beginnen met endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjapaz

beginnen met endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 20:56

Hallo,
Ik heb me her en der wat ingelezen al, maar dacht toch het gemakkelijkst informatie te krijgen door rechtstreeks mijn situatie uit te leggen!

Ik heb een net 13-jarige NRPS pony, new forest/arabier. Hij heeft zijn hele leven in de dressuur gelopen, ik dressuur ook wel met hem maar geen wedstrijden of iets dergelijks. We springen af en toe, longeren en hij loopt sinds kort ook voor de wagen. Van buitenrijden kunnen wij beiden heerlijk genieten, hij is dan heerlijk actief en blij, en dan kunnen we echt ontspannen en onze energie kwijt.

Dit doen we dan ook regelmatig. Ik heb geen idee van hoeveel kilometer de ritten die we rijden gemiddeld zijn, maar we zijn toch vaak al snel een uur onderweg, met veel draf en galop tussendoor. Nu viel mijn oog laatst op endurance, en hoewel ik niet weet of ik het intensief zou willen doen, lijkt het me erg leuk eens zo'n kennismakingsrit te rijden.

Hoe moet ik dat aanpakken? is dat zomaar haalbaar, om een keer te doen? uiteraard moeten we dan van te voren trainen, maar hoe pak ik dat dan weer aan? hoe lang van te voren moet ik beginnen te trainen voor zo'n rit, hoe bouw ik de afstanden op, heb ik daar ook al een hartslagmeter voor nodig? Ook las ik dat de snelheid tussen de 9-12 km per uur gemiddels ligt, maar hoe weet ik hoe snel dat is? is dat draf, galop? mag je tussendoor stappen, en hoe lang?

naja een hoop vragen, het lijkt me erg leuk om mee te doen een keertje, maar op dit moment lijkt het me allemaal nog erg onbereikbaar Nagelbijten / Gniffelen Iemand die me in elk geval een stukje op weg kan helpen wat betreft informatie?

groetjes Karlijn

Sash

Re: beginnen met endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:48

Gewoon die kennismakingsrit gaan doen. Je hebt geen hartslagmeter nodig en ik denk dat jij hier niet echt extra voor hoeft te trainen. jij rijd zo te horen al best vaak dus met de conditie lijkt het me wel goed te zitten. misschien is het handig om een keer een paar uur achter elkaar te rijden om ook te kijken of je het zelf volhoud.

12 km per uur is voor mij een vrij langzame draf. je kan dat uitrekenen door op google earth het rondje wat je rijd op te meten en dan te kijken hoelang je er over doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:54

Ieder gezond paard die af en toe dressuurmatig word gereden en soms een bosrit heeft gemaakt zou een kennismakingsrit / klasse 1 aankunnen .
Zo als je het zegt lijkt me dat jou paard het ook wel aan gaat kunnen .

Je mag draven , stappen en galloperen wanneer je wilt .
Die snelheid die je moet aanhouden is alleen zodat je niet de gehele rit bijvoorbeeld gaat galloperen , niet zo fijn voor je paard .

Bij mijn eerste rit [ Kennismakingsrit ] had ik ook niks mee , gewoon rustig draven en af en toe galloperen en stappen .

Wel is het handig om even alles door te lezen op de sites , zoals hoe het zit met welke kanten je op moet bij welke kleur Knipoog

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 09:29

oke dank jullie wel!

ben ik nu erg laat om me nog op te geven voor de rit voor de veluwe, zit er een limiet voor het aantal deelnemers aan? en dan ook voor de kennismakingsrit? ik ga er straks wel even anar kijken of dat kan.

We rijden nu ongeveer 5x per week heel afwisselend en tenminste een uur. Dus hij hefet denk ik inderdaad wel een aardige conditie. Ik ga binnenkort eens een langere rit doen, kijken hoe dat gaat!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:31

De rit in Renkum zit idd vol. Ik zie dat je uit Assen komt, je zou in Ommen kunnen meedoen, dat is voor jou niet zo'n eind weg ook. Die rit is de laatste zondag van september. Kennismakingsklasse kan overal waar een klasse 1 is, je rijdt dezelfde route.

Ga een keertje twee of drie uur rijden in een voor jullie lekker tempo, zonder te jakkeren of juist overdreven veel rust te nemen. Gewoon lekker rijden zoals voor jullie het fijnst is. Probeer een lekker draftempo te vinden, afgewisseld met wat galop en stap. Neem een GPS mee (niet de hele tijd op kijken, dat leidt af) of meet na afloop op de kaart de afstand na die je hebt gereden. Dan heb je een idee van je gemiddelde snelheid. Als die minimaal 8 km/u is, dan voldoe je iig aan de minimale snelheid voor de kennismakingsklasse. Maar het belangrijkste is dat jij en je paard na die rit van een paar uur nog fit zijn en nog wel een rondje zouden kunnen - fit to continue, een essentieel begrip in de endurance.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 14:53

oke dank je, ik ben inmiddels net verhuist naar Enschede, maar dan is Ommen eveneens nog goed bereikbaar!

Het is zeker fijner en leuker om samen met iemand die rit te rijden die ongeveer het zelfde tempo aanhoudt? in plaats van alleen? of rijdt je toch wle vaak alleen?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:26

Ik denk dat je sjappie erg gelukkig maakt met endurance.
Zelf heb ik er totaal geen ervaring mee, en net zoals jij, alleen van horen zeggen, maar datgene wat ik hoor past denk ik precies bij sjapaz.
Volgens mij moet jij met je gem. arbeidsdraf al een heel eind komen, aangezien Sjapaz behoorlijk strekt en tempo weet te maken dan (waarop mijn kwpn-er begint te galloperen..)
Lijkt me enorm gaaf karlijn!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 16:28

dank je dagmar! arme valesje, dat ie sjapaz amper bijhield in draf! maar hij kan inderdaad lekker draven buiten, doet ie liever als galop!

Ik heb eens wat rondjes opgemeten: gemiddels rijdt ik een uurtje buiten, buitenrit. Dat blijkt een rondje te zijn van, wisselend per keer, om en nabij de 10 km, dus dan zou mijn snelheid gemiddels over de hele rit ook goed zitten. Ik heb ook een keer 2 uur buiten gereden, en deze rit was 22 km.... hij was toen nog niet echt moe. Dus volgens mij als we regelmatig de buitenritten erin houden, moet dat wel goed gaan toch?

Hoe zit het met rijden? rijdt je alleen, of in een groepjes? zijn er mensen die meedoen in Ommen?

Kan ik ook ergens de route zien die je dan ongeveer moet rijden? en waar kan ik me opgeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:51

Ja dan moet het wel lukken hoor !

Je start met kennismaking alleen , maar kan daarna gewoon met iemand anders mee rijden als je wilt .
Ze starten in ieder geval niet in een hele groep ineens bij kennismaking .

Waarschijnlijk staat er ergens het plattegrond waar je op kan kijken van te voren , daarna heb je lintjes aan bomen etc hangen tijdens de rit , die zeggen waar je links of rechts af moet enzovoort .

Lees hier [ http://www.deronline.nl/ ] wat meer informatie over Endurance en de regels , ook de aankomende ritten staan op de site Knipoog

In Klasse 3 vindt een massastart plaats .
In Klasse I en II wordt om de 2 minuten gestart.

Als je samen wil starten is dat alleen mogelijk als je de zelfde afstand aflegt en met maximaal 5 personen .
Je moet je dan wel bij de starters melden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-08-08 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:02

ja heb ik allemaal ongeveer gelezen Pling ook welke kleur lintjes voor welke kant enzo!

Het lijkt me alleen wel veel leuker om samen met iemand te rijden als alleen? maar volgens mij leer je ook in no time mensen daar kennen, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:06

Ja het is wel mogelijk hoor !
En je leert ook wel snel mensen kennen ja , je zult niet de enige zijn als je wel alleen start .

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 19:58

weet je ook waar ik me kan opgeven voor een kennismakingsrit? ik vind alleen inschrijfformulieren voor "gewone" ruiters, niet specifiek op kennismaking gericht...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:40

Handig programma om de afstand te meten die je gereden hebt is Google Earth.

Voor kennismakingsklasse is hetzelfde formulier. Er staat of je lid van van de endurancevereniging, als je daar 'nee' zet zetten ze je automatisch bij kennismakingsklasse.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 21:47

oke, bedankt!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 11:40

Wanneer ik bij probeer op te geven krijg ik eerst hoeveel kilometer, en dan mijn gegevens. Als ik die allemaal invul en dan doorklik naar volgende, komt er te staan: geen ritcode gevonden. Dat betekent toch hopelijk niet dat ie vol is? gisteren deed hij het nog gewoon...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:50

Ik kan ook niet met dat webformulier overweg, ging iedere keer mis, dus ik heb het maar opgegeven.
Nu gebuik ik gewoon dit formulier. Ik vul hem in (heb hem ingevuld opgeslagen zodat ik alleen de datum en de afstand hoef te veranderen) en mail hem als bijlage naar het emailadres dat je in het vraagprogramma vindt.
In de mail vraag ik altijd om een bevestiging. Mocht er dan iets fout gaan en je staat niet op de lijst, dan heb je iig die bevestiging (bij de endurance heb ik nog niet mee gemaakt dat het fout ging, maar bij dressuur wel en dan is het toch knap vervelend als je geen poot hebt om op te staan)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:16

Dagmar_k schreef:
Volgens mij moet jij met je gem. arbeidsdraf al een heel eind komen, aangezien Sjapaz behoorlijk strekt en tempo weet te maken dan (waarop mijn kwpn-er begint te galloperen..)
Lijkt me enorm gaaf karlijn!

dit komt mij erg bekent voor Bloos Mijn pony rent ook de meeste kwpn-ers eruit. Dus oppassen dat je niet over de 13 km/h gaat! Op zo'n wedstrijd worden ze vaak blij van alle paarden en het mooie bos en gaan dan sneller als normaal en dan zit je heel makkelijk aan de 13 km/h.

Wat mischien ook handig is, is de endurance calculator http://www.bluebalance.nl/index.php?id=26

en voor de rest.. Klasse 1 stelt niet zo heel erg veel voor. Gewoon lkker doen en rond vragen wat je weten wilt, dan komt het wel goed Knipoog

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:43

Lenneke_ schreef:
Handig programma om de afstand te meten die je gereden hebt is Google Earth.

Of www.afstandmeten.nl - je kunt daar je routes ook opslaan en simpelweg te tijd invoeren van de rondjes die je hebt gereden, je krijgt dan ook gelijk je snelheid te zien. Werkt voor mij in elk geval prima.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:11

Hilli, wat een super handige site! had ik nog nooit van gehoord. Heb gelijk een paar routes opgeslagen!