultuur binnen het individuele gezin enerzijds en de straffeloosheid door justitie anderzijds. Om even voor mezelf kort en krachtig samen te vatten.

FennyPower

Berichten: 1459
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:38

FennyPower schreef:
waar gaat het heen...
In Groningen Lewenborg ook al een steekpartij door vermoedelijk jongeren...
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -vuurtoren

De persoon die overleden is heb ik gekend dus komt wel heel dichtbij...
Waar gaat de wereld heen.. wezep.. groningen.. en ga maar door...



Afbeelding
Vandaag afscheid genomen van de persoon die ik heb gekend. Neer gestoken door jongeren.. :(

Anoniem

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 16:14

Molenbeek heeft al wat terroristen voortgebracht. Dus dat er nog meer van dat volk rond loopt verbaasd me niets.
Enorm hard aanpakken dat volk.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 16:29

Mindim, kun je termen als 'dat volk' overslaan? Daarmee werk je zelf namelijk ook mee aan de verharding.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:49

Mindim schreef:
Molenbeek heeft al wat terroristen voortgebracht. Dus dat er nog meer van dat volk rond loopt verbaasd me niets.
Enorm hard aanpakken dat volk.

dat volk is trouwens ook racistisch te benoemen. Kijk maar naar het proces van Geert wilders. Zou geert hebben gezegd criminele Marokkanen dan zou hij vrijgesproken zijn van groepsbelediging. Maar omdat hij het woord Marokkanen heeft genoemd is hij daarvan schuldig bevonden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:30

Shadow0 schreef:
Mindim, kun je termen als 'dat volk' overslaan? Daarmee werk je zelf namelijk ook mee aan de verharding.

Nee dat kan ik niet. Met dat volk bedoel ik raddraaiers en mensen die radicaliseren. Dat jullie daar bij gelijk denken aan Marokkanen, tja daar kan ik niks aan doen.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:35

Ik bedoelde het in het geval van gw. Die had het over marrokanen.
Dat volk hoe jij het noemt is naar mijn idee hetzelfde als de marrokanen kwestie. Die werden ook over 1 kam geschoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:41

purny schreef:
Ik bedoelde het in het geval van gw. Die had het over marrokanen.
Dat volk hoe jij het noemt is naar mijn idee hetzelfde als de marrokanen kwestie. Die werden ook over 1 kam geschoren.

En ik had het tegen Shadow.
Mensen die onrust stoken, spullen vernielen, zorgverleners aanvallen, moorden en radicaliseren, die noem ik dat volk. Welk ras je ook bent en welke geloof je ook aanhangt, als je dat soort dingen uit vreet, val je bij mij onder de noemer dat volk.
Dat jij daar een bepaalde bevolkingsgroep in gedachten hebt, dat kan ik ook niet helpen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:49

Mindim schreef:
Shadow0 schreef:
Mindim, kun je termen als 'dat volk' overslaan? Daarmee werk je zelf namelijk ook mee aan de verharding.

Nee dat kan ik niet. Met dat volk bedoel ik raddraaiers en mensen die radicaliseren. Dat jullie daar bij gelijk denken aan Marokkanen, tja daar kan ik niks aan doen.


Ja hoor, dat kan je wel. Je kunt heel goed nadenken of je met de woorden die je gebruikt ook daadwerkelijk overbrengt wat je wil vertellen. En als jij met het woord volk, wat gebruikt wordt om mensen uit een bepaald land aan te duiden, dus verwijst naar een afkomst, iets anders bedoelt, namelijk 'raddraaiers en mensen die radicaliseren', dan ligt dat bij uitstek bij jou.

In alle discussies, zeker discussies die zo dicht bij het demoniseren van hele bevolkingsgroepen liggen, is het op zijn minst handig als je schrijft wat je bedoelt zonder daar allerlei racistische ondertonen in te laten staan - zeker als je die niet bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:57

Prrrr schreef:
Ja hoor, dat kan je wel. Je kunt heel goed nadenken of je met de woorden die je gebruikt ook daadwerkelijk overbrengt wat je wil vertellen. En als jij met het woord volk, wat gebruikt wordt om mensen uit een bepaald land aan te duiden, dus verwijst naar een afkomst, iets anders bedoelt, namelijk 'raddraaiers en mensen die radicaliseren', dan ligt dat bij uitstek bij jou.

In alle discussies, zeker discussies die zo dicht bij het demoniseren van hele bevolkingsgroepen liggen, is het op zijn minst handig als je schrijft wat je bedoelt zonder daar allerlei racistische ondertonen in te laten staan - zeker als je die niet bedoelt.


Kijk en ik doel dus niet op mensen uit een bepaald land. Dat maak jij er van. Ik heb namelijk geen idee wie de molotovcocktails hebben gegooid en wie het waren die de brandweer hebben bestookt. Ik weet wel dat Molenbeek erg berucht is.
Dus eigenlijk ben jij het die demoniseert, ik zeg dat volk en jij gaat er standaard vanuit datbik marokkanen bedoel, waarom?

Jii dicht mij dus racisme toe, terwijl ik geen bevolkingsgroep noem of bedoel.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 23:44

"Dat volk" is ook gewoon een term om mensen te benoemen die gelijk gedrag stellen, noem het spreektaal of whatever. Volk als in "type mensen", niet als in "alle mensen van die afkomst". Je kan op elke slak zout leggen of accepteren dat iemand een bepaald woord gebruikt op een andere manier dan jij gewoon bent.

Hier waar ik woon zegt 'men' dat ook, voorbeeld: "dat volk denkt dat het alles mag!" Het gaat dan niet om mensen van een bepaalde afkomst, maar om mensen die als gemeenschappelijke factor hebben dat ze regels aan hun laars lappen.

De wereld gaat pas vooruit kunnen als men eens gaat zoeken naar common ground ipv een woordje om over te vallen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 23:55

Het helpt als je woorden kiest die niet als eerste betekenis juist verwijzen naar afkomst - ik val er niet over, maar als je juist niet de afkomst bedoelt, gebruik dan het woord volk bewust niet.

In Nederland kun je er voor veroordeeld worden, zie Wilders. De wereld gaat inderdaad pas vooruit komen als je zoekt naar de common ground. Die vind je niet als je langs elkaar heen blijft praten.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 23:59

Als je wilt dat de maatschappij toleranter wordt, aanvaardt dan het verschil aan betekenis van dat woordje, dat iemand het niet kwaad bedoelt. Ging het niet over minder hard zijn voor elkaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 00:08

Prrrr schreef:
Het helpt als je woorden kiest die niet als eerste betekenis juist verwijzen naar afkomst - ik val er niet over, maar als je juist niet de afkomst bedoelt, gebruik dan het woord volk bewust niet.

In Nederland kun je er voor veroordeeld worden, zie Wilders. De wereld gaat inderdaad pas vooruit komen als je zoekt naar de common ground. Die vind je niet als je langs elkaar heen blijft praten.

'dat volk' verwijst volgens jou standaard naar de Marokkaanse bevolking? Nou, niet in mijn woordenboek.
Over wie zegt dat nu wat.

Mijn zoon is in therapie, jawel bij Marokkaanse mannen. Ze leren hem respect en zelfrespect. 'Dat volk' zou ik nooit klakkeloos in verband brengen met de Marokkaanse bevolking'. Dat doe jij, niet ik.

En jij valt er niet over? Alsjeblieft zeg...

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 00:13

Tineke: Waarom geldt dat alleen voor de ontvanger van het bericht, en niet voor de zender? Als iemand je erop wijst dat het woord volk in eerste instantie op een gemeenschappelijke afkomst duidt, en dat dat in een discussie juist over het maken van onderscheid heel verkeerd begrepen kan worden - extra lastig omdat het op een internetforum gebruikt wordt - waarom moet dan de ontvanger van de boodschap maar snappen dat het anders bedoeld is? Waarom doet de zender van de boodschap dan niet een kleine aanpassing?

Mindim: ik heb het niet over de Marokkaanse bevolking. Ik zeg alleen dat je juist met het woord 'volk' verwijst naar afkomst. Dat woord komt bij jou vandaan. Kijk je bij de betekenis van dat woord, dan hoort daar iets anders bij dan jij kennelijk bedoelt. Daar heb ik het over.