Wat is er mis met ramptoerisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Wat is er mis met ramptoerisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 12:17

Wie kan me dat vertellen? begin van het jaar hier vlakbij een heftig ongeluk gebeurt. trauma heli kwam over, en ja, ik ben op de fiets gestapt om te zien wat er aan de hand was. jaren terug hier een grote brand waar ik bij ben gaan kijken. Niet omdat ik het leuk vind, maar omdat ik het interessant vind om te zien hoe hulpdiensten te werk gaan. Ik zal nooit hulpdiensten in de weg lopen en niet gaan staan geinen of weet ik veel. Wat is er dan mis met ramtoerisme?

Vala

Re: Wat is er mis met ramptoerisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:17

Helamaal niks, als je idd maar niet in de weg staat en hulp biedt als het nodig is!

Tooske

Re: Wat is er mis met ramptoerisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:18

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:19

Daar is nix mis meer hoor om te gaan kijken.Vaak is de nieuwsgierigheid zó groot dat je gewoon wil weten wat er hand is.Heeft nix met ramp toerisme te maken.
En als iemand je een ramptoerist vind,lekker laten denken,jij weet zelf wel beter.

GaelleS

Niks. Is gewoon een eigenschap van mensen. Denk dat de meeste mensen wel nieuwsgierig zijn en willen weten wat er gebeurd is! Krijgt ge van die megakijkfiles op de autobaan enzo
Edit: Als er een ongeluk gebeurd is ga ik wel niet speciaal gaan kijken maar als ik er toevallig passeer zal ik wel ff blijven staan :P
Laatst bijgewerkt door GaelleS op 15-04-11 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik geef het toe ik ben ook een ramptoerist en het liefst op de voorste rij..
Zolang je niemand in de weg loopt is het prima toch ..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:20

Het is mijn ding gewoon niet, ik snap echt niet wat mensen er aan hebben om naar ongelukken te gaan kijken. Ik vind het voor mezelf een rare vorm van entertainment. Want hulpdiensten werking kan je ook bekijken op de eerste beste docu op tv.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:21

lesilla schreef:
Het is mijn ding gewoon niet, ik snap echt niet wat mensen er aan hebben om naar ongelukken te gaan kijken. Ik vind het voor mezelf een rare vorm van entertainment. Want hulpdiensten werking kan je ook bekijken op de eerste beste docu op tv.

Op t.v. of in RL iets bekijken is een heel groot verschil hoor.
En dit heeft niets met entertainment te maken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:22

lesilla schreef:

Als je op tv kijkt, kijk je toch ook naar ongelukken, dan is het toch ook entertainment? Of is het dan opeens anders?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:24

Ik begrijp het ook niet. Bovendien zou ik het zelf ook niet echt kunnen waarderen als ik zelf een ongeluk had gehad bijvoorbeeld en de halve stad komt even lekker kijken hoe ik erbij lig. Als je hulp komt bieden...fantastisch. Maarals je alleen maar komt kijken...nee. Ik vind het niks in ieder geval.

meggiemeg

Zolang je een ander niet in de weg loopt die op dat moment zijn werk probeert te doen niets.
Maar onderweg op bijvoorbeeld de snelweg nee dan vind ik het niet kunnen, veroorzaakt alleen maar onnodige files!

_Kimmm

Ik vind er niks mis mee zolang je de hulpdiensten maar niet in de weg staat.
Nieuwschierig is iedereen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:25

Diablo schreef:
lesilla schreef:

Als je op tv kijkt, kijk je toch ook naar ongelukken, dan is het toch ook entertainment? Of is het dan opeens anders?

Neen, dan kijk je naar een docu over de werking van de hulpdiensten en daar leggen ze het uit aan de hand van simulaties

GaelleS

Hmm ja zou het ook niet leuk vinden als ik slachtoffer was... Met 30 man tegelijk helpen gaat ook niet lukken he :p

Vala

Sommige mensen zijn roomser dan de paus...

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:26

op tv is het inderdaad altijd anders dan in het echt.

het ligt eraan wat er is gebeurd en waar.
maar mischien ben ik ook wel een kleine ramptoerist, ik zou ook gaan kijken.

klein voorbeeldje: Toen het vliegtuig neerstorte vlakbij schiphol was ik ook in de auto en ben ik ook gaan kijken of ik wat kon zien. en geloof me ik was niet de enigste.

het was overigens ook vlak bij waar ik woonde

zolang je de hulpdiensten maar niet in de weg loopt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:27

Vala schreef:

Wat heeft dat er nou te maken, omdat ramptoerisme je ding niet is ben je roomser dan de paus. Wat een vreemde opmerking.
Misschien omdat ik zelf hulpverlener ben, of omdat ik me ook kan voorstellen dat als mijn huis in brand staat, of ik een verkeersongeluk heb gehad dat ik geen publiek wil.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:27

Vala schreef:

Omdat ze een andere mening hebben? :)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:29

Denk dat het een natuurlijke reactie is van mensen. Waar ik wel boos om kan worden is als mensen hun foto camera meenemen en ook fotos gaan staan maken en vervolgens aan de media geven/verkopen.

noviceh

Ik vind ramptoerisme ook vreselijk :n Even kunnen kijken wat voor ellende iemand anders doormaakt, bah! Ooit liepen we voorbij een grote winkelpui waar iemand werd gereanimeerd, allemaal pubers hadden zich daar verzameld om het te kunnen aanschouwen onder genot van een energiedrankje. Ik zou zeggen, zolang je niet kan helpen, loop/rij dan lekker door. Kijk later op internet, kan je haarfijn lezen wat er allemaal gebeurd is.
Laatst bijgewerkt door noviceh op 15-04-11 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Het is voor evt. slachtoffers al vervelend dat hen iets overkomt laat staan dat er mensen naar je loeren.
Daarnaast weet je nooit zeker of je hulpdiensten in de weg staat, stel het brandende gebouw staat op instorten, dan ben je mooi te laat om de ramptoeristen naar veilige afstand te brengen.
Bovendien is die rook nou niet echt lekker voor je longen...

Nou ben ik zowel slachtoffer als hulpdienst geweest dus ik ken het verhaal van beide kanten :Y)

wendy1987

Ik snap echt het nut er niet van!
Ik heb zelf ( Nouja een vriendin en ik was daarbij.. ) een ongeluk meegemaakt. Nou, binnen 30 sec een 30tal mensen en een camera om ons heen. Ik kan je vertellen, ik was er totaal niet blij mee! Ze bemoeien zich ermee (misschien omdat het het buitenland was, maar hier lijkt me dit ook niets! ) ze lopen ongemerkt toch in de weg, ondanks goede bedoelingen. Als er 3 mensen staan hoor je mij niet klagen, maar een groep mensen die gaat kijken bij een zwaar ongeluk, nee, mij niet gezien :Y)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:30

Charlie_P schreef:
Ik begrijp het ook niet. Bovendien zou ik het zelf ook niet echt kunnen waarderen als ik zelf een ongeluk had gehad bijvoorbeeld en de halve stad komt even lekker kijken hoe ik erbij lig. Als je hulp komt bieden...fantastisch. Maarals je alleen maar komt kijken...nee. Ik vind het niks in ieder geval.

Mijn idee. Ik ben zelfs een keer doorgelopen toen ik zag dat een verstandelijk beperkt meisje een epileptische aanval kreeg en 3 omstanders haar al hielpen. Stond al met mijn telefoon in de hand om te bellen toen ik zag dat iemand anders al aan het bellen was. Dan is mijn hulp niet meer nodig en ik zou het zelf ook vreselijk vinden als er een haag van omstanders staat te kijken hoe ik lig te creperen.

En helaas denken veel mensen dat ze niet in de weg staan maar is de politie wel nodig om de hulpdiensten hun werk te laten doen.

gipsyboy schreef:
op tv is het inderdaad altijd anders dan in het echt.

het ligt eraan wat er is gebeurd en waar.
maar mischien ben ik ook wel een kleine ramptoerist, ik zou ook gaan kijken.

klein voorbeeldje: Toen het vliegtuig neerstorte vlakbij schiphol was ik ook in de auto en ben ik ook gaan kijken of ik wat kon zien. en geloof me ik was niet de enigste.

het was overigens ook vlak bij waar ik woonde

zolang je de hulpdiensten maar niet in de weg loopt.

Tja... er zullen maar giftige stoffen vrijkomen bij zo'n ongeluk....
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 15-04-11 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:31

Nee, omdat mensen vaak doen alsof ze niet kijken of willen gaan kijken maar dan toch stiekem even 20 km langzamer gaan rijden als er ergens een ambulance staat. Je maakt mij niet wijs dat niet iedereen even wil zien wat er gebeurd is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:32

lesilla schreef:
Neen, dan kijk je naar een docu over de werking van de hulpdiensten en daar leggen ze het uit aan de hand van simulaties

Oh je bedoelt het zo. Kijk je ook naar het nieuws?