Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 10:50

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... n-Zevenaar

Inmiddels is het ook landelijk nieuws. Het bericht verraste me gisteravond. Openbare scholen bestaan al zo lang, ook in hartje carnavalsgebied limburg en brabant :j en overal heet het carnaval.

En nu heeft deze school op soort van aandringen van ouders het verkleedfeest genoemd. Het waarom ontgaat me werkelijk. :o? Ok carnaval is van oorsprong katholiek. Maar de school doet ook aan kerst en pasen.

Nu ligt Zevenaar net tegen het echte carnavalvieren aan. Omliggende dorpen zijn er fanatiek mee, Zevenaar iets minder. Maar deze politieke correctheid begrijp ik niet, en waar gaat die heen? -O- en is het wenselijk dat er zoveel neutrale benamingen komen overal voor? Wordt het dan niet te verkrampt?

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:51

Belachelijk

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:56

Hoorde het gister op de radio. Kan er geen seconde wakker van liggen. Voor de meesten ís carnaval een verkleedfeest, ze hebben geen idee wat het betekend....
Verkleden, zuipen, tieten knijpen.... dát is voor veel mensen carnaval

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 10:57

Mwa de laatste twee vooroordelen kloppen niet. Dat is voor de niet carnavalist misschien zo ja. Het is veel meer dan dat. :) vriendengroepen, families, hele straten die saamhorig iets bedenken als ze meedoen met een optocht. En samen een paar dagen uitbundig plezier maken. Even weg uit je zelf als soms iets of iemand anders. Gaat meest wel gepaard idd met veel alcohol :+ maar ook niet altijd.

maar ja ik ben dan ook opgegroeid midden in carnavalsgebied. :D
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-02-20 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Westerntrail

Berichten: 1743
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:00

De vertrutting van de samenleving -O-

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:01

Het ís ook veel meer dan dat, maar voor veel mensen (met name “van boven de sloot”) staat carnaval wel daarvoor...
In Brabant/Limburg zitten ze over het Algemeen ook echt niet op die mensen te wachten, maar ze zijn er wel, treinen en bussen vol...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 11:04

Klopt, ik merk nu ben van limburg naar noordelijker verhuisd maar hier ook fanatiek carnaval. Overal schuren vol wagens waar hard gebouwd wordt. Hier minder van buitenaf meevieren. En helaas carnaval "doen" omdat je een keer hebt willen meemaken ok, maar dan graag met respect en niet als soort van aapjes kijken.

Maar dan nog een verkleedfeest is het ook niet :n bizarre ervan aan de ene kant komt het als nationaal erfgoed en tegelijkertijd wordt de naam geschrapt elders

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:08

Hier ook boven de sloot, maar wel in carnavalsgebied. Inderdaad schuren waar de groepen al maanden aan het bouwen zijn. Zelf heb ik er helemaal niks mee, maar 't is hier ook 1 groot feest. Denk dat de meesten hier wel op de hoogte zijn over het hoe en wat en het geen tietenknijpfeest is. Waarschijnlijk heb je daar sowieso meer last van in het echt grote carnavalsgebeuren onder de sloot?

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:13

Hier doen alleen de katholieke scholen aan carnaval, de overige scholen niet. Maar dan ook geen ander feest als er carnaval gevierd wordt.
Dat was best sneu voor de kinderen van de protestanten in de school naast de katholieken waar uitgebreid gefeest en gehost werd.

Een openbare school hoort neutraal te zijn in zijn vieringen, dus ook geen Kerst of Pasen of Suikerfeest.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 11:15

Beetje zoals zwarte cross, daar moet je zijn geweest. En de meeste misdragers zijn niet de orginele bezoekers. Idem carnaval. Ja er wordt gemiddeld teveel gezopen, en ja best veel overspel ook door de drank destijds, zal nu niks anders zijn denk ik. Maar gemiddeld genomen met respect naar elkaar. Maar maar teveel drank is is geklooi helaas.

Maar de naam zo wijzigen omdat ouders erom gevraagd hebben. Valt zeker hier in de omgeving nogal verkeerd. Daarom ben dan daarin duidelijk, ook geen kerst, pasen of geef die ook een andere naam.

Ik heb in zwaar christelijk gebied gewoond waar een carnavalsgroep was :)) jawel die mochten een avond binnenshuis vieren. :') ZelfS hier zijn soms dorpen waar niks is om welke reden ook. Terwijl alles eromheen ontploft volgende week. :D

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:36

Als ze het zo willen noemen, prima toch. Of je het nou carnaval noemt of verkleedfeest, beide hetzelfde. Zal er niet wakker om liggen.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:41

nou ja...als je het dan echt correct wilt doen...vier het dan ook gewoon niet. Boze teleurgestelde kinderen en met de helikopterouders van tegenwoordig is het gezeik dan snel over denk ik.....we hebben het echt te goed hier, dat we tijd hebben ons druk te maken om zulk soort dingen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 11:54

Het is juist een verzoek van de ouderraad om de naam te wijzigen. :?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:56

Zowel hier in Limburg als bij Eindhoven waar ik vandaan kom kan ik me niet voorstellen dat er veel mensen er om wakker liggen. Er zijn er een paar die er voor leven, dat klopt, maar het grootste deel van de mensen vind het volgens mij toch echt een goed excuus om even goed te zuipen en gek te doen :+

Als zij het verkleedfeest willen noemen, waarom niet?

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:59

karuna schreef:
Klopt, ik merk nu ben van limburg naar noordelijker verhuisd maar hier ook fanatiek carnaval. Overal schuren vol wagens waar hard gebouwd wordt. Hier minder van buitenaf meevieren. En helaas carnaval "doen" omdat je een keer hebt willen meemaken ok, maar dan graag met respect en niet als soort van aapjes kijken.

Maar dan nog een verkleedfeest is het ook niet :n bizarre ervan aan de ene kant komt het als nationaal erfgoed en tegelijkertijd wordt de naam geschrapt elders

Wat is het volgens jou dan wel? Mensen verkleden zich toch?
Het is gewoon voor veel mensen een reden om je helemaal klem te zuipen en tieten te knijpen.
En het stokpaardje cultureel erfgoed word ik ook wel moe van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:13

Over de hele wereld noemen ze diverse jaarlijkse feesten 'carnaval'. Dus waarom zou die naam nu ineens niet meer kunnen? Omdat het hier in NL van oorsprong iets Katholieks is? Ga toch weg 8)7 .

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:36

De mooiste traditie?

We leven in een vrij land.

Als men dat daar zo overeenkomt, prima.

Grootste wijsheid:

Niets blijft hetzelfde.

Ik maak me veel drukker om andere verworvenheden die ernstig onder druk komen te staan als sommige politici aan de macht zouden komen. Het zou mij goed doen als mensen ook daar oog voor zouden hebben.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:40

Jesus Christus je moet je maar ergens druk om maken. Het zal mij echt aan mijn reet roesten hoe een school in Gelderland dat feest noemt. En ik woon in Carnavalslievend hartje Brabant. Ga je ergens anders druk over maken in plaats van overal heisa over te lopen schoppen dat we "hier ook niks meer mogen" en "waar gaat het heen met dit land?" :roll: Wat worden we toch allemaal onderdrukt :roll:
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 15-02-20 12:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:41

Waarom worden dit soort berichtjes met 'ophef' en 'waar gaat het heen' steeds opnieuw geplaatst? Wat heeft de rest van het land te maken met wat een basisschool in Zevenaar doet rondom een feestje? Laat ze lekker. We hoeven niet overal een circus van te maken.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:41

Waar maak je je druk om. Het ís voor de meesten ook een verkleedfeest.
Of ben je gelovig en ga je op Aswoensdag ook daadwerkelijk naar de kerk en vast je daarna ook 40dagen :)

Vind het zo raar dat mensen menen dat ‘onze cultuur’ wordt afgepakt terwijl diezelfde mensen daar zelf verantwoordelijk voor zijn. Sommige mensen vinden het zelfs erg dat een kerststol een feeststol kan heten terwijl ze zelf geen kerst vieren...

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:42

purny schreef:
Wat is het volgens jou dan wel? Mensen verkleden zich toch?
Het is gewoon voor veel mensen een reden om je helemaal klem te zuipen en tieten te knijpen.
En het stokpaardje cultureel erfgoed word ik ook wel moe van


Hoeveel carnaval heb jij ooit gevierd?

Dacht je nou werkelijk dat als t alleen maar 'tieten knijpen' was dat er zo ontzettend veel Brabantse en Limburgse meisjes en dames er zich al maanden op voorbereiden en op verheugen?

Of laten we ons onder de rivieren massaal aanranden want kennelijk hebben we geen zelfrespect?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:45

Het moet heeerlijk zijn zo weinig interresants te doen te hebben in je leven dat je bezorgd bent dat een
simpel woord een oorsprong heeft en dat je denkt dat met woorden spelen/aanpassen de wereld veranderd..

Echt NL ten top.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:51

Iris82 schreef:
purny schreef:
Wat is het volgens jou dan wel? Mensen verkleden zich toch?
Het is gewoon voor veel mensen een reden om je helemaal klem te zuipen en tieten te knijpen.
En het stokpaardje cultureel erfgoed word ik ook wel moe van


Hoeveel carnaval heb jij ooit gevierd?

Dacht je nou werkelijk dat als t alleen maar 'tieten knijpen' was dat er zo ontzettend veel Brabantse en Limburgse meisjes en dames er zich al maanden op voorbereiden en op verheugen?

Of laten we ons onder de rivieren massaal aanranden want kennelijk hebben we geen zelfrespect?

Ik heb het niet over de Brabantse en Limburgse dames. Maar meer over het algemeen.
En de laatste keer dat ik carnaval heb gevierd was op de basisschool geloof ik

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Geen carnaval maar verkleedfeest op openbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:56

Yeah right nu moeten ze bijna alles gaan veranderen want er is zoveel van oorsprong bij het geloof vandaan gekomen, de helft van het leven is daarop gebaseerd, te beginnen bij het jaar nul. :+

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:57

karuna schreef:
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... n-Zevenaar

Inmiddels is het ook landelijk nieuws. Het bericht verraste me gisteravond. Openbare scholen bestaan al zo lang, ook in hartje carnavalsgebied limburg en brabant :j en overal heet het carnaval.

En nu heeft deze school op soort van aandringen van ouders het verkleedfeest genoemd. Het waarom ontgaat me werkelijk. :o? Ok carnaval is van oorsprong katholiek. Maar de school doet ook aan kerst en pasen.

Nu ligt Zevenaar net tegen het echte carnavalvieren aan. Omliggende dorpen zijn er fanatiek mee, Zevenaar iets minder. Maar deze politieke correctheid begrijp ik niet, en waar gaat die heen? -O- en is het wenselijk dat er zoveel neutrale benamingen komen overal voor? Wordt het dan niet te verkrampt?


Dat druk maken om niksigheden als dit vind ik verkrampt.

Kan me echt geen jota schelen hoe een school zo'n feest noemt.