Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:44

Dit is de tweet van 17 uur geleden van Youth for Climate NL. Maar gaat inderdaad niet zo hard...

Citaat:
Hoi, wij zijn Youth For Climate NL en wij zullen net als #YouthForClimate in Belgie staken voor het klimaat, omdat we het niet eens zijn met het huidige klimaatbeleid. Dit doen we op 7 Februari, beginpunt Malieveld in #DenHaag. We hopen jullie allemaal te zien! #ClimateStrike


Maar een tijd zie ik nergens staan...

Ik hoop dat er donderdag in elk geval genoeg jongeren weer in Brussel staan.

Edit: kleine speurtocht levert mij dit op: https://youthforclimate.nl/

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:54

Nou, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat niet aan de actievoerders ligt :\ Afgelopen zomer moesten we het doen met een plekje in het 4u journaal en een klein artikeltje op nos.nl . Opiniestukken en ingezonden brieven naar kranten zijn ook niet geplaatst.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:05

Magrathea schreef:
Nou, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat niet aan de actievoerders ligt : Afgelopen zomer moesten we het doen met een plekje in het 4u journaal en een klein artikeltje op nos.nl . Opiniestukken en ingezonden brieven naar kranten zijn ook niet geplaatst.


Probeer de wereld draait door. Ze hebben een jeugd groep journalisten die oiems doen en ze willen meer jeugdige kijkers. Is mooi item voor dwdd want is ook nog vara.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:59


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:45

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/226993 ... oldag.html
Citaat:
Slob benadrukt dat het betrekken van jongere generaties bij het klimaatprobleem heel zinvol is. "Daar hebben wij hen hard voor nodig." Wel hoopt hij op een verhaal met twee kanten. "Niet alleen: dit moeten jullie doen. Ook; dit kunnen wij doen. Wat is onze bijdrage en wat kunnen wij in ons gedrag veranderen om ook te zorgen voor een beter milieu?"

Echt verbijsterend dit. Hoe bedoel je framing? Is Slob nu echt de verantwoordelijkheid voor klimaatverandering aan het neerleggen bij scholieren?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:36

Ben benieuwd waar je framing in ziet? Die scholieren/studenten dragen toch net zo goed bij of telt dat niet?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:57

robert45 schreef:
Ben benieuwd waar je framing in ziet? Die scholieren/studenten dragen toch net zo goed bij of telt dat niet?

Van alle mensen zijn scholieren en kinderen wel degenen die het minste invloed hebben. Als je ouders het huis niet willen isoleren, jou meeslepen op vakantie het vliegtuig in en niet willen minderen met vlees dan heb je je daarnaar te schikken.
Daarnaast zijn de mensen die nu jong zijn degenen die het meest last van gaan krijgen van klimaatverandering.

Verder redeneert zo'n uitspraak helemaal de verkeerde kant op. In plaats van foei te zeggen tegen de scholieren, waarom gaan ze niet bij zichzelf te rade dat deze groep zich zodanig bezorgd maakt dat ze dit als enige pressiemiddel zien? Als er fantastisch klimaatbeleid zou zijn staat er donderdag niemand op het malieveld hoor.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:09

Wat moet hij dan zeggen als Minister van Onderwjis? 'Succes jongens, allemaal vrij van school, geen consequenties'? Nu is het een demonstratie ten behoeve van het klimaat, morgen is weer iets anders. Ik snap dat hij deze positie nu inneemt.

En ergens denk ik ook wel dat de opkomst gaat tonen hoeveel de jeugd daadwerkelijk over heeft voor het klimaat. Iets veranderen vergt behoorlijk wat aanpassings- en incasseringsvermogen, ook van de jeugd. Laat maar zien of je ruggengraat hebt.

Maar misschien bekijk ik het nu wat cynisch.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:32

Bovendien is het best logisch dat hij de huidige jongeren aanspreekt. Die moeten straks dealen met de zooi die nu wordt gemaakt. Beter bereiden ze zich daar vast op voor.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:10

de school van mijn dochter gaat er heel goed mee om, ze organiseren zelfs bussen om naar Den Haag te gaan (maken er een soort schoolreis van).

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:32

De jeugd heeft de toekomst toch?

En wat betreft hun ouders die het huis niet willen isoleren en voorzien van een warmtepomp... Wel eens nagedacht waarvan de gemiddelde ouder dit moet betalen? Bij de meeste nederlanders is aan het einde van de maand de bodem van de bankrekening ook in zicht.

Het klimaatbeleid gaat iedereen klauwen met geld kosten, geld wat de meesten al weinig bezitten. Voor een beleid waarvan nu al bekend is dat het geen zoden aan de dijk zet.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:47

Als je met een modaal inkomen aan het eind van de maand alweer de bodem ziet dan doe je toch echt iets verkeerd.
Er is zeker een groep die niet veel verduurzaming kan betalen, maar het overgrote deel kan dat prima.
Een warmtepomp is echt niet de enige manier om van het gas af te gaan, en zeker niet de goedkoopste. Er komt zo veel bangmakerij voorbij.. op tv, op facebook.. iedere huishouden zou 20.000 euro moeten gaan betalen voor een warmtepomp :')
Wij hebben een paar jaar geleden voor €5000 zonnepanelen laten installeren.. we stoken momenteel bijna volledig op stroom.. We hebben afgelopen jaar minder stroom verbruikt dan we hebben opgewekt, én een gasrekening van gemiddeld €8 per maand..
Over een jaar of 4 hebben de panelen zichzelf terugbetaald, en de jaren daarna zijn pure winst.
Dus hou toch op met al die bangmakerij en dat gejammer dat niemand het kan betalen..

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:55

robert45 schreef:
Wel eens nagedacht waarvan de gemiddelde ouder dit moet betalen? Bij de meeste nederlanders is aan het einde van de maand de bodem van de bankrekening ook in zicht.

Als ze een kind minder hadden gelegd dan had dat per maand anders flink wat gescheeld. Kun je in een aantal jaar best een mooie warmtepomp voor kopen.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:31

nou, als ik moet kiezen tussen een kind of een warmtepomp.. uuuhh... maar goed.

overbevolking blijft een ding natuurlijk. Wat zou nou echt helpen?
anticonceptie gratis maken? (dus ook sterilisatie)
maximaal aantal kinderen per gezin/persoon in de wet bepalen?
kinderbijslag afschaffen (of in ieder geval inkomensafhankelijk maken)
of...

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:01

juval schreef:
nou, als ik moet kiezen tussen een kind of een warmtepomp.. uuuhh... maar goed.

overbevolking blijft een ding natuurlijk. Wat zou nou echt helpen?
anticonceptie gratis maken? (dus ook sterilisatie)
maximaal aantal kinderen per gezin/persoon in de wet bepalen?
kinderbijslag afschaffen (of in ieder geval inkomensafhankelijk maken)
of...

Kinderbijslag afschaffen om te beginnen. Elke vrouw een bedrag(je) elk jaar zolang ze geen kinderen heeft. Anticonceptie gratis inderdaad. En eens heel eerlijk duidelijk gaan maken dat bevolkingsgroei en onze groeieconomie de grootste versterkende factoren voor het hele milieu/klimaatprobleem zijn. Want er wordt hard geroepen dat er van alles moet, maar Schiphol begrenzen bv blijkt politiek onacceptabel. Met de trein ipv (elektrische) auto idem, zowel woon-werk verkeer als reizen binnen Europa. Waarom is die slaaptrein afgeschaft? Kon je ook eventueel auto mee nemen (maakt bv elektrisch voor vakantie wel weer interessanter).

Maar ook een andere keiharde waarheid : We kunnen niet op dezelfde voet door leven en enkel overstappen op een andere energiebron dan aardolie. Ten eerste ontbreken daarvoor de grondstoffen, ten tweede de fysieke ruimte en ten derde al kunnen we alle grondstoffen! verantwoord recyclen, we houden minder grondstof over aan het eind van dat proces, ten vierde is de nodige energie voor al deze processen niet terug te winnen, zo'n economie is dus niet gesloten, er moet altijd energie bij om de processen op gang te houden en de vraag is dus waar moet dat vandaan komen?

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:00

pien_2010 schreef:
Magrathea schreef:
Nou, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat niet aan de actievoerders ligt : Afgelopen zomer moesten we het doen met een plekje in het 4u journaal en een klein artikeltje op nos.nl . Opiniestukken en ingezonden brieven naar kranten zijn ook niet geplaatst.


Probeer de wereld draait door. Ze hebben een jeugd groep journalisten die oiems doen en ze willen meer jeugdige kijkers. Is mooi item voor dwdd want is ook nog vara.


Et voilà, vanavond over 5 minuten zitten jongeren aan tafel bij DWDD *\o/* .

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:41

Gemist helaas. Was het interessant? Misschien ga ik het morgen even terug kijken :j

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:53

Was goed, grappig en eindelijk kregen ze een serieus podium.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 02:08

Intussen in België maakt de Vlaamse minister voor Milieu (en dus klimaat) zich permanent ongeloofwaardig door nu de klimaatmarsen te bestempelen als een wraak complot voor iets dat in 2003 gebeurd is... Echt zo zot dat het bijna hilarisch is. (Ze heeft al eerder gezegd dat het zo fijn is dat de klimaatjongeren op straat staan om haar beleid te steunen. Mooie desillusie... Ze staan juist om tegen het huidige beleid, namelijk niet ambitieus genoeg. En dan ga ik het maar niet over de uitspraak "het nut van een boom is om gekapt te worden" hebben...).

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 07:45


germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:23


juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:38

mijn dochter (16) heeft overigens besloten niet te gaan spijbelen. verstandig kind haha..

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:42

Ik ben vegan, mijn gezin bijna. We houden het bij 1 kind. Ik neem mijn eigen beker en bestek mee onderweg, ik gebruik lunchboxjes ipv zakjes en koop fruit en groente als het kan zonder plastic erom. Heb ook standaard canvas of vouwtassen mee. En tweedehands spullen vind ik sowieso geweldig :)

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:47

juval schreef:
mijn dochter (16) heeft overigens besloten niet te gaan spijbelen. verstandig kind haha..


Het is maar hoe je dat verstandige bekijkt.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:50

pien_2010 schreef:
juval schreef:
mijn dochter (16) heeft overigens besloten niet te gaan spijbelen. verstandig kind haha..


Het is maar hoe je dat verstandige bekijkt.


ze kan haar lessen niet missen aangezien ze er niet geweldig voor staat. En ik heb zelf ook wel twijfels aan de motieven van veel spijbelaars. Makkelijke vrije dag voor de meesten denk ik.