Ervaring met zadels gevraagd: Ho end flex pegaso gaston merc

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Ervaring met zadels gevraagd: Ho end flex pegaso gaston merc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 16:13

Hoi

Ik ben op zoek naar een zadel voor volgend jaar, dan ga ik mn pony inrijden, hij is dan 4. Foto staat in profiel.

Hij heeft een korte rug, zo`n 40 cm plaats als ik kijk naar de uitleg en plaatsje op green distance.nl .

De HO endurance flex zou kunnen passen; heeft iemand ervaring met dit zadel?

De zadels van Gaston Mercier lijken me ook wel wat, bijvb de doline; iemand hier ervaring mee?

In een ander topic kwamen de Pegaso en de Massiomo trail ook voorbij.. hoe zit dat nu met de lengte van de Pegaso, want dat lijkt me helemaal geen kort zadel? Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om de lengte van haar of zijn Massimo trail op te meten en hier te posten? Bij voorbaat dank!

Andere suggesties zijn ook welkom!!!!

nasheeta

Re: Ervaring met zadels gevraagd: Ho end flex pegaso gaston merc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:50

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:41

Ik heb een extreem korte arabier, en de pegaso is ECHT kort! Absoluut niet langer dan de massimo van mijn stalgenootje.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:41

Hier ervaring met de GM Doline op een arabier met een korte holle rug.
Heerlijk zadel voor zowel endurance als een beetje dressuur/springen/cross.

Enige nadeel is dat het leer niet heel sterk is.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:37

Hij lijkt qua bouw wel wat op mijn draver, en daar rij ik al jaren naar volle tevredenheid op met een ROC I. Kost wat, maar dan heb je ook wat! Haha!

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:35

Ruudjw schreef:

ik heb een gaston margeride besteld,komt volgende week.
kort genoeg voor een arabier merrie

en ruud,een zadel in die prijsklasse daarvan is het leer toch wel goed?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 20:19

hey mensen bedankt! gelukkig is er hoop op het vinden van een passend zadel ..
meer tips en ervaringen zijn welkom, ook andere korte zadels!!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:40

HHenny schreef:
Ruudjw schreef:

ik heb een gaston margeride besteld,komt volgende week.
kort genoeg voor een arabier merrie

en ruud,een zadel in die prijsklasse daarvan is het leer toch wel goed?

Valt mij erg tegen, op met name de boom is het leer al stuk. Je ziet het kunststof van de boom er doorheen.
En dat is toch een plek waar je niet op zit.
En een tripalon rijden in een enorme plensbui, vond het zadel ook niet echt prettig.

Dus qua model zijn we zeer tevreden (Yvonne rijdt hem nu, ik niet meer), maar het leer zelf valt qua slijtvastheid tegen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 07:54

jammer zeg, gezien de zadels ook niet echt goedkoop zijn zou ik dat zeker wel verwachten..

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:12

Het is ook gemeld bij GM, en bij een aanpassing van het zadel, zal het worden gerepareerd.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:03

Ik heb de afgelopen 2 jaar op een Gaston Mercier Levezou gereden, heerlijk zadel zeker om endurance mee te rijden. Ik heb hem nu net te koop gesteld wegens terug naar de westernzadels (zie onderschrift). Ik kan nl niet meer zo'n lange ritten doen en dan verkies ik het comfortabele westernzadel om leuke stapritjes mee te maken!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 18:20

@Ruudjw Wel netjes dat ze het maken, maar ik zou het niet verwacht hebben dat de leerkwaliteit van zo`n zadel.. erg jammer.. Is er misschien een foto van zodat ik kan zien wat je precies bedoeld trouwens?
En hoe zit dat met die plensbui, is er dan een zadel wat wel prettig zit (als je niet met een enorme cape oid rijdt, en het zadel nat wordt?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:43

laura1986 schreef:
@Ruudjw Wel netjes dat ze het maken, maar ik zou het niet verwacht hebben dat de leerkwaliteit van zo`n zadel.. erg jammer.. Is er misschien een foto van zodat ik kan zien wat je precies bedoeld trouwens?

Ik moet zeggen dat ik de leerkwaliteit van mijn GM als 1 van de grootste pluspunten vond. Lekker soepel, goed te onderhouden en na 2 jaar amper gebruikssporen. Maar als het inderdaad voorkomt dat er iets niet helemaal pluis is met een zadel vind ik het ook maar normaal dat de leverancier z'n verantwoordelijkheid opneemt en de schade hersteld. Je hebt bij GM trouwens 2 jaar garantie op het leder!

laura1986 schreef:
En hoe zit dat met die plensbui, is er dan een zadel wat wel prettig zit (als je niet met een enorme cape oid rijdt, en het zadel nat wordt?

Ik heb nooit in een erge plensbui gereden met mijn zadel, maar mij lijkt het dat je met je kont toch het grootste oppervlak van je zadel bedekt tegen het nat! Nagelbijten / Gniffelen

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 09:36

Mandyke schreef:
laura1986 schreef:

Ik moet zeggen dat ik de leerkwaliteit van mijn GM als 1 van de grootste pluspunten vond. Lekker soepel, goed te onderhouden en na 2 jaar amper gebruikssporen. Maar als het inderdaad voorkomt dat er iets niet helemaal pluis is met een zadel vind ik het ook maar normaal dat de leverancier z'n verantwoordelijkheid opneemt en de schade hersteld. Je hebt bij GM trouwens 2 jaar garantie op het leder!

laura1986 schreef:

Ik heb nooit in een erge plensbui gereden met mijn zadel, maar mij lijkt het dat je met je kont toch het grootste oppervlak van je zadel bedekt tegen het nat! Nagelbijten / Gniffelen

Dat klinkt al een stuk beter... Wat voor garanties krijg je normaal trouwens op een zadel? Sommige geven levenslange garantie op de boom, andere enkele jaren. GM blijkt nu ook garantie op het leer te geven..

Wat die plensbuien betreft.. het is ook niet aan te raden. Met mijn bijrijpony ben ik vorig jaar onderweg naar les (15 min stappen) doorweekt geraakt. Ik had wel een goede waterdichte jas aan, maar een gewone rijbroek. al het water dat van mn jas naar beneden liep en het water dat van voren kwam zorgde voor een natte zitting.. hier had echt alleen zo`n enorme poncho tegen geholpen, ik kan me geen zadel voorstellen dat onder die omstandigheden wel lekker zou zitten.. Het zadel waar ik toen op zat wat een gewoon dressuurzadel van leer.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:07

Ik heb niet echt een foto online staan. Maar boven op de boom (waar bij een western zadel de knop zit), zit een dun randje leer. En dat dunne randje is kapot.

Het was 10km rijden in een enorme stortbui. Alles was drijfnat, regenjacks trokken het niet meer. Zelfs de leren rijlaarzen zijn heftig versleten. Maar de Doline was er slechter aan toe, dan mijn Stubben springzadel.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:13

Ik heb een HO flex.... waar ik overigens zelf het leer omheen heb gefabriceerd. Betreft het leer van een podium-zadel. Zo mooi leer.
Ik ben eerlijk gezegd kei tevreden over de HO Flex (boom). Ik zit er correct op, precies in het midden. Mijn benen hangen mooi naar beneden. En hij past op al mijn paarden, van hazewindhond-arabier a 1.50 tot stevige warmbloed a 1.65.
Wel ligt er een corrector onder (Green Distance), om zo de kamer wat smaller te krijgen voor een van mijn arabieren (echt hazewindhondje).
Zowel op een korte rug als lange rug past ie. Met een corrector past ie ook op hele smalle arabiertjes.
Voordeel van deze boom is dat de schouder onder het zadel door kan rollen. Het zadel eindigt dus niet op 3 cm achter het schouderblad, maar ligt deels over de schouder. Ideaal voor korte ruggetjes.

Erg prettig, omdat bijna alle zadels die ik heb gehad pinchte bij mijn 1.50 arabier. En de HO Flex dus niet.
Kortom, het perfecte zadel voor mij! Beter heb ik nooit gehad.

Het aller aller aller grootste nadeel van de HO Flex vind ik de onmogelijk hoge prijs die men er voor vraagt. Er zit zo weinig leer op. De opbouw van het zadel is zo eenvoudig. Ik vind dat ze er eigenlijk te veel voor vragen, eerlijk gezegd.
Service schijnt ook niet helemaal OK te zijn, begreep ik van een andere endurance-ruiter.

Ik persoonlijk zou dus niet een HO Flex compleet kopen, veels te duur. Maar wel een kale boom a EURO 300,-- en daar het leer zelf omheen fabriceren. Singelophanging is het enige wat wel wat "geoefend" oog behoeft... dat is het enige wat wat lastig kan zijn.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:17

scoxxx schreef:
Ik persoonlijk zou dus niet een HO Flex compleet kopen, veels te duur. Maar wel een kale boom a EURO 300,-- en daar het leer zelf omheen fabriceren. Singelophanging is het enige wat wel wat "geoefend" oog behoeft... dat is het enige wat wat lastig kan zijn.

Ik denk persoonlijk niet dat dat een optie is voor een ruiter zonder ervaring met lederbewerking. Het zal best wel eenvoudig zijn, maar als je het niet gewend bent, ziet het er al snel nogal crea-bea uit... Of je kunt het een zadelmaker voor jou laten doen, maar wat kost dat dan weer niet?

Groeten, SuSEQ

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:47

Haha... ik had ook geen enkele ervaring met leerbewerking hoor Knipoog Het enige wat ik wel had was een kleine portemonnee en een grote irritatie ten opzichte van mijn toenmalige zadels.
De opbouw van een westernzadel is echt heel eenvoudig en het leer zit met schroeven vast. Op een goedkoper westernzadel zit het leer vast met spijkers en nietjes. Alles wat je los kan schroeven... kan je ook weer vast schroeven.

We hadden 3 of 4 podiumzadels... Podiumbomen eruit, HO Flex-bomen erin. Gaten boren, leer erop, schroeven erin en voila.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 19:41

Tjee das iets wat ik zelf dus nooit had bedacht.. een kale boom kopen..
Ik vind dat er ook erg veel geld voor erg weinig zadel wordt gevraagd, voordat ik serieus zal overwegen om het zadel te kopen zullen andere zadels echt niet moeten blijken te passen. Een stalgenootje wil het wel aan gaan schaffen, deze zomer al. Ben erg benieuwd!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:13

Ruudjw schreef:
Valt mij erg tegen, op met name de boom is het leer al stuk. Je ziet het kunststof van de boom er doorheen.
En dat is toch een plek waar je niet op zit.
En een tripalon rijden in een enorme plensbui, vond het zadel ook niet echt prettig.

Dus qua model zijn we zeer tevreden (Yvonne rijdt hem nu, ik niet meer), maar het leer zelf valt qua slijtvastheid tegen.

Het leer is vrij zacht, en zeker van goede kwaliteit. Natuurlijk kan er altijd een zwakker stukje tussen zitten, GM geeft ook garantie op het leer, kwestie van terugsturen als het niet ok is.
Mijn eigen GM zadel heeft al heel wat slecht weer doorstaan, zonder probemen. Enige is dat het zwart wat lichter wordt, maar dat is met de nieuwe leerkleuringseisen qua mileu bij al het (goede) leer zo. Kwestie van goed opnderhouden.

WBt kort: GM is redelijk kort (beetje afhankelijk van de zitmaat) Massimo is heel mooi kort en werkt heel fijn met korte ruggen. Pegaso is vrij kort tot zover ik weet.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 10:26

@ Moragh Volgens mij heb ik je ook een mailtje gestuurd met wat vragen over de zadel die je verkoopt, heb je het gehad?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:49

zou best kunnen, ik heb alle mail inmiddels beantwoord (was 2 weekjes op vakantie), maar welke van jou was weet ik dan natuurlijk niet Knipoog

edit: profiel gezien, de highlander inderdaad! Mail is beantwoord alleen wist ik niet dat je meer richting deze zadels zocht...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 11:24

Okee fijn! Ik ga mn mail dan maar checken!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 11:32

Bedankt voor je antwoord, heb een mailtje terug gestuurd!

Wie weet hoe het zit met de beugelophanging van de Massimo trail? Zit die meer naar voren of juist meer naar achter?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:05

Tja, da's altijd weer vergeleken waarmee he.
Massimo ophanging zit op een goede plek, dus wat meer naar achter om makkelijker in een goede schouder-heup-hak positie te zitten en stoelzit te verkomen.