Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:52

Nou ja je zegt dat wanneer je het klimaatakkoord / de opwarming van het klimaat in twijfel trekt (wat imo juist alleen maar goed is ipv zonder voor jezelf na te denken met de kudde mee te lopen) je meegaat met populistische partijen en hun standpunten en je dus op hellend vlak beweegt. (?)

Daarna neem je een voorbeeld van je nichtje die het dus eens is met een standpunt van een populist maar zij zelf is absoluut geen populist.

Wellicht niet exact dezelfde context maar ik vind dat dit nogal haaks staat op elkaar.
Sowieso vind ik het dom om mensen te bestempelen met de naam populist (of zeggen dat ze zich op 'hellend vlak bewegen') zodra ze het eens zijn met iets wat populistische partijen ook per toeval vinden.
Maar dat zie ik helaas wel vaker gebeuren.

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:03

pien_2010 schreef:
Citaat:
Wellicht dat al die bangmakerij over een veranderend klimaat ook wel grotendeels fakenieuws is.


Waarom is de aarde rond? Omdat hij rond is en niet plat iets dat wetenschappers bewezen hebben. Het heeft lang geduurd voordat iedereen dit aannam en er is nog een klein groepje die denkt dat de aarde plat is en dit luid verkondigd.

Waarom is veranderend klimaat geen fakenieuws? Omdat bewezen is door 97% vd wetenschappers dat dit zo is. Een groep mensen manipuleren bewust de media en zegt nietus en een groep heeft economische belangen en zegt nietus en een groep trekt de wetenschap in twijfel en zegt nietus.
Tja en toch is het zo en de feiten spreken voor zich. Geen leuk nieuws en ook geen bangmakerij

Het gaat mij meer om het feit waarom mag je tegenspraak niet geloven? Zijn dat geen wetenschappers dan die ook dingen bewijzen? En word je niet gemanipuleerd door media op zowel TV, kranten internet en weet ik veel over wat we allemaal wel niet MOETEN gaan doen ( lees, veel heel veel geld investeren) om het klimaat beter te krijgen?
Het kappen van regenwouden en andere ontbossing blijft bijvoorbeeld ook maar aan de gang he, waarom word dat niet via hogerhand gestopt? Waarom moet de kleine man zich gaan aanpassen aan iets wat niet omkeerbaar gaat zijn als de grote man maar door mag blijven gaan?

pien_2010

Berichten: 43582
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:08

Goed lezen Shaggy...en dat is blijkbaar niet gemakkelijk.


Shaggy09 schreef:
Nou ja je zegt dat wanneer je het klimaatakkoord / de opwarming van het klimaat in twijfel trekt (wat imo juist alleen maar goed is ipv zonder voor jezelf na te denken met de kudde mee te lopen) je meegaat met populistische partijen en hun standpunten en je dus op hellend vlak beweegt. (?)
Juist dat zeg ik daar BEWEZEN is → wetenschap die gebaseerd is op feiten!!!!! dat deze stelling niet klopt. De populistische partijen liegen!


Shaggy09 schreef:
Daarna neem je een voorbeeld van je nichtje die het dus eens is met een standpunt van een populist maar zij zelf is absoluut geen populist.
Klopt. MIj nnichtje prikte door de leugens heen van de populisten.
MAAR zij was wel voor de brexit vanwege de bureaucratie en is er van overtuigd dat dit niet gaat werken. Het enige dat zij gemeen heeft met de populisten is dat zij voor de Brexit is. Maar niet vanwege al die leugens over immigranten etc.

Als je achter populisten gaat lopen weet je dus dat je meeloopt met leugens. Te vaak is bewezen dat populisten liegen.

Als jij zegt: ik ga niet mee doen met die transitie, want na mij de zondvloed (bij wijze van spreke) en het zal mijn zorg zijn, doe je dus zelf niets met de transitie terwijl je heel goed kunt weten dat er klimaatverandering is, dat de mens hier debet aan is enz enz. Dan ben ik het niet met je eens (ik denk ook anders als mijn nichtje) maar ben je geen populist.

En nu moet ik echt weg...

Janneke2

Berichten: 22821
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:41

Loretta schreef:
Als we het dan toch over onderzoeken hebben die elkaar tegen zouden spreken.
Er zijn ook wetenschappers zeggen dat het inmiddels al te laat is.

https://www.scientias.nl/klimaatakkoord ... kas-wordt/

Daar sta je dan met je zonnepanelen, Tesla en warmtepomp.



Och, tjonge, nou - geweldig hoor: we zijn al te laat.

(De oude Romeinen hadden een uitdrukking over de Senaat die maar bleef praten terwijl stad X verloren ging.)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:58

Maar je bent helemaal geen populist als je in een (volgens jou) leugen gelooft die betrekking heeft tot de maatschappij.
Weet je wel de betekenis van populist?

Wat Popstra zegt vind ik heel interessant en ook goed dat daar over nagedacht wordt.

ikke

Berichten: 37623
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:26

Het moge na 40 pagina's zo zoetjes aan wel duidelijk zijn dat er mensen zijn die het niet aan willen nemen en mensen die niet willen geloven dat er andere opties zijn.


Maar laten we eens concreet worden. Even los van of dat hele klimaat- en milieuverhaal nou wel of niet waar is en waar de nuance dan precies ligt: We moeten van de fossiele brandstof af. Noem eens concrete oplossingen voor de problemen die we dan op ons af zien komen. Oplossingen die ECHT werken. Cradle-to-cradle principe. Denk daarbij ook aan die Arabieren die not amused zijn als wij hun olie opeens niet meer willen. Biedt dat gebied ook een alternatief.

Nou, kom maar op, hoe lossen we het probleem ECHT op?

Om dan alvast een voorzet vanuit mijn eigen vakgebied te noemen: Die Magnum-set van Nuon, die hier opeens wel geaccepteerd lijkt, maar dan de gasfabriek voeden met elektriciteit van zonnepanelen (en een beetje windenergie).
Dat is namelijk ook heel concreet wat men in de toekomst wil gaan doen en waarom die fabriek gebouwd is, zodra we voldoende zonnepanelen hebben.

germie

Berichten: 26033
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:02

De electrische auto heeft nog een hele weg te gaan voordat je daar iets mee kunt. Actieradius moet naar 800-1000 km. Laden in 5 minuten. Trailer mogen trekken en prijs lager dan nu, en accus die het ook nog 100 procent doen bij een 10-15 jaar oude auto zodat die autos ook gewoon 6 ton kunnen draaien zonder issues.

Ik denk dat waterstof een betere optie is, maar ook hier geldt duurzaam en dat is 6 ton meegaan en pas na 20 jaar wegroesten.
Autos die na 10 jaar al op zijn, zijn nooit duurzaam te noemen.

Verder plastic goed opruimen.

En wordt minder een hoarder.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:22

germie schreef:
De electrische auto heeft nog een hele weg te gaan voordat je daar iets mee kunt. Actieradius moet naar 800-1000 km. Laden in 5 minuten. Trailer mogen trekken en prijs lager dan nu, en accus die het ook nog 100 procent doen bij een 10-15 jaar oude auto zodat die autos ook gewoon 6 ton kunnen draaien zonder issues.

Ik denk dat waterstof een betere optie is, maar ook hier geldt duurzaam en dat is 6 ton meegaan en pas na 20 jaar wegroesten.
Autos die na 10 jaar al op zijn, zijn nooit duurzaam te noemen.

Verder plastic goed opruimen.

En wordt minder een hoarder.

Die actieradius 'moet' helemaal niet naar 800-1000 km. Trailers mogen trekken evenmin. Het gros van de autoritjes dat nu wordt gemaakt is minder dan 100-150 km, en zonder aanhanger. Het meerendeel heeft er bovendien nooit of hoogst zelden een aanhanger achter hangen.
Voor die enkele keer dat men met de caravan of aanhanger op pad gaat, is het niet nodig om het hele jaar rond te rijden met een bakbeest dat op één keer opladen met sleurhut en al kan doortuffen tot Midden-Frankrijk. Echt niet.

Voor de meeste mensen is het genoeg om voor dagelijks gebruik een auto te hebben die op-en-neer naar het werk kan of bij vrienden en familie binnen Nederland kan komen. Verder weg dan dat gaan de meeste mensen maar enkele keren per jaar. Voor dat soort uitzonderingen is het voldoende om dan laagdrempelig toegang tot een geschikte auto te hebben, niet om die auto daadwerkelijk zelf te bezitten en er het hele jaar in rond te rijden.

Dat Germie met zo'n oplossing niet maandelijks naar de Lot kan tuffen, wil niet zeggen dat de oplossing niet deugt. Dat laatste is alleen het geval als heel Nederland uit alleen maar Germies zou bestaan, en dat is bij mijn weten niet zo.

Auto's die decennia meegaan, terwijl de eisen, de technische mogelijkheden en het gebruik snel veranderen, lijken mij iets waar je juist niet naar moet streven. Veel liever ontwerp je ze zo dat ze eenvoudig en goed gedemonteerd kunnen worden, waarbij liefst zo veel mogelijk onderdelen direct een nieuw leven kunnen krijgen, en anders zodanig zijn uitgevoerd dat ze gemakkelijk kunnen worden gerecycled.

germie

Berichten: 26033
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:52

Daar ben ik het dus niet mee eens. Allereerst tuf ik niet maandelijks naar de lot, was dat maar waar.
Maar met het vernietigen van een auto maak je er als ze korter meegaan een wegwerpprodukt van. Dat is juist wat je niet wilt.
Ook wonen er mensen verder van het werk dan je denkt en dan is die 100-150 km actieradius echt te weinig. En sommigen hebben echt een grotere auto nodig.
Natuurlijk zijn er mensen die het met een koekjedoos kunnen doen. Maar echt niet iedereen.
Een deelauto gaat denk ik het niet worden. Je wilt soms graag spullen in de auto laten, en een ander zal niet blij zijn met mijn zand en paardenharen. De auto rijdt er niet minder om, maar je wilt misschien geen haren op je driedelig pak waar het een ander niet uitmaakt. Ook is er weinig animo voor een auto ophalen of wegbrengen. Een deelauto zal dus maar voor een bepaalde kleine groep werken. Natuurlijk mag je dit toejuichen, maar het is net als veel dingen niet voor iedereen.

Maar naast een auto heb je veel actionshoppers, maar ook paardenvolk met setjes. Heb je dit daadwerkelijk nodig? Door op een simpele manier minder aan te schaffen help je zeker het milieu. Uiteraard blijf je vrij om te zeggen, ja ik heb 30 setjes nodig. Maar het gros zal zeggen 2 of 3 zijn eigenlijk ook genoeg.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:42


8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:47

https://www.telegraaf.nl/nieuws/786049/ ... e-voorkeur

"dik 38 procent, pauzeert na twee uur rijden, terwijl 30 procent liever nog een uurtje extra rijdt voordat er gepauzeerd wordt."

"Uit onderzoek blijkt dat wie vijftien minuten rust na twee uur rijden een betere concentratie en een beter reactievermogen heeft dan iemand die urenlang achter het stuur zit."

Als je gewoon tijdens die rustpauzes even de auto aan de lader hangt dan is een langere actieradius simpelweg onnodig.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:52

In de veronderstelling dat je net na die 2 uur toevallig een (vrije) laadpaal tegenkomt...
Als je daar op rekent ga je vaak stilvallen :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:58

Actieradius mag zeker langer van mij. Elektrisch rijden is iets wat we eigenlijk in alle landen willen zien dalijk, willen we het klimaat er mee helpen. In Nederland heb je kans om na 2 uur rijden een laadpaal tegen te komen, maar zeker weten doe je nooit. Maar in grotere landen, of in bijvoorbeeld Amerika zul je echt een veel langere actieradius moeten hebben aangezien je daar gewoonweg grotere afstanden rijd, minder pauzeert en minder palen tegen zal komen onderweg.
En in Amerika rijden momenteel nog hartstikke veel zuip bakken en is de benzine eigenlijk nog te goedkoop.

En inderdaad, juist die auto duurzaam maken zodat ie lang mee kan. Geen goedkoop plastic gebruiken zoals ik nu bij sommige auto merken zie.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:58

Dan wacht je wat langer. Dan vertrek je wat eerder. Het is allemaal niet onmogelijk.

Wat me nog wel het meest stoort in deze discussie is het constante "jamaar ik MOET weet ik veel hoeveel 100 kilometer kunnen rijden met mijn auto en ik ben niet bereid daarop in te leveren!" Het is geen eerste levensbehoefte, autorijden. Chill. Ademen, dat is een eerste levensbehoefte, en door deze instelling wordt dat steeds moeilijker. |o
We moeten uiteindelijk van de fossiele brandstoffen af, dus je kunt nu wel alles de grond in gaan stampen maar uiteindelijk is het óf stilvallen óf innoveren. En aanpassen. Dat sowieso. Dat de mens jarenlang (zegmaar de afgelopen 70 jaar) op véél te grote voet heeft geleefd is jammer voor de mensen die nu leven, maar een andere keuze is er niet echt.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:01

Magrathea schreef:
Dan wacht je wat langer. Dan vertrek je wat eerder. Het is allemaal niet onmogelijk.

Wat me nog wel het meest stoort in deze discussie is het constante "jamaar ik MOET weet ik veel hoeveel 100 kilometer kunnen rijden met mijn auto en ik ben niet bereid daarop in te leveren!" Het is geen eerste levensbehoefte, autorijden. Chill. Ademen, dat is een eerste levensbehoefte, en door deze instelling wordt dat steeds moeilijker. |o
We moeten uiteindelijk van de fossiele brandstoffen af, dus je kunt nu wel alles de grond in gaan stampen maar uiteindelijk is het óf stilvallen óf innoveren. En aanpassen. Dat sowieso. Dat de mens jarenlang (zegmaar de afgelopen 70 jaar) op véél te grote voet heeft geleefd is jammer voor de mensen die nu leven, maar een andere keuze is er niet echt.


Anno 2019 en zeker met sommige banen is een auto die 100 km aan een stuk door kan rijden zeker wel een must. Jammer maar helaas.

En niemand zegt dat het een eerste levensbehoefte is of doet er zo dramatisch over als jij schetst.

Veronica2
Berichten: 2690
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:03

Magrathea schreef:
Ademen, dat is een eerste levensbehoefte, en door deze instelling wordt dat steeds moeilijker.

Dat is anders ook nogal vervuilend.

En ja, mensen moeten zich kunnen verplaatsen, voor werk, voor familie en al dat soort dingen.

CalipsoLover

Berichten: 5580
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 11:06

Ze zijn wel bezig met auto's met A.I op zonnepanelen die zelf beslissen wanneer ze gaan opladen wanneer jij zegt waar je moet zijn of hoeveel kilometers je gaat rijden. Persoonlijk vind ik elektrische auto's een mooi ideaal maar alles behalve proper. Denk maar eens aan de hoeveelheid kobalt die in die batterijen zitten.

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:14

Sclimpre schreef:
In de veronderstelling dat je net na die 2 uur toevallig een (vrije) laadpaal tegenkomt...
Als je daar op rekent ga je vaak stilvallen :)

Daar is een app voor, daarop kun je precies zien waar de dichtstbijzijnde laadpaal is en of die bezet is. En zo ja, dan wacht je toch even totdat je voorganger klaar is?

Fastned kom je elk half uur tegen langs de snelweg, in de randstad zo'n beetje elke 5 minuten, en die zijn volop aan het bijbouwen. Via de site kun je zelfs routes laten plannen en aangeven hoeveel begin- en eindlading je wil, en die geeft zelfs aan hoe lang het laden duurt en bij welke laadstations je terecht kan.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:17

Pipodipo schreef:
Magrathea schreef:
Ademen, dat is een eerste levensbehoefte, en door deze instelling wordt dat steeds moeilijker.

Dat is anders ook nogal vervuilend.

En ja, mensen moeten zich kunnen verplaatsen, voor werk, voor familie en al dat soort dingen.

Klopt. Maar zoals al eerder werd gezegd: het overgrote deel van de verplaatsingen per auto vindt plaats over de korte afstand. Zeer zeker geen 100 km per keer. Dat is niet een mening van mij ofzo, dat is gewoon onderzocht :o
En ik heb het ook al eerder gezegd, ik denk dat als mensen een HEEL stuk kritischer zouden zijn over hun autogebruik het probleem een stuk minder groot was. Vroeger stonden er misschien 2 auto's bij onze basisschool 's morgens, tegenwoordig moet diezelfde school parkeerbeleid aanvragen bij de gemeente omdat er gewoon een file staat. En dat is dus een wijk van Rotterdam, niet bepaald een plek waar de basisscholen zeer dun gezaaid zijn. Er is er altijd een te vinden binnen loop/fietsafstand.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:19

En what about die grotere landen dan? Wat ik in mijn eerdere post aanhaalde.

Veronica2
Berichten: 2690
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:26

8nnemiek schreef:
Sclimpre schreef:
In de veronderstelling dat je net na die 2 uur toevallig een (vrije) laadpaal tegenkomt...
Als je daar op rekent ga je vaak stilvallen :)


Fastned kom je elk half uur tegen langs de snelweg, in de randstad zo'n beetje elke 5 minuten, en die zijn volop aan het bijbouwen.

Nou, niet helemaal hoor. TUssen Amsterdam en Utrecht: 0. Tussen Utrecht en AMersfoort: 0. In de hele provincie Utrecht zijn er 4 in totaal. En de laadstations zijn niet altijd aan beide kanten van de snelweg.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:27

In de USA is recentelijk gepoogd om te investeren in hogesnelheidstreinen die alle staten moeten gaan doorkruisen. Sowieso is dat land helemaal ruk ingericht, de mensen daar werken bijna de helft van hun uren om hun auto/brandstof te kunnen bekostigen om überhaupt op hun werk te geraken. Dát is het echte probleem. Steden ingericht op auto's in plaats van op lopen en fietsen. (Hier hebben we dat overigens wel, en godzijdank valt het hier daarom mee *\o/* )

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:34

Magrathea schreef:
In de USA is recentelijk gepoogd om te investeren in hogesnelheidstreinen die alle staten moeten gaan doorkruisen. Sowieso is dat land helemaal ruk ingericht, de mensen daar werken bijna de helft van hun uren om hun auto/brandstof te kunnen bekostigen om überhaupt op hun werk te geraken. Dát is het echte probleem. Steden ingericht op auto's in plaats van op lopen en fietsen. (Hier hebben we dat overigens wel, en godzijdank valt het hier daarom mee *\o/* )


Ja klopt. Maar ik heb het niet alleen over de USA. Nederland is een piep klein, volgezet landje. Maar landen waar meer natuur en minder mens is zal toch ook elektrisch moeten kunnen gaan rijden.
Dus dat betekent die actieradius langer maken, of meer laadpalen. Ik snap niet waarom sommigen hier zo moeilijk over doen. Het is toch simpel? Nederland is een echt fiets land maar er zijn genoeg landen waar de afstanden daarvoor gewoonweg te groot zijn.

Veronica2
Berichten: 2690
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:37

Magrathea schreef:
In de USA is recentelijk gepoogd om te investeren in hogesnelheidstreinen die alle staten moeten gaan doorkruisen. Sowieso is dat land helemaal ruk ingericht, de mensen daar werken bijna de helft van hun uren om hun auto/brandstof te kunnen bekostigen om überhaupt op hun werk te geraken. Dát is het echte probleem. Steden ingericht op auto's in plaats van op lopen en fietsen. (Hier hebben we dat overigens wel, en godzijdank valt het hier daarom mee *\o/* )

Dat van die treinen door alle staten lijkt me nogal een raar idee. Treinen tussen bepaalde steden is zinvoller, maar die zijn er ook gewoon al. Overigens is de benzine onvoorstelbaar goedkoop in de US en niemand hoeft de helft van inkomen te besteden aan autorijden. Omdat de benzine zo goedkoop is, rijden meer mensen auto en is er behoefte aan een infrastructuur die dat toelaat. Het is ook nogal een verschil of je ergens in Omaha woont of in New York City.

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:54

Pipodipo schreef:
8nnemiek schreef:
Fastned kom je elk half uur tegen langs de snelweg, in de randstad zo'n beetje elke 5 minuten, en die zijn volop aan het bijbouwen.

Nou, niet helemaal hoor. TUssen Amsterdam en Utrecht: 0. Tussen Utrecht en AMersfoort: 0. In de hele provincie Utrecht zijn er 4 in totaal. En de laadstations zijn niet altijd aan beide kanten van de snelweg.

Maar hoe ver is dat nu helemaal? 50 kilometer? Dat red je zelfs heen en terug met een 150km range. En als je die plaatsen voorbij bent kom je er alweer eentje tegen.
Daarnaast zijn er natuurlijk buiten de snelweg ook nog heel veel laadstations.