mijn eerste mendurance: Zuid-Veluwe 13 sept 2008

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jowien

mijn eerste mendurance: Zuid-Veluwe 13 sept 2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 20:51

Zaterdag (13 sept) heb ik voor het eerst een mendurancewedstrijd gereden. Endurance maar dan aangespannen dus. De wedstrijd was op de Zuid-Veluwe, bij Renkum. Ik reed mee in klasse 1 (29,9km), enkelspan pony’s. Minimale snelheid was 6km/h, maximaal 13km/h en hartslag bij p/a en finish maximaal 64.
Het is een flink verhaal geworden!
Nog geen foto’s.
Het was super goed georganiseerd en gezellig, veel dank aan de organisatie!!

We gingen vrijdag al naar het wedstrijdterrein. We wilden ’s middags gaan maar door de regen was er al vroeg veel file, dus we besloten het vertrek uit te stellen tot 18u. Toen hadden we evengoed nog heel wat file, maar we wilden er liefst toch voor donker zijn. Dat lukte net aan. Het had zoveel geregend dat we niet met de auto’s het veld op konden, het was nog te nat. Dus langs de oprit geparkeerd en voor Orlinde een klein weitje gemaakt in een hoekje van het grote veld/ wei wat het wedstrijdterrein moest worden. Wij gingen in de trailers slapen (lekker warm, droog en geen gedoe met tent uitpakken en inpakken). Orlinde was wat onrustig omdat ze geen andere paarden zag (alleen kon horen een eindje verderop).
’s Ochtends werd er op de trailer geklopt (ik was al aangekleed): ‘weet je dat je pony los loopt?’. Oeps! Boos! Orlinde was toch gaan lopen en rennen en was door het stroomdraadje heen gerend. Ze liep dus het grote veld over te draven, op zoek naar vriendjes. Nou, die was dus alvast warmgelopen! Energie genoeg zo te zien. Ik baalde wel een beetje, zo verbruikt ze toch heel wat energie die ze nog hard nodig kan hebben.
Snel een nieuw paddockje gemaakt, nu wel op het wedstrijdveld, en de auto’s er naast gezet. Er kwamen ook al andere deelnemers aan. Toen ontbijt, spullen klaarleggen, voorkeuring, voorbespreking, nog even wat eten en drinken en toen eindelijk inspannen! Orlinde had ook in de nieuwe paddock al een hoefslag uitgelopen, die stond echt te trappelen om wat te gaan doen, zeker als ze de anderen zag starten (wij startten als een van de laatsten).

Op weg! Flinke draf ingezet, over zandwegen en ruiterpaden. We werden na 5km ingehaald door een haflinger die enorm veel vaart had. Wij hebben ons rustige tempo aangehouden. Daarna werden we nog een keer ingehaald, maar toen die gingen stappen haalden wij hen weer in. Het was af en toe flink hotsen en botsen op de kar. Is het je wel eens opgevallen dat je je als menner nergens aan vast kunt houden als je die leidsels en de zweep in je handen hebt? Af en toe zat ik bijna bij Kirsten (groom) op schoot! Bloos
De ruiterpaden waren wel zo smal dat je met de kar niet om boomwortels enzo heen kon. Er was 1 stuk grindweg, dat vond Orlinde echt vreselijk. Ze loopt op blote voeten en haat grind. Het was wel verteld bij de voorbespreking, maar het was langer dan ik dacht (had wel hoefschoenen mee maar had ze niet aangedaan omdat ik dacht dat het een kort stukje was).

Bij de p/a-controle hadden we geen idee wat de hartslag zou zijn. Orlinde leek redelijk tot rust gekomen maar met de kar erachter hangend moet ze natuurlijk blijven trekken en werken. De hartslag was precies 64 (dat is het maximum), dus we mochten meteen door! Knipoog
Dus in flinke draf weer vertrokken, op het brede zandpad galop ingezet, tempo maken. Ze had nog veel energie en we waren in no-time bij het volgende groompunt, even stoppen, koelen, en meteen verder. Onderweg nog uit een waterbak gedronken Vingers aflikken (goed zo, braaf!) en het laatste stuk met veel bochten, smal en soms stukken weggespoeld door de regen van vrijdag. Met de kar kun je dat niet helemaal ontwijken dus flink hobbelen. Ook flinke blubber stukken. Echt plekken waarvan je denkt ‘daar zou ik onder het zadel omheen gereden zijn’. Maar ja, dat kan niet met de kar. Orlinde stampte gewoon alle blubber en plassen in, dat was wel erg fijn. Ze bleeeeeeef maar gaan in vlotte draf, met de oortjes strak naar voren, we hadden er toch echt al 25km opzitten! Haha! Ik verbaasde me erover, dat ze nog zoveel energie en zin had. Die extra bakken voer vrijdagavond en zaterdagochtend hebben echt geholpen denk ik.

Op 2km voor de finish gingen we uitstappen. Orlinde ging op stemcommando lekker relaxed stappen, lange teugel. Op 1km voor de finish was ze alweer helemaal bijgekomen en zette ze een drafje in (hee, dit ken ik, we zijn er bijna!). oliebol!!! Boos! Dat laat de hartslag weer omhoog schieten. Teruggenomen, maar ze bleef drammen. Kristen is voor haar gaan lopen om haar af te remmen. Het was echt een tussenweg zoeken tussen ophoudingen met de leidsels, lichamelijk tegenhouden door ervoor te lopen en toch niet zover gaan dat Orlinde geirriteerd zou worden, want dan gaat ze dribbelen en gaat de hartslag ook weer omhoog.

Flink koelen met flessen water en langzaam laten stappen en zo op goed geluk naar de finish…. En JAAAAAAA de hartslag was goed, hij was 62!! *LOL* *LOL* *LOL* Dat was echt een pak van mijn hart.
Uitgespannen, afgesponst, in de paddock hapje slobber, appeltje, drinken, beetje hooi. Na een half uur de nakeuring. Alles in orde, alleen 1 oog iets roder dan normaal. Waarschijnlijk een spetter blubber of een vliegje erin gekregen. Maar was niet serieus genoeg voor een aantekening. Toen nog voordraven… dat was ook nog even spannend. Ze liep heel vlak in draf, maar wel regelmatig dus een A gekregen! Dat vlak lopen was waarschijnlijk omdat ze wist dat ze klaar was en er geen extra energie meer in wilde steken. Met een zweepje opdrijven wilde ik ook niet doen omdat ze dan misschien drukker en onregelmatiger zou gaan lopen.
Dus helemaal goed, helemaal blij, helemaal moe… en helemaal trots dat Orlinde de wedstrijd goed had uitgelopen. Ze ging lekker hooi knabbelen in de paddock en later wat dutten.
Toen zelf ook relaxen, eten, drinken, plassen (!!!! Dat gehobbel 3 uur lang werkt erg op je blaas Ja ). Alvast beetje tuig afsponsen en kar in de trailer duwen.
Toen de prijsuitreiking van klasse 1…. Er bleek maar 1 pony in de enkelspanklasse helemaal goed uit de wedstrijd te zijn gekomen….. en dat was Orlinde!!!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Ja
Ik was echt superblij en nog trotser omdat ze dus de enige (van de pony's enkelspan klasse 1) was die goed uit de wedstrijd was gekomen. Het was zo zwaar door de regen en de blubber dat de anderen (totaal 8 geloof ik) een te hoge hartslag hadden of ze waren niet helemaal regelmatig en 1 aanspanning had pech met hun kar, iets met de vering.

Voor degenen die het iets zegt; de scores van Orlinde waren:
Voorkeuring HR 36, ademhaling 12, slijmvliezen, turgor, CRT, Borborygmi, spiertonus en rug/ schoft allemaal OK, locomotie een A.
P/A HR 64, ronde 1 met 10,70km/h; finish HR 62, ronde 2 met 10,15km/h; totaal gemiddeld 10,46km/h.
Nakeuring HR 45 en de rest ook OK, locomotie weer een A.

Ik heb de hele terugweg zitten glunderen in de auto. Ik reed achter Kirsten (die had Orlinde in de trailer) en had dus uitzicht op twee schattige fjordenoortjes die rustig wachtten tot we thuis waren.
Ik overweeg nu serieus om voor volgend jaar een officiele startkaart aan te vragen, dan kan ik ‘echt’ meedoen. Dan telt mijn uitslag ook mee in het klassement en dan kan ik meerdere keren per jaar meedoen. (Nu was mennen nog in en proefjaar, vanaf volgend jaar is het officieel.) Orlinde kan het en vindt het leuk, dat heeft ze laten zien!

Jet

Re: mijn eerste mendurance: Zuid-Veluwe 13 sept 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:22

Wat een geweldig verslag! Ik ben erg benieuwd naar foto's, het klinkt als een hele zware, maar superdag! Hoe is het overnachten in de trailer bevallen? Was het niet koud? Lijkt me een rare gewaarwording als blijkt dat je pony 's ochtends los loopt... Op naar volgend jaar dus en dan officieel. Zou het niet zo zijn dat de punt van vandaag ook gewoon meetelt? Hoe kunnen anderen anders klasse 2 starten? Of is dat ook kennismaking?
Ikzelf men helemaal niet, ik denk ook niet dat Lou dat leuk zou vinden, maar ik vind het wel interessant om er over te lezen!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 21:34

Slapen in de trailer was heel luxe. Ik sliep met Alexandra (onze water-groom) in de tweepaards waar de wagen in vervoerd was. Kirsten sliep in de anderhalfpaardstrailer waar Orlinde in had gestaan (even poep eruit gehaald). Kwestie van lekkere laag schoon stro, campingmatje en slaapzak. Heerlijk warm in zo'n afgesloten huisje en je hoeft 's ochtends niet je tent in te pakken.

Ik weet niet hoe het zit met klasse 2 en winstpunten... was zo druk met mezelf en m'n paardje dat ik weinig tjid en aandacht had voor andere klasses.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:53

Mooi dat het slapen zo goed was bevallen! Ik zie het zelf niet zo zitten, maar ik heb het in mijn tentje met de endurance ook wel eens vreselijk koud gehad, dus het blijft een optie! En inderdaad, het inpakken is ook weer zoiets...
Ik ben nu aan het kijken voor een campertje die de trailer ( 1/2 paards) kan trekken, dat lijkt me helemaal luxe!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:26

leuk hé mendurance. ik ben zelf laatst ook in appelscha voor het eerst gestart. doe je in onstwedde ook mee?

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 18:29

Ik doe dit jaar geen (m)endurnaces meer, volgend jaar wel!
Tips zijn welkom.
Onstwedde, kan die op 'blote' voeten?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:39

ik zou het niet weten start hem voor het eerst.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:49

Ik rij onstwedde wel op blote voeten maar het is eigenlijk best een rotparcours. Zo nu en dan kan je een berm meepakken en er zitten wel wat zandpaden in. Voordraven is ook nog eens op kiezels maar je kan vragen om even op het gras te mogen voordraven.