Starten met een paard met ruis in hartklep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amigootje

Starten met een paard met ruis in hartklep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 21:57

Het lijkt mij zo gaaf, om te gaan starten in deze richting van de sport !!

Enkeld, voordat ik van alles ga lezen,mee kijken met de wedstrijden, en te gaan trainen ect. ect.

Mijn paard heeft een ruis in zijn rechter hartklep.

Volgens de DA kan dit geen kwaad,

maar voor deze tak van de sport ?

Bloos

Apple

Re: Starten met een paard met ruis in hartklep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:59

Als het volgens de DA geen kwaad kan dan kun je hem vragen om een verklaring voor de sport te schrijven. Dan kun je die overleggen als er vragen komen tijdens de DA keuring op een Endurance.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 22:07

Dat is een duidelijk antwoord !! Dankjewel !!

Enkeld wil ik nog laten onderzoeken, of hij er daadwerkelijk echt geen last van heeft !
Als hij zulke dingen niet aan kan, of er zit een risco aan, dat gaat het niet door.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:08

Dit kan wel hoor, ik ken iemand die endurance doet met haar arabier met hartruis Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 06:11

Als ik het goed heb moet je dan naar Utrecht voor een sportbrief. Je paard moet dan geheel onderzocht worden en dit moet eens in de zoveel tijd herhaalt worden.
Het kost je in ieder geval een hoop geld.

Ze kunnen je paard er niet op afkeuren, maar als ze het op wedstrijd eenmaal geconstateerd hebben kom je niet meer onder die sportbrief uit wil je endurance blijven rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:15

Precies. Een verklaring van je DA alleen is niet voldoende, alleen een sportbrief die bij mijn weten alleen in Utrecht wordt afgegeven (dus naar een andere kliniek gaan mag ook niet van de KNHS)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:46

Ik denk dat je gewoon alles kan doen. Denk als je menig paard die zwaar in de sport lopen gaat controleren je ook nodige met hartruis gaat vinden. En die mensen hebben ook geen sportbrief omdat ze het niet weten.

gok ook dat je niet zwaar de sport in gaat enz... voor endurance kan ik nog wel begrijpen omdat ze daar altijd controleren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:00

Punt is dat ze het met Endurance dus wel tegen gaan komen met de veterinaire controles. Als je dat op gegeven moment telkens op je Vetkaart hebt staan dan zit er niets anders op dan een sportbrief te gaan regelen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:12

Sterker nog: als het eenmaal geconstateerd is tijdens de veterinaire controle op een wedstrijd, dan ontkom je er niet meer aan om zo'n sportbrief te halen als je nog meer wedstrijden wilt rijden. Je mag anders gewoon niet meer starten.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 16:00

dus, ik zou met paard en al naar utrecht moeten voor onderzoek,en dan bij postief resultaat, krijg ik
een sportverklaring/brief.

En kan ik gewoon starten ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:08

Yep. En die brief moet je ieder jaar laten verlengen, maar ik dacht dat je na een aantal keer en ongewijzigd beeld een brief die 3 jaar geldig is krijgt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:29

Utrecht, maar Moerbeke en Gent (Belgie) ook. Deze laatsten geven ook officiele sportbrieven uit. Maar goed, blijft dan wel een Belgische sportbrief... geeft altijd weer vragen in een Nederlandse wedstrijd.

Persoonlijk zou ik het niet doen. Als er maar iets mis gaat, vergeef je het jezelf nooit meer.
Want achter een ruis kan zoveel zitten; septumdefect? verkleinde aorta-uitgang? enkel de (rechter) klep(pen)? welke hartkamer lekt? hoeveel lekt er zuurstofrijk met het zuurstofarme bloed? wat zijn de prognose's? hoe is zijn levensverwachting? is sportprestatie voor zo'n dier levensbekortend? hoe eerlijk is het eigenlijk om van zo'n dier een sportprestatie te vragen? hoe ernstig is eigenlijk dit hartdefect? is er een hartfilmpje gemaakt?

Nee, ik persoonlijk zou het risico te groot vinden om endurance te rijden met een paardje met aangeboren hartafwijking. Zeker als je niet weet wat voor hartdefect je paardje eigenlijk heeft en wat de toekomst zou kunnen geven met zo'n dier.
Maar wellicht ben ik wat bevooroordeeld, ik vind hartfalen altijd dood- en doodeng. Knipoog

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:42

Sportbrief in Utrecht kost 135 euro (vorig jaar dan) en dat vind ik op zich een "spotprijsje" als je ziet hoe ze alles controleren. Dus het kost een paar centen maar dan heb je ook wel wat! Haha!
En kunnen ze je daar meteen vertellen hoever je zou kunnen gaan met je paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:39

scoxxx schreef:
Persoonlijk zou ik het niet doen. Als er maar iets mis gaat, vergeef je het jezelf nooit meer.
Want achter een ruis kan zoveel zitten; septumdefect? verkleinde aorta-uitgang? enkel de (rechter) klep(pen)? welke hartkamer lekt? hoeveel lekt er zuurstofrijk met het zuurstofarme bloed? wat zijn de prognose's? hoe is zijn levensverwachting? is sportprestatie voor zo'n dier levensbekortend? hoe eerlijk is het eigenlijk om van zo'n dier een sportprestatie te vragen? hoe ernstig is eigenlijk dit hartdefect? is er een hartfilmpje gemaakt?

Een hartruis (als dat tenminste goed is gedefinieerd door de luisterende DA, maar daar ik even van uit) wordt veroorzaakt een lekke klep. Het is geen lekke hartkamer (dan zou je harttamponade krijgen en een dood paard hebben), en het is ook geen septumdefect (dan hoor je wel meer dan een ruis, en heb je bovendien echt een ziek paard, daar kom je als je paard nog veulen is al achter). Ook een vernauwde aorta kan je horen en geeft een ander geluid dan een hartruis. Die dingen zijn zonder meer te onderscheiden bij het luisteren met een stethoscoop.

Er stroomt bij een lekke klep wat bloed terug, er treedt geen vermenging op van zuurstofarm met zuurstofrijk bloed (dat heb je alleen met een septemdefect). Het terugstromen van (wat) bloed houdt dus eigenlijk alleen in dat het slagvolume in feite wat kleiner wordt. Het paard compenseert dat door een (iets) hogere hartslag. Pas als je hele zware prestaties gaat vragen gaat dat problemen opleveren. Daarnaast geeft het terugstromen een iets hogere kans op stolsels, maar dat risico bestaat toch en is niet afhankelijk van inspanning.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:29

scoxxx schreef:

Maar wellicht ben ik wat bevooroordeeld, ik vind hartfalen altijd dood- en doodeng. Knipoog

dat is dus de grap van die sportbrief. Het paard wordt dan ge-echood aan 2 kanten om te zien wat het defect is en vervolgens om te zien wat het effect van het defect is, dus bijvoorbeeld bij een insufficiënte klep kijken ze hoeveel bloed er terug stroomt. Als er maar een matige hoeveelheid bloed terugstroomt, wordt ie gezond verklaard en daar hoeft het paard dan ook helemaal geen last van te hebben er is dus absoluut geen sprake van hartfalen, dat is iets heel anders. Vervolgens moet je elk jaar terugkomen en dan echoen ze hem weer en zo blijven ze hem op de voet volgen totdat er misschien een keer een tijd komt (als ie oud is) dat hij er wel last van zou kunnen krijgen, maar of hij er ooit last van krijgt is onafhankelijk van of je hem nu in de sport gaat gebruiken

Stenoses komen niet zo vaak voor bij het paard, maar hoeft ook niet altijd problemen te geven. Een een matig septumdefect hoeft ook helemaal geen problemen te geven, zolang het gat niet zo groot is (en dan is het geluid juist hard).

Paarden met een milde afwijking aan hun hard kunnen best in de sport gebruikt worden. Als je namelijk ieder paard zou gaan echooen, kom je erachter dat een heleboel paarden afwijkingen hebben, waar ze nooit last van hebben. Dit komt doordat de paarden relatief groot zijn geworden de laatste tijd en de hartkleppen zijn daar een beetje in achter gebleven en daarom zijn er veel paarden met insufficiënte kleppen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:33

Thanks voor het meedenken !! Ik heb geen iedee of dit een aangeboren afwijking is, volgens de DA was de ruis ook erg licht te horen, en volgens de DA zou hij er geen last van hebben...

Hij heeft in de sport gelopen, dit in de dressuur sport, dat is natuurlijk heel wat anders de de endurance...

Ik ga er overnadenken over alle antwoorden !!

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:35

Ook ik heb een arabier met een lichte hartruis en heeft in het bezit van de sportbrief uit Utrecht gewoon meegedaan aan de endurance wedstrijden ook klasse 2!!

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:47

Nog even over de sportbrief....

Zelfs al zou je besluiten toch geen endurance met je paard te starten
omdat je dat toch onplezierig zou vinden in combinatie met een hartruis.

Dan levert de sportbrief je iin ieder geval wel duidelijke informatie op
over wat je dan nog wel met je paard kan doen.
En ook weet je dan wat er precies met je paard is, en waardoor de
hart ruis wordt veroorzaakt...

Dat op zich zou mij al heerlijk lijken.
Ik heb vrienden en die hadden een paard met een hartruis
toen ie in Utrecht kwam voor de sport brief leek het allemaal
reuze mee te vallen, en kwamen ze er super opgelucht vandaan.
Ze dachten altijd dat er toch wel een behoorlijke afwijking zou hebben
gezeten.

Dus in dit geval is : meten is weten...

veel sucses Pling

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:03

Oud topic