Normen en waarden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shanna

Berichten: 9
Geregistreerd: 27-08-20

Normen en waarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 15:00

Ondanks mijn wens om met stille trom te vertrekken van Bokt konden sommigen het toch niet laten om mijn vertrek nog even ter discussie te brengen, dus maak ik maar van deze gelegenheid gebruik om het een en ander uit te spreken en af te sluiten.

Achter elk account zit een echt persoon. Acties en reacties op internet kunnen gevolgen hebben in het echte leven. Men lijkt dit niet altijd meer te beseffen. En dan ga ik nostalgisch klinken, maar het internet is niet meer wat het vroeger was. De mentaliteit is veranderd, normen en waarden lijken verdwenen. Steeds meer mensen uiten alleen nog maar cynische, sarcastische opmerkingen en kritiek, wat de sfeer online niet ten goede komt. Cyberpesten lijkt steeds meer het nieuwe normaal te worden, en neemt steeds verfijndere vormen aan omdat men het normaal begint te vinden.. We wennen er aan, en dat is geen goede ontwikkeling.
Tegenwoordig is het zelfs zo ‘’normaal’’ dat alles wat je ooit online hebt gezet, of het nou relevant is of niet, opgespoord kan worden, indien nodig verdraaid wordt, om tegen je te worden gebruikt. Ook is het tegenwoordig al algemeen bekend dat er groepjes en roddel-apps zijn om samen te spannen in topics of tegen bepaalde mensen. Ze noemen het natuurlijk anders, maar feit is wel dat dergelijke dingen buiten Bokt besproken en afgesproken worden, waarvan je op Bokt de gevolgen meekrijgt. Nu je dit weet gaat het ook opvallen. Het is laag, maar wel de tegenwoordige standaard en realiteit.

Waar ik vroeger nog alles online deelde en bij updates bijhield, om ervaringen uit te wisselen en omdat het ook informatief kon zijn, heb ik een harde les geleerd. Zo had ik bijvoorbeeld een topic over de probleemhoef van mijn paard. Naïef als ik was bleef ik mijn verhaal updaten. De goede dingen, maar ook (juist) wanneer het slechter ging. Het leven is niet allemaal rozengeur en maneschijn, ik maak de dingen niet mooier dan het is. Ik had er nooit bij stil gestaan dat een dergelijk topic als teamlid plots niet meer kon, het liep tenslotte al jaren, ook toen ik al teamlid was.
In het topic was men het niet eens met mijn beslissingen, de keuzes die ik maakte was niet wat iedereen zou doen... Enkele Bokkers waren van mening dat mijn paard dood beter af zou zijn, hoewel ze mijn paard nooit in het echt gezien hadden. Deze mening werd door steeds meer Bokkers overgenomen, waarbij ik de indruk had dat mijn eigen berichten niet meer gelezen werden en men elkaar uiteindelijk alleen nog maar napraatte waarbij het veronderstelde lijden van mijn paard steeds ernstiger vormen aannam.

Het topic liep uit de hand, maar omdat ik teamlid was werd er veel minder, en vooral ook veel te laat ingegrepen op mijn topic. Het team was namelijk (begrijpelijk) bang voor beschuldigingen van ‘’de hand boven het hoofd houden’’, iets waar ze regelmatig van beschuldigd worden.
Op het moment dat er wel werd ingegrepen door het topic te sluiten, was de situatie al zodanig uit de hand gelopen dat de algemene mening op bokt was dat ik een dierenmishandelaar ben die geen dieren meer zou mogen houden, en al helemaal niet meer welkom was op een paardenforum, laat staan in het Bokt-team. Want als teamlid heb je wel een voorbeeldfunctie.
Inmiddels was via het topic het adres van mijn ouders waar ik mijn paarden heb staan al achterhaald zodat er een melding gemaakt kon worden bij de dierenpolitie. Die melding bij de dierenpolitie is werkelijk gemaakt. De dierenpolitie is langs gekomen. Dat is het laatste wat er over mijn verhaal online te vinden is.

Eigenlijk is dat niet het laatste wat hierover online te vinden is. Want omdat ik nooit een update heb kunnen plaatsen en degene die de melding bij de dierenpolitie gedaan heeft het resultaat daarvan ook niet gedeeld heeft, zijn er nog veel meer niet zulke mooie berichten over mijn zaak online gekomen. Men kon niet bevatten dat Bokt een dierenmishandelaar in het team hield, en bracht dit dan ook geregeld ter discussie. In mijn functie als moderator, bij het aanspreken van Bokkers namens Bokt over zaken die niets met mij of mijn paard te maken hadden, kreeg ik zelfs meerdere keren valse sneren terug over mijn paard. Die sneren had ik nooit zien aankomen, ze kwamen zelfs van personen die naar mijn weten nooit iets in het topic over mijn paard hadden gepost. En niet alleen per PB, ook op het forum word ik dus nog steeds neergehaald.

Ondanks dat ik graag mijn steentje bijdroeg aan Bokt bleef mijn naam in de negatieve spiraal, en omdat ik nooit op de beschuldigingen in mocht gaan en vooral over alle beschuldigingen omtrent mij of mijn paard moest zwijgen kreeg ik ook geen mogelijkheid hier uit te komen waardoor ik uiteindelijk dus heb afgezwaaid van het team. Bij mijn vertrek uit het team heb ik ook al mijn berichten laten anonimiseren, maar heb ik de foto’s in het beruchte topic wel bewust laten staan. Dit zodat het hopelijk voor mensen nog steeds van informatieve waarde kan zijn. Mijn paard is niet het enige paard wat na een hoefzweer een beschadigde verbinding tussen hoefwand en hoefbeen heeft gekregen wat tot een sincker heeft geleid, en er zullen vast nog meer paarden volgen die het zelfde zullen meemaken.

Gelukkig zijn er niet alleen negatieve gebruikers die online van de hoogste torens blazen. Jammer genoeg zijn veel gebruikers die wel normen en waarden kennen ook wijs genoeg om zich niet meer publiekelijk te uiten. Ik noem dat jammer en wijs in 1 zin, omdat ik het volkomen begrijp, maar de sfeer er publiekelijk dus niet beter op wordt. Zelf heb ik onwijs veel gehad aan meningen en informatie van Bokkers die zich publiekelijk afzijdig houden, maar dus wel per PB meedenken. Ik durf zelfs wel te zeggen dat ik mede door deze personen zelfverzekerder en wijzer ben geworden, en keuzes durfde te maken die ik eerder niet eens durfde te zien. Het is onwijs jammer dat deze wijsheid en informatie dus niet meer online gedeeld word vanwege de manier waarop gebruikers op elkaar reageren. Privé geeft het wel veel steun dat mensen oprecht meedenken en geïnteresseerd zijn, en het in mijn geval dus oprecht jammer vinden hoe het gelopen is en benieuwd zijn naar hoe het afgelopen is.

Nu ik geen teamlid meer ben heb ik eindelijk de mogelijkheid om mijn naam publiekelijk uit het slijk te halen én om mijn zaak af te sluiten met een laatste update.
Zoals ik al vermelde, de dierenpolitie is geweest maar deze vroegen zich hardop af waarom ze naar mijn stal gestuurd waren. Ik heb mijn zaken en paarden keurig op orde, al doe ik het misschien niet zoals iedereen het zou doen. Bij deze het rapport, welke ik uiteraard destijds direct gedeeld heb achter de schermen, Bokt hield dus geen dierenmishandelaar in hun team. Voor de schermen werd daar echter niks over gezegd en wanneer ik ter discussie kwam mocht ik mezelf ook niet verdedigen. Nu doe ik dat dus wel.

Afbeelding


Ik ben er nooit achter gekomen wie het een goed idee vond om per PB mijn adres aan een onbekend online persoon te geven, maar naar mijn mening ga je zo niet met dergelijke gevoelige en gevaarlijke (als het in de verkeerde handen komt) privé-gegevens van anderen om.. Ik hoop dat die persoon dat zelf ook inziet en dat zoiets nooit meer zal gebeuren.. Ik hoop ook dat anderen die zich in deze hetze hebben laten meevoeren voortaan wat langer nadenken over de gevolgen van een snel geplaatste tekst op internet.

(Cyber)pesten kán mensen echt kapot maken. Er gaan echte mensen schuil achter accounts. Iets wat een ander stellig beweert hoeft niet per se waar te zijn, er zijn meerdere wegen naar Rome. Waar de ene heel grof roept dat iemand maar een dikkere huid moet kweken om cynische en sarcastische opmerkingen en beledigingen goed te praten, kan dat voor een ander onwijs grote gevolgen hebben privé. Want hoewel ik behoorlijk tegen een stootje kan, heeft het niet alleen mij, maar ook mijn familie en op zn eigen manier zelfs de teamleden van Bokt flink geraakt. Wat als het iemand was gebeurd die de persoonlijke aanvallen minder goed kon wegzetten? Er zijn mensen echt uit het leven gestapt omdat ze het slachtoffer waren van (cyber)pesten. Ook dat is een harde realiteit die vaak vergeten lijkt te worden.

Ik hoop dat mijn ervaring voor wat bewustwording zorgt. Je hoeft het altijd met iedereen eens te zijn, je hoeft ook niet iedereen aardig te vinden, maar laat elkaar wel in de waarde en blijf respectvol naar elkaar. ’Agree to disagree’’. Soms is het beter om niets te zeggen dan om een persoonlijke aanval op iemand in te zetten. Behandel een ander zoals je zelf ook behandeld zou willen worden.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Normen en waarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:08

Shanna, jeetje, had er kleine dingen van me gekregen maar je hebt het wel voor je kiezen gekregen. Knap dat je dit zo nu durft maar vooral kunt delen met anderen, dat zou voor jou wellicht een mooie afsluiting zijn van dit hoofdstuk. Op internet kan helaas zo veel gezegd worden, en wat jij zegt, lijkt niet iedereen zich bewust te zijn van de gevonden daarvan. Ik hoop naast je persoonlijke kreet dat men ook gaat beseffen dat niet alles kan en mag.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Normen en waarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:18

Ik ben blij dat je dit nu zelf gedeeld hebt. Want dit is wat ik elke keer duidelijk probeer te maken: vanachter een beeldscherm kun je je nooit een goed beeld vormen van een situatie. Nee, wij kunnen als Bokt geen aangifte doen van vermeende misstanden, we hebben de kennis niet.

Een forum kan nooit voldoende solide informatie geven om ook maar in de buurt te komen van bewijs. Echt niet.

Ik vind het heel erg dat jij, met alle tijd en aandacht en betrokkenheid die je in Bokt hebt gestoken, hier slachtoffer van bent geworden, en ik hoop dat met jouw bericht die bewustwording groter wordt. Dank je wel. Nog een keer. Voor alles wat je voor Bokt gedaan hebt, en voor het delen van wat er gebeurd is. En het spijt me heel erg dat jij hier slachtoffer van geworden bent.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Normen en waarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:21

Potver, dit heb ik niet meegekregen. Meid, wat goed en sterk van je dat je dit hier zo neerzet. Onvoorstelbaar wat mensen van achter hun beeldscherm kunnen aanrichten.. heel veel succes met Beike en bedankt voor al je inzet voor Bokt.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:30

Dank voor je verhaal en bedankt voor al je inzet op Bokt. Uit ervaring (een hele harde) heb ik ook geleerd om geen persoonlijke dingen meer te posten hier die tegen me kunnen worden gebruikt. Dat is in het verleden wel gebeurd. Informatie verzameld hier op Bokt (en social media) met de gebruikerstijden en dan nep mails maken namens mij met deze info erin en verstuurd op de datum en tijden dat ik online was. Ik praat over 13 jaar geleden toen identiteitsdiefstal nog amper bekend was.
Maar goed, harde les. Heeft wel mede gezorgd voor een hele donkere periode in mijn leven. Maar toch kom ik nog op Bokt, hetzij voorzichtiger.
Jammer dat jij besluit om helemaal weg te gaan maar ik begrijp het wel.
Sterkte met je paard en hopelijk nog eens tot ziens!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:32

Prrrr schreef:
Ik ben blij dat je dit nu zelf gedeeld hebt. Want dit is wat ik elke keer duidelijk probeer te maken: vanachter een beeldscherm kun je je nooit een goed beeld vormen van een situatie. Nee, wij kunnen als Bokt geen aangifte doen van vermeende misstanden, we hebben de kennis niet.

Een forum kan nooit voldoende solide informatie geven om ook maar in de buurt te komen van bewijs. Echt niet.

Ik vind het heel erg dat jij, met alle tijd en aandacht en betrokkenheid die je in Bokt hebt gestoken, hier slachtoffer van bent geworden, en ik hoop dat met jouw bericht die bewustwording groter wordt. Dank je wel. Nog een keer. Voor alles wat je voor Bokt gedaan hebt, en voor het delen van wat er gebeurd is. En het spijt me heel erg dat jij hier slachtoffer van geworden bent.


Mooi gesproken en hier sluit ik me helemaal bij aan.
Heel eerlijk: ik heb op basis van alleen het verhaal ook weleens gedacht 'waar begint ze toch aan'. En zo zie je maar dat een 'internetplaatje' nooit compleet is.
Ook namens mij nog bedankt voor alles en ik wens jou, Bijke en je andere dieren alle goeds toe.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: Normen en waarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:39

Daarom ben ik ook niet vindbaar op internet en deel ik nauwelijks tot niks op internet. Na het overlijden van een vriendin zijn haar man en hun kinderen ook lastiggevallen door forumgekkies die vonden dat ze rechten hadden.

Mensen zijn veilig achter hun schermen en hebben geen enkele moeite om intens gemeen te zijn.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:39

Ik sluit me 100% aan bij Prrrr :-)

Het lijkt soms wel alsof men steeds harder op elkaar reageert, voor de schermen, maar ook in PB's naar moderators toe.
Achter een internetaccount zit een heus persoon, mensen lijken dat te vergeten.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: Normen en waarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:41

Ja dat vergeten mensen en ze zijn zelf lekker anoniem. In het echte leven hebben ze vaak niet zo’n grote mond...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Normen en waarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:55

Wat erg :knuffel:

Ja cyberpesten neemt inderdaad grotere vormen aan.
Maar nieuw is het helaas niet en helaas weet ik daar ook wel het een en ander van.
Jij hebt nu bewijs, maar als je dat niet hebt sta je mooi in de kou.

Dat er via whats app geroddeld word is een kwalijke zaak. En moeilijk te controleren voor het team en handhaven kan dan helemaal niet meer.

Maar ook de pb's die te ver gaan.
Pas is er nog een topic over geweest.

Ik denk wel dat het team signalen daarover heel serieus moet nemen, ook de zogenaamde onschuldige sneren, die voor wie weet waarover het gaat juist heel groot zijn. (geen trap na voor het team, gewoon een opmerking)


Ik wens je strekte Shanna.
En jammer dat je daardoor vertrekt.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:57

Ondanks dat ik je niet bijzonder prettig vond als mod vind ik dat het allemaal veel te ver is gegaan. Onbegrijpelijk ook eigenlijk dat je je als teamlid niet hebt mogen verdedigen, had een hoop ellende gescheeld denk ik.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:01

Die signalen nemen we zeker serieus. Shanna doet hier nu een boekje open, maar ik heb deze week ook een bloemlezing gezien van PB's die teamleden zo op een doordeweekse dag ontvangen. Daar lusten de honden echt geen brood van en dat lijkt alleen maar erger te worden.
Ook het verkapte (en minder verkapte) cyberpesten is iets waar we steeds alerter op proberen te zijn.
Moet wel eerlijk bekennen dat het allemaal niet meevalt om te overzien, maar we doen ons best.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:02

Oscar schreef:
Die signalen nemen we zeker serieus. Shanna doet hier nu een boekje open, maar ik heb deze week ook een bloemlezing gezien van PB's die teamleden zo op een doordeweekse dag ontvangen. Daar lusten de honden echt geen brood van en dat lijkt alleen maar erger te worden.
Ook het verkapte (en minder verkapte) cyberpesten is iets waar we steeds alerter op proberen te zijn.
Moet wel eerlijk bekennen dat het allemaal niet meevalt om te overzien, maar we doen ons best.

Dat geloof ik direct hoor :j

Erg hoor, echt heel erg dat mensen zo ver gaan.
En waarom? Meestal zijn het niet eens mensen die ze kennen.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:04

Ook ik had zeker mijn bedenkingen bij de aanpak van de problemen bij je paard. Maar ook ik heb haar nooit in het echt gezien. Vond het heel erg jammer dat het topic verdween, want het was ook erg interessant.
Ik begrijp alleen niet waarom jij je niet mocht verdedigen?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:06

Mogen verdedigen is iets anders dan kunnen verdedigen :-)

Als moderator wordt elke reactie die je plaatst op het forum (of dat nu in functie is of als gewone gebruiker) onder een vergrootglas gelegd.

Tegen de tijd dat de Dierenpolitie bij Shanna op bezoek was geweest stond het topic al op slot en was er eigenlijk geen reactie meer mogelijk.
Tenminste, dat is mijn interpretatie van de situatie.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:06

Shanna schreef:
Het topic liep uit de hand, maar omdat ik teamlid was werd er veel minder, en vooral ook veel te laat ingegrepen op mijn topic. Het team was namelijk (begrijpelijk) bang voor beschuldigingen van ‘’de hand boven het hoofd houden’’, iets waar ze regelmatig van beschuldigd worden.



Er is aan alle kanten wat te winnen, aan de kant van de gebruikers maar zeker ook aan de kant van de moderators.

Máár dit is wel weer een stuk wat veel gebruikers tegen het zere been zal trappen. Het meten met twee of meerdere maten komt hierdoor boven drijven. Je beschrijft het zelf al. Omdat je Mod was werd er te laat of niet ingegrepen. Ook dáár zou geen onderscheid in gemaakt mogen worden, het mod-team lijkt wel 'bang' voor zijn gebruikers. Dat lijkt me de omgekeerde wereld.

Je was weg van Bokt, je volledige profiel is Anoniem gemaakt binnen no-time en de aanpassingen vliegen je om de oren.

Toch besluit je om je opnieuw te registreren om dit topic aan te maken, als eerste en enige bericht. Je had ervoor kunnen kiezen het te negeren en alles te laten rusten. Valt dat dan niet onder een schaduwaccount?

Praat ik dan goed wat er gebeurt is, nee, zeker niet maar er wordt wel met twee of meer maten gemeten op Bokt. Iets wat jaren geleden absoluut niet aan de orde was. Dat gebruikers ook buiten Bokt om contact met elkaar hebben is ook logisch, er ontstaan (hechte) vriendschappen. Er zullen ook vast andere gebruikers besproken worden onderling. Maar een heuse 'Attack dog' app, nee dat geloof ik niet. Heb het verder ook nog nooit zien gebeuren.

Moet verder ook eerlijk bekennen dat ik je topic enkel met vlagen heb meegelezen. Dat mensen daadwerkelijk ongezien/ongekend de dierenpolitie inschakelen is zeker een brug te ver.
Laatst bijgewerkt door KimD op 04-09-20 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:07

Maar modteam: is het dan niet een idee om weer ietsjes minder allemaal te laten gebeuren, en weer wat meer te sturen? Ik krijg op tems eigenlijk alleen maar terug dat er niks gedaan kan worden/niks gedaan wordt.
Problemen als cyberpesten lossen niet als sneeuw voor de zon op, maar hoe Bokt zich daarin opstelt maakt wel uit. En als je dan gewoon vrij consequent dat soort dingen niet toelaat, kun je ook opkomen voor je teamleden.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:09

Penotti, ik denk wel dat het het 'nieuwe modern' is ofzo. Als ik een beetje om me heen krijg op andere sites dan wil ik niet beweren dat we het allemaal zo supergoed doen hoor, maar ik zie ook hoe het echt nog heel veel erger kan. En die kant moeten we gewoon absoluut niet op.

Kinke, als het om zwarte gebruikers gaat waarbij een topic op slot gaat, dan staan we het ook niet toe om nog een afsluitende post te plaatsen 'ter verdediging'. In het geval van Shanna hebben we geprobeerd, hoe lastig ook, om met diezelfde maten te meten en het ook niet te doen omdat je daarmee zeker een 'waarom zij wel en wij niet'-effect had gehad.
Neemt niet weg dat we het allemaal een rotsituatie vinden en heel graag gezien hadden dat het anders was gelopen.

Shadow: jawel, dat is zeker een idee en daar zijn we ook mee bezig. We hebben voor achter de schermen onlangs een speciaal pestprotocol ontwikkeld en we zijn daar actief mee bezig.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26903
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:09

Allereerst een dikke knuffel voor jou Shanna :(:)
Wat vreselijk wat jij door hebt moeten maken en wat goed dat je nu je verhaal doet.

Cyberpesten is echt vreselijk en kan verregaande gevolgen hebben voor het slachtoffer. Ik zie het helaas de laatste tijd steeds vaker gebeuren op Bokt. Als bepaalde gebruikers een bericht plaatsen dan volgen er steevast flauwe opmerkingen maar ook gewoon gemene opmerkingen.
Ik hoop dat jouw bericht er voor zorgt dat mensen gaan nadenken.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 04-09-20 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:11

Shadow0 schreef:
Maar modteam: is het dan niet een idee om weer ietsjes minder allemaal te laten gebeuren, en weer wat meer te sturen? Ik krijg op tems eigenlijk alleen maar terug dat er niks gedaan kan worden/niks gedaan wordt.
Problemen als cyberpesten lossen niet als sneeuw voor de zon op, maar hoe Bokt zich daarin opstelt maakt wel uit. En als je dan gewoon vrij consequent dat soort dingen niet toelaat, kun je ook opkomen voor je teamleden.

Nu ken ik dat topic verder niet.
Maar was het ook al duidelijk cyberpesten toen, of kwam men daar pas achter toen de dierenpolitie op de stoep stond?
Is het alleen gekibbel over, ik zou het anders doen is, het niet direct pesten.
Of waren er al wel pest signalen, bepaalde pb's of dat er duidelijk geroddeld is buiten bokt?
Hoe was dit door bokt beter bij te sturen geweest?
Als Shanna zich wel had kunnen verdedigen had dat uitgemaakt?

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:13

Ik lees dit met verbijstering. Wat erg, Shanna dat je zo behandeld bent voor je openheid.
En het bericht van Oscar dat andere teamies ook rotberichten krijgen, vind ik ook erg.
Ikzelf blijf weg van controversiële onderwerpen omdat ik a) er meestal niets van af weet en b) mij niet zo goed genuanceerd en precies uit kan drukken en c) ik hoe dan ook de draad kwijtraak in langdurige threads.
Maar voor degenen die dat wel willen, moeten discussies gewoon gevoerd worden. Anders blijven alleen kattenfilmpjes over op internet.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Normen en waarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:18

Absoluut. We zijn ooit ook opgezet als discussieforum, dus dat moet ook echt blijven kunnen. Alleen is het wel de toon die de muziek maakt, om er maar een dooddoener tegenaan te gooien. Iets waar we zelf altijd alert op moeten blijven als team en waarin we zeker nog kunnen verbeteren, maar aan de andere kant mogen we dat ook wel van onze gebruikers verwachten. Niet iedereen beheerst de kunst van het discussie voeren even goed en dat is ook niet erg. Maar laten we in elk geval wel respectvol naar elkaar blijven, of het nu hier openbaar op de site is of via PB's of andere media.

Overigens: ik zal dit topic zeker blijven volgen, maar de komende dagen kan ik vanwege gezondheidstoestanden hier waarschijnlijk niet meer reageren. Mijn collega's natuurlijk wel. Maar dat jullie niet denken dat ik de benen heb genomen ofzo :))

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:23

Oscar schreef:
Absoluut. We zijn ooit ook opgezet als discussieforum, dus dat moet ook echt blijven kunnen. Alleen is het wel de toon die de muziek maakt, om er maar een dooddoener tegenaan te gooien. Iets waar we zelf altijd alert op moeten blijven als team en waarin we zeker nog kunnen verbeteren, maar aan de andere kant mogen we dat ook wel van onze gebruikers verwachten. Niet iedereen beheerst de kunst van het discussie voeren even goed en dat is ook niet erg. Maar laten we in elk geval wel respectvol naar elkaar blijven, of het nu hier openbaar op de site is of via PB's of andere media.

Overigens: ik zal dit topic zeker blijven volgen, maar de komende dagen kan ik vanwege gezondheidstoestanden hier waarschijnlijk niet meer reageren. Mijn collega's natuurlijk wel. Maar dat jullie niet denken dat ik de benen heb genomen ofzo :))


Blijf! }> :knuffel:

Ik weet hoe het kan zijn om onterecht ergens van beschuldigd te worden en in TS haar geval is het er wel heftig aan toe gegaan.

Maar van de andere kant hebben we het wel over een dier en ook dieren kunnen met alle beste intenties in de wereld toch de vernieling in geholpen worden.
Ik vind het eigenlijk wel goed dat de dierenpolitie er naar toe is gestuurd en niet dat een of andere mafkees zelf op de stoep heeft gestaan. En daarnaast dat er gewoon even een welzijnscheck heeft plaatsgevonden. Daar is niks mis mee eigenlijk toch?
Een dier kan niet voor zichzelf opkomen, daar zijn toch altijd anderen voor nodig.

Fijn te horen dat het relatief goed gaat met Bijke! (op de problemen na dan).

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:24

Oscar schreef:
Penotti, ik denk wel dat het het 'nieuwe modern' is ofzo. Als ik een beetje om me heen krijg op andere sites dan wil ik niet beweren dat we het allemaal zo supergoed doen hoor, maar ik zie ook hoe het echt nog heel veel erger kan. En die kant moeten we gewoon absoluut niet op.

Kinke, als het om zwarte gebruikers gaat waarbij een topic op slot gaat, dan staan we het ook niet toe om nog een afsluitende post te plaatsen 'ter verdediging'. In het geval van Shanna hebben we geprobeerd, hoe lastig ook, om met diezelfde maten te meten en het ook niet te doen omdat je daarmee zeker een 'waarom zij wel en wij niet'-effect had gehad.
Neemt niet weg dat we het allemaal een rotsituatie vinden en heel graag gezien hadden dat het anders was gelopen.


Shadow: jawel, dat is zeker een idee en daar zijn we ook mee bezig. We hebben voor achter de schermen onlangs een speciaal pestprotocol ontwikkeld en we zijn daar actief mee bezig.


Echter wordt er ook vaak gesproken over 'maatwerk', dit topic is dusdanig uit de hand gelopen dat maatwerk wellicht de enige optie was geweest. (Mosterd na de maaltijd I know.)

Ik heb zelden, ik geloof zelfs nog nooit een topic zó uit de hand zien lopen en dan heb ik, zoals ik al zei, het topic maar met vlagen gelezen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:27

Nevermind :)
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 04-09-20 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt