1e x endurance wat mist op mijn lijstje...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoGo

1e x endurance wat mist op mijn lijstje...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 15:21

Zoals de naam al zegt wat mist mijn lijstje en wie vult hem aan?

Zo ie zo een dag van te voren staat de auto met mijn spullen erin klaar zodat ik op de dag van de wedstrijd niet hoef te haasten en zo mijn paard op de trailer kan zetten en weg.

- Aangekomen op terrein naar secretariaat om nummer en tijd op te halen.

- paard zadelen en op pad.

- 1e groompunt staan mij grooms met de klaargezette bak slobber en flessen water

- 2e groompunt zelfde

- 3e groompunt is P/A Hier staan mij Grooms met een sporttas met mijn spullen:
Deken
schoon shabrak
water
slobber
eten en drinken voor mij
spons/elastieken
eventueel iets droogs aan kleding voor mij als het regent.
Schone strijk en peeskappen
Borstel
Halster + touw
Schaar/ pleisters
Betadine zalf/spray
(nu vergeet ik iets maar heb mijn eigen lijstje niet bij de hand.)

4e groom punt teven de laatste –flessen water en slobber.

Eindpunt: paard aanbieden (doe ik zelf) + daarna benen insmeren met klei en dan terug naar huis.

Nou heb ik de hele tijd al het idee dat ik echt belangrijke dingen vergeet???
Mijn Grooms hebben de routekaarten al en ook hebben we de route’s al gereden dit doen we 2 dagen voor de wedstrijd nog een keer.
Ook doe ik van te voren niets meer met mijn paard op een beetje beweging na.
De trailer is geregeld degene die rijd ook.
Mijn lijst van spullen is zoals hierboven +:
Flessen water.
Emmers
Plastic insteekhoes voor de startkaart.
Extra beugel en hoofdstel
Hoevenkrabber
Te paard gaat mee een zakmes

En dan ben ik het echt even kwijt……
Dus wie o wie weet wat ik vergeet…..en vult mij verder aan…..

Lenneke_

Re: 1e x endurance wat mist op mijn lijstje...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:35

Je mist een heel belangrijk punt in je planning, de voorbespreking, die is verplicht. Tijd vind je in het boekje.

Wat moet je bij de PA met een schoon dekje, droge kleding, halster, elastieken, schone beenbeschermers? Bij de PA doe je afstijgen, hartslag controleren, aanbieden en wegwezen als de hartslag goed is. Je tijd loopt door, dus ga vooral niet uitgebreid picknicken.
Een zweetdeken en EHBO kist is wel belangrijk om in de groomauto te hebben, je weet maar nooit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:40

En moet je paard echt 4 a 5 keer slobber eten?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:43

En je bent de voorkeuring ook vergeten Knipoog Zonder voorkeuring kan je niet op pad.
En na de finish volgt na 30 minuten ook nog de nakeuring.

Er zijn al eerder topics geweest over wat je allemaal mee moet/zou kunnen nemen, kan je met de zoekfunctie wel terugvinden denk ik.
Ik zou niet bij elk groompunt uitgebreid slobber gaan voeren en zelf uitgebreid gaan staan eten en drinken e.d. Je doet mee aan klasse I denk ik? Kost heel veel tijd. Je hoeft bij de P/A in principe ook geen dek te wisselen oid, je tijd loopt dan gewoon door.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 17:58

@ Lenneke: van die voorbespreking wist ik niet maar heb dan ook (nog steeds) geen boekje binnen.
Zo is het idd wel een stuk minder aan meenemen.
en aangezien ik er helemaal vanuit ging dat we verplicht moesten wachten hebben we al netjes geoefend met eten geven en dekje wisselen *voelt zich nu heel Blond

@IndianLady: daar mijn paard onderweg niet tot nauwelijks eet/drinkt bieden we nu elke keer kleine beetjes slobber aan.
Ze gunt zich de tijd van een slok water niet maar even een dip met de neus in slobber is okee Knipoog

@ Jamika: ga toch nog even de zoekfunctie goed doorzoeken Bloos

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:03

NoGo schreef:
@ Lenneke: van die voorbespreking wist ik niet maar heb dan ook (nog steeds) geen boekje binnen.
Zo is het idd wel een stuk minder aan meenemen.
en aangezien ik er helemaal vanuit ging dat we verplicht moesten wachten hebben we al netjes geoefend met eten geven en dekje wisselen *voelt zich nu heel Blond

Als je gewoon rustig de tijd neemt om aan te bieden, geen rare dingen gaat doen en niet gaat lopen stressen moet dat echt wel lukken binnen 10 minuten.
Laat je paard niet eten voor het aanbieden, bij de meeste paarden vliegt de hartslag dan weer omhoog en zakt hij heel langzaam.

Naar welke wedstrijd ga je? Boekje krijg je alleen thuis als je dat hebt aangegeven om je inschrijfformulier, anders kun je het bekijken op www.deronline.nl bij de betreffende wedstrijd (zodra hij online staat, meestal een week voor de wedstrijd)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 19:28

Okee van dat eten geven is een goeie die wist ik niet.
Ik start katwijk.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:30

Citaat:
Eindpunt: paard aanbieden (doe ik zelf) + daarna benen insmeren met klei en dan terug naar huis.

eerst finishen en daar word de hartslag gemeten en dan na een half uur de nakeuring niet vergeten (of ik lees er overheen... Clown )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:33

Volgens mij ben je nog niet helemaal bekend met de volgorde van alles Knipoog
Heb je om het programmaboekje gevraagd? Anders zou ik als ik jou was de site even goed in de gaten houden.
En dan reglementen en vraagprogramma erg goed doorlezen. Daar heb je heel veel aan Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:48

Na aankomst op het terrein ga je eerst naar het secetariaat. Je krijgt een hesje en een vetkaart. Hesje doe je aan, vetkaart hou je heel goed bij je.
Vervolgens ga je eerst naar de voorbespreking of je doet dat na het keuren (ligt aan de tijd van de voorbespreking), indien mogelijk neem je een groom mee.
Dan haal je je paard van de trailer en ga je lekker rustig met hem lopen. Om hem te laten wennen en om even z'n benen te strekken.
Daarna ga je naar de voorkeuring. Neem het paspoort en de vetkaart mee.
Als je de starttijd bij de start moet aanvragen doe je dat nu (als dat moet staat dat ook in het boekje, anders staat de starttijd op de startlijst)
Als het beter uit komt om na het keuren naar de voorbespreking te gaan doe je dat nu en geef je je paard aan je groom. Die gaat lekker wandelen en een beetje laten eten.

Een half uurtje voor de start ga je rustig opzadelen. Zorg dat alles goed zit en dat je alles bij je hebt.
Als dat in orde is ga je losrijden, beetje stappen, klein beetje draven.
Laat de starttijd noteren bij de start.
En dan ga je van start.

Bij de PA stijg je af en meet je, indien mogelijk, de hartslag. Kan dat niet dat moet je het een beetje op gevoel doen. Zodra je denk dat hij goed is biedt je aan en als hij dan idd goed is ga je meteen weer verder.

Bij de finish laat je weer de hartslag meten, die moet meteen onder de 60 zijn. Is hij dat niet dan ga je lekker een beetje rustig wandelen en biedt je na 10 minuten nog eens aan. Leg bij fris weer een deken over de achterhand (alleen de achterhand) en zorg dat die tot ongeveer de hakken naar beneden hangt over de broekspieren.

Is de hartslag goed dan ga je je paard na verzorgen. Wees nog steeds voorzichtig met eten, drinken mag altijd. Haal het zadel, beenbeschermers en alles eraf, maak je paard netjes (modder eraf) en zorg dat z'n achterhand (inclusief broekspieren) goed warm blijft. Blijf ondertussen een beetje wandelen en zorg voor rust om het paard.
Een half uur na het finishen ga je naar de nakeuring.
Is je paard dan helemaal goed dan doe je hem een lekkere warme deken op en mag hij lekker eten. Eventueel in een paddockje, anders in de trailer of aan de hand.

En dan kan de ruiter zichzelf gaan verzorgen Haha!

Hopelijk is het zo duidelijk.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:23

Volgens mij super omschreven lenneke....wat zou ik er toch ook weer graag eentje rijden Bloos

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:37

Hahaha je bent idd de voorkeuring vergeten Haha!

Daarnaast denk ik niet dat het nodig is om je sjabrak te wisselen op de p/a P/a is eigenlijk bedoeld om hartslag te laten opmeten en dan eigenlijk als je paard goed is heel even kort verzorgen (koelen e.d. en wat te eten voor jezelf) en dan meteen weer verder. Het verzorgen van je paard gebeurt nadat je over de finish bent gekomen en de hartslag van je paard is opgenomen, dan heb je een half uur de tijd om je paard na te verzorgen en dan naar de nakeuring. Ik voer mijn paard in dat half uur altijd slobber met veel water erdoor en wat wortels. Je paard moet wel wat eten want anders heb je weer te weinig darmgeluiden.

Bak slobber voor onderweg bij de groompunten lijkt me ook niet echt nodig. Gewoon water en daarnaast desnoods wat wortels/appels ofzo. Idd zweetdeken en halster + touw in groomauto. Je kunt ook eventueel je EHBO kistje in de groomauto mee laten nemen.

Vergeet niet een regendeken en extra zweetdeken voor je paard mee te nemen mocht het erg slecht weer zijn.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:06

Ik weet niet of je Ommen als kennismakingsklasse gaat rijden? Daar is de P/A voor grooms wat lastiger te bereiken namelijk. Vorig jaar heb ik die over laten slaan omdat daar toch water aanwezig was. Alleen met slecht weer heb je dan geen deken bij de hand.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 10:05

AnneOmie schreef:
Bak slobber voor onderweg bij de groompunten lijkt me ook niet echt nodig. Gewoon water en daarnaast desnoods wat wortels/appels ofzo. Idd zweetdeken en halster + touw in groomauto. Je kunt ook eventueel je EHBO kistje in de groomauto mee laten nemen.

Vergeet niet een regendeken en extra zweetdeken voor je paard mee te nemen mocht het erg slecht weer zijn.

Even terug lezen (mijn paard drinkt niet Knipoog )

@Jamika ik start Katwijk

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:22

Een paar moet ook leren drinken in de endurance Knipoog Mijn paard dronk eerst ook niet in de klasse I, pas als hij klaar was met de wedstrijd ging hij drinken. De meeste paarden drinken pas na ongeveer 30 km! Ik heb nu voor het eerst weer een klasse I gereden en nu begon hij opeens wel te drinken tijdens de groompunten voor de p/a! Ik was helemaal gelukkig Lachen

Nou ja dan geef je hem een klein beetje slobber met heel veel water. Je kunt ook appelsap proberen vermengd met water.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:31

Ik deed ook wel kleine stukjes appels in het water, met het er uit vissen dronk ze dan ook wel wat water.
Mijn paard drinkt ook nog niet echt tijdens wedstrijden, mijn vorige pony moest het ook echt leren, die begon er na een stuk of drie, vier wedstrijden vanzelf mee.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 10:56

Jamika appels werken helaas niet.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:47

Gisteren waren we aanwezig in Ommen en ons paard wilde ook niet zo goed drinken. Appeltjes in het water gedaan, hielp een beetje. Maar nog dronk ze niet zoveel. Wel steeds aangeboden en gewoon appels uit de hand gegeven. uiteindelijk is het allemaal goed gekomen want we kregen geen aanmerking bij de keuring. Maar ik had er wel de bibbers van hoor. Ook zei de dierenarts dat we haar goed moesten laten drinken, maar ja, als je paard niet wil. Ik kan het er moeilijk ingieten. Uiteindelijk heeft ze wat water gehad van een ander paard (wat veel lekkerder was!!!) en toen dronk ze wel. Volgende keer toch een pak appelsap mee!
O ja, bij de wedstrijd in Soest (erg warm en drukkend) zag ik dat iemand zijn paard watermeloen voerde! Paard dronk ook slecht en daar zit natuurlijk veel vocht in. Als je paard watermeloen lust, is dat natuurlijk ook een idee. ( en lekker voor jezelf als het warm is).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 06:08

Een paard dat niet drinkt tijdens een klasse 1 is nog geen ramp hoor. Bij niet al te extreme weersomstandigheden heeft een paard dan ook geen water nodig. De meeste paarden die hoger dan klasse 1 lopen drinken het eerste rondje ook niet.

Anouar is een enorme zuipschuit, die drinkt bij een beetje warm weer zo 1 a 2 emmers water bij ieder groompunt. Opzich fijn en hij heeft het ook echt nodig, maar het kost wel veel tijd en haalt je steeds uit je ritme. Waar een ander bij de groompunten gewoon door kan draven moet ik altijd stoppen om hem te laten drinken.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:02