Tweede Kamer geeft medisch beroepsgeheim vrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ramooontje

Tweede Kamer geeft medisch beroepsgeheim vrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 14:56

mystery1980

Re: Tweede Kamer geeft medisch beroepsgeheim vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:03

Ik vind beide ideeen niet zo fijn.

Beide hebben mijns inziens het gevolg dat de overheid meer macht in handen krijgt en die macht hou ik graag zelf in handen.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 15:06

Daar heb je een goed punt Mystery. Zelf ben ik pro donor dus wellicht dat ik daarom makkelijker met dat wetsvoorstel kan leven.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:06

Belachelijk. Beiden overigens, maar die laatste vind ik wel erg bizar. Wordt er überhaupt nog gekeken wat de burgers willen??

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:10

Wow, dit vind ik wel heel bizar.
Is het geen taak van de overheid om ons, de burgers, te beschermen? Aan de hand van dit nieuwsbericht krijg ik juist het gevoel dat we een groot stuk van onze privacy verliezen.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 15:12

Privacy wordt hierdoor zeker ingeleverd. Als de zorgverzkeraars inzagen krijgen (met zo'n achterlijke reden; fraude). Dan kunnen zij beslissen of je wel of niet ergens voor in aanmerking komt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:12

Uiteindelijk verliezen we die ook. Ze hoeven immers alleen maar op verdenking (!!) Van fraude het dossier in te zien. Dat geeft voor menig burgers geen fijn gevoel neem ik aan. Voor mij in elk geval niet. Dit is immers één van de weinige privacy gevallen die een burger echt heeft.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:14

Voor zolang men niet fraudeert, zie ik het probleem niet zo.. Ze mogen mijn medische geschiedenis wel weten, daar maak ik geen geheim van.. En welk stuj privacy lever je in? Ze weten toch al alles van je.. Van je bsn nummer tot je bankrekening..

Qua orgaandonatie vind ik de nieuwe regeling alleen maar goed.. Zo kunne veel meer mensem geholpen worden.. Als men geen donor wil zijn, kun je dat gewoon aangeven.. Probleem opgelost..

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 15:15

Verdenking van fraude vind ik een breed en rekbaar begrip.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:16

nine1987 schreef:
Voor zolang men niet fraudeert, zie ik het probleem niet zo.. Ze mogen mijn medische geschiedenis wel weten, daar maak ik geen geheim van.. En welk stuj privacy lever je in? Ze weten toch al alles van je.. Van je bsn nummer tot je bankrekening..

Qua orgaandonatie vind ik de nieuwe regeling alleen maar goed.. Zo kunne veel meer mensem geholpen worden.. Als men geen donor wil zijn, kun je dat gewoon aangeven.. Probleem opgelost..

Je medisch dossier vind ik een ander verhaal dan je bsn en bankrekening gegevens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:16

Ik vind dit ook een zeer kwalijke zaak. Dit omdat zorgverzekeraars op deze manier nog meer mogelijkheden krijgen om mensen met bv chronische ziektes af te wijzen voor een aanvullende verzekering.

Dat de overheid meer bemoeienis krijgt in donorzaken slaat overigens nergens op, actieve registratie betekent niks meer dan dat wanneer mensen niks aangeven er 'geen bezwaar' bij komt te staan en dat de nabestaanden dan besluiten ipv iemand zelf.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:18

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:18

Nayomie schreef:
nine1987 schreef:

Je medisch dossier vind ik een ander verhaal dan je bsn en bankrekening gegevens.

Waarom? Wat maakt het uit dat ze je medische geschiedenis weten? Volgens mij os t zowiezo een utopie om te denken dat ze t nu niet op kunnen vragen..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:19

Haalt dit de functie van huisarts als vertrouwenspersoon niet enorm weg? Dat lijkt me geen goed idee. Stel dat je een depressie hebt, of bijna. En je wil daarover praten. Of je hebt een ander persoonlijk probleem. Dan is het toch niet fijn als anderen daarbij kunnen...

:n

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:21

je zult maar een probleem met je partner hebben en wilt dit met je huisarts bespreken, maar je partner werkt bij een zorgverzekeraar en kan dus je dossier zien. Dan kun je dus niet meer geholpen worden.

Interessant om eens te lezen:
https://decorrespondent.nl/209/Nee-je-h ... 4-ab2d5fc2
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 14-09-16 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 15:23

Ik zou igg niet meer zo happig zijn om prive zaken met de ha te overleggen. Als meerdere mensen dit doen dan is het gevolg dat er te lang met problemen rondgelopen wordt met als gevolg veel meer medische kosten en narigheid.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 15:29

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:31

nine1987 schreef:
Nayomie schreef:

Waarom? Wat maakt het uit dat ze je medische geschiedenis weten? Volgens mij os t zowiezo een utopie om te denken dat ze t nu niet op kunnen vragen..

Dat weet je niet, en mocht dat zo zijn, is dat lang niet zo eenvoudig als dat het straks wordt. Stel, een kennis van jou werkt bij een zorgverzekeraar, dan zou die zonder twijfel even snel een blik kunnen werpen op jouw persoonlijk (!!) dossier.

Of als je zelf aan de slag wilt bij een zorgverzekeraar, en deze gaat je dossier even inzien om te kijken wat hun toekomstige werknemer voor medische problemen heeft. En wellicht aan de hand daarvan word je afgewezen.

Nee, dit geeft mij geen aangenaam gevoel.

Anoeska27 schreef:

Dit topic was eerder dus gok dat die andere op slot gaat :)

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 15:34

Volgens mag je als Nederlander nog wel alle items uit je medisch dossier verwijderen. Is dat dan de oplossing?

Zo kunnen derden niet in je verleden duiken. Al is zo'n dossier natuurlijk wel ontstaan om alle punten gemakkelijker aan elkaar te knopen en je verder te helpen....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:42

mystery1980 schreef:

Beide hebben mijns inziens het gevolg dat de overheid meer macht in handen krijgt en die macht hou ik graag zelf in handen.

Over die medische dossiers kan ik niets zeggen, dat heb ik niet gelezen want dat interesseert me niet.

Maar over die orgaandonatie: dat héb je toch zelf in handen? Even aangeven dat je het niet wilt, en klaar!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:47

Amaris schreef:
mystery1980 schreef:

Over die medische dossiers kan ik niets zeggen, dat heb ik niet gelezen want dat interesseert me niet.

Maar over die orgaandonatie: dat héb je toch zelf in handen? Even aangeven dat je het niet wilt, en klaar!

Punt is dat mensen niet volledige waarheid verteld krijgen omdat de overhead dat nu eenmaal ook grotendeels bepaald en vervolgens een keuze maken die ze als ze de waarheid hadden geweten niet hadden gemaakt.

Deze al gelezen: http://www.ad.nl/nieuws/de-artsen-bleve ... ~a3a60490/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:32

nine1987 schreef:
Nayomie schreef:

Er worden hier al diverse voorbeelden genoemd. Maar hoe ver gaat dit straks? Mensen mogen niet geweigerd worden obv hun medische informatie maar die kant gaat het straks wel op. Zorgverzekeraars die weten dat je veel psychische problemen hebt en je daardoor weigeren te verzekeren. Lichamelijke klachten... Ik vind dit schokkend...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:48

Ik vind t echt bizar dat dit kan en mag, het is een stuk privacy die gewoon weg gegooid word.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:53

Privacy is al een utopie. Word maar eens (chronisch) ziek.. Ik geloof niet meer in privacy sinds ik overal gegevens achter moet laten voor de meest basic hulpvragen. En dan wordt er nog naar gekeken door mensen met 0 verstand van zaken ook.
Ik geloof best dat ik in Nederland een prima land heb om ziek in geworden te zijn, omdat medische hulp hier in elk geval voor een groot deel betaald wordt, maar dat privacy bewaakt wordt is in mijn ogen totale nonsens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:53

Moderatoropmerking:
Omdat er op exact hetzelfde moment twee exact dezelfde topics zijn geopend, heb ik moeten beslissen welk topic mag blijven bestaan. Door de manier hoe de openingspost is opgesteld is er besloten om dit topic op slot te zetten en de discussie voor te zetten in dit [NM] Zorgverzekeraars krijgen inzage in medische dossiers topic. Ook staan al jullie berichten in een quote, zodat de discussie gewoon verder gezet kan worden.
Berichten samenvoegen was geen optie vanwege technische issues die ik niet kan verhelpen (tijd waarop de berichten zijn geplaatst).