Belgische ruiters: volgend jaar geen b-brevet meer nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Belgische ruiters: volgend jaar geen b-brevet meer nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 17:20

In Tienen heb ik van de mensen van Trail Horses Best gehoord dat het vanaf volgend seizoen niet meer nodig is om in de hogere klassen te beschikken over een b-brevet om een licentie aan te kunnen vragen. Weet iemand hier meer over met zekerheid?

A-brevet zou wel nodig blijven, of ook niet? Ik heb mijn a-brevet, maar een vriendin van me heeft dat niet en zou ook vroeg of laat willen starten. Maar ze kan nu dus nog niet beginnen met wedstrijden, omdat ze geen brevet heeft.

SuSEQ

Re: Belgische ruiters: volgend jaar geen b-brevet meer nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 02:17

't Is nu niet dat je voor een A-brevet de opperste perfectie moet demonstreren... Voor iedere gemiddelde ruiter is dat niet veel meer dan een formaliteit. B-brevet is een ander paar mouwen, al kan een paard met automatische piloot een groot verschil maken. Ik ben er persoonlijk niet tegen dat er minstens een A-brevet wordt vereist.

Wat het wordt, kun je imo best eens vragen bij de VLP...

Groeten, SuSEQ

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 07:08

Ik zeg ook niet dat het zo geweldig moeilijk is om dat te halen, maar waarom zou je het halen (met het oog op wedstrijden) als het afgeschaft zou worden? Knipoog Het gaat niet om de inhoud, wel of het nog nodig is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:37

Voor de 20 km-klasse heb je geen brevet nodig, dus starten kan ze sowieso al Knipoog

Voor de rest weet ik evenveel als jij weet, heb ook horen waaien dat het in 2009 afgeschaft zou worden (B-brevet) maar daar stopt mijn kennis dan ook Clown Dus ik denk dat het nog wat afwachten zal zijn ...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:40

wat houden die brevetten uberhaubt in, ik heb geen brevet!
hoe kom je er aan en wat moet je er voor kunnen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 19:26

Je hebt het A-brevet (wandelbrevet) en B-brevet (wedstrijdbrevet). Voor beide brevetten moet je een test doen op gebied van dressuur (simpel proefje), springen (klein parcour, hoogte afhankelijk van het soort brevet) en theorie (bij A-brevet ook verkeersregels).
Je kan die brevetten halen bij clubs/maneges die dit doen vanuit de VLP of Bloso. Bij Kattevenia in Genk bijvoorbeeld, daar organiseren ze dit regelmatig.
(Je hebt uiteraard ook nog "hogere" brevetten, voor instructeur ed. Maar je moet altijd beginnen bij het eerste.)

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:31

het klinkt als het hollandse ruiterbewijs.
Ook niet veel meer dan een "dure" formailiteit.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:48

In het clubblad van club elite heb ik gelezen dat je inderdaad enkel een A brevet moet hebben om te mogen starten in alle klassen. Ik heb zelf ook nog geen brevet. Wilde van de zomer voor A en B gaan maar vermits ik nu niet mag rijden wordt het dus een plan voor het najaar of voor voorjaar volgend jaar... Bij lrv hoef je helemaal geen brevet te bezitten om te mogen starten in alle klassen. 't Is enkel bij vlp dat ze die stomme regel wel hebben...

Ben er niet echt voorstander van want een brevet bewijst niets over je rijkunsten...

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:39

Ik heb mijn A en mijn B brevet, maar na een brand waren ze dus weg en heb ik ze opnieuw aangevraagd. Ik heb enkel mijn B gekregen, ze zeiden dat het B brevet zowieso het A brevet impliceert. Klopt dit, want ik zo graag starten eind december in mijn eerste wedstrijd, maar wel meer dan 20 km doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 18:45

Ja, want om je B te hebben, moet je eerst A gehaald hebben.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:48

Ah, ok, want kzou nu dak eindelijk kan mee doen der nie mee kunnen lachen als ze zeggen dat niet gaat en dak mijn a moet hebben,

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 10:48

Even een update: op de site van Team Elite staat dat vanaf 2009 voor geen enkele proef nog een b-brevet nodig is. A-brevet blijft precies wel.

Dus het is officieel dan? Dit zal VLP wel toegankelijker maken, denk ik.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:34

Dat gezaag over brevetten..........
Sorry hoor, heb teveel brevet gehoord afgelopen jaar Boos!
Ik sluit me aan bij Willeke......
Ik zal hem wel halen op een manegeknol die toch haar kunstje wel doet, maar Cisco zal nooit springen!
Zeg moet je bij het rijden voor het A-brevet ook zo'n dressuur-ape-pakje aan??? Tong uitsteken
Kan ik dan opeens "wel" rijden als ik een A-brevet hebt? want volgens mij blijf ik mijn hele leven belabberd rijden, whahaha.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 19:52

Nee, moet niet Haha!
Ik vind de brevetten ook maar nonsens hoor, maar wat ik vind doet er niet toe Clown

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:09

Tieneke schreef:
Nee, moet niet Haha!

Gelukkig Afgod

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:19

ik vraag me af hoe dat bij mij zit
ik ben van nederland naar belgie verhuist maar heb in nederland wel op M2 niveau dressuur gereden
moet ik dan nu een wandelbrevet gaan halen?? die zijn gek

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 18:20

Dat moet je eens navragen bij de VLP, als je daar tenminste bij rijdt. Als je bij LRV zit, heb je niks te vrezen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:25

ik rij nergens bij, alleen VET 2000 en verder western bij Nederlandse verenigingen
dressuur rij ik al een paar jaar niet meer, zo saai

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 18:27

Dan hoef je helemaal geen brevet te halen Lachen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:49

spatter schreef:
ik rij nergens bij, alleen VET 2000 en verder western bij Nederlandse verenigingen
dressuur rij ik al een paar jaar niet meer, zo saai

Ha die Spatter!

Maak je geen zorgen meisje, bij de VET2000 zijn ze niet zo moelijk Knipoog
Maar de voorwaarden om naar een hogere klasse te gaan dan de 30 km bij VET weet ik eigenlijk niet, ik weet alleen dat je geen brevet hoeft te hebben!
Zo zijn er wel meer dingen die ik van VLP echt vreselijk gezaag vind. Dat je bijvoorbeeld EN lidmaatschap van 1 of andere wazige club in Tokio of verder moet hebben en dan pas een licentie kan aanvragen. Dan voel ik me een beetje genaaid voor totaal 45 euro.......! (of was het nog duurder??)
Maar ik ga hier VLP niet afzeiken, voordat ik weer ruzie krijg Lips are sealed Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 18:53

Maar je mag wel LRV-wedstrijden èn VLP-wedstrijden rijden, dus dan is het wel mooi in verhouding. Bij LRV betaal je minder, maar de wedstrijden van VLP mis je. Dus ik denk dat als je het omrekent, het niet zoveel verschil maakt.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:58

Tieneke schreef:
Maar je mag wel LRV-wedstrijden èn VLP-wedstrijden rijden, dus dan is het wel mooi in verhouding. Bij LRV betaal je minder, maar de wedstrijden van VLP mis je. Dus ik denk dat als je het omrekent, het niet zoveel verschil maakt.

Uhh Tieneke je zit er naast he. Als VLP een wedstrijd heeft en VET2000 ook, dan mag je van VLP NIET de VET2000 wedstrijd rijden!
Daarnaast wou ik vorig jaar 1 wedstrijd in NL rijden, je moet dan bij de VLP aangesloten zijn, maaaaaaaaaaaar je mag niet in NL rijden als VLP in dat weekend weer een eigen wedstrijd heeft en je moet het altijd eerst aanvragen met toestemming. Beetje kleuterklas niveautje Frusty Lips are sealed
Ik ga zwijgen hier............. Boos!
Ik zie wel wat ik doe, heel misschien ga ik voor die ene wedstrijd in Helchteren een VLP-licentie pakken, maar dan wordt dat een ritje van meer dan 50 euro Boos!
(kunnen we beter nog een keer zwart rijden, whahaha) Nee dat was een flauw grapje Duivel ik wil mensen niet tegen de schenen trappen. Er wordt veel tijd en moeite gestoken in de wedstrijden, respect!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 19:00

Dat weet ik, maar als een wedstrijd dus niet gelijktijdig valt, is er geen probleem. En omgekeerd kan niet.
Dat van niet ergens anders rijden als je "eigen" vereniging een wedstrijd heeft...Tja, zo onbegrijpelijk vind ik dat persoonlijk niet.

Ik ga nu een jaartje Team Elite proberen en zien hoe het me bevalt. De wedstrijden van VLP leken me op zich "ver van huis", maar nu ik beter gekeken heb, ligt Helchteren al even ver Clown Dus ik ga het gewoon proberen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:37

Tieneke schreef:
Dat weet ik, maar als een wedstrijd dus niet gelijktijdig valt, is er geen probleem. En omgekeerd kan niet.
Dat van niet ergens anders rijden als je "eigen" vereniging een wedstrijd heeft...Tja, zo onbegrijpelijk vind ik dat persoonlijk niet.

Ik ga nu een jaartje Team Elite proberen en zien hoe het me bevalt. De wedstrijden van VLP leken me op zich "ver van huis", maar nu ik beter gekeken heb, ligt Helchteren al even ver Clown Dus ik ga het gewoon proberen.

Heb je al iemand weten te strikken voor vervoer dan??

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:44

Koe