Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:22

Moeder gebruik ik helemaal niet

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:34

moeder, lol, nee, wordt hier nooit gebruikt.
Wordt enkel over 'mijn ma' of 'ons ma' gepraat.

Granoek
Blogger

Berichten: 10481
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:22

Nope ook dan zeg ik mama en papa haha

Mijn mama of mijn papa
En mamaaaaaaaa! Of papaaaa! :+

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:26

Het viel mij wel hard op toen ik naar België kwam. Ja, ik zeg mama en papa als ik ze aanspreek, maar in gesprekken is het "mijn moeder" en "mijn vader". En hier zegt echt iedereen dus "mijn mama" en "mijn papa". Dat doe ik nu inmiddels ook _O-

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:42

Is ook best streekgebonden in BE hoor.

Ik vind ook dat er veel verschil is in het gebruik van het woord 'luxe'. In BE gebruik je dat voor een sterrenrestaurant of echt een heel chique locatie of iets. In NL is een Center parcs huisje met goedkoop laminaat al luxe of van die bittergarnituur (ook zo'n typisch NL woord :D) of afbakbroodjes met kaas en tomaat en sla is dan 'luxebeleg'. Ik krijg daar altijd zo'n error van in mijn hoofd, want voor mij voelt dat helemaal niet luxe :D

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:44

Als ik tegen anderen spreek, zeg ik ook moeder of vader. Mama en papa enkel tegen mijn ouders zelf.

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:47

poes schreef:
Is ook best streekgebonden in BE hoor.

Ik vind ook dat er veel verschil is in het gebruik van het woord 'luxe'. In BE gebruik je dat voor een sterrenrestaurant of echt een heel chique locatie of iets. In NL is een Center parcs huisje met goedkoop laminaat al luxe of van die bittergarnituur (ook zo'n typisch NL woord :D) of afbakbroodjes met kaas en tomaat en sla is dan 'luxebeleg'. Ik krijg daar altijd zo'n error van in mijn hoofd, want voor mij voelt dat helemaal niet luxe :D

Nou dat vind ik allemaal verre van luxe. En ik ken eigenlijk weinig mensen die dat luxe vinden.

Luxe beleg is bij mij ossenworst of carpaccio, zalm.
En CenterParcs is echt niet luxe...
Van der valk hotel weer wel ( voor mij dan) :Y)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:07

Dat vind ik dus ook allemaal nog niet luxe...

Optiwolk

Berichten: 4786
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:10

Luxe is het vijf***** in Gstaad met een filiaal van Tiffany’s aan de deur - voor mij

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:59

Luxe is hier inderdaad gaan eten in een sterrenrestaurant of eentje van de Gault-Millaud. Hotel met ruime kamer en badkamer, goede bedden en locatie, mooi aangekleed en goede bediening.

Qua stalling sta ik nu "luxe" in die zin dat ik helemaal mijn eigen zin mag doen en dat er paddocks zijn voor de paarden. Dat ze bij (veel) regen veranderen in een modderpoel is minder, maar dan kunnen ze nog altijd een rondje rennen in de buitenbak.
Wat het écht luxe zou maken? Dezelfde vrijheid die ik nu heb, halfpension, maar met een overdekte altijd bruikbare buitenbak of een binnenbak. En altijd (warm) water ter beschikking. Nu het vriest werken enkel de automatische drinkbakken nog, het kraantje buiten niet meer. Dus kan ook geen slobber maken.

Luxe qua auto? Een gewone moderne auto met GPS en zetelverwarming. Ik rij nu nog in een oude 4x4 met stoffen bekleding en plastic interieur :')

Anoniem

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:08

Hoe zit het met rijles in België ? Hier heb je rijles van een bevoegd bedrijf en dan theorie en praktijk examen . Hoe zit dat in België ..

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:15

Je mag alles doen. Vanaf 17 dacht ik theorie. wij hebben dat op school gedaan. of je doet dat in het examencentrum. Dan vanaf 18 praktijk. je mag leren rijden door iemand dacht boven 28jaar en die minimum 6jaar zijn rijbewijs had? Wat dus meestal de ouders zijn. of via een rijschool :)

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:34

poes schreef:
Dat vind ik dus ook allemaal nog niet luxe...

Natuurlijk heb je luxe en luxe. :j

Maar zalm of carpaccio heb ik niet dagelijks op mijn broodje en daarom 'luxe' beleg.
Uit eten bij de groene lantaarn dat is echt luxe uit eten gaan voor mij.

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:40

xLaraaj schreef:
Je mag alles doen. Vanaf 17 dacht ik theorie. wij hebben dat op school gedaan. of je doet dat in het examencentrum. Dan vanaf 18 praktijk. je mag leren rijden door iemand dacht boven 28jaar en die minimum 6jaar zijn rijbewijs had? Wat dus meestal de ouders zijn. of via een rijschool :)

En sinds vorig jaar moet degene die je leert rijden ene cursus van 3 uur volgen en krijgt een attest dat ie de regels kent. (maar ze moeten geen examen ofzo oplossen, bijwonen en slapen is ook voldoende....

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:52

Dat is bij mij alweer geleden van 2005 dus het kan intussen alweer flink anders zijn.

Toen deed je eerst je theoretisch examen. Dat kon via zelfstudie thuis maar je kon ook les gaan volgen via een rijschool. Na 3x niet slagen was les verplicht denk ik.

Het praktisch gedeelte:
- vanaf 17 jaar en 9 maanden: 20u rijles met auto en instructeur van een erkende rijschool. Je mocht je examen afleggen als je minimaal 3 maanden had rondgereden met een L. Het was toegestaan als leerling-bestuurder om alleen met je eigen voertuig de weg op te gaan na het behalen van je voorlopig rijbewijs.
- vanaf 17 jaar en 9 maanden: 8u rijles met een instructeur. Je mocht je examen afleggen na 6 (of 9?) maanden met een L rondrijden. Je mocht alleen op de openbare weg met een voertuig onder begeleiding van een geregistreerd begeleider. Deze moest ouder zijn dan 26 en minimaal 8 jaar in het bezit zijn van rijbewijs B.
- vanaf 16 jaar en 9 maanden (denk ik): je mag na het slagen van het theoretisch rijbewijs een voorlopig rijbewijs aanvragen. Je bent verplicht om minimaal 12 maanden te rijden met een L, uitsluitend onder begeleiding van een geregistreerd begeleider zoals hierboven. Je kan na slagen van je examen je rijbewijs pas afhalen vanaf je 18e verjaardag.

De eerste manier is de duurste, het kost je makkelijk €1000-€1200 en dan je examenkosten er nog bij (€36 geloof ik). De laatste is de goedkoopste, maar duurde het langste. Ik weet niet of die optie nu nog bestaat.

petitparis

Berichten: 15993
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:59

@ Varekaj: ik heb ook rond die tijd mijn rijbewijs behaald, maar ik heb maar een 550€ betaald (rijlessen en examens) Vond het wel zo makkelijk dat ik geen begeleider nodig had.
Initieel ging mijn pa mij leren rijden, maar gezien die er altijd bijzat alsof hij op een schietstoel zat die elk moment kon afgaan. Hebben we samen beslist dat ik voor rijdschool ging gaan. Na mijn 18u toen ik mijn voorlopig rijbewijs mocht afhalen, is hij nog 1x meegereden om zeker te zijn dat het verantwoord was. Sindsdien is hij relaxed als hij met mij meerijdt.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:30

Wij zeggen zowel oliebollen als smoutebollen (maar da's op de kermis idd, niet met oud/nieuwjaar). Verloren Maandag ken ik niet en die andere 1 januari traditie met die zuurkool en een euro ook niet.

Mijn papa heeft mij leren rijden, dan op het einde even enkele lessen genomen omdat je slaagkansen dan veel groter zijn en ze doen al eens de gekende routes en oefeningen die op het examen voor kunnen komen met jou. Ik was van de eerste keer geslaagd dus ik kan dat wel aanraden.

En nu we in rijbewijs thema zitten, ik weet nog een verschil tss B en NL: Ik heb mijn rijbewijs (B) gehaald vòòr mei 2011 en daardoor mag ik met mijn rijbewijs ook met lichte motors rijden tot 125cc (en dat doe ik dus ook :P ), maar als je je B rijbewijs na mei 2011 gehaald hebt mag je dat niet meer. Dat is ook wel een verschil met NL, daar mag dat ook met de oudere rijbewijzen niet. Je mag dus niet de landgrens over met je 125cc'tje.

Optiwolk

Berichten: 4786
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:43

Dan staat dat toch op je rijbewijs aangeduid dat je dat wel mag?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:44

Mijn mama heeft haar BE nog gratis bij haar B gekregen :')
Ik heb €800 betaald voor mijn rijbewijs. Was hier in de streek de goedkoopste.

Granoek
Blogger

Berichten: 10481
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:48

Ik heb in 2012 mijn rijbewijs gehaald en had geloof ik 3 x 2u les à 104€ per keer en dan nog examenbegeleiding met nog een uur les vooraf, was ook nog iets van 100€ dacht ik. Maar dat zit al ver in mijn geheugen :')

Voor mijn BE heb ik 2,5 jaar geleden iets van 750€ betaald met 6u les en examenbegeleiding.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:22

Optiwolk schreef:
Dan staat dat toch op je rijbewijs aangeduid dat je dat wel mag?


Neen. Dat was een complete verrassing voor mij, iemand vertelde mij het en ik ben direct op zoek gegaan naar een 125cc motor, een week later bolde ik er al op rond :D

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:27

Ik vind t toch wel bijzonder dat in België je maar 8uur rijles hoeft of je theorie behaalt te hebben om de weg op te mogen (dan wel niet met begeleiding)

Hier in Nederland inderdaad eerst rijles en theorie halen voordat je praktijk examen mag doen, vervolgens als je onder de 18 bent moet je tot je 18e met een begeleider rijden, daarna zonder
Mijn rijbewijs heeft ook iets van 5000,- gekost (maar kan ook hoger liggen, dat bedrag sowieso)

Anoniem

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:31

Wel chill ansich := , zit nu op 40 lessen vandaag gezakt en hopen dat het eens lukt . Kosten zit ik op ongeveer 3000 euro nu , bizar dat het in België zo kan :=

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:35

Ilsey schreef:
Optiwolk schreef:
Dan staat dat toch op je rijbewijs aangeduid dat je dat wel mag?


Neen. Dat was een complete verrassing voor mij, iemand vertelde mij het en ik ben direct op zoek gegaan naar een 125cc motor, een week later bolde ik er al op rond :D

Het moet echt wel op je rijbewijs aangeduid staan hoor, anders kan je problemen krijgen.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:40

Okee, ik weet dat Hollanders ook als een malle kunnen rijden, maar ik merk toch wel dat als ik bij een Belg in de auto zit, dat er gewoon wat kleine handigheidjes ontbreken, die het wel veiliger maken. En ik ben als fietsers nog nooit zo vaak bijna aangereden als in België in vergelijking met NL.

Ik heb 35-40 uur les gehad, in 1 keer geslaagd en zat daarmee onder het gemiddelde. Was ook wel €2000-2500 kwijt (nou ja, mijn vader dan), maar het was het allemaal waard!

Ilsey schreef:
En nu we in rijbewijs thema zitten, ik weet nog een verschil tss B en NL: Ik heb mijn rijbewijs (B) gehaald vòòr mei 2011 en daardoor mag ik met mijn rijbewijs ook met lichte motors rijden tot 125cc (en dat doe ik dus ook :P ), maar als je je B rijbewijs na mei 2011 gehaald hebt mag je dat niet meer. Dat is ook wel een verschil met NL, daar mag dat ook met de oudere rijbewijzen niet. Je mag dus niet de landgrens over met je 125cc'tje.

Grappig, ik heb mijn rijbewijs gehaald vòòr mei 2011 in NL en dat was al jaren dat er automatisch een AM rijbewijs bij komt (50cc, max 45km/h).