Draven en galopperen buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Draven en galopperen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 19:13

Met buiten bedoel ik: in polder, bos of op strand.

Tijdens draven probeer ik afwisselend op linker en rechterbeen te lichtrijden. Toch valt het me op dat mijn paard liever het rechterbeen heeft dan het linkerbeen?

Zelfde met galop. Hij verkiest linkergalop boven de rechtergalop. Als ik hem rechts aanzet springt hij 9 van de 10 keer na een paar meter over in de linkergalop.

We trainen een aantal keren in de week in de bak en daar hebben we momenteel geen problemen. Bedoel: hij is niet scheef, geeft geen pijn aan.. Ik zoek er niks achter, wat hij buiten vertoont.

Vraag me alleen af of er meer paarden dit hebben?
Misschien het is het wel normaal wat mijn paard vertoont Bloos . Maar het begint me nu echt op te vallen, nu we veel meer draven/galopperen en de ritten langer worden. Lachen

Karin

Re: Draven en galopperen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:21

Mijn paard heeft het ook. Op zich niet zo gek, wij mensen hebben net zo goed een voorkeurskant. Geen enkel levend wezen is volkomen gelijk aan beide kanten, maar je kunt er wel voor zorgen dat het verschil niet te groot wordt. Ik train buiten dan ook bewust op beide benen in draf en ik probeer erop te letten dat mijn paard ook zowel in de linker- als in de rechtergalop galoppeert. Lukt niet altijd en ik krijg soms ook protest, maar volgens mijn instructrice en mijn fysiotherapeut is het wél beter.

Als ik echt veel protest krijg in galop of mijn paard probeert me in draf 'op het andere been te gooien', dan wordt het tijd om de fysio er weer eens naar te laten kijken. Dan moet-ie even iets steviger geholpen worden, zeg maar. Daarna is het altijd een heel stuk beter.

Overigens is mijn paard precies het omgekeerde van jouw paard: zijn voorkeur gaat uit naar de rechtergalop en draf op het linkerbeen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:32

elk paard heeft een makkelijke kant...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:34

Dat is heel normaal. Paarden hebben inderdaad allemaal een fijne kant, en elk paard is wel een beetje scheef. Net zoals elke ruiter dat is. Ik vind het rijden op de rechterhand (en het lichtrijden dus ook) makkelijker dan op de linkerhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:35

Het is inderdaad heel normaal. Elk wezen heeft een voorkeurskant en zal dan ook het liefst op die kant gaan als er niks aan word gedaan. Dat is het probleem niet. Wel kan het een probleem worden als je niet ook de andere kant er bij pakt, die is net zo belangrijk.

Bij lange stukken draf probeer ik elke 10/15 minuten van been te veranderen. Galop het zelfde, hoewel ik buiten dan geen vliegende wissels oid maak Knipoog Maar probeer wel beide kanten mee te pakken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:45

karin mijn paard precies hetzelfde

in het begin kon ik echt niet lichtrijden op rechts, dan gingen mijn benen alle kanten op, maar nu gaat het prima
blijkbaar is zijn draf toch verbeterd en mijn zit waarschijnlijk ook

in galop wisselt hij wel eens snel om toch de rechtergalop weer te pakken, maar thuis in de bak galopeerd hij zoveel links als rechts netjes aan dus daar maak ik me niet zo druk om

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:08

Maar wat ik dan niet snap, bij mijn ene paard dan. In de bak voel ik vrij weinig verschil in voorkeur van lichtrijden tijdens draf, of de galop. Als ik buiten ga rijden dan kan ik ineens niet meer fantsoenlijk op het rechterbeen lichtrijden, terwijl er in de bak echt totaal geen verschil in zit Verward
Mss stuk spanning (ze wil nl. erg graag lopen)?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:17

wat ik merkte was dat hij veel ruimer ging draven buiten en duidelijk aan één kant sterker was van achteren
nu is dat door training gelijker geworden

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:33

Ik heb dit vooral als m'n zadel niet meer 100% goed ligt. Een miniscule verandering in de ligging merk ik al tijdens het draven en galoperen. Dan wil Anouar niet meer lekker in de linker gelop en kan ik niet meer goed lichtrijden op het linkerbeen.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:46

Ik heb het ook al heel lang. Mijn paard gaat een soort van wiebelen als ik op het linkerbeen lichtrij. het rijd erg vervelend maar ik probeer er desondanks wel aan te denken om bij ieder dammetje van been te verwisselen.

Toch voel ik in de bak wèl hetzelfde. rechtsom heeft mijn paard veel meer moeite om nageefelijk te lopen en in te buigen en ik voel ook dat ik gewoon minder lekker zit.

Galoperen buiten is overigens geen verschil. laat mijn paar altijd zelf kiezen in welke galop hij springt. onderweg springt hij dan een paar keer over.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:30

Rex had het vroeger ook heel erg in draf, op het ene been kon ik nauwelijks lichtrijden, en als ik het wel deed gooide hij me bijna ongemerkt weer terug op het andere. Clown
Volhouden om toch op dat ene been licht te rijden af en toe, i.c.m. dressuurmatige training om zijn zwakkere kant aan te sterken, heeft erg geholpen. Nu merk ik bijna geen verschil meer, al kies ik als ik niet oplet toch altijd hetzelfde been om mee te beginnen.
Tijdens wedstrijden heb ik me in het begin aangewend om zeker iedere 10 minuten van been te wisselen. En/of bij iedere bocht, ook een goede tip.

In de galop is het veel erger, hij kiest buiten in 99% van de gevallen voor de linkergalop. En als hij al in de rechter zit, dan is een hobbeltje genoeg om hem snel te laten wisselen. Terwijl in de bak (na veel oefenen, vroeger kon hij ook in de bak alleen linkergalop) zijn rechtergalop inmiddels veel beter en gemakkelijker is dan de linker.
Nu galopperen we tijdens wedstrijden toch niet zoveel, ik bewaar die rechtergalop dus maar voor de bak. Knipoog

Luk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:27

Ook die van mij heeft daar last van hoor, links houdt hij het veel langer in galop uit als rechts.. Knipoog

Greetje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:36

Het komt mij ook wel bekend voor! Ik wissel buiten regelmatig van been in draf en aangalopperen probeer ik ook zo netjes mogelijk te doen. Vooral met het galopperen merk ik het, sommige dagen gaat het gemakkelijk aan beide kanten en sommige dagen gaat het voor geen meter!

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:46

Wat fijn om te lezen dat meer mensen/paarden hier 'last' van hebben. Ik merk wel dat aan het begin van de rit uly minder soepel is dan aan het einde. Af en toe een rek en strek oefening doet wel wonderen.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:43

galop heb ik absoluut geen problemen. Regelmatig laat ik hem even wisselen (best makkelijk die vliegende wissels) en dat doet hij dan ook braaf. Voel geen verschil, alleen soms iets meer "protest' bij het wisselen van rechts naar links.

In draf is het een heel ander verhaal. in de bak kan ik hem aardig rechtrichten. Lichtrijden op beide benen (ook op het rechte stuk) is geen probleem. Buiten wil het eigenlijk alleen maar op links. Ik probeer rechts ook wel mee te pakken (en dan vooral op mezelf te letten; linkerbeen LANG maken), maar dat is wel heel erg moeilijk. Fysio bij Sjors maakt wel iets verschil, maar ook niet zoveel dat ik wel rechts kan lichtrijden.

Ik probeer het dus zeker wel, en ben ook buiten veel bezig met rechtrichten. Maar toch blijft links niet alleen de voorkeurskant, maar ook de meest gebruikte kant..

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:11

Jij schrijft ook liever met rechts (of links) en eet ook liever met je vork in je rechterhand, je licht liever op je linkerzij in bed en rijd zelf liever op de rechterhand! Net als wij hebben paarden ook zo hun voorkeur, misschien is de ene kant wat beter ontwikkeld. Gewoon lekker doortrainen op beide handen en ik zou me er verder niet druk om maken!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:35

Elk paard is iets scheef, dat zie je bv al met het grazen: hetzelfde voorbeen staat altijd vooruit, dit ontstaat vanuit de schouder en zou zelfs al vanaf de geboorte bepaald zijn. Zo wordt de voet op een bepaalde manier ook gevormd en alle spieren in het lijf ook. (groot voordeel voor een vluchter, de sterke kant kan je het hardst mee wegrennen!)

Uit het voorbeeld van de TS: Dat paard heeft liever de linkergalop, en heeft dan ook waarschijnlijk liever dat de ruiter zit als het linkerachterbeen draagt. Een linksgebogen paard.
Rechtsachter is minder goed in het dragen van massa en hij zal deze dan ook liever niet onder de massa zetten, maar bv iets buiten de massa. Als ruiter ga je op dit soort paarden snel iets naar rechts zitten (want het zadel heeft minder ondersteuning van de minder sterke spieren aan de rechterkant)

Tips om zo'n paard sterker te krijgen bij het buitenrijden:
* zorg dat je zeker niet langer zit met je rechterbeugel (beugelriemen controleren!) evt zelfs gaatje korter op rechts kan helpen om niet te scheef te komen
* goed oefenen om je paard toch (recht!) te laten wennen aan de RA-LV diagonaal (zitten als LV naar achter komt, dan is RA namelijk dragend) Let op dat de achterhand nog wel op de 2 sporen van de voorbenen loopt!
* Goed de rechtergalop oefenen, maar niet te lang achter elkaar, bouw het op op
* In de bak op de sterke hand (Links) contra stelling oefenen.

Let trouwens goed op of je zadel niet voorbij de laatste rib draagt, ik zie daar ook nog wel eens ergere scheefheid door. Hoeft niet, kan wel.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 06:54

Bedankt voor de tips Moragh Lachen
In de bak wordt er aan dit probleem gewerkt. Buiten probeer ik er ook op te letten.
Momenteel staat alles even stil: blessure Boos!
We stappen alleen. Maar ook dan doe ik oefeningen om hem soepel te houden Ja