Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 20:53

Met een vriendin die een opleiding tot verloskundige doet gaat het gesprek van de dag vaak over baby's en alles eromheen. Nu stuurde zij mij een linkje met daarin een artikel over het taboe rondom borstvoeding, het blijkt toch een gevoelig onderwerp in veel landen en zo ook in Nederland.

Dat alles vond ik een (discussie) topic waard! Na het gebruik van de zoekfunctie ben ik nergens op uit gekomen, dus ik hoop dat mijn zoekkunsten mij ook niet in de steek hebben gelaten. :Y)

Het artikel:

Bron.

Citaat:
No one wants to eat in a bathroom, and babies shouldn't have to, either. Yet that's exactly where some nursing mothers turn when they're shamed from breastfeeding in public.

Enter the "When Nurture Calls" campaign. Art students at the University of North Texas created a series of ads for a class project that show mothers breastfeeding in unsanitary, cramped bathrooms. The point? To drive home the idea that nursing women, and their babies, deserve better.

The students, Johnathan Wenske and Kris Haro, designed the ads with the goal of drumming up support for HB 1706, a bill in the Texas state legislature that would protect breastfeeding mothers from harassment and discrimination. While they don't currently have the funding and support to produce the ads, they're glad the images are going viral.

"It means we did our jobs right as art directors in creating a campaign that is getting real responses, and as students, it's been a wonderful feeling," Wenske told The Huffington Post.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op een andere site las ik dit:

Citaat:
"Na deze spannende eerste keer kreeg ik steeds meer vertrouwen. Ik genoot ook van het gemak waarmee ik mijn kind kon voeden als ik op pad was. Ik zou Berend nog vaak voeden in winkels, parken, dierentuinen, op veerboten en terrasjes.
Eén ding vraag ik mij sinds die tijd af: waar zijn toch al die andere borstvoedende moeders?
De keren dat ik een moeder borstvoeding heb zien geven in het openbaar, zijn met gemak op twee handen te tellen. Het lijkt alsof ieder kindje de fles krijgt. Nederland ziet zichzelf graag als een vrij, open en progressief land, maar een baby voeden hoort blijkbaar tot de laatst overgebleven taboes.
En waarom? Overdreven veel bloot komt er niet aan te pas. En trouwens, wat dan nog? Onze stranden en tijdschriftenschappen liggen vol met blote borsten. Het lijkt erop dat de algemene opinie in Nederland heeft bepaald dat borsten zijn bedoeld voor de Playboy en niet om je baby aan te laten 'lurken'.

Hoe meer ik erover nadenk, des te storender ik het vind dat blijkbaar van borstvoedende moeders wordt verwacht dat ze zich binnenshuis verstoppen. Op internetfora kom ik zelfs moeders tegen die stoppen met de borstvoeding omdat ze zich zo beperkt voelen doordat ze buitenshuis niet durven voeden. Hier kan ik het niet bij laten zitten. Tot dan toe conformeerde ik mij nog aan de geldende norm en voedde ik zo onopzichtig mogelijk. Ik besluit echter dat ik onze bekrompen cultuur het best kan veranderen door me nergens wat van aan te trekken en duidelijk te laten zien dat ik mijn baby overal borstvoeding geef."

Persoonlijk zou ik mij absoluut niet laten tegenhouden om in het openbaar mijn kind te voeden, in mijn ogen is het de normaalste zaak van de wereld. Je hebt zelfs doeken waardoor het alsnog 'verborgen' gebeurd, iedereen weet wat je doet, maar niemand kan het zien. Maar zoals hierboven op de foto's zou ik er alsnog geen problemen mee hebben om ernaast te zitten, je ziet bijna niks en vind het niet 'vies'.

Wat vind Bokt van het taboe "Borstvoeding geven in het openbaar" ?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:56

tis maar hoe je er zelf mee omgaat. Als ik ergens wat ging drinken en de kleine moest gevoed worden, ging ik voor mijn eigen comfort en dat van de mensen om me heen, niet aan een tafeltje midden in de zaak zitten maar aan de zijkant. Afhankelijk van mijn stemming, de sfeer in de zaak, dekte ik mijn borst af met een doek, maar zoals bovenstaande foto's heb ik ook gevoed, overwegend zelfs.
Ik heb nooit geen rare blikken of reacties gehad, enkel mensen die het toejuichde. Wel kan ik me voorstellen dat het een ander tafereel wordt als je een ouder kind (in mijn ogen rond een jaar) borstvoeding geeft, dat lijkt me algemeen minder geaccepteerd. Zelf ben ik na7 maanden gestopt.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:57

Ik heb het heel moielijk gevonden om mijn baby in het openbaar te voeden.
Borsten worden te sexueel gemaakt en het word al snel vies en pedofiel gevonden door anderen.
Ik vind borstvoeding heel normaal, voor een troosteloze en bange baby kan het echt als thuis komen voelen.
Mijn zoontje was een huilbaby en je zag gewoon de spanning uit zijn lijf vloeien als hij bij mama mocht drinken, helaas heb ik heel veel nare reacties gehad, vooral van mijn schoonfamilie en vrienden.
Borstvoeding geven is gewoon niet sexy en word als iets raars gezien, ik vond het lastig om mee om te gaan, vooral omdat ik als jongere toch wel graag erbij wil horen en hip wil zijn
En ja, dat is heel stom van mij

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:59

Ik vind het prima als er borstvoeding wordt gegeven in het openbaar. Zelf durfde ik het echter nooit en daarnaast had ik een baby die snel afgeleid was en dus niet wilde drinken.
Wel vind ik dat het een beetje discreet zou moeten gebeuren. Gewoon even een dunne sjaal er overheen en dus niet de hele boel bloot gooien.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:59

Ik vind het onzin dat mensen het vies vinden als een moeder haar kind de borst geeft in het openbaar. Zelf deed ik het ook gewoon. Ik merkte wel dat mensen naar me keken, maar als je het goed doet, dan zit het hoofd van je baby ervoor dus niemand die het ziet. Samen met een vriendin, die ook bv gaf en wiens kindje even oud is als de mijne, ging ik dan wel gewoon zitten voeden. Gezellig haha!

Op een gegeven moment was er een kerel die voorbij kwam en die zo zat te kijken, dat hij struikelde over mijn kinderwagen :+ En even later kwam hij weer langs en hoppaa.. weer bijna gevloerd. Toen dacht ik echt: "Ga weg man!". Maar dat is 1 keer gebeurd.

Trouwens, als een vrouw echt grote borsten heeft, dan is het soms wel moeilijk om alles verborgen te houden geloof ik. Ik ging ook nooit pal in het midden zitten, maar in een hoekje of achteraf. Ook voor de rust, anders schiet de melk niet toe en dan blijft je kindje hongerig ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:00

Wendybrian schreef:
Ik heb het heel moielijk gevonden om mijn baby in het openbaar te voeden.
Borsten worden te sexueel gemaakt en het word al snel vies en pedofiel gevonden door anderen.
Ik vind borstvoeding heel normaal, voor een troosteloze en bange baby kan het echt als thuis komen voelen.
Mijn zoontje was een huilbaby en je zag gewoon de spanning uit zijn lijf vloeien als hij bij mama mocht drinken, helaas heb ik heel veel nare reacties gehad, vooral van mijn schoonfamilie en vrienden.
Borstvoeding geven is gewoon niet sexy en word als iets raars gezien, ik vond het lastig om mee om te gaan, vooral omdat ik als jongere toch wel graag erbij wil horen en hip wil zijn
En ja, dat is heel stom van mij

Zou je misschien wat voorbeelden willen noemen, want daar ben ik dan toch wel benieuwd naar. Vooral van schoonfamilie en vrienden mag je toch verwachten dat ze je steunen, ongeacht je keuze.

:(:)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:02

Mijn zoon is 15 maanden en krijgt nog steeds BV, in principe 3x per dag en dan meestal als we thuis zijn maar afgelopen weekend waren we een weekendje weg en als het dan zo uitkomt dat het in het openbaar moet dan is dat zo. De avondvoeding geef ik voor zijn rust wel vaak op zijn kamertje omdat het nogal een 'oud wijf' is en zich overal mee wil bemoeien :D
Wel loop ik regelmatig tegen mensen aan die het 'nu wel genoeg geweest' vinden maar helaas voor hun ben ik niet voor hun aan het voeden maar voor mezelf en onze zoon en ik laat me niet ontmoedigen door dat soort mensen.
Naar mijn idee zouden kindjes zeker 6mnd volledig BV moeten krijgen en daarna zo lang als ze zelf willen, ik snap ook niet zo goed dat mensen zich ongemakkelijk voelen bij BV of dat ze het 'lastig' vinden maar goed dat is mijn idee.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:03

ik deed eerder voeden in een vol restaurant dan onder de ogen van mijn schoonouders. Die keken de melk zowat naar buiten terwijl de restaurantgangers het vaak niet eens in de gaten hebben.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:03

Ik deed het ook gewoon in openbaar. doek eroverheen zodat anderen er geen last van hadden of dat er een borst te zien was. Maar om nou op een wc borstvoeding te geven zou ik me meer ongemakkelijk voelen. Was net 2 dagen 22jaar dat ik van mijn zoontje beviel. En bij de 2e zou ik het zo weer doen als de borstvoeding weer lukt.

En moet bekennen dat mijn zoontje pas net van de borstvoeding is (bijna 2.5 jaar) want meneer sliep niet eerder en moest gewoon zijn laatste toef uit de borst. Hij heeft helaas nooit een speen gewild en ik was het ook wel zat, dus was allang blij dat hij uiteindelijk zelf is gestopt nu.
Laatst bijgewerkt door williejanne op 13-05-14 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:05

Krissis schreef:
ik deed eerder voeden in een vol restaurant dan onder de ogen van mijn schoonouders. Die keken de melk zowat naar buiten terwijl de restaurantgangers het vaak niet eens in de gaten hebben.

_O- _O-

Ik vind de reacties tof trouwens! Ik had wat meer verschil in meningen verwacht. :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:06

ik heb ook nooit op de wc gevoed en dat zal ik ook niet doen, als anderen er moeite mee hebben dan gaan ze zelf maar weg.
Er zijn ook vooral anderen die er meer moeite mee hebben en het zoooooooo knap vinden dat ik nu geen alcohol drink :roll: ik mis er niks aan, bleh :r

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:06

Pletje123 schreef:
Trouwens, als een vrouw echt grote borsten heeft, dan is het soms wel moeilijk om alles verborgen te houden geloof ik. Ik ging ook nooit pal in het midden zitten, maar in een hoekje of achteraf. Ook voor de rust, anders schiet de melk niet toe en dan blijft je kindje hongerig ;)

Er zijn allerlei oplossingen te bedenken. :)

Neem:
- een mammae bh: http://shop.boobs-n-burps.be/brand/mamm ... tAod4TQAKA
- een omslagdoek: http://www.hippemamas.nl/musthaves/prod ... geven.html
- nog een omslagdoek: http://www.kipkep.com/product.php?id_product=10

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:07

Ik heb een post natale depressie gehad, en mijn schoon familie vond dat dit door de borst kwam, ook heeft mijn zoontje dus veel gehuild en natuurlijk was dit de schuld van de melk, er zat geen voedings stoffen in of het was te weinig.
Ook moest het geen leuk gezicht wezen voor mijn vriend???

Mijn zoontje heeft tijdens de bevalling met zijn koppie vast gezeten en heeft veel stress gehad, hierdoor kreeg hij last van zijn darmen en kon hij zijn gifstoffen niet kwijt watr resulteerde in puisten op zijn lijfje
Natuurlijk was dit de schuld van de moeder melk en niet van iets medisch. En zo kan ik wel even doorgaan.
Alles was er fout aan, vooral dat een borstbaby meerdere keren kleine slokjes neemt was slecht en fout en het babys mogen geen troost borst.
Dit zijn wel mensen die zweren bij rust regelmaat en lekker laten janken.

Wat betreft vrienden, ja het is meer het beeld van een hippe moeder dat zei voor fles voeding kiest, het is lekker makkelijk, je hoeft niet te kolfen, kan sneller aan het werk en de man kan ook snachts voeden.
En ja, mensen kunnen nogal pushen als ze hun mening hebben haha

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:07

Ik heb inmiddels mijn derde kindje aan de borst en ook altijd zonder problemen in het openbaar gevoed. Ik probeer het inderdaad wel altijd een beetje discreet te doen en een tafeltje aan de zijkant uit te kiezen. Soms werd er wel eens raar gekeken maar ik heb nooit opmerkingen gehad en als iemand iets zei was dat altijd positief! Ik draag mijn dochter ook altijd rond in een draagdoek en krijg daar ook altijd leuke reacties op. Ik heb tot nu toe trouwens welgeteld 1x een andere vrouw gezien die ook in een restaurant aan het voeden was, voor de rest nooit gezien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:12

Wendybrian schreef:
Ik heb een post natale depressie gehad, en mijn schoon familie vond dat dit door de borst kwam, ook heeft mijn zoontje dus veel gehuild en natuurlijk was dit de schuld van de melk, er zat geen voedings stoffen in of het was te weinig.
Ook moest het geen leuk gezicht wezen voor mijn vriend???

Mijn zoontje heeft tijdens de bevalling met zijn koppie vast gezeten en heeft veel stress gehad, hierdoor kreeg hij last van zijn darmen en kon hij zijn gifstoffen niet kwijt watr resulteerde in puisten op zijn lijfje
Natuurlijk was dit de schuld van de moeder melk en niet van iets medisch. En zo kan ik wel even doorgaan.
Alles was er fout aan, vooral dat een borstbaby meerdere keren kleine slokjes neemt was slecht en fout en het babys mogen geen troost borst.
Dit zijn wel mensen die zweren bij rust regelmaat en lekker laten janken.

Wat betreft vrienden, ja het is meer het beeld van een hippe moeder dat zei voor fles voeding kiest, het is lekker makkelijk, je hoeft niet te kolfen, kan sneller aan het werk en de man kan ook snachts voeden.
En ja, mensen kunnen nogal pushen als ze hun mening hebben haha

Mijn mond valt open! :oo Geen leuk gezicht voor je vriend, het is toch ook nota bene van hem, of vergis ik me daarin? :')

Vind het eigenlijk schandalig van je schoonouders, ze horen je te steunen, zeker in een periode van post natale depressie. Lijkt me niet de beste oplossing van familie... en jij kent je kind het beste. :j

Maar ik neem aan dat je kind nu gezond en levendig is en jij er ook weer bovenop bent? :D

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:12

Ik draagde mijn kindje ook altijd in een draagdoek
Ik denk ook altijd dan voedende moeders vaak hand in hand gaan met draagdoeken haha

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:13

Niets tegen borstvoeding op zich, maaaaar...

Ik kies bewust niet voor kinderen, maar ik zou dus wel terwijl ik aan het eten ben in een restaurant, naar iemand moeten kijken die borstvoeding geeft.. Nee bedankt, ik pas..

Het is 2014.. Je kunt bijvoorbeeld thuis afkolven en dan de fles geven als je je in het openbaar bevindt.. Of je hangt er een doek overheen oid.. Maar dat anderen uitgebreid geconfronteerd moeten worden met iemands manier van (op)voeden, vind ik helemaal niets.. Maar dat is mijn mening..
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 13-05-14 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:15

Wendybrian schreef:
Ik draagde mijn kindje ook altijd in een draagdoek
Ik denk ook altijd dan voedende moeders vaak hand in hand gaan met draagdoeken haha

Nope, hier niet. Totaal geen interesse gehad in die doeken, heerlijk burgelijk kilometers gemaakt achter de kinderwagen.
(nee, niks tegen draagdoeken, voor mij geen optie)

Wendybrian

Ja ik ben weer helemaal gezond en wel, mijn zoontje is nu een jaar en een maand oud en ik ben eindelijk echt 100 procent over mijn depressie.
Ik vind het jammer dat ik zo kort hebt gevoed, 10 maanden, maar ik kon gewoon niet meer, ik zat toen nog steeds in depressie en kon geen melk of hongerig mondje meer zien!
Ik denk ook dat als mijn schoonfamilie mij meer had gesteund, of gewoon hun mond hadden gehouden tijdens de bezoeken, dat de borstvoeding beter was gegaan en de depressie minder.
Niets zo slecht als tegen een hormonale vrouw zeggen dat alles waar zei in geloofd wat goed is slecht is.

Gelukkig kwam mijn vriend echt voor mij op en heeft zijn ouders af en toe ook echt de deur uitgezet. :')

blokje

ik voed ook gewoon openbaar.
gewoon als uk honger heeft.
wel heel netjes volgens mij zie je amper wat.
borstvoeding is natuurlijk en gewoon normaal dat een mama der baby drinken geeft.
mijn jongste is nu 9 maand de oudste 1 jaar gevoed. de jongste voed ik nog steeds in het openbaar. denk

er serieus niet overna dat sommige mensen het raar vinden.
maar er zijn er zat in nabije omgeving die het raar vinden.

ook mijn schoonfamilie vond het raar inmiddels hoor ik ze er niet meer over.

heb ook wel eens gehad dat mensen borstvoedende mama's belachelijk maakte die langere tijd voede.
toen ze mijn mening vroegen liepen ze rood aan want ik was precies wat hun omschreven als raar/gestoord/ranzig etc.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:16

Dit speelt voor mij nu, en ik vind het ook echt een drempel hoor. De eerste drempel was om thuis met mensen erbij te voeden. Nu voed ik ook gewoon op stal, idd met een dekentje er overheen. Nu nog warm in de auto, maar bij warmer weer gewoon buiten.

Toch weet ik niet of ik zo in een restaurant zou gaan zitten. Ik heb idd al moeite om bij mijn ouders en schoonouders erbij te gaan zitten. Nu ga ik boven om aan de andere kant van de kamer zitten.

Krissis

nine1987 schreef:
Ik kies bewust niet voor kinderen, maar ik zou dus wel terwijl ik aan het eten ben in een restaurant, naar iemand moeten kijken die borstvoeding geeft.. Nee bedankt, ik pas..

Het is 2014.. Je kunt bijvoorbeeld thuis afkolven en dan de fles geven als je je in het openbaar bevindt.. Of je hangt er een doek overheen oid.. Maar dat anderen uitgebreid geconfronteerd moeten worden met iemands manier van (op)voeden, vind ik helemaal niets.. Maar dat is mijn mening..

Je moet natuurlijk niks. Zoals gezegd hier gaan de meeste voedende moeders niet midden in een zaak zitten. Als jij in een ooghoek een voedende moeder ziet, kun je er ook voor kiezen om je een half uurtje ergens anders op te richten.

SophievdV

Iris82 schreef:
Pletje123 schreef:

Er zijn allerlei oplossingen te bedenken. :)

Neem:
- een mammae bh: http://shop.boobs-n-burps.be/brand/mamm ... tAod4TQAKA
- een omslagdoek: http://www.hippemamas.nl/musthaves/prod ... geven.html
- nog een omslagdoek: http://www.kipkep.com/product.php?id_product=10

Klopt :) Toch zag ik bijvoorbeeld bij een massageclubje voor baby's moeders letterlijk worstelen met hun borsten.. Zelf heb ik daar nooit last van gehad, maar het lijkt mij wel erg onhandig :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:17

nine1987 schreef:

Maar wat precies vind jij hier vies of niet passend aan? Je ziet toch verder niks, dan doel ik op een voorbeeld als de vrouwen op bovenstaande foto's.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:17

Toen mn dochter nog inimini was, was t nooit een probleem.
Pas toen ze voorbij een halfjaar was, kreeg ik rare blikken.
Mede doordat ik geen pureerde voedsel gaf.
Ik heb haar uiteindelijk 26maanden gevoed, en ondanks dat ik er hartstikke trots op ben, weten maar heel weinig mensen dat.