Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Volgens de traditie komt Zwarte Piet tijdens het Sinterklaasfeest in december de cadeautjes brengen. Hij klimt door de schoorstenen van de huizen wanneer de mensen slapen. Dit kan een reden zijn waarom Zwarte Piet 'zo zwart als roet' is.
Citaat:Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van toenmalige Europeanen weinig verschil. Oorspronkelijk was er slechts één Zwarte Piet.
Wen_en_Jelle schreef:ja zo heeft mijn moeder het ook altijd verteld![]()
en ik vind er om die reden niks discriminerends aan. Ik weet niet wat de echte betekenis erachter is. Ik kan me wel voorstellen dat mensen het weer gaan linken aan het hele (vreselijke, dont get me wrong) slavengebeuren in amerika vroeger.
maar kom op, het is voor kleine kinderen![]()
De kerstman mag geen ho-ho-ho meer zeggen en straks krijgen we dan ook geen zwarte piet meer zeker...
Dat is toch raar...
Jolandaa schreef:Wat ik is heb gehoord is dat de zwarte pieten de slaven van sinterklaas zijn. Net zoals we vroeger bruine\zwarte slaven hadden. Maargoed ik vind zwarte piet is traditie en de zwarte pieten horen zwart te zijn zo is t verhaal eenmaal. En ze worden toch niet geslagen etc?
Citaat:Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van toenmalige Europeanen weinig verschil. Oorspronkelijk was er slechts één Zwarte Piet.
IcePrincess schreef:Ik vind het zo'n onzin. Ook al zou de oorsprong van zwarte piet wel racistisch zijn daar draait het al lang niet meer om.
Zwarte piet is een kinderheld, ze maken je aan het lachen, zijn altijd vrolijk (in gedrag en kleding), geven je snoep en brengen je kadootjes, wat wil je als kind nog meer? Sinterklaas vond ik altijd maar een beetje eng, maar zwarte piet is de vriend van iedereen
Lijkt mij ook dat de meeste ouders hun kinderen echt wel het verschil tussen zwarte piet en iemand met een donkere huidskleur leren, zonder racistische bedoelingen. Straks gaan we de turken, spanjaarden, bisschoppen, oude blanke mannen met een baard en mensen met de lievelingskleur rood ook nog horen dan sinterklaas zelf ook écht niet kan
neres schreef:Het is jammer dat er zo veel gezeurd wordt om sint en piet. Sint mag geen kruis op zijn mijter... en piet mag niet zwart zijn. Vertel mij eens een kind die piet linkt aan discriminatie en die het kruis van sint beledigend vind voor moslims? Juist geen een... Wij volwassenen moeten het weer moeilijker maken dan dat het is.
neres schreef:Het is jammer dat er zo veel gezeurd wordt om sint en piet. Sint mag geen kruis op zijn mijter... en piet mag niet zwart zijn. Vertel mij eens een kind die piet linkt aan discriminatie en die het kruis van sint beledigend vind voor moslims? Juist geen een... Wij volwassenen moeten het weer moeilijker maken dan dat het is.
Enyaa schreef:Wen_en_Jelle schreef:ja zo heeft mijn moeder het ook altijd verteld![]()
en ik vind er om die reden niks discriminerends aan. Ik weet niet wat de echte betekenis erachter is. Ik kan me wel voorstellen dat mensen het weer gaan linken aan het hele (vreselijke, dont get me wrong) slavengebeuren in amerika vroeger.
maar kom op, het is voor kleine kinderen![]()
De kerstman mag geen ho-ho-ho meer zeggen en straks krijgen we dan ook geen zwarte piet meer zeker...
Dat is toch raar...
Mag de kerstman geen HO-HO-HO meer zeggen? Waarom dan niet?Jolandaa schreef:Wat ik is heb gehoord is dat de zwarte pieten de slaven van sinterklaas zijn. Net zoals we vroeger bruine\zwarte slaven hadden. Maargoed ik vind zwarte piet is traditie en de zwarte pieten horen zwart te zijn zo is t verhaal eenmaal. En ze worden toch niet geslagen etc?
Als ze het af zouden schaffen dan zouden de kinderen denk ik meteen weten dat er iets niet goed zit. Waarom zou sinterklaas zijn beste vrienden ontslaan?
Nu is de gedachte heel anders dan die misschien vroeger is geweest. Ik vind het dus onzin om het af te schaffen.
Storm schreef:Fred_kroket, je hebt helemaal gelijk.
Wil jij dit aan de kindertjes van Nederland uitleggen? Want die snappen er namelijk helemaal niks meer van en zien Zwarte Piet als een grote kindervriend. Zal je wel flink wat tranen opleveren, maar daar zit je vast niet mee.