Controleprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Controleprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 18:39

Ik ben daarnet voor de eerste keer in de bossen (van Tessenderlo) gaan rijden met Falco. De rit heeft blijkbaar toch een dikke 4 uur geduurd, maar met voornamelijk stap. Af en toe een stukje draf (of galop, wanneer Falco zijn maatje niet kon bijhouden). Het was ongeveer een jaar geleden dat we nog op vreemd terrein geweest waren en over het algemeen ging het echt prima. Ik ben trots op mijn ventje.

Maar...

Op een bepaald moment komen we bij een T-splitsing. Falco hoort galopperende paarden, maar ziet ze niet. Nu weet ik dat hij niet fel schrikt, zolang hij maar kan zien wat er raar is. Deze paarden zag hij dus niet.
We stapten een stukje terug, maar ineens vertrok hij. Rengalop, de bocht om, probeerde hem in een minivolte te krijgen, maar lukte niet. Uiteindelijk viel ik van hem af, maar lief als Falco is, stopte hij een klein stukje verder.
Terug opgekropen, maar hij was toch schrikachtiger dan die paar uur eerder, want man, wat was hij toen rustig. Gelukkig waren we toen al op de terugweg, want hij begon continu te draven en probeerde voorbij te steken. Het lukte hem niet, maar ik was niet op mijn gemak. Hij ook niet.

Dus nu mijn vraag: hoe los ik dit probleem op. Thuis en in de bak gedraagt hij zich voorbeeldig in alle gangen. Het is alleen als hij een lang pad ziet, dat hij durft te vertrekken. Hij steekt zijn hoofd dan ook niet in de lucht, maar kruipt achter de teugel en ik heb niks meer te zeggen.
Hem moe maken is ook geen optie, dat lukt me gewoon niet. Dit was de eerste keer in zijn leven dat hij zo lang heeft gelopen, want anders rijden we maar een uur tot anderhalf uur en toen we aankwamen aan de stal keek hij alsof hij zo nog een ronde zou kunnen lopen.

Iemand een suggestie? Ik ben niet geneigd om een ander bit te gebruiken. Hulpteugels hou ik niet van, maar misschien moet ik daar wel voorlopig hulp in gaan zoeken? Het liefst zou ik dit rijtechnisch oplossen, maar ik heb geen idee hoe, aangezien ik zelden zo kan gaan wandelen en hij thuis geen problemen maakt.

Het kan gewoon niet dat hij later op een wedstrijd schrikt wanneer hij een ander paard hoort galopperen en dat het daardoor gevaarlijk wordt voor hem, mezelf en anderen.

SFCAP

Re: Controleprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:45

Hey,

Ik heb ook zo een probleem met mijn paardje gehad...

Hij tolleereerde het namelijk niet dat er iemand voor hem rijdt... en hij wil en zal altijd de eerste zijn. Helemaal niet leuk... Soms sheurt hij ervandoor en de rem is helemaal zoek... Ik dacht, dat rubberen bitje zullen we eens vervangen door een met ketting...
Helemaal een ramp is het toen geworden, hij tollereerde het bit helemaal niet en is er gewoon vandoor gegaan... Ik stond als hij eindelijk tot stilstand kwam eraf gesprongen met trillende benen...
In groep rijden werd beangstigend.

Ik heb hem dan maar opnieuw gereden met zijn rubberen bit en we hebben met een van de andere paarden geoefend dat die ons af en toe voorbijsteekt, of naast ons komt rijden en vanaf dat ik voel dat hij ervandoor wilt gaan hoe ik hem al in. Je voelt dat zijn spieren opspannen.
Als ik hem laat gaan kan ik hem niet meer terug nemen.
Idem al hij zou verschieten... Als hij andere paarden ziet ...Maar met wat training al een hele verbetering...

Als ik voel dat hij te nerveus wordt stap ik af om hem te kalmeren. (wel het goede moment kiezen dat je er niet nog voor de helft aanhangt Knipoog)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 16:41

Mijn paard wilt niet de eerste zijn, maar krijgt soms gewoon een schrikaanval. Dus het probleem is toch wel heel anders.

Ik denk dat ik misschien toch maar eens een Pelhambit ga proberen, met 2 paar teugels. Gewoon om het veiligheidsgevoel van mezelf/anderen. Ik weet dat dat het probleem niet oplost, maar ik kies toch liever voor veiligheid (als het werkt) dan maar op de gok gaan oefenen en oefenen in de vrije natuur (want thuis of in de bak stelt het probleem zich niet) en hopen dat ik niet zal verongelukken, of dat anderen dat door mij niet zullen doen.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:33

Ik heb net hetzelfde gedaan, en het werd nog veel erger... Enfin je ziet maar, paarden zijn natuurlijk niet hetzelfde.

Veel succes nog!

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:35

Ja, een schrikaanval is niet hetzelfde.
Ik heb wel een andere pony die dat heeft of allesinds had als ik alleen met hem ging gaan wandelen. Alles gaat goed, en op het moment dat ik dat denk gaat hij ervan door, zonder reden, en remmen lukt niet meer... echt angstaanjagend, en ja, je hoopt dat je het overleefd.

Nu ga ik dus noooit meer alleen met dat beestje op wandel... En met 2 meestal geen probleem

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 18:01

Vandaag pelhambit besteld, gewoon de meest simpele uitvoering. Ook extra teugels bij Goedhard besteld, dus dan gaan we dat eens proberen.

Het is dan niet de bedoeling dat ik daar altijd mee ga rijden, maar bij het gewone dressuurrijden mijn gewoon bit en als ik dan nog eens op wandel ga het pelhambit. Anders raakt hij daar gewoon aan en mag ik er binnenkort nog iets scherper inhangen en dat is echt niet de bedoeling.