Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leandra

Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 08:44

Hoor nu telkens op de radio de acties tegen Zwarte Piet. Dat het discriminerend is en beledigend voor de donker gekleurde mensen in het land.

Ik heb vroeger altijd geleerd dat Zwarte Piet niet altijd zwart is geweest, maar dat hij door het roet van de schoorsteen zwart is geworden.
En dat hij daarom soms nog een wit randje bij de nek heeft. En dat dus ook verklaard waarom de ene Piet zwarter is dan de andere.

Hoe denken jullie daarover?

Wennii

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:48

ja zo heeft mijn moeder het ook altijd verteld :)
en ik vind er om die reden niks discriminerends aan. Ik weet niet wat de echte betekenis erachter is. Ik kan me wel voorstellen dat mensen het weer gaan linken aan het hele (vreselijke, dont get me wrong) slavengebeuren in amerika vroeger.
maar kom op, het is voor kleine kinderen :D
De kerstman mag geen ho-ho-ho meer zeggen en straks krijgen we dan ook geen zwarte piet meer zeker...

Dat is toch raar...

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 08:53

Heb even gekeken op Wikipedia en daar zijn er verschillende theorieën over Zwarte Piet.

Citaat:
Volgens de traditie komt Zwarte Piet tijdens het Sinterklaasfeest in december de cadeautjes brengen. Hij klimt door de schoorstenen van de huizen wanneer de mensen slapen. Dit kan een reden zijn waarom Zwarte Piet 'zo zwart als roet' is.

Citaat:
Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van toenmalige Europeanen weinig verschil. Oorspronkelijk was er slechts één Zwarte Piet.

Maar inderdaad, het is een kinderfeest en voor kinderen maakt het denk ik niet uit waar Zwarte Piet vandaan komt, als hij maar lekkere en leuke dingen mee neemt en vrolijkheid brengt/

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:54

Wat ik is heb gehoord is dat de zwarte pieten de slaven van sinterklaas zijn. Net zoals we vroeger bruine\zwarte slaven hadden. Maargoed ik vind zwarte piet is traditie en de zwarte pieten horen zwart te zijn zo is t verhaal eenmaal. En ze worden toch niet geslagen etc?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:57

@ leandra: Jah daarom...

Ik ben ook meer van de eerste uitleg :')
De tweede is bijna griezelig en ga je ook niet echt aan je kinderen uitleggen...
Tenminste... Ik :')

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:59

Wen_en_Jelle schreef:
en ik vind er om die reden niks discriminerends aan. Ik weet niet wat de echte betekenis erachter is. Ik kan me wel voorstellen dat mensen het weer gaan linken aan het hele (vreselijke, dont get me wrong) slavengebeuren in amerika vroeger.
De kerstman mag geen ho-ho-ho meer zeggen en straks krijgen we dan ook geen zwarte piet meer zeker...

Dat is toch raar...

Mag de kerstman geen HO-HO-HO meer zeggen? Waarom dan niet?

Jolandaa schreef:
Wat ik is heb gehoord is dat de zwarte pieten de slaven van sinterklaas zijn. Net zoals we vroeger bruine\zwarte slaven hadden. Maargoed ik vind zwarte piet is traditie en de zwarte pieten horen zwart te zijn zo is t verhaal eenmaal. En ze worden toch niet geslagen etc?

Als ze het af zouden schaffen dan zouden de kinderen denk ik meteen weten dat er iets niet goed zit. Waarom zou sinterklaas zijn beste vrienden ontslaan?
Nu is de gedachte heel anders dan die misschien vroeger is geweest. Ik vind het dus onzin om het af te schaffen.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 09:00

De eerste uitleg is denk ik ook beter te volgen voor kinderen. En dan denk ik dat Zwarte Piet ook minder eng is.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:14

Ik vind het zo'n onzin. Ook al zou de oorsprong van zwarte piet wel racistisch zijn daar draait het al lang niet meer om.
Zwarte piet is een kinderheld, ze maken je aan het lachen, zijn altijd vrolijk (in gedrag en kleding), geven je snoep en brengen je kadootjes, wat wil je als kind nog meer? Sinterklaas vond ik altijd maar een beetje eng, maar zwarte piet is de vriend van iedereen :)

Lijkt mij ook dat de meeste ouders hun kinderen echt wel het verschil tussen zwarte piet en iemand met een donkere huidskleur leren, zonder racistische bedoelingen. Straks gaan we de turken, spanjaarden, bisschoppen, oude blanke mannen met een baard en mensen met de lievelingskleur rood ook nog horen dan sinterklaas zelf ook écht niet kan :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:24

Wat is dit? :?
Wat een gedram om niks zeg.. Net zoals dat gebeuren met negerzoenen..
Mogen we straks ook geen zwarte kleren dragen omdat we dan op negers lijken? Come on.. :?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:33

Citaat:
Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van toenmalige Europeanen weinig verschil. Oorspronkelijk was er slechts één Zwarte Piet.

Deze uitleg is dus WEL rasistisch. Want Moren gelijkstellen aan de duivel is wel een rassistisch iets.
Hebben ze een paar jaar geleden niet allerlei gekleurde Pieten geprobeerd?
Kijk, ik denk dat ik de loop van de tijd de betekenis toch verloren gaat. Sinterklaas is een religieus feest, alles aan Sinterklaas is religieus, maar dat zien kinderen ook niet. Die zien alleen een ouwe vent met een baart op een paard en mannetjes in rare outfits die cadeautjes komen brengen. Ik denk dat ze de link echt niet leggen dat sinterklaas wit is en de pieten zwart.
Het is maar net hoe je het uitlegt aan je kinderen. Als je gewoon verteld dat ze zwart zijn van de schoorsteen en dat Sinterklaas te lui is om zelf door de schoorsteen te gaan, dan zien de kinderen daar echt niets rassistisch in.
En dingen zoals Negerzoenen en Jodenkoeken... ik vind het belachelijk. Denk dat het overgrote deel van de Nederlanders er nooit aan gedacht heeft, totdat ze het met deze aandacht in onze hersens hebben vastgelegd. Want dan moet je ook gaan opletten met alles waar het woord blank in staat (blanke roux, blanke botersaus etc).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:37

Ik vind dit gezeur allemaal weer ver gaan, wat is daar nou discriminerend aan??
Mensen zoeken overal wat achter en hebben op alles wat te zeuren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:39

IcePrincess schreef:
Ik vind het zo'n onzin. Ook al zou de oorsprong van zwarte piet wel racistisch zijn daar draait het al lang niet meer om.
Zwarte piet is een kinderheld, ze maken je aan het lachen, zijn altijd vrolijk (in gedrag en kleding), geven je snoep en brengen je kadootjes, wat wil je als kind nog meer? Sinterklaas vond ik altijd maar een beetje eng, maar zwarte piet is de vriend van iedereen :)

Lijkt mij ook dat de meeste ouders hun kinderen echt wel het verschil tussen zwarte piet en iemand met een donkere huidskleur leren, zonder racistische bedoelingen. Straks gaan we de turken, spanjaarden, bisschoppen, oude blanke mannen met een baard en mensen met de lievelingskleur rood ook nog horen dan sinterklaas zelf ook écht niet kan :+

Kan het niet beter verwoorden, vraag me echt af wie zich hierdoor gecrimineerd zal voelen.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:43

Het is jammer dat er zo veel gezeurd wordt om sint en piet. Sint mag geen kruis op zijn mijter... en piet mag niet zwart zijn. Vertel mij eens een kind die piet linkt aan discriminatie en die het kruis van sint beledigend vind voor moslims? Juist geen een... Wij volwassenen moeten het weer moeilijker maken dan dat het is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:46

neres schreef:
Het is jammer dat er zo veel gezeurd wordt om sint en piet. Sint mag geen kruis op zijn mijter... en piet mag niet zwart zijn. Vertel mij eens een kind die piet linkt aan discriminatie en die het kruis van sint beledigend vind voor moslims? Juist geen een... Wij volwassenen moeten het weer moeilijker maken dan dat het is.

Inderdaad! Over blanke vla hoor je ook niemand zeuren!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:47

neres schreef:

_/-\o_

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:47

Ik snap echt niet waarom er zo moeilijk over gedaan moet worden. Kinderen leggen die link inderdaad niet.
Van mij hoeft het dus ook echt niet afgeschaft te worden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:59

hou toch op zeg, zwarte piet mag niet zwart meer zijn, een negerzoen mag niet meer....
Discrimineren hoeft niet, maar het kan ook wel heel vreselijk overdreven worden..
Kan daar slecht tegen en vind het ook klinkklare onzin, zwarte piet is al jaren zwart en omdat iemand heeft bedacht (waarschijnlijk nog een wit iemand ook :+) dat het weleens discriminerend kan zijn, zou een traditie moeten veranderen

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:03

Enyaa schreef:
Wen_en_Jelle schreef:

Dat is toch raar...

Mag de kerstman geen HO-HO-HO meer zeggen? Waarom dan niet?
Jolandaa schreef:

Als ze het af zouden schaffen dan zouden de kinderen denk ik meteen weten dat er iets niet goed zit. Waarom zou sinterklaas zijn beste vrienden ontslaan?
Nu is de gedachte heel anders dan die misschien vroeger is geweest. Ik vind het dus onzin om het af te schaffen.

Hier wel, maar in bepaalde delen van (of zelfs heel, dat weet ik niet zeker) Amerika niet, omdat Ho straattaal is voor w*hore (H*oer).

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:04

sorry, dubbelpost!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:16

Ik vind het overdreven politiek correct gezever. Je kan geen scheet meer doen of er is wel ergens iemand die zich beledigd voelt. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze op sinterklaasoptochten tegen de kinderen willen roepen dat de Sinterklaas vals is en niet bestaat, omdat je zou liegen tegen een kind en liegen mag niet, dat zou traumatisch zijn voor een kind..wel ik heb weinig trauma overgehouden aan de periode dat ik in de Sint/kerstman/paashaas geloofde hoor, het waren eerder de mooie en onbezonnen jaren van mijn leven en ik zou het vreselijk hebben gevonden moesten ze zijn afgenomen door zulke dweilen.

Als zwarte piet nu effectief racistisch was en kinderen leerde dat mensen met een zwarte huidskleur minderwaardig zijn dan was ik het helemaal eens. Maar dat is het niet. Ik heb net zoals hierboven gezegd wordt, ook altijd geleerd dat de kleur kwam door het roet van de schouw.En ik heb in heel mijn kindertijd nooit slechter gedacht van zwarte mensen. Integendeel, ik leerde dat er ook mensen bestaan van andere huidskleuren en dat die ook leuke dingen kunnen doen zoals de Sint helpen en cadeautjes uitdelen. Ik leerde dat die mensen ook gewone vriendelijke en vrolijke mensen zijn (behalve de piet met de roe :P ) . Ik zal er eerder een positief beeld aan hebben overgehouden dan een racistisch :D .

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:34

Nee... tuurlijk is Piet niet discriminerend... Ik wordt zo moe van die discussie, mensen vragen het, en zijn daarna beledigd als je kritiek geeft of aangeeft dat je het niet gepast vind om in 2011 nog je hoofd zwart te maken om te doen alsof je een neger bent.

Piet is meestal dom, praat vaak krom Nederlands, een grote rode mond die dikke lippen voorstellen, kroezend haar en grote gouden oorbellen... Hoezo zwart geworden door de schoorsteen??

Wie van jullie met een lichte huidskleur is ooit gediscrimineerd vanwege je huidskleur? Als je daar een volmondig "ja" op kunt antwoorden wil ik best met je verder praten. Maar zolang je niet vanaf de peuterschool tot vandaag de dag bent gewezen op "je ziet er anders uit" weet je niet waar je het over hebt. Om rond deze tijd aangesproken te worden door ouders die hun kind wijzen op mij en zeggen "Daar heb je Zwarte Piet" of naar mijn moeder wijzen is absoluut denigrerend en irritant.

En zou jij het gepast vinden als iemand mij zou vragen of ik zo'n Zwarte Pieten pak aan zou willen doen? Er zijn zoveel figuranten in Nederland maar er is geen één man of vrouw met een donkere huidskleur die zich in zo'n pak gaat hijsen.... Omdat het de intentie heeft om de slavernij uit te beelden. De slavernij is afgeschaft op 1 juli 1863. De mensen die het leuk vinden om Sinterklaas te vieren incl. Zwarte Pieten hebben hun vrijheid om dat te doen maar geef mij dan de vrijheid om er over te zeggen wat ik ervan vindt.

Zwarte Piet is niet van deze tijd gezien de achtergrond van Nederland omtrent de slavernij en de handel in mensen met een zwarte huidskleur. Zwarte mensen zijn altijd afgeschilderd als dom en minder "mens" dan blanken.

En dat gezever over ik heb een leuke jeugd gehad en je pakt kinderen hun feest af en het is een Nederlandse traditie... Ik ben (en met mij vast vele anderen) elk jaar gewezen op een negatieve manier dat ik op Zwarte Piet lijk, dat Piet dom is etc.

Prima dat je de discussie aan wil gaan en van mij mag iedereen alles vieren en er gezellige feestdagen van maken maar houd in je achterhoofd dat Piet niet zwart is door de schoorsteen. Piet is een slaaf, niets meer en vooral, voor zover het kan, niets minder...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:39

Fred_kroket, je hebt helemaal gelijk.
Wil jij dit aan de kindertjes van Nederland uitleggen? Want die snappen er namelijk helemaal niks meer van en zien Zwarte Piet als een grote kindervriend. Zal je wel flink wat tranen opleveren, maar daar zit je vast niet mee.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:41

"Wees maar gerust mijn kind, ik ben een goede Sint. Ookal ben ik zwart als roet, meen het wel goed."

Do I need to say more?

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:42

Dan is dat witte paard toch ook discriminerend voor alle zwarte paarden? :') Die kunnen nooit op tv komen met sinterklaas op hun rug!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:43

Storm schreef:
Fred_kroket, je hebt helemaal gelijk.
Wil jij dit aan de kindertjes van Nederland uitleggen? Want die snappen er namelijk helemaal niks meer van en zien Zwarte Piet als een grote kindervriend. Zal je wel flink wat tranen opleveren, maar daar zit je vast niet mee.

Je legt gewoon uit dat het niet gekomen is door een schoorsteen... wie van de kinderen weet nou nog wat een schoorsteen is in 2011 8)7 ... En dat Sinterklaas mensen met een zwarte huidskleur heeft gedwongen om voor hem te werken...

We zijn toch ook tegen kinderarbeid en voor Max Havelaar en eerlijke kansen en eerlijke prijzen voor boeren die bananen kweken in weet ik veel wat voor land... O:)

En reken maar dat het mij veel tranen heeft opgeleverd om gediscrimineerd te worden... Maar daar zit jij weer niet mee natuurlijk... :D