[ENQ]Welke jas tijdens lange ritten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fardau84

[ENQ]Welke jas tijdens lange ritten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 12:02

Hallo,

Voor een paardentijdschrift ga ik een test doen met jassen die geschikt zijn om in de winter aan te hebben tijdens lange buitenritten. Deze jassen worden getest op waterdichtheid, warmte en comfort. Omdat endurance ruiters de paarden ook in de winter moeten trainen en daarom lange ritten maken zou ik wel eens willen weten welke jassen deze ruiters dan dragen.
Dus mijn vraag is welke jassen dragen jullie in de winter tijdens het trainen, dus merk, type etc...En welke dingen vinden jullie belangrijk aan een jas?

Alvast Bedankt!

Groeten,
Fardau

Anoniem

Re: [ENQ]Welke jas tijdens lange ritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:05

Oh dit ga ik even volgen , zoek nog een goede jas voor aankomende winter .
Ik vind zelf belangrijk dat het comfortabel is , warm is en water dicht , ook dat er een zak zit voor telefoon of iets dergelijks , en dat het goed sluit bij de nek , heb een aantal jassen gehad waarbij me nek het nog niet warm had .
Leuk kleurtje is ook wel goed .

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:14

Een outdoorjack dat ademt is mijn favoriet. Daaronder trek ik wel laagjes aan om het warm te houden.

Moet toegeven dat ik de laatste winters vooral met donsjacks rijd, dat is ontstaan toen ik na een blessure veel moest stappen en het daarbij snel koud kreeg. Maar om echt in te trainen zijn ze eigenlijk te warm, hoewel ik in de winter bij echt koud weer ook eigenlijk niet train (winterrust).

Dus ja, ik ga toch voor dat ademende outdoorjack, eventueel met fleecevoering.

Ik denk dat de kleding van Mountain Horse in een hoop opzichten wel aan mijn eisen voldoet. In Zweden weten ze wat trainen bij lage temperaturen betekent voor eisen die aan kleding worden gesteld. Ik heb echter momenteel geen winterkleding van Mountain Horse, wel een windjackje dat op het oog weinig voorstelt maar heerlijk winddicht is (kan er in de herfst soms ook nog prima alleen een t-shirt onder aan) en ook nog best een bui kan hebben.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:26

Als ik 's winters buiten rij, dan is dat met een warme fleecetrui, daarover een bodywarmer en een regenjack om het af te werken. Dat werkt, maar is nog niet echt ideaal...

Wat ik verwacht van een goede jas voor in de winter:
* waterdicht zijn; ik haat nattigheid,
* afsluitend voor de wind; dus onderaan kunnen stroppen of op een andere manier genoeg afsluiten, zodat je geen schouweffect krijgt langs de halsopening,
* lange mouwen; anders krijg je koude handen of natte manchetten in de trui die je eronder aanhebt: heel onhandig,
* onderaan lang genoeg, zodat je de jas achteraan over je zadel kunt leggen (tegen een natte broek Knipoog),
* vooraan de rits onderaan kunnen openen, zodat je vooraan geen opstapeling of een verkeerde afvoer van regenwater krijgt (opnieuw tegen een natte broek),
* zakken met een rits die waterdicht zijn, zodat je daarin je telefoon en portefeuille kunt opbergen zonder dat die verzuipen,
* een lapje stof met drukknopen over de rits, zodat het ook langs daar niet kan inregenen
* eventueel warm genoeg zijn, maar dat kun je opvangen met laagjes eronder. Te koud kun je oplossen, te warm niet.
* aan de hals genoeg aansluiten, zodat een sjaal overbodig wordt,
* een goede kap, om over je cap te trekken of als je eens zonder cap moet buiten lopen.

't Is een hele waslijst; ik hoop dat je er iets aan hebt. Lachen

Groeten, SuSEQ

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:01

Ik rij altijd het liefst met een goede ademende wind/waterdichte Mountain horse jas! Ik ben erg tevreden over de jassen van Mountain horse! Heb er 1 voor het voorjaar/zomer en in voor de herst/winter, heb er al een aantal versleten inmiddels Haha!

Belangrijk vind ik dat de jas niet te kort, maar ook niet te lang is, genoeg zakken heeft, een capuchon heeft en daarnaast dus goed wind en waterdicht is en ademend. De kleur is op zich ook wel belangrijk maar niet doorslaggevend. Ik heb het liefst een blauwe jas Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:20

Ik wil altijd een bomber model, of met elastiek of met een touwtje dat je zelf aan kunt trekken. Ik vind het echt vrezelijk om op een jas te zitten.

Ik vind de jassen van Human Nature heel erg fijn. Goed waterdicht, niet zweterig en er zitten altijd handige dingen aan (klepje aan de capusion bijvoorbeeld)

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:39

net als Lenneke heb ik graag een bombermodel. Maar dan wel een die niet omhoog kruipt. Ik heb nu zelf een equitheme mooie jas maar niet helemaal waterdicht en kruipt op.

Het belangrijkste vind ik:
Waterdicht
Ademend
Bomber
Niet TE warm, dan doe ik liever laagjes over elkaar aan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:34

Ik heb sinds kort een lichte zomerbomber van PK, water- en winddicht...

EN!!!

Met antislip op de onderkant beneden, tegen het opkruipen Haha!

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:13

handig! maar vast duur ?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:16

Mwoah, die stond in promotie: van 109 naar 65 euro Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:43

Als het echt koud is draag ik een oude (nette) winterjas. Deze zijn meestal met dons gevuld en redelijk kort, komt tot ongeveer tot op de heupen. Langer is onhandig met rijden, zaak is om de goede lengte te vinden, het mag niet te kort zijn wegens opkruipen en koude rug, maar ook niet te lang zijn. Verder heb ik de winter-rijjas die je met punten bij de Pavo kon krijgen, die was wel erg fijn voor de koude winters, is ook redelijk goed winddicht en draag ik dan ook graag op de bok.

Is het iets minder vrieskoud, dan draag ik bij voorkeur een simpel sporttrainingsjack van katoen en een dikke werk-bodywarmer (uit de boerenbond en dergelijke). Dit om mijn lijf wel warm te houden, maar mijn armen vrij, ik vind van de jassen het onhandig dat de mouwen dik zijn.

Wat ik van belang vind is het volgende :
- Niet te lang.
- "Lichte" stof qua gewicht.
- Winddicht, en dan echt storm-winddicht.
- Waterdicht en waterafstotend, dus niet dat hij water opneemt en zo dus zwaar wordt.
- Mooi aansluitend, maar wel met voldoende ruimte bij de schouders, vaak zie je dat een jas op het lijf wel mooi past, maar bij de schouders wat nauw zit, hebben je schouders voldoende ruimte, dan slobbert hij om je lijf / buik.
- Zakken op buikhoogte waar ik mijn handen in kan steken bij kou (ik rijd haast nooit met handschoenen, gooi gewoon de teugels los en ga met handen in m'n zakken rijden) die dus níet afgesloten worden met een rits, maar eventueel met klitteband.
- Op borsthoogte een zakje voor mobiel en hoevenkrabber, moet aan buitenkant met rits bereikbaar zijn, maar wel waterdicht.
- Aan binnenkant jas maximaal 1 zak, meer gebruik je toch niet.
- Verder geen fratsen, zo min mogelijk koordjes, ritsjes, klitteband etc. Vooral die koordjes zijn irritant.
- Ruitersplit aan achterkant mag, maar moet je dan wel kunnen 'dicht'maken dmv rits of drukknopen.
- Hoge (licht gevoerde) kraag die je kan opzetten tegen de wind. Die kraag moet zo tot aan je oren komen. Ik heb een bloedhekel aan capuchons, dus draag die alleen als ik naast m'n paard loop. Kraag moet je aan voorkant dmv verschillende knopen kunnen dichtmaken of losmaken, gelang wat je wilt.
- Capuchon mag, maar moet dan afritsbaar zijn, of oprolbaar en netjes op te vouwen / weg te steken dan.
- Stevige robuuste stof, hij moet wel een beet van paard overleven, of ergens achter haken enzo zonder gelijk te scheuren.
- Onderaan rits kunnen openen is idd ook wel fijn, maar die dingen zijn vaak slijtgevoelig. Ik verkies trouwens een metalen rits boven een plasticcen, heb gemerkt dat die metalen het langer uithouden.
- Kleur : Prft. Blauw of zwart, gewoon donker zodat je er niet teveel op ziet.

Oohja, en niet al te duur, ik ben best bereid om te investeren in een jas, maar dan moet ie dat ook wel bewezen hebben Lachen Eigenlijk best lastig dus... Clown

Ik heb zo'n lange wasjas hangen, op zich fijn voor de stapritten en alles buiten, maar voor intensievere training toch te onhandig.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:33

ik draag een gore tex jack,nog van de bergsport,van bergans,.
is 100%waterdicht,winddicht en ademend!en er zit stretch in,dus rekt fijn mee!
met ritsen onder de armen,zodat ik deze evt kan openzetten bij teveel warmte.
hieronder heb ik een powerstretch shirt met lange mouwen,als het onder de 10 graden wordt
en als het tussen de 5 en 10 graden wordt,draag ik daar weer een thermoshirt met lange of korte mouwen onder
dit is allemaal zeer licht materiaal,maar oersterk.
het jack kost wel 300 euro,maar met mijn vorige goretex jack heb ik 14 jaar gedaan,en dag in dag uit gedragen.
voor mij geen ander materiaal dan goretex
zomers,met t shirt eronder ook prima,en naarmate het weer kouder word extra lagen eronder.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:33

ik heb een br jas die in laagjes werkt. Tot dusver bevalt deze. Alleen hij hij lange touwtjes die ik kwijt moet omdat je er anders op kan gaan zitten

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:48

Ik heb ook graag een jas met een capuchon doe je kan oprollen en in de kraag kunt doen. Ik vind zo'n dikke kraag leuk staan Haha!

Dons wil ik niet, gaat tegen mijn principes in.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:57

Ik heb een hele fijne jas van Happy Valley (als ik het merk goed heb uit mijn hoofd), ik heb hem in de winter van 2006/2007 gekocht bij een ruitersportzaak voor 110 euro, dacht ik. Het is een heel dun buitenjasje (groenig, zie foto in mijn profiel) met een fleece binnenjasje. Het mooie is dat je de zwarte fleece binnenkant los kan dragen en dan heb je een heel fijn getailleerd fleece vest, zie deze foto: http://www.alterenkarien.nl/attachments ... ngen/7.jpg

Het groene buitenjasje is lekker winddicht en ademend. Onder de oksels zitten ritsen die standaard open staan bij mij, er zit een soort gaas onder. In januari begin ik altijd weer met trainen en als het echt koud is dan trek ik beide jassen over elkaar aan. Als het droog weer is dan draag ik alleen het fleecevest en in de zomer draag ik alleen het groene ding. Multifunctioneel dus. Er zit een capuchon aan en het is een bombermodel, ideaal!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:53

Ik heb een kort jack gehaald in de watersportzaak. Kost wel wat, maar ik heb er eigenlijk het hele jaar door plezier van. ik heb een hekel aan dikke jassen, omdat ik voor mijn gevoel minder bewegingsvrijheid heb. Dit jack is aan de buitenkant van een fleece-achtig materiaal, en gevoerd met waterdicht, ademend spul. Het is licht, en dat vind ik persoonlijk fijn. En als het nou echt enorm vriest, dan doe ik er een fleece-trui onder. Maar dat vind ik ook snel te dik.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:16

ik hbe een jas uit de anwb winkel, water en winddicht, lekker warm en niet te dik
heb hem nu een jaar of 3 en echt hel veel gewassen, voor de echte koude dagen kun je er ene bodywarmer inritsen

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:18

Sash schreef:
net als Lenneke heb ik graag een bombermodel. Maar dan wel een die niet omhoog kruipt. Ik heb nu zelf een equitheme mooie jas maar niet helemaal waterdicht en kruipt op.

Het belangrijkste vind ik:
Waterdicht
Ademend
Bomber
Niet TE warm, dan doe ik liever laagjes over elkaar aan.

Hier ga ik helemaal met mee.
Heb een écht voorkeur voor bombermodellen, andere
trek ik niet aan met het rijden

Fardau84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 08:15

Bedankt voor jullie reacties!

Zijn er ook nog mensen die het leuk zouden vinden om mee te werken aan de test? Dat houdt in met een van de jassen rijden en vervolgens een test formulier invullen. Mocht je dit leuk lijken kun je mij pb'en Knipoog

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:25

In de winter rij ik toch minimaal 3 keer per week buiten. Ik denk dat er al een heel lijstje nette eisen voorbij zijn gekomen.

Ik rij momenteel met een oud ski-jack, omdat dat aan mijn eisen voldoet.
- Warm, maar ademend. Als je gaat bewegen, ga je toch zweten/warmte produceren en het ergste daarvan moet je kwijt kunnen. Ik wil niet bij het uitstappen of de tijd op stal daarna zo afkoelen dat ik me een ijsklontje voel.
- Kort genoeg zodat je er niet op gaat zitten, maar wel zo lang dat je ook geen koude rug krijgt. Dat is een kwestie van passen en meten per jas.
- Ook met trui eronder ruim genoeg, mouwen van voldoende lengte, zodat je niet met half blote onderarmen op je paard zit. Te lange mouwen zijn overigens ook vervelend.
- Bij een skijack: de sneeuwvanger zorgt voor afsluiting aan de onderkant zodat je geen koude rug krijgt, dat is heel erg fijn.
- Voldoende zakken voor spulletjes, in elk geval 1 binnenzak en 2 buitenzakken. Omdat ik vaak sleutels bij me hebt, graag van een beetje stevig materiaal zodat je niet gelijk je voering kapot hebt na 1 seizoen.
- Waterdicht, of in elk geval bestand tegen een flinke bui. Ook bij de "vouw" van je elleboog.
- Winddicht. Ik rij veel in de polder en dat is erg open. Koude wind die overal doorheen waait is zo vervelend.
- Indien natgeregend: sneldrogend, zodat je 'm de dag erna weer aankan of tussentijds kunt wassen. Dat betekent waarschijnlijk ook een kunstvezel-voering.
- Blijft warm en redelijk waterdicht na regelmatig wassen.
- Heeft een kraag, zodat je eigenlijk geen sjaal om hoeft (ik stik de moord met zo'n ding om m'n nek), of alleen een dunnetje.
- Is redelijk betaalbaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel van dat soort jassen (en vele andere paardenspullen) enorm duur vind en alhoewel het een zeer prettig iets kan zijn om zo'n jas te hebben denk ik er vaak nog een keertje over of koop ik zoiets in de uitverkoop. Op dit moment was dus een ski-jack voordeliger.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:37

Even het ljstje van een voorganger gestolen en aangepast Haha!

- Niet te lang.
- niet te dikke voering. Bij echt koud weer doe ik er wel een dunne fleece onder
- "Lichte" stof qua gewicht.
- Winddicht, en dan echt storm-winddicht.
- Waterdicht en waterafstotend, dus niet dat hij water opneemt en zo dus zwaar wordt. En ook zo waterdicht dat het een paar uur regen aan kan. En ook blijvend waterdicht.
- Mooi aansluitend, damesmodel enigzins getailleerd.
- Zakken met rits aan de zijkant
- Aan binnenkant jas minimaal 1 zak, ook met rits
- onder je armen ook van die ritsjes die je kan openen voor extra ventilatie
- Verder geen fratsen, zo min mogelijk koordjes, ritsjes, klitteband etc. Ook liever geen klitteband aan de mouwen omdat daar stro, haren etc in blijven hangen.
- Ruitersplit aan achterkant mag, maar moet je dan wel kunnen 'dicht'maken dmv rits of drukknopen.
- Hoge (licht gevoerde) kraag die je kan opzetten tegen de wind. Die kraag moet zo tot aan je oren komen.
- Capuchon mag, maar moet dan afritsbaar zijn, of oprolbaar en netjes op te vouwen / weg te steken dan.
- Stevige robuuste stof, hij moet wel een beet van paard overleven, of ergens achter haken enzo zonder gelijk te scheuren.
- Makkelijk zelf te wassen, snel droog en kleurvaste stof.
- goede prijs/ kwaliteitverhouding

Heb zelf voor het 4de seizoen een PK wind- en waterdichte jas die goed bevalt en ondanks dagelijks dragen (in najaar, winter en vroege voorjaar) helemaal heel blijft Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:21

Ik heb al een paar jaar een jas van LOGG Sport van H&M Haha! , toevallig tegenaan gelopen (en hij had de goede kleur Schijnheilig ). Hij is goed waterdicht, ademend, lekker warm maar niet té, capuchon die je netjes op kan bergen (want die doe ik toch niet vaak op), aansnoerkoordjes om hem op de juiste lengte te maken, verschillende handige zakken en binnenzak (belangrijk! Tong uitsteken )...
De sluiting is met een rits en kliitenband, en ook de mouwen kun je met klittenband goed laten aansluiten op je handschoene, erg fijn in de winter. Ja

Reflecterende dingen erop zou ik nog wel handig vinden. Mijn vader heeft een jas waar achterop een soort uitklapbaar reflecterend flapje zit (met het woord "rider" erop). Pling De jasjes van de Lidl en Aldi die ik gebruik (windjackje en ademend regenjasje) hebben ook veel reflecterende details.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:24

Wat betreft klitte(n)band: liever niet zodanig op een flap dat 'ie bij loshangen langs je benen schuurt. Mijn oude regenjas had dat wel en dat heeft toch een rijbroek flink beschadigd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:31

Ik wil ook graag een capuchon die je goed vast kunt maken op je hoofd zodat je haar echt niet nat kan worden en hij ook niet af waait.
Met rijden heb ik een helm op, maar verder ben ik echt een zeikerd wat betreft m'n haar Nagelbijten / Gniffelen

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:35

www.australiantreasures.nl
daar werk ik nu en wij hebben zeer goede waxjassen die zeer goed zijn om mee te rijden, waterdicht, verschillende modellen en voering die je los kan maken. kijk maar op de site, de winkel zit in vlissingen. we hebben ook handschoenen en waxchaps(van die lange)
bij vragen mail me maar.