"Over twee jaar eerste hoofdtransplantatie bij mensen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

"Over twee jaar eerste hoofdtransplantatie bij mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 00:27

Vanmiddag kwam ik dit bizarre artikel tegen op mijn Facebook.
Ik euhm, ben verbijsterd. :+

"Het klinkt als een script voor een film, maar volgens een Italiaanse arts is het over twee jaar wel degelijk mogelijk: een hoofdtransplantatie bij mensen.

De lugubere ingreep is niet bedoeld voor mensen die ontevreden zijn over hun uiterlijk. De Italiaanse arts Sergio Canavero wil met de transplantatie het leven van kankerpatiënten rekken, schrijft de New Scientist. Ook mensen met een verwoestende spierziekte zouden hiermee geholpen kunnen worden.

Een hoofdtransplantatie is enorm ingrijpend. Het hoofd van de ontvanger en het hoofd van de donor zullen aan het begin van de operatie voor lange tijd worden gekoeld. Het koelingsproces moet ervoor zorgen dat de cellen lange tijd kunnen overleven zonder zuurstof. Vervolgens wordt het nekweefsel weggehaald en worden de bloedvaten aangesloten op het nieuwe hoofd. Daarna volgt het meest ingrijpende proces: het ruggemerg van de patiënt wordt doorgesneden en verbonden met het ruggemerg van het donorlichaam.

Na deze ingrijpende operatie wordt de patiënt vier weken in een coma gebracht om het genezingsproces te bevorderen. Binnen een jaar moet de persoon met het nieuwe hoofd weer kunnen lopen."

Om de rest van het artikel te lezen, hier de link:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... bij-mensen

Vragen die in mij opkomen.. Waar ligt de ethische grens? Ik vind dit persoonlijk zéér vergaand.
In 1970 werd de eerste "succesvolle" hoofdtransplantatie uitgevoerd bij een aap (die na 9 dagen stierf wegens afstoting van het immuunsysteem, zie artikel), moeten we echt zo ver willen gaan?
Die hoofden komen dan dus van overleden mensen af? :=
Hoe zit het met het behoud van gezichtsvermogen, het gehoor, enzovoort..

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover. :Y)

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:30

Klinkt eng, en leven rekken als je na een jaar pas weer kunt lopen? Dan ben ik liever dood :')

_Renske

Re: "Over twee jaar eerste hoofdtransplantatie bij mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:31

Ik vind het ook heel eng klinken.. Hoe vreemd dat je dan opeens een ander lichaam zou hebben, als je weer wakker wordt athans..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:32

Ik vraag me af wat er precies wordt bedoeld met een hoofd? Als je de hersens van een ander zou krijgen ben je toch een compleet ander mens?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 27-02-15 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:32

De lichamen komen juist van overleden mensen af. Ik vind het wel interessant. Ik zou het prima vinden om mijn lichaam te doneren na mijn dood. Zou toch wel mooi zijn als een ander dat weer echt kan gebruiken!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:33

Als je het nuchter bekijkt dan is er weinig verschil tussen een donor hoofd of donor organen Het enige enge aan het hoofd is dat de persoon er meteen uiterlijk anders uit ziet en dat is bij de andere donor organen meestal niet goed te zien.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 27-02-15 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:33

Het is eigenlijk een lichaamtransplantatie. Het hoofd krijgt het lichaam van de persoon die hersendood verklaard is.

Wat ik er van vind weet ik nog niet.. Vind het zo bizar idee..

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:34

Dit is onmogelijk.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:34

_Renske schreef:
Ik vind het ook heel eng klinken.. Hoe vreemd dat je dan opeens een ander lichaam zou hebben, als je weer wakker wordt athans..

Of hoe vreemd dat je dan ineens een ander hoofd zou hebben.

Want in welk perspectief gaat het?
Oude lichaam wordt wakker met een "nieuw" hoofd en het hoofd stuurt alles aan.
Je nieuwe hoofd weet dus niet wie jij bent, wie jouw familie is ed.. Tenzij ze dan ook nog even de hersens van het oude hoofd in het nieuwe hoofd stoppen?

Edit: Andersom dus. Geen donorhoofd, maar een donorlichaam. Dus je hebt een nieuw lichaam als je wakker wordt..

Heb niet het artikel gelezen dus wie weet zeg ik wel iets wat al beschreven is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:35

Moet een beetje denken aan deze kinderfilm die ik altijd eng vond

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:36

Ik vind dit wel heel ver gaan hoor := Je krijgt dan dus een heel ander gezicht, en ook nog een jaar herstellen om dan vervolgens tijd te rekken, nee dan sterf ik liever denk ik :j

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:37

Huh? Hoe kan dat dezelfde persoon blijven? Gedachten, karakter, alles dat er voor zorgt dat jij jij bent, zit in je hoofd. Als dat wordt vervangen ben je toch een heel ander iemand?

Edit: Oh ik snap het al, het lichaam wordt verruild.
Laatst bijgewerkt door kevertje04 op 27-02-15 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:37

Je krijgt dan wel hele gekke begrafenissen: lichamen zonder hoofd van mensen die nog leven en anderen kunnen alleen een hoofd begraven.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:38

furtje schreef:
Ik vind dit wel heel ver gaan hoor := Je krijgt dan dus een heel ander gezicht, en ook nog een jaar herstellen om dan vervolgens tijd te rekken, nee dan sterf ik liever denk ik :j

Het kan ook helemaal niet! Denk dat dit een vroege 1 april grap is eerlijk gezegd.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:38

Anatomisch is dit onmogelijk. Zolang ze niet weten hoe ze een dwarslaesie kunnen herstellen, hoe wil je dan in de vrede iets amputeren en er weer aan vast plakken? Je hebt te maken met het meest complexe systeem van ons menselijk lichaam, het neurologisch zenuwstelsel. Als ze dit waar kunnen maken, is er goed nieuws voor alle mensen met een dwarslaesie, deze kunnen dan over twee jaar alles weer!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:40

Het artikel staat ook in de krant, dus vrees dat het wel echt is.
Op zich kan het alleen maar een goede ontwikkeling zijn, alleen wat erg voor de proefdieren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:40

Ik weet niet moet toch heel raar zijn. Voor mij gaat het te ver. Maar ja wie ben ik.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 27-02-15 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:41

itsmi schreef:
_Renske schreef:

Of hoe vreemd dat je dan ineens een ander hoofd zou hebben.

Want in welk perspectief gaat het?
Oude lichaam wordt wakker met een "nieuw" hoofd en het hoofd stuurt alles aan.
Je nieuwe hoofd weet dus niet wie jij bent, wie jouw familie is ed.. Tenzij ze dan ook nog even de hersens van het oude hoofd in het nieuwe hoofd stoppen?

Edit: Andersom dus. Geen donorhoofd, maar een donorlichaam. Dus je hebt een nieuw lichaam als je wakker wordt..

Heb niet het artikel gelezen dus wie weet zeg ik wel iets wat al beschreven is.

Volgens mij is het idee dat ze een hoofd van iemand aan een lichaam vastmaken van iemand die bijv. hersendood is verklaard. Het hoofd is dan van iemand die bijv. kanker heeft of een andere ziekte die zijn lichaam kapot heeft gemaakt, dus als het ware krijgen ze een ander lichaam 'toegewezen'. Ik zie het dus in principe als dat het hoofd een ander lichaam krijgt. Aan het hoofd wordt verder niks gedaan, dus er worden geen andere hersens in gedaan.

Maar alsnog, de vraag blijft natuurlijk als dit mogelijk blijkt, of het wel ethisch verantwoord is om te doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:41

Yinka schreef:
Het is eigenlijk een lichaamtransplantatie. Het hoofd krijgt het lichaam van de persoon die hersendood verklaard is.

Wat ik er van vind weet ik nog niet.. Vind het zo bizar idee..

klopt idd,

want om nu je famililid op te offeren om het lichaam te behouden en er het hoofd (en dus ook karakter, ervaringen, kennis) van een wildvreemde op te schroeven lijkt mij enigzins het doel voorbij te schieten..

ik denk echter niet dat dit op zulke korte termijn kan..

immers je zit met de zenuwverbindingen met de ruggengraat. en zenuwverbindingen met het hele lichaam..

hoeveel moeite heeft men nu nog om 1 zenuw weer te herstellen, uberhaupt lukt dat nog niet altijd..
laat staan de complete bekabeling aansluiten om het maar even cru te zeggen..

dit riekt naar een ernstig dr Mengele gehalte, of gewoon een complete hoax..

is er uberhaupt al een dier bekend met een getransplanteerd hoofd.. als dit er niet is, kun je een mens de eerst komende 10 jaar gevoegelijk nog wel vergeten ben ik bang..

eerst moet het dan nog door de dierproef commissies, dan op muisjes, gevolgd door grotere diertjes, gevolgd, ja echt sorry primaten of varkens omdat je heel zeker wilt weten dat een lichaam vergelijkbaar met dat van een mens zo'n transplantatie überhaupt aan zou kunnen..

heb nog geen enkele van zulke bizarre nieuwsberichten gehoord..
denk dat men over 2 jaar zover denkt te zijn in de theoretische casus..
daarna moeten zich eerst nog etische commissies mbt dierproeven over buiten en daarna nog etische commissies voor menselijke toepassing..

eerlijk gezegd, denk ik dat de mens etisch nog niet zover is om zo'n transplantatie toe te laten..

en laten we eerlijk zijn..

stel het is jouw partner die zijn hoofd ergens anders op moet laten schroeven om te kunnen overleven.. zou jij dat mentaal aankunnen, leven met een fysiek vreemde en alleen het hoofd van je partner letterlijk nog hebben?

moet ook wel lachen om de verwijzing.. 1 'gek' heeft dus ooit een aap een nieuw hoofd aangemeten.. en men noemt dat een 'succes' terwijl het dier binnen 9 dagen al het loodje legde omdat het hoofd werd afgestoten.. op het moment dat dus de zenuwen absoluut nog niet hersteld waren.. want toentertijd was er uberhaupt geen enkele manier waarop zenuwuiteinden weer aan elkaar konden groeien.. men heeft dus gewoon de bloedvaten aangesloten en de boel gehecht, verder is het dier waarschijnlijk nooit meer bij kennis geweest en was absoluut verlamd vanaf de nek.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 27-02-15 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:43

Uhhh wat? :')

Wordt er dan gewoon het hoofd van de donor afgehakt en je eigen hoofd ook, en dan wordt het hoofd van de donor op jou lichaam geplaatst als ik het goed begrijp?
Maar alles wat je bent (je karakter, hoe ke denkt enz) zit in je hersens, niet in je lichaam.
Of wordt jouw hoofd op het lichaam van de donor geplaatst?
Wat is dit voor frankenstein verhaal :') Ik snap er niks van.

edit; oke, het is dus jouw hoofd op het lichaam van de donor.
Ik ben ontzettend nuchter wat de dood (en transplantaties) betreft, maar dit gaat zelfs mij te ver :')
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 27-02-15 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:44

Maar wie is de persoon dan? Ik weet niet wat de persoon maakt, maar als mijn hoofd naar een ander lichaam gaat, ben ik dan dood of heb ik een ander lichaam gekregen? En sowieso hoe kan mijn hoofd naar een ander lichaam gaan als ik hersen dood ben? Of worden de hersenen omgewisseld?

Overigens, ik ben donor, maar daarvoor zou ik dan aangeven dat níet te willen. Dat gaat me (inderdaad ethisch) gewoon veels te ver. Omgekeerd zou ik ook andermans hoofd niet willen hebben.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:46

Ik geloof niet dat dit kan. Maar de gedachte alleen al vind ik bizar.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:46

Ik ben ook wel benieuwd hoe het met je herinneringen en persoonlijkheid zit etc...? Nieuw hoofd betekent nieuw persoon lijkt me? Dan kan je toch net zo goed dood zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:47

Eileen_ schreef:
Uhhh wat? :')

Wordt er dan gewoon het hoofd van de donor afgehakt en je eigen hoofd ook, en dan wordt het hoofd van de donor op jou lichaam geplaatst als ik het goed begrijp?
Maar alles wat je bent (je karakter, hoe ke denkt enz) zit in je hersens, niet in je lichaam.
Of wordt jouw hoofd op het lichaam van de donor geplaatst?
Wat is dit voor frankenstein verhaal :') Ik snap er niks van.

Je hoofd krijgt een ander lichaam. Dus veranderd niks aan je karakter. Alleen je ziet er anders uit.

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:47

Maartje1990 schreef:
Maar wie is de persoon dan? Ik weet niet wat de persoon maakt, maar als mijn hoofd naar een ander lichaam gaat, ben ik dan dood of heb ik een ander lichaam gekregen? En sowieso hoe kan mijn hoofd naar een ander lichaam gaan als ik hersen dood ben? Of worden de hersenen omgewisseld?

Overigens, ik ben donor, maar daarvoor zou ik dan aangeven dat níet te willen. Dat gaat me (inderdaad ethisch) gewoon veels te ver. Omgekeerd zou ik ook andermans hoofd niet willen hebben.

Stel dat jij een ziekte krijgt die je lichaam verwoest, maar je mentaal nog wel gezond bent, dan zouden ze jouw hoofd op een lichaam kunnen zetten (zegt het artikel) van iemand wiens lichaam nog intact is, maar wie bijv. hersendood is verklaard. Ik zie het dan zo dat degene wie hersendood is verklaard, ook echt overleden is, en dat degene wie mentaal nog gezond is, het overleefd. Die krijgt dan namelijk een ander lichaam.

En met het ethische aspect ben ik het eens, ik denk ook dat men hiermee te ver zou gaan.