Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8790
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 17:41

julius_juut schreef:
Mooi voorbeeldje: Op een middeleeuws evenement had ik ooit eens een kip meegenomen om daar te slachten. Thuis al doodgemaakt, de rest daar. En dan krijg je commentaar over 'zielig' van mensen die een broodje met vlees in hun hand hebben.



Opzich vind ik zoiets een hele goede actie. Ik heb alleen maar respect ervoor wanneer mensen de dieren waar ze altijd goed voor gezorgd hebben zelf slachten. 100 jaar geleden was dit de normaalste zaak van de wereld.

Kinke

Berichten: 20565
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 17:41

onze koeien weten ook feilloos vreemden te herkennen en gaan dan ook direct in de alert stand.

ruitje

Berichten: 12356
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 17:46

Het landschap van Nederland verkracht noemen en vergelijken met Nederland getuigd ook niet van heel veel kennis van het ontstaan van Nederland. Een groot deel van Nederland is gemaakt door de mens en dus recht. Als het land er bij ons uit zou zien zoals in Frankrijk zou dat i.mo. onnatuurlijker zijn.

Alleen de aankoopprijs van het land zegt niets over hoe rendabel je er kan boeren. Ik denk juist dat het wat zegt dat je voor zo weinig een boerderij in Frankrijk kan kopen, omdat het dus niets oplevert.

Als laatste wil ik nog toevoegen dat de manier waarop Fransen en nog zuidelijker Spanjaarden met hun dieren omgaan wat mij betreft er niet voor zorgt dat ik vlees uit Frankrijk zou willen hebben. Als je het dan over dierenwelzijn hebt heb ik liever dat ze op minder m2 staan en met de omgangsnormen die wij in NL hebben, dan de mentaliteit naar dieren toe die ik meer richting het zuiden tref.


Ik vind een hoop van je andere argumenten wel boeiend en denk ook zeker dat daar een kern van waarheid in zit.

Loretta
Berichten: 8790
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 17:47


pien_2010

Berichten: 43659
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:27

Citaat:
Als laatste wil ik nog toevoegen dat de manier waarop Fransen en nog zuidelijker Spanjaarden met hun dieren omgaan wat mij betreft er niet voor zorgt dat ik vlees uit Frankrijk zou willen hebben. Als je het dan over dierenwelzijn hebt heb ik liever dat ze op minder m2 staan en met de omgangsnormen die wij in NL hebben, dan de mentaliteit naar dieren toe die ik meer richting het zuiden tref.


TJa, mijn vriendin overtuigd vegetariër maakte na een week gekeken te hebben naar de koeien (caravan met uitzicht op koeienwei) dat het argument van "geen dierenwelzijn" om geen vlees te eten hier wel verviel. Nl vlees is lekker, Limousin vlees is beroemd vanwege de kwaliteit en mensen komen van heinde en ver om het te eten .

Hier paar keer moeilijke bevalling gezien, en buuf was zo zacht, geduldig voor de koeien, en met zachte hulp werden de koeien verlost van hun kalf. Vergelijk, paar keer in NL bij bevalling geweest van kalfjes en met behulp van een krik (had buuf ook), werd zonder afwachten op de weeën het kalf met brute klachten eruit getrokken. Ging wel lekker snel (alle kalfjes waren er binnen paar minuten), bij Franse buuf duurde dat een stuk langer daar de natuur (weeën) afgewacht werden en buuf zachtjes mee krikte. De Franse manier vond ik vele male sympathieker.

Zo ook, als hier problemen zijn met kalf of koeien komt dierenarts en behandeling. Ik ken geen boer in de buurt hier, die dat niet doet. Op mijn vraag daarover (kost nogal wat), kreeg ik als antwoord "il faut", dat betekent dat men dat zo echt moet doen zonder enige discussie.

Het zal best dat dierenwelzijn met voeten wordt getreden in het Zuiden, maar ik heb de tegenovergestelde ervaring.

Anne_GTI

Berichten: 18207
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:35

Uit zeer betrouwbare bron kan ik je vertellen dat het meeste vlees in de Nederlandse supermarkten niet in Nederland geslacht wordt en ook niet gefokt. Waar er in dit topic vanuit wordt gegaan.

Daarnaast eten we hier andere delen dan in het buitenland. Poten bijvoorbeeld raak je hier aan de straatstenen niet kwijt maar elders is het een delicatesse.

De boeren zijn allang internationaal aan het denken. "Think global, act local"

De vleesvarkens worden hier opgefokt omdat er veel voer voorhanden is. Alle reststromen van de voedingsindustrie worden in de varkensstal opgevoerd. Soyaschroot bijvoorbeeld. Het restproduct wat overblijft na de productie van allerhande veganvoedsel.

Het is een feit dat mensen die meer dan 2,50 per dag te besteden hebben aan voedsel vlees op hun menu gaan zetten. Daar wordt in landen als China al handig op ingespeeld. Daar staan nu stallen waar de Nederlandse megastallen keuterboertjes bij lijken.

Froukje
Forever young

Berichten: 10847
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:37

Denken dat je vlees wat je in de super haalt uit Nederland komt is sowieso een beetje struisvogelpolitiek, op elke verpakking vlees staat de herkomst. Dat is zelfs verplicht.

Kinke

Berichten: 20565
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:40

pien, een beetje boer trekt het kalf altijd met de weeën mee, dat heeft niks met de Franse manier te maken. Gebeurt hier ook, ook als we de krik moeten gebruiken en bij melkveehouders net zo. Overal zijn prutsers te vinden, ook in Frankrijk.
En uiteraard roep je de veearts als er iets niet goed lijkt of als je vermoedt dat het niet gaat passen. We zeggen hier altijd dat een dier beter een probleem kan hebben dan een mens, de veearts is er zelfs 's nachts binnen 10 minuten. Probeer hier maar eens zo'n snelle afspraak met de huisarts te krijgen ;)
Limousin, Blonde d'Acquitaine, rassen die je ook in Nederland vindt, kwaliteitsvlees voor de liefhebber want helaas gaat de gemiddelde Nederlandse consument nog voor het goedkoopste.

pien_2010

Berichten: 43659
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:48

Tuurlijk Kinke is dat zo! Het was een reactie op Ruitje die "het zuiden" als minder voor dieren kwalificeerde. Dat vind ik gewoon onzin. Het is zoals jij zegt, overal heb je top en flop en Nl is echt niet het beste jongetje of meisje vd klas.

Ooh en ook al vind ik kwaliteit vlees zalig ik eet het amper of niet meer vanwege milieu, dierenwelzijn, mijn eigen gezondheid (mijn man en ik voelen ons veel beter nu we amper nog dierlijke producten eten ).
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-05-19 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7314
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:49

Een Nederlandse boer wil ook zijn koe niet kapot trekken tijdens een bevalling en zal dus tijdens de weeen mee krikken.
De koe kapot trekken kost de boer simpel gezegd meer geld dan met geduld het kalf eraf trekken.

Kinke

Berichten: 20565
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:53

oh zeker. 1 van mijn paarden komt uit Zuid Spanje, toch ook een gebied waar veel ellende mbt dieren voorkomt. Ik heb de vorige eigenaar van haar op Facebook, zie ook genoeg berichten waarbij dierenmishandeling echt wordt afgekeurd bij Spanjaarden. Er is daar volgens mij wel een verandering gaande.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:36

Pipodipo schreef:
Kun je concrete voorbeelden noemen van andere, recentere issues die opgelost zijn door radicale acties toe te passen?


Denk dat de Arabische lente in Tunesië een mooi voorbeeld is van een geslaagde radicale actie.
Niet perse opgelost maar wel vergevorderd: Kick out Zwarte Piet (Steeds meer steden doen aanpassingen aan t uiterlijk), Sea Sheperd (Japan vist nu alleen nog maar op walvissen in eigen wateren) en de undercover beelden van Animal Rights niet te vergeten.

In aanvulling op KOZP: de samenleving moet het gesprek wel voeren. Je wilt niet dat je elke keer peletons ME klaar hebt staan als Sinterklaas ergens komt. Het wordt te duur. Het is het niet waard.
Maar ook, en dat wordt nog wel eens onderschat, we hebben veel media die aan serieuze journalistiek doen. Die hoor- en wederhoor plegen. En dat zorgde voor achtergrondartikelen over de KOZP-ers in kranten en tijdschriften. Dat gaf ze tijd op tv om hun verhaal te doen. BN-ers van kleur gingen hun zegje doen. En zo leerde Nederland de mensen achter de beweging kennen. Leerden ze hun argumenten. En zo veranderde Nederland.

En dat is nu ook gebeurt met Boxtel. De Telegraaflezers niet, maar elke andere krantenlezer weet nu meer over de beweging. Over de argumenten. Men krijgt door deze actie de kans om hun verhaal bij Pauw en in het NRC te vertellen. En dat gaat nog dagen door. En dan straks opnieuw met de rechtzaak.

secricible schreef:
Plantstho, for real? Vind je echt dat als je zelf maar vindt dat je strijd gerechtvaardigd is dat je de wet niet meer hoeft te volgen?
Dus als ik vind dat de rijken niet meer rijk mogen zijn is het gerechtvaardigd om hun te bestelen? Als ik het gerechtvaardigd vindt dat criminelen de doodstraf moeten krijgen dan mag ik ze zelf neerschieten? Als ik het gerechtvaardigd vindt dat abortus illegaal wordt mag ik abortusklinieken bezetten en zodanig ontwrichten dat ze niet meer kunnen functioneren? Is dat jou idee van een goede samenleving?

Het is moeilijk om dat zonder 'hindsight' te zeggen. Nog niet zo heel lang geleden hielden we slaven, waar we onder andere dankzij radicale acties nu van zijn teruggekomen. En wie vindt Rosa Parks geen heldin? Die deed ook iets wat tegen de wet in ging. Voor elk voorbeeld wat jij hier noemt kan je waarschijnlijk net zoveel voorbeelden de andere kant op geven.

Als ik iemand gemist heb, let me know :)

Veronica2
Berichten: 2693
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 00:19

Tja, de revolutie in Tunesie is niet in gang gezet door een activistische groepering, dus dat is geen concreet voorbeeld. Kick out zwarte piet gaat helemaal nergens over en Greenpeace heeft door de jaren bedroevend weinig bereikt. Tot zover de, volgens jou, concrete voorbeelden.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 07:44

Wat betreft Tunesië, je vroeg naar radicale acties, niet activistische groeperingen. Dat jij kozp niets vind doet niets af aan hun acties en zorrg je dan de volgende keer wel dat je de goede organisatie noemt ipv Greenpeace? Anders wordt het wel héél duidelijk dat je van het begin al geen interesse had in het antwoord :)

fransje23

Berichten: 15415
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:18

Pipodipo schreef:
Tja, de revolutie in Tunesie is niet in gang gezet door een activistische groepering, dus dat is geen concreet voorbeeld. Kick out zwarte piet gaat helemaal nergens over en Greenpeace heeft door de jaren bedroevend weinig bereikt. Tot zover de, volgens jou, concrete voorbeelden.


Kop vind jij nergens overgaan maar gaat natuurlijk wel degelijk ergens over. Als het echt nergens over zou gaan lopen emoties niet zo hoog op! ;)

Greenpeace is niet genoemd :+

Dus wat is je punt? :)

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:26

Zover ik weet houdt KOZP zich nagenoeg altijd gewoon aan de wet. Zodra ze pieten gaan ontvoeren en de pakjesboot gijzelen kun je ze vergelijken met deze activisten. Blijkbaar is er genoeg houvast om volgens de normale wegen daar een discussie aan te gaan.
Sterker nog: KOPZ lijkt me een prachtig voorbeeld dat laat zien dat je geen onwettelijke praktijken hoeft uit te voeren als er voldoende draagkracht is.

De revolutie in Tunesië vind ik totaal niet vergelijkbaar. In die landen zijn geen nette routes om onvrede uit te spreken en dan krijg je al snel brede fik in een grote groep mensen. Dat praat deze actie voor mij absoluut niet goed.

Over sea shepherd weet ik niet voldoende om op te reageren.

Je reactie direct op mij vind ik beangstigend, ik heb er geen woorden voor om daar op te reageren.

Veronica2
Berichten: 2693
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:28

Oh sorry, sea shepard en animal rights zeggen mij niets, daar heb ik nog nooit van gehoord.

fransje23

Berichten: 15415
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:31

PlantsTho, wat is jouw definitie van een radicale actie?


Ik heb het gevoel dat de mijne anders is ;-)

Karl66

Berichten: 29761
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:43

In een rechtstaat als Nederland bestaat demonstratierecht, demonstreren is dan ook geen radicale actie, het recht op betoging en vergadering is zelfs in onze grondwet opgenomen. Maar voor deze vrijheid geldt wat voor alle andere vrijheden geldt, ze houdt op waar ze de vrijheid van een ander begint. Dus als de rechtstaat, waarin alle mensen gelijke rechten hebben, je lief is, dan kan je niet anders dan deze actie veroordelen. En dan niet zoals een aantal mensen hier, die zeggen dat ze het veroordelen en dan gelijk met een "ja maar" erachter aan komen. Door die maar zeg je namelijk dat je het er eigenlijk gewoon mee eens bent.

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:47

Ik ben benieuwd of ze ook wat gaan laten horen wat betreft het onverdoofd slachten door joden en moslims waar nu weer gedoe over is. Dáár zouden ze misschien werkelijk wat kunnen uitrichten, iets waar ook een groot deel van de bevolking waarschijnlijk wél steun en sympathie voor zou hebben.

mysa

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:51

Karl66 schreef:
In een rechtstaat als Nederland bestaat demonstratierecht, demonstreren is dan ook geen radicale actie, het recht op betoging en vergadering is zelfs in onze grondwet opgenomen. Maar voor deze vrijheid geldt wat voor alle andere vrijheden geldt, ze houdt op waar ze de vrijheid van een ander begint. Dus als de rechtstaat, waarin alle mensen gelijke rechten hebben, je lief is, dan kan je niet anders dan deze actie veroordelen. En dan niet zoals een aantal mensen hier, die zeggen dat ze het veroordelen en dan gelijk met een "ja maar" erachter aan komen. Door die maar zeg je namelijk dat je het er eigenlijk gewoon mee eens bent.


Mee eens voor wat betreft deze actie. Aan de andere kant, meer in algemene zin; hoe breng je misstanden onder de aandacht zonder inbreuk op de privacy van de tegenpartij? Under cover gaan is ook een inbreuk op de vrijheid/privacy.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:52

fransje23 schreef:
PlantsTho, wat is jouw definitie van een radicale actie?


Ik heb het gevoel dat de mijne anders is ;-)



secricible schreef:
Zover ik weet houdt KOZP zich nagenoeg altijd gewoon aan de wet. Zodra ze pieten gaan ontvoeren en de pakjesboot gijzelen kun je ze vergelijken met deze activisten. Blijkbaar is er genoeg houvast om volgens de normale wegen daar een discussie aan te gaan.
Sterker nog: KOPZ lijkt me een prachtig voorbeeld dat laat zien dat je geen onwettelijke praktijken hoeft uit te voeren als er voldoende draagkracht is.

De revolutie in Tunesië vind ik totaal niet vergelijkbaar. In die landen zijn geen nette routes om onvrede uit te spreken en dan krijg je al snel brede fik in een grote groep mensen. Dat praat deze actie voor mij absoluut niet goed.

Over sea shepherd weet ik niet voldoende om op te reageren.

Je reactie direct op mij vind ik beangstigend, ik heb er geen woorden voor om daar op te reageren.


Ik reageer hier even in een keer op, want het sluit op zich redelijk op elkaar aan. Een radicale actie betekent voor mij niet per definitie een actie buiten de wet. Het kan wel, maar het is lang niet altijd zo. Het is eerder een actie die buiten de heersende norm valt. Daarom vind ik persoonlijk KOZP een perfect voorbeeld van radicale actie.
Het woord roept misschien associaties op met gewelddadige bewegingen als ETA of IS, misschien dat daar de verwarring ontstaat?

Secricible, wat beangstigd je precies? Ik denk dat de voorbeelden die jij geeft allang niet meer van deze tijd zijn, maar ik probeerde er in zijn algemeenheid op te antwoorden.

julius_juut schreef:
Ik ben benieuwd of ze ook wat gaan laten horen wat betreft het onverdoofd slachten door joden en moslims waar nu weer gedoe over is. Dáár zouden ze misschien werkelijk wat kunnen uitrichten, iets waar ook een groot deel van de bevolking waarschijnlijk wél steun en sympathie voor zou hebben.


Lijkt me sterk, want buiten dat het onverdoofd slachten debat eigenlijk vooral een stok is om moslims mee te slaan, zijn de activisten tegen slachten uberhaupt. Door alleen te protesteren tegen onverdoofd slachten kan je de indruk wekken dat slachten met verdoving wel prima is.

fransje23

Berichten: 15415
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:04

PlantsTho schreef:
Ik reageer hier even in een keer op, want het sluit op zich redelijk op elkaar aan. Een radicale actie betekent voor mij niet per definitie een actie buiten de wet. Het kan wel, maar het is lang niet altijd zo. Het is eerder een actie die buiten de heersende norm valt. Daarom vind ik persoonlijk KOZP een perfect voorbeeld van radicale actie.
Het woord roept misschien associaties op met gewelddadige bewegingen als ETA of IS, misschien dat daar de verwarring ontstaat?


Maar de acties van kop zijn toch niet radicaal? Media opzoeken, bijeenkomsten houden en demonstraties zijn gewone manieren om je mening te geven.
Dat waar ze voor staan buiten de heersende norm valt maakt hun acties niet radicaal.

Door het woord radicaal te gebruiken in dit soort discussies schep je verwarring.

Karl66

Berichten: 29761
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:05

@Mysa, daar hebben we in de rechtstaat een rechter om over te oordelen, die de belangen van beide zijden tegen elkaar afweegt.

@PlantsTho, het is nogal onzinnig om buitenwettelijke met binnenwettelijke acties te vergelijken. Dat is namelijk waar het in Boxtel om ging, een buitenwettelijke actie en dat is het gene wat veroordeelt wordt.

Het klinkt misschien heel raar in jouw oren, maar de meeste mensen vinden slachten op zich prima. Alleen vinden die mensen dan wel dat het slachten pijnloos en snel gaat. Er zullen zeker mensen zijn die tegen onverdoofd slachten zijn omdat ze moslims willen pesten. Dat wil niet zeggen dat dit voor het gros van de tegenstanders geldt, die wegen gewoon dierenrechten en godsdienstrechten tegen elkaar af en vinden in dat geval de dierenrechten zwaarder wegen.

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:11

Wat me beangstigd is da tg je letterlijk zegt dat buitenwettelijke acties wel mogen als jij die strijd gerechtvaardigd vindt "want misschien wijst de toekomst wel uit dat het goed was". De overwinnaar schrijft de historie. Met jou visie is iedere burger vogelvrij verklaard. Ik vind het doodeng dat mensen zo denken. Ik neem aan dat mijn voorbeelden voldoende illustreerde waarom dat ik dat vind?

Verder sluit ik me daarbij aan bij de kanttekening die karl66 maakt, die beschrijft duidelijker wat ik probeer duidelijk te maken.

Met acties als kozp heb ik geen moeite. Ik deel hun mening niet (volledig) maar ieder heeft recht zijn mening te geven. Op een fatsoenlijke manier zoals we dat in dit land met elkaar hebben afgesproken.
Laatst bijgewerkt door secricible op 18-05-19 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt